Vítejte na webové stránce, která se bude zabývat herními konzolemi nové generace. Stránka vznikla na základě zadaného úkolu v rámci IKT (Informační komunikační technologie), který se týkal vytvoření libovolné webové stránky na libovolné téma. Nyní ale zpět k účelu webové stránky. Konzole jsou od dvou různých firem a to Sony - Playstation 5 a Microsoft - Xbox Series X. Zde jsou základní informace k oběma herním konzolím.
PlayStation 5 vyjde (vlastně už v zimě minulého roku 2020 vyšel - stejně i Xbox) v klasické diskové a digitální verzi. Rozdíl mezi těmito druhy je pouze cena a výbava – 13 490 Kč klasická edice / 10 790 Kč digitální edice – model s názvem Digital Edition (edice) nemá mechaniku na optické disky a je pouze pro digitální verze her (tzn. ty, které jdou zakoupit na Playstation storu). To by mohlo v některých případech znemožnit zpětnou kompatibilitu her. Hardwarová část obou těchto druhů je u Playstationu stejná. Xbox má vše ale trošku jinak...
U Microsoftu je situace jiná. Nové Xboxy vyjdou pod označením Xbox Series X a Xbox Series S (matoucí značení oproti předchozí generaci herních konzolí od Microsoftu). Oproti Playstationu 5 se ale v tomto případě jedná o dvě hardwarově rozdílné konzole, které budou mít odlišný výkon a trošku více znatelný rozdíl ceny. Jejich cena na českém trhu je 13 499 Kč za variantu Xbox Series X (ta klasická) a 7 999 Kč za verzi Xbox Series S (méně výkonná ale levnější verze). Nyní se po rychlém základním seznámení s novými herními konzolemi pojďme samotným konzolím věnovat více do detailu.
PlayStation 5 (obě verze)
Je štíhlá ale poměrně vysoká konzole. Velkou novinkou je stojánek, který je součástí balení a je nutné jím konzoli podepřít v obou možných pracovních pozicích – konzole může ležet nebo stát. Další výraznou novinkou jsou bočnice konzole. Ty jsou vyměnitelné a lze pomocí nich měnit její design. Po chvilce koukání na novou konzoli od Sony (Playstation 5) boční kryty opravdu připomínají římskou číslici 5 (V). V současnosti je tato konzole zatím k dispozici pouze ve své původní černobílé verzi. Po stránce hardwaru vsadilo Sony (stejně jako Microsoft) na platformu AMD. V základu najdeme osmijádrový procesor Zen 2 a grafickou kartu podporující ray tracing. Celkově tato sestava nabízí 10,28 teraflops výkonu. Toto číslo nemusí příliš říci, autoři ale slibují, že konzole by měla přinést dostatečný výkon pro hraní v rozlišení 4K při 60 snímcích za vteřinu na nejvyšší grafické nastavení.
Velkou devízou všech nových konzolí (Sony i Microsoft) by se měly stát SSD disky. Ty nabídnou minimální nahrávací časy a umožní mít spuštěno několik her najednou a přepínat mezi nimi. PS5 nabídne SSD disk s kapacitou 825 GB.
Speciální kapitolou v konstrukci PS5 je chlazení. O to se stará několik ventilátorů s tím, že ten největší je umístěný v horní části konzole. Ten by měl zajistit cirkulaci vzduchu pod bočnicemi a rovnoměrné chlazení celého zařízení. Sony slibuje, že o výkon tohoto ventilátoru se bude starat umělá inteligence, která bude sbírat data z různých konzolí a na jejich základě optimalizovat činnost ventilátoru, aby konzole nebyla příliš hlučná a zároveň byla dostatečně chlazena.
Velké inovace se dočkal ovladač nově pojmenovaný DualSense. Sony slibuje, že s jeho pomocí si hráči užijí hry více, než kdykoliv předtím. Rozložení ovládacích prvků se příliš nezměnilo, zůstala i dotyková podložka nebo mikrofon. Co však změnou prošlo, jsou tzv. adaptivní triggery. Ty mohou klást různý odpor v závislosti na herní situaci. Ovlivnit by to mohlo například střílení se zbraněmi (spoušť) nebo luku (držení tětivy a její „těžknutí“), stejně tak své uplatnění najde u závodních a jiných her. Úspěch této technologie nyní záleží především na tom, jak jej do svých titulů budou zapojovat vývojáři.
Určitou nevýhodou PlayStationu 5 je v současnosti fakt, že o tuto danou konzoli je enormní zájem a konzole je momentálně všude vyprodaná a také zřejmě i nějakou dobu vyprodaná zůstane.
