Jdi na obsah Jdi na menu
 


Řada 434.2 - první moje podařená pára...

11. 5. 2007

Před časem jsem se po několika nezdařených nebo nedokončených modelech páry rozhodl postavit si model ř. 434.2 ČSD z odlitku. Inspirací mi byl model, který si postavil jeden modelář, kterého jsem našel na internetu. Tak jako on jsem použil odlitek od pana Číže z Ostravy a pojezd ze starší parní lokomotivy firmy PIKO, BR 55 (nebo jiné verze, např. naše řada 427.0 nebo jiné drah NS, SNCF...).

Na rozdíl od onoho modeláře, který použil jiný systém pohonu (motorek v tendru a pohon kol lokomotivy prostřednictvím kardanu), než má tento pojezd v originálu od PIKA, jsem pro zrychlení stavby zachoval původní způsob pohonu. V polootevřené budce sice zůstal vidět nevzhledný motorek, ale jízdní vlastnosti jsou dobré a vyhovující, odpovídající době vzniku pojezdu originálního modelu BR 55. Pojezd jsem upravil přidáním předního běhounu, přidáním spodního pravítka křižáku rozvodu a instalací kulisy krátkého spřáhla v přední části rámu. Použil jsem kulisy od firmy Gützold, tatáž je samozřejmě i na tendru. Dále vzhledem k umístění parního dómu na odlitku jsem musel i přemístit stojinu - tyčku, která pomocí šroubku drží karoserii podvozku na pojezdu. Lokomotiva je vybavena i pozičním osvětlením z LED diod žluté barvy jak na tendru, tak na předním ochozu ve vyrobených lampách. Přední část rámu pod dýmnicí je vyrobena nová z měděného plechu, protože původní, která byla na odlitku, je pro umístění kulisy spřáhla nevhodná. Nová část, která je pevnou součástí pojezdu, je detailněji zpracována a není tak křehká, jako z odlitku. Pojezd tendru je postaven obdobně, jako u lokomotivy BR 55 s tím rozdílem, že je navíc vybaven sběrači proudu ze soukolí. Toto se mi velmi osvědčilo, neboť odběr proudu je po propojení tendru s lokomotivou kablíky mnohem lepší, než u továrního modelu PIKO. Tendr je ještě dodatečně zatížen závažím a vybaven obvodem pro regulaci osvětlení LED diodami. Celá karoserie odlitku tendru i lokomotivy je doplněna řadou detailů, jako jsou madla, táhla, kompresor, potrubí, napaječe a podobně. Vzhledem k nízké váze lokomotivy jsem musel najít vhodné závaží, jelikož původní z BR 55 bylo příliš velké. Použil jsem olověné závažíčka, která se používala k dovažování disků kol na automobilech. Ochotně mi je darovali v blízkém pneuservise. Jednalo se o ta samolepicí, které se používaly na vyvažování litých disků. Dodávaly se v páscích, kde se střídaly 5 a 10 gramové obdélníčky. Ale i tak jsem musel opatrně, aby nedošlo k probroušení, značně zevnitř odebrat hmotu kotle, aby se závaží vešlo co nejvíce. Myslím, že se ho tam vešlo okolo 80 g. Celek je poté přestříkán, kromě základové barvy, černou barvou. Po nalepení obtisků a tabulek je celý model navíc přestříkán polomatným syntetickým "satin" lakem. Dodatečně je ještě dýmnice přetřena matným syntetickým lakem. Tabulky jsou použity od firmy DETAIL, pana Žitného z Mostu, obtisky jsem si zajistil na www.parostroj.cz.

Pro úplnost dodávám, že jsem dodatečně ještě musel zkrátit kryty předního vedení pístnic parních válců, neboť lokomotiva  pri malých poloměrech 380 mm vykolejovala předním běhounem. Po šikmém zkrácení asi o polovinu k vykolejování již nedocházelo. Nicméně poloměr 440 mm a větší projela bez potíží i bez zkrácení.

 

 

Náhledy fotografií ze složky 434.2 ČSD

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Dvojka

(P. Gajdoš, 14. 12. 2013 11:53)

Nazdar Jardo

Čirou náhodou jsem narazil na Tvoje stránky když jsem hledal nějaké podklady pro stavbu mých 434.2 Vypadá to hodně dobře je vidět že pořád umíš. Zase se někdy ozvi.

Čau Petr.

Přestavba br 55 na 434.2

(H. Vondrášek, 26. 11. 2011 12:35)

Dobrý den, pane Šafek. Inspiroval mě váš článek o přestavbě BR 55 na 434.2. Chtěl bych vědět (pokud mi poradíte), jak jste odstranil čelní spřáhlo a tyčku držící kastli. Za radu předem děkuji.

Re: Přestavba br 55 na 434.2

(Jaroslav, 26. 11. 2011 13:30)

Dobrý den, držák spřáhla a závitová tyčka držící karoserii se odstraní tak, že se mírně rozevřou obě poloviny rámu od sebe. Nejdříve ale musíte zdemontovat z rámu spodní kryt převodů, dále komplet parních válců včetně držáku rozvodů na horní části rámu a sejmout rozvody (nejlépe i odšroubovat z hnacích kol), spojnice kol mohou zůstat. Poté ještě pod motorem povolit šroub spojující obě poloviny rámu k sobě. Pak lze držák i s tyčkou vyjmout. Pokud budete mít ještě dotaz, pište rovnou na můj e-mail jasmz@seznam.cz. Zdraví JŠ.