14. Hitchcockův přínos skladebným postupům hollywoodské kinematografie
14. Hitchcockův přínos skladebným postupům hollywoodské kinematografie
(cerpam z: Wood, R.: Alfred Hitchcock a jeho filmy, Praha: Orpheus, 2003)
Hitchcock byl tehdejsimi kritiky staven vedle Forda, Chaplina, Ejzenstejna, Claira, Wellese (neboli temi, kteri nejake dilo vytvareji) do role hollywoodskeho (v pejorativnim slova smyslu) odbornika, "ktery si je jist svym remeslem, svymi efekty, je velice disciplinovanym, schopnym zhotovit v predem stanovene lhute dokonale vyrobene zbozi". Jeho vyznam pozdeji behem padesatych a hlavne sedesatych let vzrostl diky odbornym clankum a kritikam v Cahier du Cinema a obdivem a inspiraci reziseru francouzske Nove vlny. Nejvice clanku o nem napsal Rivette, ktery se ale naopak nejvice svymi filmy od Hitchcockovi vzdaloval. Truffautovi "hitchcockovske" filmy jsou Hebka kuze a Pribeh Adely H. Dale ovlivnil Godarda a Rohmera, cituje ho Chris Marker v Poslenim lete, jeho stopy nejdeme u Lynche, Briana de Palmy, Mela Brookse (Uzkost z vysky, 1977), atd.
jednota Hitchova dila : (krome zanru kriminalniho thrilleru a tematu "vymeny viny") neustaly vyvoj ve filmech (hlavne v poslednich 5 dole uvedenych), nabirani na hloubce a projasnovani - v nametu, stylu, metode, moralnim postoji, uvahami o podstate zivota
rozmanitost Hitchova dila: technika identifikace (Vertigo, Psycho) - divak sdili zkusenost jen jednoho vedomi; tema ptaku (Psycho, Ptaci), problematika vztahu ditete a rodice (Marnie, Psycho), tema terapeutickeho ucinku (Psycho, Ptaci, Marnie, Vetigo, Na sever severozapadni linkou)?
odlisnost vsech vyse uvedenych 5 filmu: v atmosfere, stylu, nametu a metode, kazdy vyzaduje jiny divacky pristup
prvek kriminalniho thrilleru nehraje hlavni roli, "napeti" je spise soucasti metody, nez tematem
prvek "znepokojeni" - zpochybneni a naruseni divacke samolibosti a ustalene predstavy, nasledne pretvareni jeho zivotniho postoje = neprijemna pachut v ustech, jejiz pricinou je zneklidnujici a slozity moralni postoj, kdy zlo a dobro jsou provazane, dale schopnost upozornit na skutecnost, ze vlastni touhy divaka jsou, ne vzdy na urovni vedome, neciste
tema nutnosti duvery, navzdory jakemukoli riziku (Podezreni), rozsireni ucinku terapii na divaka tim, ze mu autor usnadni ztotozneni se s postavami (vime a vidime to, co postava)
polibek u Hitche symbolizuje ci ve zkratce charakterizuje podstatu urciteho vztahu a tim i cely vyznam filmu (Cizinci ve vlaku - upjate odtazite objeti postradajici intimitu; Okno do dvora - reakce Grace Kelly, kdyz zliba tvar J.Stewarta, zcela pohlceneho svou obsesi; Vertigo - kruhova jizda kolem D polibku, narustajici obavy a blizky triumf iluze; Na sever.. - Grant svira hlavu zeny, jako by ji chtel rozdrtit)
Hitchovy filmy se nevyjadruji primo, svuj "vyznam" sdeluji vyhradne prostredky konkretni dramaturgicke realizace (napr. divak si uvedomuje, ze v kazdem z nas je zlo, coby hluboce zakorenena lidska prirozenost, vuci niz se musi mit neustale na pozoru)
Hitch umi sve filmy prodat - hlavni soucasti reklamy je cynicky humor a morbidni detaily, ktere jsou ve filmech jen "korenim"
na poli klasicke narativni kinematografie je filmarem, ktery narativni film (film-akce) dukladne a dokonale promyslel a dale zrealizoval
Hitch je system - prehledny, propojeny, uzavreny, nic neni vne, ani divak
metoda zpozdilosti v desifraci skutecnych vztahu (Ani stin podezreni, Psycho, Vertigo)
retoricky polopatizmus chladnych objasnovani prisne vedy, ktera ale nema posledni slovo (Rozdvojena duse, Psycho)
Pred prichodem do USA tocil v Anglii od 1922 a natocil tam 26 filmu (napr. Muz, ktery vedel prilis mnoho, 1942; Tricet devet stupnu, 1935; Sabotaz, 1936).
Prvni film v LA je Rebecca (nebo taky Mrtva a ziva, 1939). Celkem jich natocil asi 52.
