Zajímá tě kdy to začalo? Proč zrovna Helloween? Kdo stál u zrodu? Kdo v tom pokračuje? Nebo něco úplně jinýho? Na tyhle, ale i úplně jiný otázky se pokusím odpovědět tady. Zároveň se zde vyskytne přehled všech verzí i s komentáři a popisem tvůrců.
Helloween Bike I generation
Všechno nasvědčuje tomu, že to byl rok 2000 (pozn. red.:autor je mírně sklerotický ). Byly letní prázdniny a my jsme se těšili na náš první sraz. Ale jet na Brouky na simplech se nám s Prdelounem zdálo malinko vo ničem a tak se zrodil ten nápad. Jet tak na nějaký hustý stavbě. To by byl nářez. Mustang kterýho jsem měl doma se zdál být pro náš účel ideální. Že to bude něco jako cruiser bylo jasný. Okamžitě jsme si vzpomněli na Uše, kterej v tu chvíli ještě netušil, že bude dělat air-brush, ale nám to bylo jasný. Teď už jen vymyslet do jakejch barev to pošlem. Opět jsme se s tím moc nepárali. Jelikož jsou Helloween mojí velice oblíbenou kapelou a ta jejich dýně se mě vždycky líbyla a navíc ten název Helloween Bike, ten tomu prostě seděl. Mě to napadlo, Prdelounoi se to taky líbilo, takže bylo jasno.
Začali se shánět díly. A v tuto chvíli nám do děje vstupuje Vopjas. A to byl důležitý okamžik, kdy bylo jasno, že Helloween Bike neskončí jen u keců. Potkal jsem ho v Chlumci před večerkou a proběhlo to asi takhle: Rozhovor již probíhal a já povídám ,,ty vole s Prdelounem překopáváme Mustanga a sháním nějakou nádrž“. ,,Bych tam měl mít nějakou z dvěpade, jedem se mrknout“ A v okamžiku kdy jsme měli nádrž vod Vopjase z dvěpade za pade nebylo cesty zpět.
To by na úvod mohlo stačit. Následuje technický popis a jak to viděl Uš. Proč popis od Uše když to nestavěl? To je jednoduchý, páč to rozebíral. Jeho popis jsem v zájmu autenticity nijak neupravoval a tudíž se v některých částech rozchází s tím mým. Z toho plyne ponaučení, že je taky pěkně sklerotickej a v částech kde tvrdí něco jinýho než já, mám pravdu já.
Jak to viděl UŠ:
> Ták tady toho opravdu moc nenapíšu.
Na první generaci jsem se podílel pouze jako dodavatel komponentů a jsem plně zodpovědný pouze za lakování.Rám je originál Mustang,zadní tlumící a pružící jednotky pocházejí ze Simsonu Enduro.Ráfky jsou standardních rozměrů,pneumatiky přední3,0",zadní 3,25".Mezi předníma vidlemi se usídlil blatník pocházející z Pařeza,který prošel nevzhledným leč potřebným zastřižením aby se vešel.Nádrž z ČZ 250,sedlo z ČZ Tourist-pokud se nemýlím.Zadní blatník sloužil kdysi jako přední na jednadvacítce Pionýru. Sedlo spolujezdce tvořilo prkýnko s troškou molitanu zabalené do chlupatého potahu z křesla. Jako konstrukční vychytávku bych uvedl:1-Předstupačky naohýbané z roksoru a natvrdo zavařené k rámu.2-Rozdvojené výfukové kolínko na které navazovali dvě koncovky vyvedené šikmo vzhůru.Touto úpravou se motocykl rozšířil natolik,že původní stupačky spolujezdce nešlo použít.Řešení se našlo v podobě naražení dalších dvou párů stupaček do stávajících. 3-Nejefektnější byl ovšem klakson,do kterého při páteční bouřce napršelo a v sobotu ze sebe vydával zvuk jak postřelená kachna. Na motiv laku jsem nedostal žádné zadání,ale jelikož je Šlupka velký fanda kapely Helloween a zároveň se vynořila Yamaha XVZ1300 Royal star v laku Iron maiden bylo rozhodnuto.Motorka bude ve stylu Helloween.Modrá metla a škodovácká oranžová byly použity jako základ,do kterého byly v průběhu týdne dokresleny černým přemrzlým Hamerlaitem obrázky a nápisy.Vše bylo následně přelakováno.Dodnes nevím,jak se to povedlo,ale na oranžovém základu se vytvořil krásně lesklý povrch a modrý základ zmatněl.Vypadalo to zajímavě,tak jsme všem vyprávěli,že to byl úmysl.
