Jak se učit
aneb nejlepší způsob, jak se naučit
Zásady
správné přípravy do školy
* Domácí příprava začíná pozorným
sledováním školního výkladu a přehledným vedením poznámkových sešitů.
* Domácí příprava na předmět by měla začít
týž den, kdy byla látka ve škole vyložena. Křivka zapomínání praví, že týž den
si pamatujeme z výkladu ještě docela mnoho, ale po dvou až třech dnech nás bude
stát učení mnohem více úsilí.
* Každý den v týdnu by měl mít svůj stálý
čas, kdy usedáme k učení. Tedy podle rozvrhu školní a mimoškolní činnosti
začínáme např. každé pondělí v 16. 00, každé úterý v 17.00 atd. až do konce
týdne.
* Délka domácí přípravy na prvním stupni
základní školy by se měla pohybovat kolem 1 hodiny, na druhém stupni základní
školy kolem 2 hodin denně.
* Je dobré moudře řadit předměty uvnitř
časového bloku. Nezačínáme nikdy pro nás nejobtížnějšími. Začínáme tím, co nám
jde snadno, úspěch podepře naši vůli.
* Připravíme si látku tak, aby nám učitel
nemusel do zkoušení zasahovat. Jako kdybychom si připravovali referát. Na
prvním místě sdělujeme důležité informace, pak přecházíme k podrobnostem,
popisům, detailům.
* V učebnici a v sešitě si přečteme daný
text. Pak čteme ještě jednou a podtrháváme důležité informace. Můžeme si
doplňovat čtení poznámkami, kresbou apod. Při dalším čtení se již snažíme
částečně reprodukovat informace zpaměti bez nahlížení do pomůcek. Zopakujeme
nahlas nebo „v duchu" naučené informace. Na závěr hlasitě reprodukujeme
osvojené učivo. Tak si nejlépe zkontrolujeme, zda jsme si jej opravdu
zapamatovali a zároveň si připravíme slova, kterými ve škole výklad podáme.
* Chceme-li si natrvalo zapamatovat, co
jsme pochopili, musíme vjemy upevnit opakováním. Neexistují přesná pravidla
určující kolikrát musíme danou látku opakovat. Ale výzkumem bylo zjištěno, že
často už po jednom dnu se 80% naučené látky zapomene. Proto čím dříve přistoupíme
k opakování, tím méně času a úsilí potřebujeme.
* Některé informace si musíme zapamatovat v
přesném znění, např. definice, pravidla, cizí slova. Tento způsob pamětního
učení je mnohem náročnější, vyžaduje větší počet opakování. Při dlouhých
pamětních úkolech (např. dlouhá báseň, větší množství cizích slov) je
výhodnější učení s přestávkami než učení bez přerušení. Vrátíme-li se totiž k
látce, kterou už částečně známe, učíme se nepoměrně rychleji než poprvé.
Cizí jazyky
- učení slovíčkům
* Bez
učení slovíčkům ani den. Nejsou-li nová, opakujeme alespoň stará. Zkusíme si
počítat, kolika novým slovíčkům jsme se denně naučili.
* Skupinu slovíček se učíme v různém
pořadí, tak se sníží závislost vybavení jednotlivého slovíčka na pozici mezi
ostatními.
* Učíme se jednak k českému slovu cizí, ale
i k cizímu český význam. Je to proto, že první člen páru (signál) se vybavuje
hůře než druhý (odpověď).
* Slovíčka nejen čteme a vyslovujeme
nahlas, ale i píšeme, abychom si dobře zapamatovali jejich často odlišnou
mluvenou a písemnou formu.
* Slovíčka začleňujeme do větného kontextu,
tj. tvoříme na ně různé věty, obměňujeme je ve tvarech. Slovíčka umíme teprve
tehdy, vybavují-li se okamžitě bez váhání. Pokud se objeví váhání, i když nakonec
následuje správná odpověď, věnujeme danému slovíčku znovu pozornost. Váhání
signalizuje tendenci k chybě.
* Slovíčka, která se pletou, si postavíme
vedle sebe, vymezíme odlišnosti a ujasníme si. jaký význam odlišnosti mají.
Osvědčí se nějaká mnemotechnická pomůcka.
Ostatní
učení se jazyku
* Úvodní článek k lekci přeložíme, tím vždy
začínáme. Volně jej převyprávíme.
