Revitalizace Benešovy třídy - jak město pokročilo v přípravě?
Ještě během letošního podzimu bude zrekonstruována 10 let zavřená lávka u Kozlovky (letos se městu podařilo získat stavební povolení). Také jsem prosadil zahájení přípravy oddělených rekonstrukcí lávek u ul. Kejzlarova a ul. Selicharova. Dosavadní uzavření lávky u Kozlovky je problém zejména pro kočárky, vozíčkáře a obchody za lávkou, kterým znatelně poklesly tržby.
Ještě letos také proběhne úprava zeleně a veřejného prostranství na sídlišti mezi „Benešovkou“ a ulicemi Mandysova a Kejzlarova. Na akci již bylo získáno stavební povolení; aktuálně probíhá soutěž. Město zde doplní zeleň a mobiliář, upraví zpevněné plochy, doplní nová odpočívadla kolem dětských hřišť a odstraní dožité nevyužívané zpevněné plochy. Při plánování doplnění zeleně na tomto území jsme se museli vypořádat s velkým množstvím inženýrských sítí i nefunkčních zpevněných ploch. Na akci se podařilo získat dotaci.
Do doby rozsáhlé rekonstrukce celé třídy probíhají průběžně dílčí opravy.
Po volbách na podzim 2018 jsme zahájili intenzivní snahu o získání potřebných majetkových souhlasů od vlastníků bytů, garáží či provozoven apod. Vzhledem k tomu, že městu v roce 2020 stále chyběl souhlas v severní polovině třídy, rozhodl jsem se prozkoumat a zvážit možnost oddělené revitalizace poloviny jižní. Ukázalo se, že by to vyžadovalo mimo jiné vybudování nové retenční nádrže a ani administrativně už to prakticky nebylo možné. Územní řízení musí být z povahy věci vedeno pro celou třídu. V roce 2021 se městu podařilo získat poslední chybějící souhlas i v polovině severní. Aktuálně musíme čekat na územní rozhodnutí a stavební povolení.
V této fázi nepřicházíme s novými zásadními požadavky, protože by se tím celý proces získávání povolení zdržel hrubým odhadem o několik let. Ze stejného důvodu současné vedení města nezasahovalo do celého „zděděného“ drahého projektu (od roku 2014 neexistuje alternativa, protože se s revitalizací začalo od prostředka). Revitalizace třídy Edvarda Beneše („Benešovky“) je tedy připravována nejrychlejším možným způsobem (s ohledem na komplikovaný byrokratický proces). Čím dříve bude zahájena, tím více město ušetří na každoročních dílčích opravách.
Celý proces je složitý také kvůli zdejším komplikovaným vlastnickým vztahům včetně problematiky přesného zaměření pozemků. Na celou přípravu dohlíží externí architekt. Kladné územní rozhodnutí by město mohlo získat v polovině příštího roku a následně by požádalo o stavební povolení. Po získání povolení bude jednáno o etapizaci celého projektu (mimo jiné proto, aby bylo snazší revitalizaci financovat) a o tom, kterou etapu bude možné (technicky, administrativně) dříve realizovat. Až to bude racionální, také bude hledán vhodný dotační titul.
Pokud by nevznikly žádné problémy, mohla by být revitalizace zahájena v roce 2028. Dřívější termín se bohužel z objektivních (městem neovlivnitelných) příčin jeví jako nereálný a pokud někdo slibuje dřívější termín, lze o jeho slibech úspěšně pochybovat.
Samotná revitalizace by měla proběhnout během cca pěti let. Bude se jednat o největší investici v porevolučních dějinách Hradce Králové. Význam „Benešovky“ poroste i díky tomu, že město připravuje do budoucna její propojení s křižovatkou Mileta (jejíž úprava ("rekonstrukce") bude zahájena zřejmě příští rok), a to i pro MHD včetně nové zastávky poblíž Harmonie I.
Na Moravském Předměstí Technické služby letos kompletně zrekonstruovaly parter Pod Strání a město společně s místním soukromým subjektem dohodlo rekonstrukci areálu Hvězda (včetně nových ramp) a zajistilo na tuto investici veškeré finance na l. 2023 až 2025.