Předem se omlouvám všem spoluautorům tohoto bajku,jestli si nějaký detaily pamatuji jinak,ale už je to pár let a kaleb zpátky tak je možné,že jsem si něco dokrášlil a zbytek vymyslel. Uš.
Z pohledu jezdce byla první verze nejpohodlnější, a to především pro to, že posez nebyl tak radikální v porovnání s následujícími verzemi. To bylo dáno především tím, že celá přestavba byla kocipována tak, aby bylo možné vše vrátit do původního stavu, k čemuž ale již nikdy nedošlo, a tudíž nebyli provedeny žádné nevratné zásahy především do oblasti rámu.
První verze byla zároveň, jako jediná z celé řady, dvoumístná. Od čehož se upustilo již před sobotní vyjížďkou. Důvodů bylo několik. Především to nemoh utáhnout motor a navíc v rámci radikalizace celé stavby v letech následujících, by se asi nenašel žádnej šílenec, kterej by na to vlez.
Nejzajímavější částí, z pohledu na samotnou jízdu, byla koncepce předstupaček, které byly naohýbány z cca 2 metry dlouhého roxoru o průměru asi 1 cm, který poskytl a následně na bajk přivařil Kynla. Zásadní nevýhodou této koncepce bylo to, že to neskutečně pružilo a pružilo to furt. Toto bohužel nejde slovy popsat, ale na požádání jsem ochoten to předvést. Ještě bych chtěl upozornit na to, že i řazení bylo vyvedeno na předstupačky, což byla celkem krutá vychytávka.
Helloween Bike II generation
Z pohledu konstruktéra:
Někdy na začátku prázdnin mi bylo dovezeno torzo I. Generace Helloweena a přání pilota znělo jasně – zadek co nejníž k zemi a dlouhý vidle a nohy dopředu. Během víkendu bylo rozebráno, zbytečnosti, zbytečnosti putovali do kontejneru. Součástky, které byly schváleny pro další použití byly uloženy na bezpečné místo v koutu garáže.
Jako první byly v plánu vidle. V dílně byly nalezeny vidle z ČZ 175 i s brýlemi. Na brýlích se vyměnily misky ložisek řízení a byly vypodloženy pro výšku krku Mustanga. Kolo zůstalo stejné, jen pneumatika se vrátila ke svému původnímu rozměru 2,50“. Přední brzda šla na odpočinek a na žádné čopr verzi se již neobjevila. Přední světlo se uhnízdilo na hliníkovém držáku. Ten se při testovací jízdě projevil jako nepostačující, jelikož na něm světlomet dosti vibroval, byl doplněn chromovaným držákem, který kdysi sloužil co by držák blatníku favorita. Rám byl v podsedlové části uříznut a snížen natolik, aby blatník přesně kopíroval kolo. Zadní tlumiče se již také neobjevili. Místo nich nastoupil jekl, který byl zkrácen na potřebnou délku. Aby byl zachován dojem odpruženého podvozku, použili se trubky původně z předních vidlic. Místo chromu však byly pouze rozleštěny a proti korozi ošetřeny bezbarvým lakem. Stupačkový kříž byl použit z Jawy 20 z důvodu přidělání plošinových stupaček. Tím byl podvozek hotov. Zadní kolo zůstalo původní, pneumatika zhubla na rozněr 2,50“. Nádrž a sedlo zůstali stejné s I. verzí. Kdysi přední blatník se přestěhoval na zadní kolo. Aby bylo dosaženo potřebné délky byl v přední části nanýtován blatník z Mustanga. Jelikož za jízdy plandal jak kravský ocas, museli se dostavit držáky vyrobené z držáku blatníku kola Favorit. Motor zůstal bez zásahu, jen se odkryl filtr sání. Kolínko výfuku se vyměnilo za standardní s jednou koncovkou. Z výfuku byly odstraněny přepážky a byl elegantně seříznut. Po testovací jízdě se ale jedna přepážka přeci jen vrátila, neboť bajk vydával nehoráznej kravál a vůbec netáhnul. Elektrický svazek se zjednodušil na minimum potřebné pro chod motoru a když se zadařilo tak to chvílemi i svítilo. Úprava elektroinstalace proběhla velice jednoduše. Bajk se našlápnul a rozsvítil. Se štípačkama v ruce jsem odstřihával kabely dokud nepřestal svítit, nebo motor nezdechnul. Vzadu byla jako světlo použita jakási mlhovka. Při dalším prohledávání dílny byly nalezeny hliníkové plechy, které se po nějaké, dobře zalité akci objevily našroubovány přes výplet kol. Ohyzdná podsedlová konstrukce se, z nedostatku času, schovala pouze pod kus koženky. Blížilo se finále. Během sobotní zábavy se objevil nápad, jak během jízdy zabavit pilota. Řazení se přestěhovalo pod nádrž a ovládalo se levou rukou. Spojka se zabydlela na plynové rukojeti. Testovací jízda se málem nekonala, jelikož sem nebyl schopen vyhrkat od dílny na silnici. V hlavě to šrotovalo, kam že mám zatlačit páku řazení přes použitý převod aby tam skočila jednička, zároveň pomalu pouštět spojku a nakládat plyn. Výsledek byl tedy, že 1 byla směrem dozadu, zbytek se kvedlal dopředu.
