22. Off Hollywood (60. léta)
KLASICKÝ HOLLYWOOD POSTKLASICKÝ HOLLYWOOD
1917 - (1960) od: (1960)
Nový Hollywood: X Nový nový Hollywood - od 1975
1967 (Bonnie a Clyde) - 1975 (Čelisti) Počínaje Čelistmi
(často ale užíváno označení: Nový Hollywood - pro období od 1975 - blockbusterová produkce)
Termín BLOCKBUSTER: vysokorozpočtový film zaměřený na co nejširší spektrum publika, jeho uvedení do kin je propagováno jako specifická „událost“.
Poválečný vývoj možno stručně shrnout do následujících bodů:
- konec garantovaného uvádění v síti vlastních kin (konec VERTIKÁLNÍ INTEGRACE)
- zmenšující se národní a mezinárodní trh
- konec rutinní studiové produkce velkého množství filmů a zaměstnávání produkčního personálu na dlouhou dobu - není to ekonomicky smysluplné
- propouštění, kolaps RKO, konec studiového systému
- demografické změny: baby boom; suburbanizace, drive-in kina
- produkce: méně a dražší filmy, upuštění od B filmů, seriálů, týdeníků a krátkých filmů, uvedení nových technologií, blockbustery a road showing, snaha zaměřit produkt přesněji na cílové publikum (mladé publikum), produkce tv programů, funkce distributorů...
Termín VERTIKÁLNÍ INTEGRACE: studio kontroluje všechny fáze vzniku filmu od počátečních fází produkce až po jeho distribuci v kině.
Něco jako společenská situace či charakteristika hrdiny.
Již v padesátých letech začínají vznikat tzv. teenpics, což je termín označující filmy určené a zaměřené na mladé publikum. V Americe právě dorůstá generace baby boomu, tedy generace, která vzhledem k ekonomické situaci v zemi má dostatek volného času i finančních prostředků k návštěvě kina a tím pádem se stává hlavním předmětem zájmu filmových distributorů a z důvodů reflexe jejich životních postojů a pocitů samozřejmě i filmařů. Mentalita této generace tedy proniká i do charakterů hlavních hrdinů: vznikají tzv. youth rebelion filmy: Na východ od ráje, 1955 (Elia Kazan)
Džungle před tabulí, 1955 (Richard Brooks)
Rebel bez příčiny, 1955 (Nicholas Ray)…
Termín rebel bez příčiny se stává jakýmsi výstižným zobecněním charakteru hlavního hrdiny, který se právě bez zjevné příčiny bouří proti zkostnatělému taťkovu světu a jeho řádům. V průběhu let se tato jednoduchá charakteristika prohlubuje, komplikuje a proměňuje do podoby jakési kontrakulturní rebelie a tím se stává něčím víc, než pouhým obrazem mladistvé delikvence. Mladé publikum sdílelo s hrdinou pocit odcizení od středostavovské Ameriky, od establishmentu, od hodnot starší americké generace. Jen pro úplnost připomenu, že šedesátá léta jsou v Americe charakteristická protiválečným hnutím, řeší se otázka občanských práv, sexuální revoluce je v plném proudu atd.
1965-1975:
kritické období Hollywoodu - snaha následovat úspěch muzikálu Za zvuků hudby 1965 (Robert Wise), ale - propadáky: Fox: Dr. Dolittle 1967 (r. Richard Fleischer) - ztráta 11m,
Star! (r. Robert Wise) 1968, -15m,
Hello, Dolly! 1969 (r. Gene Kelly) -16 mil.,
Fox - vyhnul se krachu díky relativně levným filmům:
Butch Cassidy a Sundance Kid (George Roy Hill) 1969, 46m. zisk,
MASH (Robert Altman) 1970, 36m.