Dalsi vyznamne filmy:
Zachranny clun (1943, cely film se odehrava ve clunu na mori, kde je mezi trosecniky i nacisticky vojak - amputaci nohy zachrani jednomu muzi zivot, aby ho pak chladnokrevne zastrelil = hitchcockovo oblibene tema stirani hranic mezi dobrem a zlem, ktere i divaci nachazeji v sobe. proto po skonceni jeho filmu maji "neprijemnou pachut v ustech", jak pise jeden kritik; je to netypicky Htch, nema hlavni postavu a divak nahlizi pribeh zvenci, neni svazan identifikaci s postavami),
Rozdvojena duse (1944/5, v sanatoriu je zavrazden primar, doktorka-psychoanaliticka utika spolu s novym doktorem, ktery je podezrely z vrazdy, dostanou se az do domu jejiho profesora, ktery odhali doktorovu dusevni nemoc, da mu napit uspavadla v mleku, takze neni zavrazden, priciny nemoci odhali pomoci psychoanalizy, jsou v detstvi, kdy s bratrem jezdili na sankach a on se zabil. Vrazedne sklony se projevi, kdyz doktor vidi vodorovne pruhy na svetlem povrchu, ktere mu pripominaji stopy sanek ve snehu. = vybudovane napeti, kdyz doktor schazi se schodu dolu k profesorovi, kamera zustava na jeho ruce s pistoli? a doktor mu mezitim jde pro mleko, tema dusevni poruchy (plus tady tehdy oblibena psychoanalyza) a rozdvojena osobnost je u Hitchcocka caste; zbytecne uziti identifikacni techniky - revolver se obraci proti kamere a "zatreli divaka; nezapadaji sem Daliho snove sekvence),
Provaz (1948, dva mladici zabiji kamarada ve jmenu prava dokonaleho cloveka na cokoli vcetne vrazdy, schovaji ho do bedny uprostred mistnosti, kde se pozdeji schazi znami a pribuzni zabiteho, jejich profesor z narazek a rozhovoru pochopi, co udelali. Je to pokus o jednozaberovy film, jednotlive zabery jsou spojovany pres stiracky, kdy postavy - casto bez jakehokoli dramatickeho zduvodneni, pouze kvuli navazani - zakryvaji a zase odkryvaji obraz, Hitchcock sam nebyl s pokusem spokojen, chybi rytmizacni funkce zaberovani a strihu, napeti se vytvari tim, ze se divak diva v dany moment na dany detail, coz je i u zaberovanych filmu, ale tady vznika klaustrofobni pocit nuceneho vedeni pozornosti. = film nenese poselstvi, odkryva nevedome pocity, aby je v zapeti odsoudil, tematicky narazi na nacisticke myslenky, napeti vznika z konfliktu divaka, ktery na jedne strane preje sympatickym mladikum, aby se nic neprozradilo, na druhe strane je chce postavit pred soud. Nikdy se nedozvime, jak mladik svoje reci vlastne myslel. Dalsim filmem, v nemz jsou dlouhe zabery s vnitrni montazi, ale uz ne tak presne dodrzovanym jako jeden zaber je Pod obratnikem Kozoroha, 1949),
Trema (1949/50, muz je obvinen z vrazdy, vypravi mlade herecce, co se stalo u starsi herecky, ona se mu snazi pomoct, nakonec se zjisti, ze on je opravdu vrahem a mlada herecka ho zabije spustenim jevistni opony. = pouziti lzive retrospektivy, diky niz se ztotoznujeme s muzem, ktereho povazujeme za nevinneho, jeho odhaleni a smrt je pro divaka ranou pod pas, ma pocit viny za jeho smrt. Opet tema "preneseni viny" na nevinneho cloveka, s nimz divak sympatizuje - az do odhaleni),
Cizinci ve vlaku (1951, tenista jede na turnaj, neznamy muz mu nabidne, ze zabije jeho manzelku, coz on odmita, ale cizinec mu sebere zapalovac, ktery chce jako dukaz tenistovi pritomnosti na miste vrazdy pohodit = tema preneseni viny; napeti, kdyz se tenista co nejrychleji snazi vyhrat zapas a vrah mezitim lovi zapadly zapalovac v kanale),
Okno do dvora (1954, fotograf se zlomenou nohou se bavi pozorovanim ostatnich obyvatel domu naproti dalekohledem, odhali vrazdu a pro dukazy jde jeho pritelkyne, nakonec ho vrah taky malem zabije. = tema voyerstvi, pro Truffauta Hitchuv nejlepsi film ve smyslu moralniho dilematu milovane kinematografie, divak nema diky jednote prostredi jinou moznost, nez se divat pohledem postavy, je stejne paralyzovany a bezmocny jako fotograf, kdyz nemuze nijak pomoct pritelkyni naproti, kam se vraci vrah. Napeti, kdyz se vrah vraci a pak kdyz ho slysime prichazet do fotografova bytu),
Vertigo / Zavrat (1958, v polovine filmu muz potkava opet zenu, o niz si mysli, ze je mrtva, a netusi, ze je to tataz osoba, prinuti ji, aby si zmenila vzhled a vypadla jako jeho byvala pritelkyne, nakonec se dostanou na misto tehdejsi nehody a zena umira doopravdy timtez zpusobem, jaky predtim predstirala. = tema dusevni poruchy / rozdvojene osobnosti se tu obraci na zamerne prechazeni z role do role; tema strachu z vysek; symoly spiraly a vecne pameti cituje Chris Marker v Poslednim lete, celou druhou polovinu filmu oznacuje za muzuv sen pote, co nedokazal zachranit pritelkyni; zajimava uvodni titulkova pasaz od Saula Basse),
