Rozhovor s posledním českým katem! Před popravou rvačka, po ní panák rumu...
PRAHA – Skoro dva metry vysoký, silný, trochu nahrbený muž s bradavicí pod nosem měl hned na začátku našeho rozhovoru podmínku: „Odpovím na vaše otázky, ale nesmíte mě jmenovat, ani fotografovat. Ano, byl jsem poslední kat v pankrácké věznici a anonymitu mi zaručuje zákon.“ Odpovědět odmítl i na otázky, jak dlouho tohle »řemeslo« dělal a kolik zločinců celkem popravil…
Co jste v pankrácké věznici dělal, když jste zrovna nevěšel lumpy?
„Bachaře. Sloužil jsem jako ostatní kolegové – příslušníci Sboru nápravné výchovy.“
Byl jste mezi svými kolegy dozorci oblíbený?
„Asi ne. Ale vzhledem k tomu, co jsem vykonával, to zřejmě ani jinak být nemohlo.“
Jak probíhaly popravy?
„K popravě jsem chodil já, moji dva pomocníci, náčelník pankrácké věznice, soudce, který odsoudil vězně k trestu smrti, a vězeňský lékař. Před rozedněním měl velitel směny za úkol připravit na oddělení III.A. odsouzeného k trestu smrti.“
A ta příprava obnášela co?
„Vyzvali ho, aby vstal, spoutali »na medvěda« (pouta na nohou a ruce připoutané k pasu – pozn. aut.) a pak ho vedli tunely a šachtami na místo popravy. Lékař musel konstatovat, že je výkonu trestu schopen. Na místě jsme ho pak převzali já a moji dva pomocníci a vykonali rozsudek.“
Plnili jste odsouzencům jejich poslední přání?
„Ne, žádné přání se neplnilo. To se píše jen v detektivkách. Podmínkou bylo, že zdravotní stav vězně musel být uspokojivý. Nesměl mít chřipku, angínu a podobně. V popravčí cele jsme mu pouta sundali a přitom vždycky došlo ke rvačce. Pamatuju si, že Hepnarová (v roce 1973 v Praze se v náklaďáku úmyslně vřítila na přeplněnou tramvajovou zastávku a zabila 8 lidí – pozn. aut.) při potyčce zlomila jednomu z členů eskorty malíček a při popravě se bránila tak, že mi prokousla prst… U šibenice se zbaběle zhroutila, zatímco u soudu, před lidmi, prohlásila, že to, co udělala, by udělala znova.“
Popravoval jste i Ladislava Hojera, který v letech 1978 až 1981 znásilnil a pak brutálně zavraždil pět mladých žen. Jak se choval, když ho vedli na popravu?
„Člověk by do něj neřekl, že je to mnohonásobný vrah. Slabounký, vyhublý, bledý, klepal se jak ratlík. Dvakrát byla jeho poprava kvůli nemoci odložena.“
Kdy se na Pankráci popravovalo?
„Za rozbřesku. Poprava měla rychlý průběh. Všechno trvalo jen asi čtvrt hodiny, včetně té chvíle, kdy jsem s pomocníky odešel na panáka rumu. Kolem deváté ráno velitel směny pak pustil do věznice pohřební auto a »havrani« tělo odvezli do krematoria.“
Váš slavný historický předchůdce kat Jan Mydlář podle svých pamětí na popravách hodně zbohatl. Co vy?
„Kolik jsem za popravu dostával? Asi 1400 Kč za výkon. Odměnu dostávali i moji pomocníci.“
Zdeněk Vocásek, mírovský doživotní vězeň za dvojnásobnou brutální vraždu kladivem, teď žádá o podmíněné propuštění na svobodu. Měl štěstí, díky zrušení trestu smrti v roce 1990 jen o vlásek unikl setkání s vámi a pankráckou šibenicí. Teď v televizi říkal, že 20 let vězení z něj udělalo úplně jiného člověka…
„Víte, co je zajímavé? Vrahům a násilníkům se dává i v televizi velké slovo. Ale málokdo se obrátí na oběť – pokud útok přežila – nebo osobu blízkou oběti, aby i oni mohli promluvit o svých pocitech, které měli, když oběť zemřela nebo z ní je nadosmrti mrzák na těle i na duši. Dělají exkurze do kriminálu za vězněm, který má na svědomí jeden nebo víc lidských životů, ale nikdo se neobrátí na ty postižené.“
Možná máte pravdu, ale co s tím?
