Renesance
13. 5. 2007
Renesance
Renaissance, Francie, Velké Británie, Lucembursko, 2006
Česká premiéra 10. května. 2007
Režie: Christian VolckmanHrají:Mluví: Daniel Craig, Jonathan Pryce, Ian Holm, Catherine McCormack, Romola Garai
Scénář: Mathieu Delaporte
Hudba: Nicholas Dodd
Distribuce: Bontonfilm, 105 min., od 12 let
Samotný příběh je ovšem variací na tisíckrát viděné detektivní zkazky: osamělý drsný hrdina (tentokrát policajt s hezky česky znějícím jménem Karas a hlasem Daniela Craiga) se pouští do složitého pátrání, potká femme fatale, slíbí jí nesplnitelné a snaží se všechno dotáhnout do konce i za cenu vlastního života.
Kdesi v ulicích futuristické Paříže se totiž ztratila mladá vědkyně Ilona a Karas má podezření, že nešlo o obyčejný únos. Ilona pracovala pro nadnárodní korporaci Avalon, která se zabývá genetickými výzkumy – a zřejmě tu přišla na něco, na co přijít neměla a o co se za žádných okolností nesmí podělit se světem. Vzhledem k tomu, že Karasovi se v posteli rozvaluje Ilonina sestra, týkal by se ho tenhle případ, i kdyby mu jej nepřidělili rozkazem. Zpočátku nemá čas na filozofování o tom, jestli ti zlí únosci nejsou čistě náhodou hodní, ale netrvá dlouho a zaplete se do celé věci víc, než po něm nadřízení chtějí…
Noirové vize jak z komiksového světa Franka Millera se v Renesanci objevují v pohybu, živé a dotažené skoro až k dokonalosti. Černobílá animace vystihuje pochmurnou náladu filmu a ostrý kontrast světla a stínu se vám zařízne do očí – forma vyprávění je natolik propracovaná a působivá, že zachraňuje slabý scénář. Když prší, déšť kreslí po plátně hypnotické obrazy, které se realisticky rozcáknou v kalužích vody. A když kamera sledující dramatickou automobilovou honičku v zatáčce nečekaně změní směr a vyletí až někam nad řeku, zatočí se vám hlava.
Odvážné vizuální pojetí má ale i svou odvrácenou stranu. Třeba milostná scéna připomíná sex snad jenom vzrušeným hekáním, a podobné nedostatky vám budou zážitek kazit i ve zbytku filmu. Tvůrci si sice vyhráli s animací očí, jenže co jsou platné dokonalé digitální bulvy, když zbytek obličeje chvílemi působí jako strnulá maska bez emocí? Také proto je těžké se s některým z už tak značně šablonovitých hrdinů ztotožnit.
Přes ohromný potenciál a řadu silných momentů tak Renesance opakuje to, co už předvedla jiná francouzská sci-fi Immortel: zpočátku vás nadchne originalitou zpracování, ale ve výsledku spíš litujete promarněné šance.
ORTEL: Slabší detektivní zápletku zachraňuje animace, která vám párkrát vyrazí dech.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář