Jdi na obsah Jdi na menu

16. Hlavní činnosti podniku

21. 6. 2020

16. HLAVNÍ ČINNOST PODNIKU

- hlavní činnost je činnost, která je uvedená v živnostenském nebo obchodním rejstříku

Oblasti hlavní činnosti
            - výroba
            - obchod
            - služby
            - neziskové činnosti (zdravotnictví, školství, charita, státní správa)
- efektivnost = vztah mezi vynaloženými prostředky a vzniklým užitkem
- efektivnost = výstup/vstup
- produktivita práce – množství statků a služeb připadající na časovou jednotku nebo 1 zaměstnance
- produktivita práce = množství statků (služeb) / odpracovaný čas (počet zaměstnanců)

Náklady, výnosy a cena
Náklady
- představují finanční vyjádření spotřeby oběžného majetku, opotřebení dlouhodobého majetku, spotřeby práce a služeb dodavatelů
- z hlediska účetnictví dělíme na:
             - provozní – souvisejí s hlavní činností (spotřeba materiálu, odpisy, mzdové náklady..)
            - finanční – jsou spojeny s pohybem peněz při placení (placené úroky)
z hlediska vztahu k objemu výroby:
            - fixní – jejichž celková výše nezávisí na objemu výroby nebo prodeje
            - variabilní – jejichž celková výše se mění podle objemu výroby nebo prodeje
- pokud má podnikatel příliš vysoké náklady – na trhu neuspěje
- snižování variabilních nákladů dosáhneme snížením nákladů na materiál nebo snížení mzdových nákladů
            - snižování spotřeby materiálu můžeme dosáhnout:
                        - jeho lepším využitím (méně odpadu)
                        - užitím vhodnějších druhů
                        - snížením jeho nákupní ceny (budeme nakupovat od někoho jiného)
            - snižování mzdových nákladů, kdy cílem je snižování pracnosti tak, abychom na jeden výrobek spotřebovali méně lidské práce -> vyžaduje lepší výrobní postupy, modern  modernější technika
- snižování fixních nákladů
            - snížení částky fixních nákladů
                        - již při rozhodování o jejich výši je lepší je snížit (např. při pořizování DM snížit pořizovací cenu -> klesnou odpisy)
            - snížení fixních nákladů na jednotku
                        - týká se odpisů, či nájemného
                        - dosáhneme ho tím že danými zdroji vytvoříme co největší objem produkce a tím se náklady rozpočítají do většího množství kusů a klesne jejich výše na ks

Výnosy

- vznikají prodejem statků a služeb = tržby, nebo úroky z vkladů
- tržby = prodané množství statků a služeb  x  cena
- z hlediska účetnictví se člení na:
            - provozní – vznikají z hlavní činnosti, např. prodejem statků nebo služeb
            - finanční – vznikají při pohybu peněz, např. přijaté úroky

- ke zvyšování výnosů můžeme použít:
            - zvyšování prodeje – nabízením vhodných produktů, vhodnou propagací, cenou
            - změnou ceny – hodně ovlivněno situací na trhu
                        - zvýšení ceny – celkové výnosy vzrostou, ale prodeje mohou klesat
                        - snížením ceny – celkové výnosy klesnou, ale prodeje mohou růst
- zisk musí podnikatel vždy zdanit DzP        - právnických osob -> 19 %
                                                                       - fyzických osob -> 15 %
- čistým ziskem po zdanění může podnikatel:
            - rozšířit a modernizovat DM, zvýšit zásoby materiálu a může pořídit další oběžný majetek
            - vytvořit rezervy pro překonání rizik
            - rozdělit jako odměny pro zaměstnance
            - vyplatit podíly na zisku majitelům
- platební schopnost – schopnost uhradit své závazky