Ani jsme se nenadáli a byl tu pátek. Začátek srazu. Od rána lilo jak z konve a nám zbývalo dořešit pár drobností. Na přemístění do Chlumce se zhotovil nouzový přední blatní, který se odmontoval ihned po dojetí na místo. Stupačky se vyřízly, úhlovou bruskou v místních krajích nazývanou fryčka, z protiskluzového plechu. Přichytly se osmičkama šroubama a bylo po starostech. Teda ještě chyběl stojánek. Na stojánek se nakonec použila z jedné strany uřízlá kramle, která byla následně rozklepána a naohýbána do použitelné podoby. Jelikož na pravé straně by překážela zadní brzdě, byla přišroubována zespoda na straně levé pod šroub držící stupačku. Byl zde také první pokus o helmu v barvě motocyklu. Oranžový sprej a vlhké počasí vytvořili prvotřídně matného stejkáváka. Půlhodinka na zaschnutí barvy byla akorát a mohlo se vyrazit….
UŠ
Helloween Bike III generation
Po nečekaném úspěchu druhé generace jsem při konzumaci obsahu láhve nějaké blíže neurčené tekutiny slíbil zrození třetího projektu Helloween bajku.
Tentokrát se začlo již v červnu a postup byl jako u předchozí generace-rozebral, roztřídil díly na použitelné a nevyhovující. Jako nevyhovující byly určeny v prvé řadě přední vidle. Požadavek Springer vidlice splněn nebyl a tak tato konstrukce byla zvolena jako určitý kompromis. Brýle z mopedu Garelli byly osazeny silnostěnnými trubkami, na dolním přepákovaní se objevili zadní tlumiče z Mustanga. Po odzkoušení funkce, byla vidlice rozebrána a vyleštěna. Jako ochrana byl použit bezbarvý lak. Přední kolo si vyměnilo místo se zadním. Výplně v kolech byly vyleštěny, středy se přejeli dratěným kotoučem pro docílení efektu opískování. Můstky řidítek byly odvrtány z kusu hliníku a přeleštěny. Světlo se obrátilo vzhůru nohama a nalakovalo (Připadalo mi tak tvarově hezčí). Předělala se parabola, tachometr se přemístil nahoru a pod něj byl namontován chromovaný tlačítkový chcípák. Nerezová řidítka a všechny ovládací prvky se vyleštili. Na rámu přibyla horní příčka na kterou se připevnila nádrž a díky ní se sedlo posunulo vzad. Tím bylo dosaženo nataženějšího posedu. Stupačkový kříž byl použit z Jawy 21 a zadní brzda se přemístila na levou stranu. Tato změna přinesla pár krušných chvilek pilotovi, který se o ně jistě rád podělí. Řazení zůstalo ruční se spojkou vpravo.
V podsedlové části přibyli držáky sedla. Z boku se přišroubovali hlinikové kryty a madla ze Škody 1203. Na trubky imitující tlumiče se upravili jako krytky vysloužilé písty z bratrovi Jawy 350. Vše se opět vyleštilo. Rám byl hotov a tak změnil barvu na modrou Lada 2105. Výfuk s rozetou prošli procesem leštění a rozeta byla následně olakována bezbarvým lakem. Přední blatník je z BMXa a nečekaně ho drží držáky z Favorita. Při propérování vidlice se navíc pohyboval po obvodu kola což v návrhu konstruktérovi nějak nedošlo. Při jízdě to nevadilo a vypadalo to zajímavě tak nebylo co řešit. Zadní blatník byl dolaminován aby hrany kopírovaly poloměr ráfku a nastříknut do barvy. Sedlo opět ČZ tourist.