Režiséři signalizující změnu estetiky konce 60. let:
Robert Altman – Count down - 1968
MASH - 1970
McCabe a paní Millerová - 1971
The Long Goodbye - 1973
Bob Rafelson - Hlava - 1968
Malé životní etudy - 1970
Mike Nichols - Kdo se bojí Virginie Woolfové? - 1966
Absolvent - 1967
Hlava 22 – 1970
Arthur Penn – Bonnie a Clyde - 1967
Malý velký muž - 1970
Viděno osmi - 1973
- právě filmem Bonnie a Clyde (1967) začíná období "nového Hollywoodu" či "hollywoodské renesance (1967-1975),
- filmy jako Absolvent (Mike Nichols), Bonnie a Clyde (Arthur Penn), Bezstarostná jízda (Dennis Hopper, 1969), Malé životní etudy (Bob Rafelson) si získaly oblibu především mladých diváků (Absolvent - 72% diváků do 24let, jen 4% nad 30let.), ale zároveň si získaly pozornost i seriózní kritiky: hranice mezi kontrakulturou a mainstreamem se začala smazávat. Posun zájmu k filmům s individualistickým, rebelujícím hrdinou nabral na síle…
- film Bonnie Clyde byl také jední z posledních hřebíčků do rakve tzv. Produkčního kódu (Production Code), ten byl zrušen Jackem Valentim, což byl šéf Motion Picture Asociation of America – MPAA, v roce 1966. Tento kód byl vlastně formou cenzury a předepisoval jaká temata, situace či záběry se nesmějí ve filmu objevit (např. nesměl být v jednou záběru zobrazen výstřel a zásah současně). Udržování kódu bylo problematické, neboť např. evropské filmy mu nepodléhaly a v zobrazování sexuality byly daleko odvážnější a sofistikovanější. Zrušení Produkčního kódu vedlo k experimentování se subverzivnějšími, sexuálně explicitnějšími, násilnějšími filmy.
- V roce1968 byl cenzurní “produkční kód” (Production Code) nahrazen ratingovým systémem Americké filmové asociace. Klasifikace od G – všeobecná přístupnost; PG doprovod do 17; PG-13- doporučení rodičovského doprovodu do 13 let; R- do 17 nutný doprovod dospělé osoby; po X – přístupné od 17 let (od roku 1990 NC 17 - pro odlišení od pornofilmů označených X).
Něco jako styl:
Úvod: Trend či styl používaný a zdokonalovaný ve čtyřicátých letech např. v Občanovi Kaneovi Orsona Wallese tj. šílená hloubka ostrosti tzn. ostrý přední, střední i zadní plán se postupně s různými technickými novinkami dost komplikovalo. Konkrétně mám na mysli užití anamorfotických širokoúhlých formátů, jejichž objektivy měly delší ohniskové vzdálenosti a tím pádem menší hloubku pole, dále pak pronikání barevných materiálů, které byly méně citlivé a nebylo tedy možné dosáhnout takové hloubky ostrosti; menší hloubka pole vedla k mělčímu inscenování a pro zajištění ostrosti předmětů v pozadí bylo nutné umisťovat hlavní plán dál od kamery. Až v polovině padesátých let uvedl PANAVISION objektivy s kratší ohniskovou vzdáleností.
Možné řešení: laterální, boční inscenování. Inscenování "jako na prádelní šňůře". (př.: Jak si vzít milionáře).
I v případě horizontálního důrazu: nadále využívání linie sil, pohledů, vyvážené kompozice; ale navíc: strategie blokování krajů obrazu např. rekvizitami; nebo: vnitřní rámování- rozlomení obrazu do částí lépe uchopitelných.
(inscenování do hloubky ale nezmizelo ani v Cinemascopu úplně - Preminger, Minnelli - i hra popředí/pozadí.)
Bližší popředí šlo dosáhnout za splnění určitých podmínek: slunečné exteriéry - např. Rebel bez příčiny - scéna před planetáriem.
Nebo užitím split-field diopters - (diopter lens - typ doplňkového objektivu, umístěného před normální objektiv pro extrémní detaily - split-field d. - zakrývá jen část objektivu a umožňuje, aby dva předměty v různé vzdálenosti od kamery byly zároveň zaostřené.
Další technické inovace:
teleobjektivy - opět posílení tendence k inscenování méně do hloubky - tradičně uváděný příklad z r. 1963 - úvodní záběr Perný den - postavy působí stlačeně, těla nemají tloušťku.