Cena
- cenu je třeba stanovit tak, aby:
            - respektovala výši nabídky a poptávky – aby se zboží prodávalo
            - umožnila dosáhnout přiměřeného zisku
- cenu můžeme stanovit metodou:
            - marketingovou – cena se stanový podle výše poptávky na trhu a podle cen konkurence -> provádí se průzkum trhu
            - nákladovou – cena se zjistí jako náklady + zisk (kalkulace ceny=postup stanovení ceny) tak aby pokryla náklady a umožnila dosáhnout zisku
- cena s DPH
 základní sazba           - 21 % DPH -> zdanění statků a služeb
 první snížená sazba    - 15 % DPH -> zdanění potravin, stravovacích služeb, koncerty, výstavy
 druhá snížená sazba   - 10 % DPH -> zdanění léků, výživy pro děti do 3 let, novin, tištěných knih
- některé statky a služby jsou do DPH osvobozeny -> finanční činnosti, pošta, vzdělávání, zdravotnictví
- DPH se tak platí vždy, když něco kupujeme a tím zvyšuje cenu zboží
- cena s DPH = náklady + zisk + DPH

Výrobní činnost
- činnost dobývání nerostných surovin, zpracovatelský průmysl, výroba, rozvod elektřiny, plynu a vody, stavebnictví, zemědělství, myslivost, lesní hospodářství, rybolov a chov ryb
- výrobním procesem se rozumí veškeré činnosti, které vedou k hotovému výrobku
- do výrobního procesu patří:
            - základní procesy – zpracování materiálu na výrobek (výroba)
            - pomocné procesy – procesy umožňující průběh výroby (údržba, výroba energie, výroba a úprava nářadí) nemusíme dělat my ale externí firma
            - obslužné procesy – činnosti provázející základní procesy (manipulace s materiálem, skladování, doprava, kontrola)

- typy výroby:
           
- kusová – drobní podnikatelé (truhláři, krejčí), používání univerzálních strojů
                            - zaměstnanci jsou vysoce kvalifikovaní a jen malá specializace (krejčová musí umět šít kalhoty, kostýmy, opravovat neobvyklé šaty...)
            - sériová – opakovatelná produkce téměř stejných výrobků, vyrábí se menší počet druhů v různém počtu kusů, elektrické spotřebiče, motocykly, ledničky
                            - člení se na výrobu vekosériovou, středněsériovou, a malosériovou
            - hromadná – jde o výrobu s úzkým sortimentem, kde se vyrábí mnoho kusů (šrouby, ložiska, benzin, pivo, těžba uhlí...)
                                  - jednotlivá pracoviště jsou jednoúčelová (baličky, svářečky...)

- průběh výroby:

            1. příprava výroby   - o jaký výrobek půjde (vlastnosti, vzhled, materiál)
                                               - jak bude vyráběn (postup, jaké stroje)
                        - zároveň se stanovují náklady na výrobek, jeho cena a příp. zisk
            2. provádění výroby             - řídí se výrobním postupem
                                               - jeho základem je technologie výroby -> způsob přeměny materiálu ve výrobek
            3. kontrola     - průběžná       - vstupní kontrola materiálu
                                                           - kontrola strojů a nástrojů
                                                           - výrobní kontrola (v průběhu výroby)
                                   - výstupní        - při ní se ověřuje funkce a úplnost hotových výrobků
            4. skladování výrobků – výrobky se do skladu přebírají na základě odváděcího výkazu
- plánování výroby – plán určuje, které druhy z výrobního programu a v jakém množství budou vyráběny
            - musíme řešit:
                        - využití kapacity – jak výrobu rozvrhnou v času, v příp. nevyužité kapacity můžeme přijímat zakázky na vedlejší výrobky, volnou                                                       kapacitu pronajmout
                                                     - pokud máme mnoho zakázek a kapacita nestačí musíme:
                                                           - přesčasy
                                                           - kooperace s jiným (konkurenčním) výrobcem
                                                           - investicemi
                        - finanční zabezpečení řeší:
                                   - zda máme dostatek prostředků na to, abychom nakoupili materiál, skladovali ho, zpracovali ho na výrobek a abychom výrobek skladovali do doby jeho prodeje
                                   - zda zakázka přinese dostatečný zisk
- ve velkých podnicích pro plánování využívají počítačové systémy ERP – plánování podnikových zdrojů
- operativní plán výroby obsahuje:
            - oddělení plánování výroby jsou předány objednávky, které z nich sestaví výrobní zakázky, které obsahují provedení daného výrobku
             - pro každou zakázku se stanoví, kdy začne a kdy skončí její výroba (podle kapacity)
            - počítačový systém rozdělí zakázky na dílčí výrobní úkoly (prac. činnosti) a vypočte potřebu konkrétních druhů materiálu
- řízení výroby má za úkol zajistit, aby výroba probíhala plynule a aby byly minimalizovány poruchy
- v malých firmách se obvykle plánování a řízení výroby prolíná a provádí se podle zkušenosti a určují postup výroby, nákupu, vyskladnění materiálu, nasazení strojů a zaměstnanců...
- péče o jakost (kvalita) je vymezena:
            - požadavky spotřebitelů
            - požadavky státu na ochranu spotřebitele - bezpečnost, technické požadavky,označení
- někdy se výrobky třídí do jakostních tříd, např. ovoce podle zralosti, pomačkání a velikosti
- výrobky, které mají nepřijatelnou kvalitu se označují jako zmetky
- v Evropě se při péči o jakost uplatňuje systém norem ISO
- způsob řízení kvality ve firmě podle TQM:
           