Kabely se schovali do nerezového opletení. Indukční civka byla vyleštěna. Nově se vyrobil držák filtru. Tentokrát z nějaké součástky starého mixéru. Motor byl vyleštěn zvenčí, naladěno zapalování a vyměněn válec s pístem za trošku míň vyběhlej. Klouzající spojka se řešila lepším vedením bovdenu. Nakonec přišlo na řadu víčko zapalování z plexíku a motor byl hotov. Závěrečná kompletace proběhla poprvé a také naposled v týdenním předstihu před srazem. Během týdne se stihla nalakovat a pokreslit helma. Nakreslila se i vlajka a pár tryček pro nové Helloween členy Bajk týmu. Držák vlajky se umístil na osu zadního kola. SPZ se vyleštila a objevil se na ní nápis Helloween Bike III. Generace. Přibylo zrcátko z Velorexa které se taktéž pokreslilo. Ani tento rok na předstupačky nedošlo.
V pátek před srazem se opět nestihalo. Pilot prováděl seznamovací jízdu a motor vydech. Příčinou byla vyrezlá nádrž a uvolňující se částečky které ucpávaly karbanátek – karburátor přeci! Po pár neúspěšných pokusech o oživení jsem hadičku přívodu paliva vyměnil za hadici kompresoru a pustil plnej výkon. Kupodivu byl problém vyřešen a mohlo se vyrazit.
autor: Uš
text zpracovala: Růža
korekce a grafické zpracování: Šlup
Helloween Bike IV generation
Jelikož přibývalo zkušeností s laminováním a objevovali se nové styly přestaveb, rozhodli jsme se pro dragstrový vzhled.
Rozebrání tentokrát přoběhlo již během podzimu, jelikož jsem ale opravoval GPZetku po podzimním sklouznutí do škarpy na Helliho jsem ani nemáknul. V průběhu zimy byl stvořen nákres s finální podobou a v měřítku. Jen skončila škola, začlo se stavět. Z nedostatku času jsem vynechal i letní brigádu a tvrdě makal. Zkrátila se pření vidlice a upravilo nastavení. Zmizela horní příčka a celá zadní část rámu včetně kyvné vidlice. Rám byl svařen ze silnostěných trubek natáhl o 15cm. Na přání pilota bylo sedlo posunuto opět o něco níže k zemi.
Přední kolo zůstalo stejné, zmizelo oplechování a bylo nově nastříkáno. Leštěná řidítka Reuthal, z hliníku vysoustruženy gripy, zvonek z kola a zrcátko Velorex. Světlo ze stadionu se umístilo na levou vidli a nestříklo modrou metlou. Zadní kolo se osadilo pneumatikou 3,50“ a provedli se úpravy jako na předním. Stupačky se posunuli o cca 20cm dopředu a použil se obrácený stupačkový kříž z Jawy 20. Obrátilo se řazení a přestěhovalo se na pravou nohu. Jednička dolů. Jako vzor na plošinové stupačky jsem si obkreslil nohu a vyříznul je z hlinikového protiskluzového plechu. Při hrubém postavení motorky na kola se objevil 1.nedostatek v místech kde měl běhat řetěz vedla rámová trubka.
Proběhla operace s fryčkou a trubce se objevila drážka na řetěz ani ta situaci nevyřešila úplně, jelikož hrana trubky shazovala řetěz.Vše vyřešilo plastové vodítko vyrobené z kabelové lišty. Rám se nalakoval a pozapojovala se elektroinstalace.
