Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nabídka poradenství

23. 9. 2023

Ve dvou samostatných článcích jsem se pokusila zjednodušeně a ve stručnosti seznámit návštěvníka těchto webových stránek se samotnou podstatou správy daní a jejích kontrolních postupů. Veškeré informace v nich použité vycházejí z daňového řádu, z veřejně dostupných metodických pokynů umístěných na webu www.financnisprava.cz a z mých vlastních zkušeností.

Při pohledu na rozsah obou článků je zřejmé, že správa daní se může zdát podnikajícím právnickým a fyzickým osobám poměrně složitá a plná různých nástrah. Rovněž procesní zákon - daňový řád, který z pohledu daňového práva patří mezi ty přehlednější a srozumitelnější, může osobě "zvenčí" připadat nejasný a plný termínů, které v praxi znamenají něco jiného, než co si laický čtenář po prvním přečtení představí.

To v kombinaci s posilující aktivitou kontrolorů finančních úřadů, jež se po jistém útlumu způsobeném epidemií nemoci covid-19 vrací k původní úrovni, představuje doslova žně pro daňové poradce či právní kanceláře, jež se na daňové právo rovněž stále častěji zaměřují. Ne každá podnikatelská jednotka však má čas, finance a (přiznejme si, že zejména při jednáních s právníky) nervy na rádoby nekonečné porady se svými daňovými či právními poradci. A právě z tohoto titulu přicházím se svou nabídkou poradenství, která zahrnuje zejména (nikoli však výhradně) níže uvedené činnosti:

 

CO NABÍZÍM?

  • účast při všech typech ústních jednání konaných v rámci daného kontrolního postupu, a to v roli odborného konzultanta (§ 31 DŘ) - to znamená, že při ústním jednání budu "po ruce" daňovému subjektu, budu jej průběžně seznamovat s procesními aspekty dané fáze jednání, vysvětlovat podstatu dotazů správce daně, konzultovat s ním formulaci jeho odpovědí, upozorňovat na možné dopady jeho vyjádření a dohlížet na "čistotu" postupu správce daně tak, aby daňový subjekt mohl v případě potřeby ihned vznést stížnost proti postupu správce daně,
  • poskytování vysvětlení k jednotlivým krokům správce daně učiněným v rámci daného kontrolního postupu, vč. nástinu jejich možných dopadů - to znamená, že po každé "akci" správce daně vysvětlím klientovi podstatu a pravděpodobnou příčinu daného kroku správce daně a projednám s ním jeho možnou "reakci", vč. procesních dopadů jednotlivých variant těchto "reakcí",
  • koordinace postupu klienta v návaznosti na jednotlivé kroky správce daně - v návaznosti na předchozí odrážku proberu s klientem sled jeho "reakcí" a ohlídám s tím související lhůty,
  • příprava písemností či podkladů nezbytných pro zpracování písemností klienta reagujících na jednotlivé kroky správce daně, resp. na aktuální vývoj daného kontrolního postupu, a to vč. prostředků ochrany práv daňového subjektu (stížnosti, námitky, žádosti, odvolání) - po získání nezbytných podkladů od klienta připravím koncept, popř. čistopis "reakce", a předám jej klientovi k závěrečnému schválení a odeslání správci daně,
  • příprava odvolání, resp. doplnění odvolání, či podkladů nezbytných pro zpracování odvolání, resp. doplnění odvolání proti platebním výměrům / dodatečným platebním výměrům, které mohou být správcem daně vystaveny po ukončení daného kontrolního postupu - po získání nezbytných podkladů od klienta připravím koncept, popř. čistopis příslušného odvolání, a předám jej klientovi k závěrečnému schválení a odeslání správci daně,
  • kontrola dodržení termínů vztahujících se  k probíhajícímu či již ukončenému danému kontrolnímu postupu - ohlídám veškeré lhůty související s daným kontrolním postupem, o jejichž běhu se od klienta dozvím,
  • revize stávajících procesů vedení a zpracování ekonomických agend klienta a návrh eventuálních nápravných opatření v návaznosti na zjištění správce daně, vyplynuvší z daného kontrolního úkonu - proberu s klientem možné příčiny vzniku pochybností správce daně a způsoby, jak tyto pochybnosti do budoucna eliminovat (vč. revize vnitřních předpisů klienta, jejich aktualizace či tvorby nových).

Osobně preferuji post odborného konzultanta, tj. osoby, která se daného kontrolního úkonu účastní vysloveně pouze jako poradce daňového subjektu. Případné zastupování daňového subjektu před správcem daně (§ 27 a násl. DŘ) je možné pouze po posouzení individuálního případu, po vzájemné dohodě s klientem.

 

JAK TO PROBÍHÁ?

  • prvotní seznámení s případem - během prvního kontaktu, který proběhne ze strany klienta nejčastěji telefonicky či e-mailem, by zcela jistě mělo zaznít, jaký typ kontrolního postupu u klienta probíhá, co je jeho předmětem a v jaké fázi se daný kontrolní postup nachází. Tyto informace jsou zásadní pro posouzení náročnosti daného případu, a tedy i aktuální pozice, v níž se před správcem daně klient nachází. Již v této fázi ode mě klient obdrží (samozřejmě v návaznosti na rozsah jím poskytnutých informací) prvotní odhad situace, vč. jejího možného dalšího vývoje.
  • uzavření smlouvy - v případě, že se klient rozhodne využít mé pomoci při daném kontrolním postupu, obdrží návrh smlouvy k seznámení a event. připomínkám. Smlouva samotná pak bude uzavřena při osobním setkání, při kterém současně dojde k převzetí podkladů, jimiž klient v danou dobu ve vztahu k danému kontrolnímu postupu disponuje. V případě postupu k odstranění pochybností či daňové kontroly, která má být teprve zahájena, může být smlouva uzavřena a podklady převzaty i korespondenčně.
  • převzetí podkladů - podklady je myšlen jednak kompletní spis týkající se daného kontrolního postupu, jednak informace relevantní pro předmět tohoto kontrolního postupu, jimiž klient v danou dobu disponuje. O tomto úkonu bude sepsán předávací protokol. Po jednorázovém převzetí podkladů v návaznosti na podpis smlouvy s klientem dochází i k průběžným předáním dalších podkladů, jež vyplynou z další komunikace klienta se správcem daně, a to opět prokazatelnou formou (e-mail, příp. předávací protokol).
  • komunikace s klientem - veškerá komunikace bude primárně vedena e-mailem, a to z důvodu průkaznosti jejího obsahu. Samozřejmě nejsou vyloučeny telefonické konzultace, jejichž obsah však bude mnou následně shrnut do e-mailu zaslaného klientovi. Smyslem tohoto opatření je ověření správného pochopení diskutované věci oběma stranami, což je pro úspěch vzájemného vztahu naprosto klíčové.
  • vrácení podkladů - po ukončení daného kontrolního postupu, resp. vzájemné obchodní spolupráce mezi mnou a klientem, dojde k vrácení všech klientem poskytnutých podkladů. Tento úkon bude opět zdokumentován na předávacím protokole.

 

CO ZA TO?

Odměna za poradenské služby je stanovena dohodou, přičemž se skládá ze dvou složek:

  • odměna za odpracovaný čas
  • prokazatelně vynaložené cestovní náklady na klientem požadovanou cestu na ústní jednání se správcem daně v případě, kdy toto jednání probíhá jinde než v sídle klienta.

Odměna je splatná na základě měsíčně vystavované faktury.