Na Monze vyhrál M. Schumacher, Kimi druhý
Sedminásobný mistr světa Schumacher, který ihned po závodě oznámil, že po letošní sezoně ukončí kariéru (více ZDE), předvedl jedno ze svých kontrolovaných, suverénních vítězství.
GP Itálie jsme sledovali on-line ZDE
Fernando Alonso se v průběhu závodu díky dalšímu skvělému výkonu posunoval vpřed, ale deset kol před cílem hustý kouř ukončil jeho pouť velkou cenou a při současném poměru sil i výrazně zmenšil šance na obhajobu titulu.
Výkonnostní náskok Ferrari je příliš velký a stáhnout dva body ztráty ve třech závodech by nemělo být pro Schumachera a spol. problémem.
Podruhé v sezoně se radovali ze třetí pozice v týmu BMW-Sauber, ale premiérové body a zároveň stupně vítězů ve formuli 1 slavil Robert Kubica. Jedenadvacetiletý Polák patří mezi největší talenty současné formule 1.
Ferrari - bezkonkurenční Schumacher
V letošní sezoně tým z Maranella neztrácí při startech jako loni, ale doma v Itálii měli oba jezdci menší problémy. Kolem Massy se prohnal Polák Kubica s BMW, Schumacher vůbec nedostal šanci bojovat s Räikkönenem a naopak se musel v první šikaně vracet na druhé místo, které měl na startu, před Heidfelda.
Poté se sedminásobný mistr světa přiblížil k zadnímu křídlu McLarenu finského pilota Kimiho Räikkönena a čekal, až finský pilot, který měl v nádrži méně paliva, zajede do boxů. Riskovat předjížděcí manévr nemělo smysl, věděl, že pokud neudělá chybu, vítězství mu nikdo nesebere.
To Brazilec Massa se několikrát pokoušel dostat na brzdy před výrazně pomalejšího Poláka Kubicu. Ale jedenadvacetiletý mladík nechyboval. Pomohlo mu i nastavení vozů BMW-Sauber. Velmí nízký přítlak generoval vysokou rychlost na rovinkách, takže Massa se nedokázal dostat před zatáčkami dostatečně blízko.
Úvodní zastávky v boxech ponechaly Massu na čtvrtém místě a Michaelovi Schumacherovi stačila dvě kola na dráze navíc, aby se posunul do vedení před Kimiho Räikkönena. Všem bylo jasné, že o vítězství ho může připravit jen porucha nebo výrazná jezdecká chyba. Ale k ničemu takovému nedošlo.
Felipe Massa měl smůlu, když před ním jedoucímu Alonsovi explodoval motor. Kvůli oleji projel zatáčku rovně a musel do boxů k výměně pneumatik. V těsném závodě se propadl z bodovaných pozic.
McLaren - pohodové druhé místo
Pouhé dvě tisíciny vteřiny rozdílu rozhodly v sobotní kvalifikaci, že Kimi Räikkönen odstartuje z pole position, ale při nedělním startu si vedoucí pozici suverénně pohlídal. Úvodní zastávky v boxech sice znamenaly, že přišel o vedení, protože Schumacher využil většího množství paliva v nádrži, ale poté si Fin nikým nerušen jel pro druhou pozici. Před Ferrari se dostat nemohl, třetí Kubica zase ztrácel.
Pedro de la Rosa se navzdory nejmenšímu množství paliva ze všech jezdců kvalifikoval až na sedmé pozici a po úvodní zastávce v boxech ho vyřadila technická závada.
BMW-Sauber - polská radost
Toyota a Honda se pokouší už několik let konkurovat nejlepším týmům šampionátu, automobilka BMW se za jedinou sezonu dostala na jejich úroveň. V Itálii překvapil třetím místem v kvalifikaci Nick Heidfeld, v závodě na sebe zase strhl pozornost televizních kamer Robert Kubica jedoucí teprve třetí velkou cenu kariéry.
Startem ve stylu Fernanda Alonsa se protáhl před Buttona a Massu a po úvodní šikaně už byl na třetím místě za Michaelem Schumacherem. Za jeho monopost se zavěsil Massa s Ferrari a čekal na možnost k předjetí. Ale bezchybný Polák mu nedal šanci.
Když po 17. okruhu zamířil vedoucí Schumacher do boxů k dotankování paliva, zvedli všichni v boxech BMW ruce radostí nad hlavu. Ještě před dvěma měsíci testovací jezdec Kubica vedl závod formule 1!
Po 20. kole zajel k mechanikům i Button a za týmového kolegu se zavěsil Nick Heidfeld, kterému se příliš nepovedl začátek závodu. Dvojici vozů BMW-Sauber v čele závodu nečekal snad ani největší optimista. Vyšly i první zastávky v boxech. Kubica se vzdálil Massovi a Heidfeld se posunul před Alonsa s Buttonem.
Radost ale netrvala dlouho, Němec byl potrestán za překročení povolené rychlosti v boxech a po opakované návštěvě pit lane se propadl. Stále byl však rychlý a v jednom z mála předjížděcích manévrů v závodě si před druhou zastávkou poradil s Renaultem Fisichelly. V závěru ještě svedl málem úspěšný souboj o sedmé místo s Trullim z Toyoty.
Kubicovi vůbec nevyšla druhá zastávka v boxech, kdy se propadl za Alonsa na čtvrté místo. Závada motoru Renault ho ale vrátila na stupně vítězů.
Renault - první porucha sezony
Po sporné penalizaci startoval Fernando Alonso až z páté řady na roštu, ale po dalším ze svých bleskových startů se posunul na šesté místo za Buttona, kde vydržel až do úvodní zastávky v boxech. Ta mistru světa před Brita nepomohla, ale ještě než podruhé zajel do boxů, podařilo se mu Hondu předjet.
Zavěsil se za dvojici Kubica, Massa a čekal na zastávku v boxech. Ta se Renaultu povedla nad očekávání dobře. Před Massu se Alonso posunul díky tomu, že vydržel na dráze o dvě kola déle a s Polákem Kubicou předvedl často nevídaný souboj. Spolu zajeli do boxů a pit lane opouštěli bok po boku. Za čarou označující konec boxové uličky Alonsovi pomohlo bezkonkurenční zrychlení Renaultu i výhodnější stopa a posunul se na třetí místo.
V tu chvíli by ztratil na Schumachera pouhé čtyři body, což nebylo z pohledu šampionátu a předstartovních šancí nijak tragické. Ale poprvé v sezoně zasáhla Renault technická závada - ze zádě modro-žlutého stroje se vyvalil hustý dým a mistr světa odstavil vůz se závadou motoru vedle trati. Renault ve snaze dostihnout výkonnostní náskok Ferrari nasadil do závado D-verzi letošního motoru, která ještě nebyla dostatečně otestovaná.
Giancarlovi Fisichellovi připravili inženýři strategii jediné zastávky v boxech, díky které se nenápadnou jízdou postupně posouval vpřed až na čtvrté místo v cíli.
VÝSLEDKY VELKÉ CENY ITÁLIE:
|