* Projdeme mluvnická pravidla a důkladně se
je naučíme.
* Vypracujeme cvičení, která se v lekci
vyskytla. Cvičení překládáme do druhého jazyka, překlad zapíšeme a podle zápisu
přeložíme zpět do původního jazyka. Výhoda je v tom, že máme kontrolu
správnosti.
Matematika
* Matematika je předmět, kde o úspěchu nebo
alespoň o dobré známce rozhoduje spíše zájem a pravidelná práce než speciální
matematické nadání. Základním předpokladem úspěchu v matematice je ve všech
případech pravidelná práce do školy. Jakmile začneme vynechávat a učit se
matematiku jen tu a tam, jenom když čekáme vyvolání či písemku, jsme na
nejlepší cestě nejméně ke čtyřce. A to i při nějakém nadání.
* Doma si nejprve pořádně projdeme všechno,
co se dělalo ve škole. Pak spočítáme úlohy, které byly k domácímu cvičení,
jedničkářům a dvojkařům by domácí cvičení mělo pro zvládnutí látky stačit,
trokaři a čtyřkaři, zejména chtějí-li být lepší, by měli spočítat ještě něco
příkladů navíc. Pokud látce nerozumíme, nezačínáme zkusmo tisíc příkladů, ale
je nutné znovu si nechat látku vysvětlit.
* Je zkušenost, že pro žáka s dosud
nevyužitým matematickým nadáním stačí tři týdny poctivé práce a matematika se
pro něho stane hrou. Pro průměrně nadaného, který se však rozhodl udělat v
matematice pokrok, se asi nedostaví hned za tři týdny, nicméně je dobré vytrvat
a úspěch se dostaví. Odměnou bude i vytvoření návyku na pravidelnou práci, a to
je jeden ze způsobu, jak přemoci nechuť k učení. Zásoba matematických informací
a dovedností se začne patřičně ukládat do hlavy a situace bude když ne hned
vynikající, tak alespoň zachráněna.
Učení????to
zvládnu!
2.10.2006
16:52 | Tip jak se učit
Taky se ti
stane, že si necháš moc učení najednou nebo máš psát velkou písemku a učení ti
nejde do hlavy?
1. Ukliď si
pokojíček - líp se ti bude učit v čistém pokojíčku
2. Udělej
si pořádek na stole
3.
Nachystej si učebnice a sešity na hromádky podle předmětů a na každou hromádku
dej lísteček, na kterém budeš mít napsané, jaký úkol máš napsat, co se máš
naučit...
4. Seřaď
tyto hromádky podle toho, kterou se potřebuješ co nejdřív naučit nebo naopak
kterou si necháš na později
5. Rozvrhni
si čas
6. Uvař si
kakao, teplý čaj nebo ohřej mléko s trochou cukru
7. Vyrob si
záložku nebo lísteček, který bude modro-žlutý. Modrá a žlutá barva totiž
pomáhají posilovat paměť
8. Začni se
učit, přitom chvilkami popíjej teplý nápoj (nepolij si učebnice!:) a dívej se
na modro-žlutý lísteček
9. Večer
bež spát. Pokud strachem z písemky nemůžeš usnout, ohřej hrnek mléka,přidej
lžíci rozdrcených fenyklových semínek, pak sceď a JJoslaď. Uvidíš, že se ti
budou zdát krásné sny….
10. Ráno si
trošku přivstaň a všechno, co ses včera naučila, si ještě jednou přečti.
11. Po
škole si můžeš oddechnout, jak jsi to skvěle zvládla!
Komentáře
Přehled komentářů
Moc děkuju za tyto rady,moc mi pomohly :))
Díky
(David, 4. 2. 2013 21:16)Díky za úvod do učiva. S těmito radami bych se mohl i do učení zamilovat =)
Máš to tu mooooooc hezký
(Terčaaaa, 2. 1. 2008 9:10)ahojky Andy máš to tu moooc hezký a některé věci mi z toho moooc pomohli ale stejně mě ještě trápí Fyzika která mi nejde.:-( A chtěla jsem se zeptata jestli také nevíš jak se jí lépe učit ,protože mi z ní vychází 3-4 a jsem už v 8.třídě...jestli mi chceš pomoct tak mi napiš na email:HappyTerca@seznam.cz
skvělé rady!
(Helena, 6. 4. 2013 17:13)