Teleobjektiv = plochý obraz, zmáčknutí prostoru, potlačení některých vodítek hloubky - ale jiná vodítka zůstávají: překrývání, známá velikost postav, (postupné) zmenšování postav podle vzdálenosti...
K popularizaci dlouhých objektivů přispěly zoomy - ty byly dostupné už koncem 20.let Možnost předvádění virutozity v nakládání s tímto prostředkem - např. Frankenheimer: The Train 1964, F.F. Coppola - Rozhovor 1973- úvodní scéna - neklidný a nazaměřený zoom.
Sebevědomé užití zoomu - vliv evropských nových vln;
Zvyšuje se prudkost střihu - Arthur Penn, Sam Peckinpah
zoom + odjezd - v Alicině restauraci – A. Penn 1969;
úvod Rozhovoru 1974, F.F. Coppola
Teleobjektiv - mění postavy na kartonové vystřihovánky -- nabízí možnost obrazové abstrakce.
Řada možností inscenování, např. pokrývání scény v dlouhých záběrech strukturovaných panorámováním a zoomováním.
S. Kubrick - Barry Lyndon - 1975 - pomalé zoomy od velkých detailů k panoramatickému širokoúhlému objektivu - evokace malířských žánrů 18.st. (portrét a krajinomalba). Naznačuje rigidně uspořádaný společenskopolitický režim.
steadicam - první použití - Bound for Glory 1976 - Hal Ashby, kamera Haskell Wexler
Něco jako ideologie, kterou lze vystopovat v podtextu filmů tohoto období:
Filmy levicové: kontrakultura, revolta ve prospěch individualismu, nedůvěra v zákon, předsudky proti technologii, byrokracii, městskému životu, individualistický hedonismus, odpor proti institucím, potřeba svobody, preference intuice a spontaneity.
Příklady: Absolvent 1967 (M. Nichols); Bonnie a Clyde 1967 (A. Penn); Frajer Luke 1967 (Stuart Rosenberg); 2001: Vesmírná odysea 1968 (S. Kubrick); Bezstarostná jízda 1969 (Dennis Hopper), Půlnoční kovboj 1969 (John Schlesinger), Butch Cassidy a Sundance Kid 1969 (G. Roy Hill); Divoká banda 1969 (Sam Peckinpah); Malý velký muž 1970 (A. Penn); McCabe a paní Millerová 1971 (R. Altman); Mechanický pomeranč 1972 (S: Kubrick); Přelet nad kukaččím hnízdem 1975 (M. Forman).
Sam Peckinpah - Divoká banda -
tři typy montáže u Peckinpaha:
- zpomalené vsuvky: vložené do sekvence odehrávající se v normálním tempu --- percepční šok - náhlé poršuení běžného času jiným časovým modem. Kinetičnost a fyzičnost krátkých zpomalených vsuvek, jakoby ve stavu beztíže; baletní krása, maelström smrti. Dojem fyzičnosti důležitý pro didaktický účel (obhajovaný Peckinpahem); a zvuky: náraz kulky do těla, rozbíjející se sklo, dýchání... zpomalené pohyby jen krátké, jen narušit texturu scény a umožnit pohled na metafyzické tajemství násilné smrti.
- prolínání mnoha linií akce s radikálním časoprostorovým zkreslením; struktura koláže, synchronní montáž. Střih transformuje smrt dvou postav (prostřihy, odbočení na jiné akce) - zkreslení času a prostoru akce, vytváření falešné paralely mezi oběma umírajícími. - vytváření nemožných časoprostorových vztahů. Čas a prostor jako nestabilní entity.
- eisensteinovská intelektuální montáž, divák má kognitivně uchopit psychologický nebo společenský význam; více poetický a expresivní efekt; poetická transcendence narativní chronologie; minulost proniká do přítomnosti; Pike a Deke - sdílí stejný FB ve stejný okamžik; zákony mysli a subjektivity překračují čas a prostor.
Filmy pravicové: hodnoty komunity, zákon a řád, respekt k rodině střední třídy. Změna společenských podmínek nevyžaduje změnu institucí, postojů nebo životního stylu. Problémy mají svůj zdroj v jednotlivcích se jmény a tvářemi, které lze eliminovat a vrátit společnost k normálu. Hrdinové: většinou policisté.