- leadership – úloha vedoucích, kteří mají správně stanovit cíle a získat zaměstnance
            - orientace na zákazníka – cílem je nejen plnit požadavky zákazníka, ale činit jej spokojeným
            - orientace na trvalé zlepšování – zlepšovací návrhy
            - procesní přístup – rozdělení na oddělení, kanceláře....
- úspory z rozsahu – snížení nákladů na jednotku vyvolané vyšším objemem produkce

Obchodní činnost
- je rozdělen na:
- velkoobchod            - prodej ve větším objemu, který není určen pro konečného zákazníka
                                   - nakupuje se od výrobců a prodává maloobchodníkům
                                   - většinou široká nabídka na jednom místě
                                               - samoobslužný velkoobchod (Makro)
                                               - rozvážková služba (dodává supermarketům, nemocnicím)
                                               - velkoobchod s regálovou službou (umisťuje se do maloobchod. prodejen)
                                               - zásilkový velkoobchod (pracuje na základě katalogů)
- maloobchod            - prodej konečnému zákazníkovi
                                   - nejobvyklejší typy maloobchodu patří:
                                               - prodejny se zbožím denní potřeby – menší potravinářské prodejny i s drogistickým zbožím (pultový nebo samoobslužný                                         prodej)
                                               - specializované prodejny (nepotravinářské zboží – železářství, nábytek, elektra)
                                               - supermarkety a hypermarkety – v supermarketech – potraviny
                                                 hypermarkety i nepotravinářské zboží a obchodní řetězce

