Hoďa Pavol (tenor saxofón, klarinet, barytónsaxofón) – učenlivý a talentovaný mladý muzikant, ktorému - ako sa vraví – technika pomaly vadí, či prekáža pri hraní. V jeho prípade skutočne platí, že hrá nielen srdcom, ale celým telom (viditeľné najmä pri početných sólach hraných zásadne v stoji). Pali, ako typický Záhorák (rodák z Malaciek), nič neponecháva náhode. Aj sóla hrané spamäti sú hrané s účelom oslobodiť zrak od papiera a skúmať nežnú časť obecenstva, ktorá je následne ďalej spracúvaná hadími pohybmi jeho tela a neodolateľným úhrančivým pohľadom nevinných blankytných očí. Je jediným potenciálnym konkurentom p. Milana Roška v snahe dobývania ženských sŕdc. Ten je pre neho v tomto smere veľkým vzorom, snáď aj preto sa Pali k nemu načas nasťahoval a zamestnal externe na tom istom pracovisku – SOSR. ( z www.serenaders.sk )
Mgr. art. Drlička Peter- klarinet
Študoval hru na klarinete na Konzervatóriu a VŠMU v Bratislave, v triede prof. Jaroslava Jakoubka a Edmunda Bombaru v rokoch 1965- 1976.
Koncertne účinkuje od roku 1977. Okrem vystúpení na Slovensku koncertoval tiež v Čechách, Nemecku, Maďarsku, Rakúsku, Poľsku, Taliansku, a USA.
Venuje sa prevažne komornej hudbe, spoluúčinkoval s mnohými významnými osobnosťami v oblasti komornej hudby na Slovensku. Systematicky sa venuje štúdiu skladieb zo súčasnej slovenskej tvorby, pričom viacerí skladatelia mu venovali svoje klarinetové opusy, ktoré neskôr aj premieroval a väčšinu nahral pre Slovenský rozhlas.
Od roku 1989 vyučuje hru na klarinete na Konzervatóriu v Bratislave.
Pravidelne sa zúčastňuje ako člen porôt domácich a medzinárodných súťaží v hre na klarinete.
Z poverenia Ministerstva školstva SR sa stal spoluautorom „Metodickej príručky v hre na klarinete“ a je tiež autorom učebných osnov pre základné umelecké školstvo.
V roku 1994 založil „Bratislavské klarinetové kvarteto“, ktoré pod jeho umeleckým vedením naštudovalo skladby napísané pre tento komorný súbor. Kvarteto Absolvovalo aj rad domácich a zahraničných koncertov.
Pravidelne organizuje celoslovenské stretnutia učiteľov ZUŠ v spolupráci s „Metodickým centrom“ v Bratislave a „Školiacim strediskom „ Konzervatória v Bratislave. Na sklonku roku 2002 založil spolu s prípravným výborom „ Združenie učiteľov hry na klarinete a saxofóne“ pre základné umelecké školstvo, ktorého sa stal predsedom. (z www.konzervatorium.sk)
Benny Goodman
Naprostou legendou mezi klarinetisty v oblasti swingu je a navždy zůstane Benny Goodman (vl. jm. Benjamin David Goodman). Tento americký hudebník židovského původu (syn ruských přistěhovalců) začal hrát ve 20.letech 20.století na Broadwayi v New Yorku. Plnil kluby a posléze i velké koncertní haly jako např. Carneggie hall. Stal se celosvětově uznávaným kapelníkem, jenž začal kombinovat bílé a černošské hudebníky, což se v dosud značně rasistické Americe té doby nevidělo. Jeho big band si získal celoamerickou oblibu svou dravostí i lehkostí. Benny Goodman vedl svůj orchestr až do své smrti v osmdesátých letech. Jeho jméno je synonymem pro skvělou hráčskou techniku a jazzový výraz. Zaslouženě mu patří titul KING OF SWING - Král swingu.
Artie Shaw
Dalším swingovým klarinetistou, jenž proslul celosvětově, byl slavný Artie Shaw. Tento samouk se stal ve 40. letech 20. století smělou konkurencí samotnému B.Goodmanovi. Nejvíce jej proslavil šlágr Begin the beguine a další skladby, jenž interpretoval se svým orchestrem.
Karel Krautgartner
Mezi českými swingovými
klarinetisty bezesporu vynikal Karel Krautgartner, P.Vitouš,
F.Havlík, či v
současnosti F.Slováček a další.
Karel Krautgartner
pocházel z Mikulova na Moravě. Hru na klarinet a saxofon studoval soukromě
u profesora brněnské konzervatoře Stanislava Krtičky až v době svých
studií na gymnáziu. Patřil mezi technicky perfektně vybavené hráče, měl
obrovský improvizační talent a jeho tónová kvalita okouzlovala posluchače
jak u nás, tak v sousedním Rakousku a Německu, kam v roce 1968 emigroval.
Krautgartnerův styl a podání swingu a improvizace se stalo obrovskou
školou pro budoucí generace klarinetistů i saxofonistů.
Larry Shields
Klarinet se prosadil ve swingové hudbě na samém začátku dixielandové éry, v letech 1900-1920. Na prvních nahrávkách originálního a původního dixielandu začal masově využívat klarinetu Larry Shields. V té době klarinet zněl stále pouze v pozadí bandů, jimž vévodily trubky a banja. Většina amatérských, byť skvělých, hráčů se bohužel na desky nedostala. Kolébkou jazzu a swingu byl od počátku New Orleans, kde hrálo mnoho samouků z řad černošských přistěhovalců. Ve třicátých letech se vedle Bennyho Goodmana prosazovalo i mnoho jiných klarinetistů, kteří změnil zvuk orchestrů a nedílnou částí přispěli k jejich slávě. Kupříkladu klarinetista Barney Biggard z orchestru Duke Ellingtona svými sóly znamenal vzor pro další americké klarinetisty, kdy prosadil klarinet jako sólový nástroj namísto doposud zpestřovacího a podbarvovacího nástroje. Naprosto mistrovsky použil ke zbarevnění swingu kapelník Glen Miller, jenž i přesto, že byl trombonistou, prosadil klarinet do mnoha svých skladeb.