Nastala výroba kapot. Základ nádrže byl vylaminován dle tvaru panelkové. V půlce se rozříznul a sesadil aby se do něho ukryla nádrž z mopedu Stadion. Aby se předešlo problémům s vyrezlou nádrží, byla pro jistotu ve vnitř vylita laminem. Dlouho jsem vymýšlel jak stvořit sedlovou část. Napadlo mně sednout si do písku a co vznikne vylaminovat. Výsledek byl uspokojivý. Zadní blatník vznikl olaminováním sjeté 120kg gumy z GPZetky. Vše se usadilo na rám a slaminovalo do jednoho kusu. Jelikož jsem chtěl přední blatník napasovat co nevíce na kolo a zároveň skrýt nevzhledné držáky tlumičů, laminovalo se přímo na motorce. Když blatník vytrvdnul,bylo zapotřebí vyndat vidlici aby se mohl vykytovat a vybrousit. Podsedlové kryty byly už hračkou a jako šablonu posloužily plechy z panelky. Dolaminovávalo se ovšem tak aby vše navazovalo. Čas se krátil a na broušení byl přizván i Šlupka – aby jen blbě neremcal a zkusil si co je zatím potu a sedřený kůže od šmirglu. Poslední týden se brousilo už téměř nonstop.
Ráno od sedmi, pauza na obídek, kolem osmé na večeři a pak až do čtyřech do rána.
Už si nevzpomínám jak mne napadlo vyřezání zubů do blatníku. Jsem si ale jist, že za tím není žádná ohnivá voda. Výsledek bych hodnotil jako velmi povedený z designového hlediska, funkčnost v případném dešti téměř nulová. Sedlo vyřezané z karimatky do xsichtíku dýně, na SPZ se změnila číslice na IV. Generaci. Jako technickou lahůdku bych uved pokličku ve výfuku alá Supertrapp. Tělo je z nějakého kondenzátorového chladiče, vnější část vysoustružena z pístu Škody 120 LS na třetí pokus. Vnitřní část která se otvírala tlakem výfukových plynů a vracela přes pružinu byla vysoustružena z pístu Yamahy RD 80. Pružinkou se dal regulovat průběh výfukových plynů a vydávalo to dost zvláštní zvuky.
Do plniče se stříkalo ve čtvrtek v noci.
V pátek brzy ráno se plnič přebrousnul a během dopoledne se lakovalo, odpoledne se vše zkompletovalo a po sečtení členů týmu jsem podle šablony kterou zhovil bratr nastříkal tři týmová trička. Opět se nestíhalo a na sraz se dorazilo kolem sedmé hodiny.
V sobotu jsme se vydali ukecat Zeda aby nám vzal bajk na brzdu. Ve chvíli kdy už jsme mu slíbili na co si vzpomenul tak svolil. Helloween naskočil na šlápnutí – nepatuju si teda na kolikáté a po krátkém zahřátí se kurtoval k brzdě(asi aby ji neroztrh) krátké seznámení Honzíka s ovládacími prvky bajku a už to roztáčel.
autor: Uš
text zpracovala: Růža
korekce a grafické zpracování: Šlup
(na pokračování se pracuje) Troy.
Komentáře
Přehled komentářů
děte do jeskyně
hmm
(hakysak, 21. 8. 2008 23:09)hej Helouween je super metalova skupina akorat znam lepsi skupina a to je six feet under ale hjeloweeni jsou dobry ale do tamty skupiny maji fat hodne daleko jak s zpisnickama tak ze zpevem...
co ze???
(Hakysak, 21. 8. 2008 23:05)uz namnejszst oistsi tsksi zskdhdo zdhdoxpsze duddidizd xhxgdžeoied dxzdsgdkcxíd nhdíehdžzeidnd gddgfwe fewemjaiuqw szčýend dheiwszf fhwjkfhwe fudfiuwe fuewh ue uefiuwezfiuwtzfmndfn fizfiuwem dfjfhf edjhue duhed hee hhd hehe keikeurg zerzttzr zhzrzerikjdkfj dfshiufhewiu dffujehiurzh kifiuwiuewueuudooifzh dfuweuuewl udf fje we terztrutr fgdfgřujgfokbguz tufjkuzik tju gtzkhhj trjuilh gbbgbb f utj tz sr ki cdu de ol gfb l.i fgolhz bvdg eg gfvvfvgvgf gfg gfbgbggg fgtjj dtjz fgh hg
aby...
(remcálek, 15. 5. 2008 20:43)...si se nezbláznil,tak možná mi nějaký uteklo no,se z toho nezbláznim:-P
remcálek
(UŠ-ne už , 2. 5. 2008 15:33)až na pár nezbednejch písmenek,které se schovali za jiné,nebo zmizeli úplně je to gut! :-))
hoj
(katka, 5. 10. 2009 11:24)