Na sever severozapadni linkou (1959, obchodnik je povazovan za tajneho agenta Kaplana a je unesen, = je to "prvni bondovka", akcni film),
Psycho (1959/60, zena ukradne penize, odjede z mesta, ubytuje se v motelu, je zavrazdena ve sprse matkou majitele motelu, prijizdi ji hledat pritel s jeji sestrou, matka je taky malem zavrazdi, nakonec se pritel probere z bezvedomi a sestru zachrani, Norman Bates je odhalen jako dusevne nemocny vrah, = postava, o niz si myslime, ze je hlavni, umira v prvni polovine filmu, divak nema dalsi postavu s niz by se identifikoval; tema dusevni nemoci, tema ptaku - Norman je vycpava jako vycpal svoji matku, je jejich obeti a zaroven se jim svym vzhledem zacina podobat; napeti ve scenach s matkou, je to tajemna postava, kterou jindy nevidime - stejne jako ve Spielbergovych Celistech je napeti tvoreno jen naznaky, nejvic se bojime, dokud zraloka neuvidime; stupnovane napeti - matka utoci trikrat, prodlouzene napeti - ve sklepe si oddechneme a uvolnime napeti po otoceni vycpane matky, vzapeti jsme prekvapeni dalsim utokem, napeti opet vzrusta hlavne diky z drivejsich utoku znameho zvuku smyccu; 45sec? dlouha scena ve sprse je asi ze 78 zaberu),
Ptaci (1962/63, tema ptaku a apokalypsy, tema vratkosti a zranitelnost i minimalni miry radu, ktery se snazime do svych zivotu vnest - rad predstavuje staropanenska ornitolozka, mumlani mistniho blazna o apokalypse nikdo neposloucha; napeti pred skolou, kde zena ceka na deti, se stupnuje priletavanim ptaku, ktere my vidime driv nez ona, a pouzitim "ticha" - atmosfera plus kridla ptaku),
Marnie (1964. zena ukradne penize, je obvinena, ujima se ji znamy okradeneho ... zbytek doplnim po znovushlednuti ... = psychicky narusena zena, ktere muz podleha, jsou tu prvky zanru film noir; "),
macguffin - pokud to neprelozite, tak si muzete vyhledat cesky preklad v Rozhovorech s Hitchcockem od Truffauta, muzou to byt prumyslove diamanty (Povestny muz) ci prsten (Lord of the Ring)
http://en.wikipedia.org/wiki/MacGuffin:
A MacGuffin (sometimes McGuffin or Maguffin) is a plot device that motivates the characters and advances the story, particularly one whose importance is accepted completely by the story's characters, yet from the audience's perspective it might be minimally explained or may test their suspension of disbelief if it is scrutinized. The device, usually an object, is common in films, especially thrillers.
The term "MacGuffin" was invented by Alfred Hitchcock; according to the Oxford English Dictionary, he explained the term in a 1939 lecture at Columbia University:
In regard to the tune, we have a name in the studio, and we call it the 'MacGuffin'. It is the mechanical element that usually crops up in any story. In crook stories it is always the necklace and in spy stories it is always the papers.
Interviewed in 1966 by François Truffaut, Hitchcock illustrated the term "MacGuffin" with this story:
It might be a Scottish name, taken from a story about two men in a train. One man says, 'What's that package up there in the baggage rack?' And the other answers, 'Oh that's a McGuffin.' The first one asks 'What's a McGuffin?' 'Well' the other man says, 'It's an apparatus for trapping lions in the Scottish Highlands.' The first man says, 'But there are no lions in the Scottish Highlands,' and the other one answers 'Well, then that's no McGuffin!' So you see, a McGuffin is nothing at all.
The uranium hidden in wine bottles in Notorious is a MacGuffin: it is the reason the story takes place, serving to advance the plot. The story could just as easily have used diamonds (which were proposed as an alternative during production [1]), gold or rare wine.
One of Hitchcock's most memorable MacGuffins is the one used in North by Northwest. In this movie, the MacGuffin is the unspecified secret information known by a man for whom Roger Thornhill (Cary Grant) is mistaken. Thornhill spends the course of the movie trying to find the man without realizing that he does not exist. Both the hero and the villains of the movie are chasing nothing more than a puff of hot air, making this a true MacGuffin.