Xbox Series X
Obě hlavní konzole se od sebe svým designem snad ani více nemohly lišit. Zatímco Sony vsadila na obliny a štíhlost, Microsoft vsadil na souměrný tvar kvádru se čtvercovou základnou a nejdelší hranou odpovídající dvojnásobné délce zbylých dvou. Tvarem jejich konzole trochu připomínají běžný počítač. Majitel nové konzole si bude moci vybrat, jestli bude mít svůj poklad umístěný na výšku na stojánku nebo položený na delší hraně. Designéři zvolili černou barvu.
Stejně jako PS5 i nový Xbox využívá služeb hardwaru z dílny AMD tedy čipu s architekturou Zen 2 a grafikou RDEN 2 podporující ray tracing. Nechybí ani SSD disk, se všemi výhodami. Výkon konzole je 12 teraflops (o něco vyšší než u konzole od Sony). Otázkou je, jak toto teoretické číslo dokáže konzole využít v praxi. Zmiňovaný SSD disk má celkovou kapacitu 1TB, otázkou je, kolik z toho zabere operační systém konzole a další nezbytné aplikace. Toto číslo je navíc možné rozšířit pomocí speciálního konektoru, jenž je napojený přímo na základní desku.
Nový ovladač se oproti tomu, který byl součástí balení předchozí generace, změnil jen nepatrně. Na některých místech je jeho povrch zdrsnělý, aby lépe padl do ruky a změnila se čtveřice tlačítek pro udávání směru, místo čtyř tlačítek je na ovladači jedno s možností volby čtyř směrů. Celkově se nový ovladač přiblížil Pro Controlleru, který znají majitelé předchozí generace. I nový ovladač je napájen bateriemi, a nikoliv vestavěným akumulátorem.
Xbox Series S
Černým koněm celé nové generace konzolí by se mohla stát tato odlehčená varianta Xboxu. Na první pohled se liší barvou – je celá bílá, a navíc je znatelně užší. Nejvýraznějším prvkem designu této konzole je potom perforovaný kruh určený k proudění vzduchu do konzole.
Tato konzole má znatelně slabší hardware, který jí propůjčuje výkon „pouze“ 4 teraflopy. Chybí jí také optická mechanika. Limitovaný je také disk, který má oproti variantě Series X pouze poloviční kapacitu. Stále jej však tvoří rychlé SSD úložiště a k dispozici je i speciální port na rozšíření. Výkon konzole by měl stačit na hraní při rozlišení 1440p. Asi nejzajímavějším faktem potom je, že Xbox Series S podporuje technologii ray tracing. I nejlevnější grafická karta, která tuto funkci podporuje, je v současnosti dražší než celá konzole a takto vybavený počítač by stál přibližně 16 000 Kč. Cena je tudíž pěkná. Microsoft slibuje, že tato konzole by měla v příštích několika letech zvládat plynulé spuštění všech her, které vyjdou pro platformu Xbox. Objevily se také otázky, jestli svým výkonem nebude konzole rozvoj her například brzdit.
Služby a exkluzivní tituly obou herních konzolí
Konzole od Microsoftu a Sony mají velmi podobný výkon, a mnozí budoucí majitelé se tak budou rozhodovat na základě služeb a her, které budou oba systémy schopné nabídnout. Zde dochází k poměrně radikálnímu rozdílu filozofií.
V současné (dosluhující) generaci konzolí (PS4 a Xbox One) se podařilo v pomyslném souboji vyhrát Sony. Stalo se tak především díky exkluzivním titulům a značkám, jimž Microsoft prostě nedokázal konkurovat. Sony i nadále hodlá jít cestou exkluzivních titulů, podpořenou navíc předplatitelským programem PlayStation Plus, který každý měsíc přinese tituly hratelné zdarma. V rámci tohoto předplatného nabízí Sony majitelům nové konzole PS5 i knihovnu dvaceti kvalitních titulů ze současné generace konzolí. PS5 je první generace, která nabídne v širší míře zpětnou kompatibilitu s tituly z PS4. Určitou nevýhodou pro některé hráče je omezení cross-platform multiplayeru.
Microsoft se svým Xboxem se proti exkluzivitě ohrazuje a slibuje, že veškeré hry, které vyjdou na Xboxu se objeví také na PC (konzolová exkluzivita nicméně může zůstat). Hlavní zbraně Microsoftu jsou dvě – množství nakoupených vývojářských studií, včetně Bethesdy (Fallout, The Elder Scrolls) a ID Softu (Doom, Wolfenstain, Quake) nebo Bioware. Druhá silná zbraň Microsoftu je předplatitelský program Xbox Game Pass, který funguje jak na PC, tak na konzolích. V jeho knihovně je za 259 Kč měsíčně k dispozici více než 100 her.