Příklady: Bullitův případ 1968 (Peter Yates); Cooganův trik 1968 (Don Siegel); Dirty Harry 1971 (D. Siegel); Francouzská spojka 1971(William Friedkin); Walking tall 1973 (Phil Karlson); Death Wish 1974 (Michael Winner).
A na závěr poslední nezmíněný ale důležitý a typický film tohoto období: Woodstock: dokument z roku 1970, který režíroval Michael Wadleigh a stříhal Martin Scorsese, ale tento pán už je jiná kapitola.
Komentáře
Přehled komentářů
That means you'll perceive some new features and suffer with access to additional channels where you can gain visibility, without having to designate sense of some complicated, manual migration process. https://googlec5.com
I do not know English
(viperReags, 19. 8. 2022 14:20)я гадюка. я жив в україні в маріополі зараз живу в польщі. де знайти роботу??? гадюка
$500 no deposit bonus codes 2022
(MixTaw, 1. 4. 2022 2:17)
https://mmore.club/members/limaohox.21082/
luckydays casino no deposit bonus
IMVU Credits Code 2021
(bellebub, 18. 6. 2021 4:36)
https://soundcloud.com/jernej-wigelo
===========
wow. i found it finally. thanks!
IMVU Hack Online
IMVU Credits Generator
How To Get Free Credits On IMVU Cheats
ROBLOX Hax 2109 2020 DECEMBER UPDATED
(MixTaw, 2. 1. 2021 8:10)
https://booksfactorypdf.weebly.com/uploads/1/3/4/6/134635235/rx-free-methods-2021.pdf
KW:
Earn Free ROBLOX Gift Cards 2021
How To Get Robux For ROBLOX On Gift Cards 2021
ROBLOX Gift Cards Whsmith 2021
Robux And Tix Hack 2020 DECEMBER UPDATED
Tiktok Famous Hack 2021
(MixTaw, 18. 12. 2020 1:20)
https://tiktoklikes.substack.com/people/18488091-markerem
Do you want be famous on tiktok? Click link above and enjoy fans and followers free! 2021 UPDATED!
tik tok hack 2021,tiktok likes 2021 free,tiktok fans 2021 free,tiktok free followers 2021,tiktok free usa hack 2021,tiktok free likes usa 2021,tiktok free followers 2021 usa,hearts free tiktok
KW:
How To Get Tiktok Followers 2021
How To Get Followers And Likes On Tiktok 2021
How To Get Free Followers On Tiktok Hack 2021
How To Get Free Tiktok Followers Without Downloading Apps 2021
Source of article:
2. https://www.purchase.edu/live/events/21400-tik-tok-video-competition
ROBLOX Gift Cards In Walmart 2021
(MixTaw, 18. 12. 2020 0:27)
https://booksfactorypdf.weebly.com/about.html
KW:
ROBLOX Robux Generator Online 2020 OCTOBER UPDATED
ROBLOX Gifts 2020 DECEMBER UPDATED
Where Are ROBLOX Gift Cards Near Me 2021
Numbers For ROBLOX Gift Cards 2021
How To Get A Lot Of Tiktok Followers 2021
(MixTaw, 17. 12. 2020 5:34)
https://www.uplabs.com/tiktoklikes2020
Do you want be famous on tiktok? Click link above and enjoy fans and followers free! 2021 UPDATED!
tik tok hack 2021,tiktok likes 2021 free,tiktok fans 2021 free,tiktok free followers 2021,tiktok free usa hack 2021,tiktok free likes usa 2021,tiktok free followers 2021 usa,hearts free tiktok
KW:
Free Tiktok Fans Without Downloading Apps 2021
How To Get Likes On Tik Tok 2021
Free Followers For Tiktok 2021
Tiktok Likes And Followers Free 2021
Source of article:
2. https://www.purchase.edu/live/events/21400-tik-tok-video-competition
Thank you very much for the invitation
(MixTaw, 15. 7. 2020 19:43)
Thank you very much for the invitation :). Best wishes.
PS: How are you? I am from France :)
How to fritter away Google
(Daviddus, 25. 12. 2022 20:32)