                                               - obchodní domy a centra – široký sortiment
                                               - diskontní prodejny – neplný sortiment, především potraviny
                                               - vlastní prodejny – v majetku výrobce, speciálky
- kalkulace ceny
            - hlavní položkou nákladu je nákupní cena zboží
            - přístupy ke kalkulaci ceny:
                        - k nákupní ceně připočteme obchodní přirážky (marži)
                           prodejní cena = nákupní cena + obchodní přirážka (marže)
                           obchodní přirážka (marže) musí pokrýt prodejce – náklady za místo v obchodech, na skladování, elektřinu, mzdy, někdy i náklady na reklamu
                           marže musí zajistit dostatečný zisk
                           k ceně se připočítává DPH (v příslušné sazbě)
                        - výrobce stanoví doporučenou cenu a rabat
                           částka, kterou výrobce této ceny srazí a tím vznikne cena, za kterou dodává zboží obchodu
                           doporučená cena – rabat = nákupní cena obchodu
- obchodní přirážka (marže) – částka, která se přípočítává k nákupní ceně a slouží k úhradě nákladů a vytvoření zisku obchodníka
 - doporučená cena – cena dodavatele, za kterou se předpokládá, že bude prodávána zákazníkům
- rabat – částka, o kterou e snižuje doporučená cena pro zákazníka, slouží k úhradě nákladů a vytvoření zisku obchodníka
- nákup zboží: objednání -> převzetí -> přejímka zboží -> skladování
- prodej zboží v maloobchodě
            -
příprava zboží k prodeji
            - vystavení a nabízení zboží
                        -umístění na ploše prodejny – vychází se z toho, kudy zákazníci procházejí cílová (typický produkt pro danou prodejnu), rutinní (mléko, vejce), sezonní                    (zmrzlina), komfortní (rychlý nákup -> bageta...)
                        - v regálech -> navigační systém (reklamní materiály), stanovení místa na regálu a policích (zboží v přiměřené výšce), stanovení množství zboží na                     regálech (jak velký prostor, dostatečné množství v regálu)
            - obsluha zákazníka je dána především formou prodeje, důležitá je odbornost personálu ve specializovaných prodejnách (elektro)
            - výdej zboží – Alzaboxy, Uloženky...
- spotřebitel se stává vlastníkem zboží:
            - při prodeji v obchodě: při převzetí koupené věci
            - při samoobslužném prodeji: při zaplacení
            - při prodeji na dálku: ve chvíli převzetí do dopravce

Služby

- činnost uspokojující potřeby
- nejčastější služby: opravy, pohostinství, ubytování, doprava, pošta, telekomunikace, peněžnictví a pojišťovnictví
- ve službách je klíčovým výrobním faktorem práce – tedy člověk

- stanovení ceny ve službách
           
- cena bývá proměnlivá, protože závisí na rozsahu služby, délce poskytnutí...
            - stanovení ceny:
                        - cena za celou službu – takto jsou stanoveny ceny např. v cestovním ruchu, v poštovních, telekomunikačních a finančních službách
                        - sazba za určitý rozsah služby – za hodinu, ujetý kilometr...
                                               - někdy je sazba kombinována jako cena materiálu + sazba za provedenou práci
- kalkulace ve službách mohou být rozmanité, ale vždy platí:
            - cena = náklady + zisk (+ DPH)
- smlouva o dílo – zajišťuje provedení díla (oprava, zhotovení věci) a cena se určuje předem a to: odhadem – nesmí být výrazně překročen
     rozpočtem – cena nesmí být překročena i když se v průběhu zjistí že rozsah bude větší
     uvedením způsobu stanovení ceny

Neziskové činnosti
            neziskové subjekty zřizované státem
            - organizační složka (instituce),
                        - zastupuje stát, kraj, obec, které jim k tomu poskytli majetek a financují je
                        - nemají právní osobnost
                        - zabývají se řízením společnosti, vědou, obranou, péčí o sociální zabezpečení
                        - pokud mají nějaké příjmy, odvádí je zřizovateli
                        - soudy, ministerstva, hasičský záchranný sbor ČR, policie ČR
            - příspěvková organizace
                        - je právnickou osobou a má právní osobnost
                        - zabývá se vzděláním, kulturními institucemi, nemocnicemi
                        - plní úkoly ve veřejném zájmu (školy, nemocnice, divadla...)
            nestátní neziskové organizace
           
- jedná se o právnické osoby, které zajišťují obecně prospěšnou činnost
            - zdrojem jejich majetku jsou příspěvky členů, příjmy z doplňkové činnosti, darů...
            - vyskytují se ve třech formách:
                        - korporace – jako korporace se zakládají spolky
                                   spolky - dobrovolná svazek členů vedený společným zájmem (spolek zahrádkářů), který nelze zřídit za účelem zisku
                        - fundace – mají majetkový základ
                                   - nadace – k veřejně prospěšným nebo dobročinným účelům
                                   - nadační fondy – to samé co nadace, akorát na určitou dobu
                        - ústavy – poskytují obecně prospěšné služby pro veřejnost v oblasti zdraví, vzdělávání, kultury, vědy