RANGE ROVER
Range Rover: O legimitě modré krve
Range nemá příliš aerodynamický tvar, přesto je nečekaně tichý.
Středa 28.2. 2007, 08:00
S novým dieselem je Range stále jedním z nejlepších aut na světě.
Můžou za to lidé z marketingu. Kvůli nim je to dnes všude samý aristokrat. Kdejaký velký korejský plech nebo špičkově vybavený, ale proklatě konfekční evropský model je aristokratem silnic. Novodobí automobiloví šlechtici se díky pitomému slovníku všech těch odborníků na prodávání aut šíří po světě jako mor. Minulost, tradice? K čertu s nimi, my si vystačíme s umělou image… Přesto ještě existují skuteční čtyřkoloví šlechtici. Třeba takový Range Rover.
Někomu by se možná mohlo zdát, že tohle auto se za posledních 148 let nezměnilo. Stále stejně hranaté, stále stejně ohromné. Číslice 2007 ale znamená pro Range Rover rok změny. Největší auto z nabídky Land Roveru prošlo faceliftem. Mírným faceliftem, chtělo by se říct, a jeho bližší rozklíčování by klidně mohla být dobrá bojová hra pro fanoušky značky. Ale jenom do okamžiku, než by se někdo z nich svezl.
První významnou novinkou je výměna řadového šestiválcového turbodieselu za nový osmiválec TDV8 o objemu 3,6 litru. S objemem navíc se pochopitelně vyhoupla i čísla. Novinka nabízí o 54 procent vyšší výkon a o 64 procent víc točivého momentu, spotřeba přitom zůstává na podobné úrovni. Verze TDV8 proto disponuje výkonem 272 koní a točivým momentem 640 Nm, dostupným v rozsahu 2000 až 2500 otáček. Přes 400 Nm je k mání již ve 1250 otáčkách.
Tyto parametry přinesly zkrácení sprintu na 100 km/h o více než čtyři vteřiny, konkrétně z 13,6 na vynikajících 9,2 sekundy. Ano, stále mluvíme o tom velkém kolosu. A i když má standardně obří brzdy Brembo, je rozumné, že maximální rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h. Osmiválcové diesely nikdy nebudou mít tak sexy projev jako osmiválcové benzíny, motor v tomto autě však stejně není příliš slyšet, takže je to jedno. Jeho další výhodou je nízká spotřeba. Ano, průměr třináct litrů lze považovat za nízkou spotřebu, protože souvisí s velkým a rychlým terénním autem.
Další novinkou je systém Terrain Response, který už se objevil v menším Discovery 3 a Range Roveru Sport. Chytré ovládání podvozku má pět nastavení podle druhu povrchu (suchý asfalt, bláto, sníh, kameny, písek). Elektronika tak diktuje pokyny středovému diferenciálu. Tohle všechno společně s nastavitelným vzduchovým podvozkem může za to, že faceliftovaný Range ještě více posílil svou pozici jednoho z nejschopnějších terénních sériových aut.
Za volantem neřešíte, kam můžete a kam ne. O tom totiž v tomto případě rozhoduje jenom váš strach. Stačí vzpomenout na mateřskou školku a logickým odvozením dojít k rozhodnutí, že při jízdě po sněhu je nejlepší otočit knoflíkem na piktogram vločky. Vše ostatní za řidiče udělá elektronika, která „vošéfuje“ uzávěrky diferenciálů, světlost podvozku, redukci převodovky a třeba i odezvu na plynu.
A kdyby se místo silničního obutí dostaly ke slovu ještě speciální offroadové pláště, mohl by tento novodobý rytíř klidně vyrazit bojovat na dakarskou rallye, kde by nejspíš dojel až do cíle. Bezpochyby by nebyl nejrychlejší, ale náročnou trasu by zdolal nejstylověji a nejkomfortněji.
Poslední součástí faceliftu je totiž zároveň lehká úprava interiéru, kde se nachází více odkládacích prostor. Nová přední sedadla mají za pří-platek možnost účinného větrání a posílila i klimatizace. Lidé od Land Roveru mluví o lepším odhlučnění, nicméně to už dříve bylo na mimořádně solidní úrovni. O interiéru se zkrátka opět dá bez nadsázky mluvit jako o jednom z nejlepších na světě vůbec. Když pro nic jiného, pro atmosféru z kvalitního zpracování a materiálů a skvělého posazu.
Nový osmiválcový diesel je přesně tím motorem, na který tohle auto čekalo. Ne že by byl původní vznětový šestiválec špatnou volbou, často však pracoval na hranici svých limitů. Hlavně při ostřejší jízdě po okresce nebo dálnici mu docházel dech. Počkejte s tím kroucením hlavou. Range má totiž i přes monstrózní tělesné proporce na to, aby plnil roli rychlého likvidátora velkých vzdáleností a celkem hbitého auta na okresku. Větrný tunel bylo asi to poslední místo, o němž se při vývoji nového Range Roveru mluvilo, a namísto odborníků na aerodynamiku najalo vedení firmy raději dvakrát tolik diktátorů čirého snobismu.
Přesto za volantem sotva poznáte, že řídíte menší činžovní dům. Uvnitř slyšíte všechno ostatní, jen ne aerodynamický hluk. A to ani při rychlosti 200 m/h, na niž se dostanete absurdně snadno a rychle.
Totéž platí o jízdě na „zatáčkovité“ silnici. Stačí jenom dodržet rozumnou nájezdovou rychlost a rázem se z vás stane postrach ve zpětných zrcátkách většiny řidičů, aniž byste chtěli. A když při tom potkáte nějaký ten výmol, jenom se ušklíbnete nad lehkostí, s jakou ho Range překonal. Jak by ne, stejná zábava je s ním také ve městě. Tedy pokud máte ve své cílové destinaci jistotu parkovacího místa. Naopak díry, boule, obrubníky, tramvajové pásy a pohledy do očí řidiče tramvaje představují velkou zábavu.
Těžko se vysvětluje, proč si jízdu v Range Roveru tak užíváte. Pokud se vám ve svém okolí podaří najít odpůrce terénních aut a SUV, zkuste ho přinutit k jedné jízdě tímto autem. Třeba vám vysvětlí, proč je to špatně. Jenže spíš si myslím, že nenajde slova. Ano, o jiných velkých autech možná lze diskutovat, ale o Rangi nikoli. Každé auto má své teritorium pro přirozený pohyb - pro Range Rover je přirozené teritorium všude. Nabízí pohodlnou a klidnou jízdu po dálnici, na okreskách, ve městě a zároveň se v terénu pohybuje se samozřejmostí aristokrata při lovu tetřívků. A to je kombinace, kterou potkáte ve skutečném světě nabízených off-roadů a SUV výjimečně.
Fakta
Range Rover 3.6 TDV8
* Cena 2 050 000 Kč
* Nejvyšší rychlost 200 km/h (el. omezeno)
* 0-100 km/h 9,2 s
* Spotřeba 11,3 l/100 km
* Emise CO2 299 g/km
* Hmotnost 2715 kg
* Motor V8, 3630 cm3, turbodiesel
* Výkon 272 koní v 4000 ot./min.
* Toč. moment 640 Nm při 2000 ot.
* Automat standard
První dojem * * * * *
Ideální auto do města, do lomu, na dálnici, do lesa, na okresku, do vody, na hory, na pole… S novým motorem je navíc tichý a silný.
(Honza Černý, Carauto)