„Pamatujete si slova Václava Havla? Že i vrah musí dostat od společnosti šanci, a proto se trest smrti ruší? Chtěl bych se ho zeptat: Proč tedy i vrah nedal šanci své oběti a neřekl: »Milý člověče, když mi utečeš na tuto vzdálenost a já tě nedostihnu, máš šanci přežít!« Jenže tohle se nikdy nestalo!“
Dostal někdy někdo z odsouzených v poslední chvíli milost?
„Ne, nedostal.“
Trest smrti u nás
■ V poválečných letech se používaly různé způsoby popravy, od roku 1949 byl způsob popravy omezen jen na oběšení (při výjimečném stavu zastřelení). Trest smrti nemohl být uložen těhotné ženě a člověku, kterému v době spáchání zločinu nebylo 18 let.
■ Za dobu trvání Československa (bez období německé okupace) bylo k trestu smrti odsouzeno 1217 lidí (z to ho 61 % za kolaboraci, 21 % za politické trestné činy a 18 % za kriminální trestné činy).
■ Poslední poprava na území Česka byla vykonána 2. února 1989. V roce 1990 byl trest smrti zákonem zrušen.
■ Nejtěžší zločinci jsou dnes odsouzeni jen na doživotí a mohou po určité době požádat dokonce o propuštění na svobodu! Doživotní vězni nás také přijdou na neuvěřitelné peníze – denní náklad na každého vězně v Česku je průměrně 800 Kč, u doživotních vězňů je to ale kolem 1500 Kč! Měsíčně nás tak pobyt jednoho doživotního vězně vyjde na 45 000 korun!
■ V Česku je nyní celkem 32 osob odsouzených na doživotí. Mezi nimi i tři ženy.
Autor: JANA HAVLICOVÁ
Foto Aha! – Petr Novotný, ČTK a archiv
28.7.2007
Komentáře
Přehled komentářů
Welcome to the world of adult Dating loveawake.ru
Zavádějící informace.
P., 11. 10. 2021 20:01Ačkoliv na fotkách je popravčí celá a místo, odkud kat přitažením páky směrem ke zdi uvolnil pod odsouzeným propadlo na kterém stál, původní popraviště vypadalo o dost "zuboženěji". Podlaha byla z trouchnivějících prken, všude prach a pavučiny včetně okolí žárovky, která visela na přívodních drátech el.proudu. Na stěnách opadaná plesnivějící omítka. Na fotkách chybí místnost, do které byl odsouzený přiveden před "komisi", která podle zákona se vykonání trestu musela účastnit a přítomný soudce, než byl trest bezprostředně poté vykonán, musel prohlásit, že nejsou žádné zákonné překážky k provedení vykonání trestu. Co popisuje údajný kat se v určitých podstatných momentech rozschází se skutečným průběhem vykonávání trestu, popravy. Považuji tedy článek za obsahově zavádějící, nejspíš někdo z příslušníků SNV věznice č.2 Praha, tedy Pankrác, měl jakousi nepřesnou povědomost o této věci a za nemalý honorář se pasoval do role posledního kata ČSSR.
idiot
dave, 2. 12. 2009 21:37
Nevěřím, že by jim sundali medvěda pod šibenicí. Neudrželi by ho na té desce. A tipl bych si, že odsouzení byli pod sedativy.
Takové idioty, jako je tenhle ex-bachař, má každá společnost na tu nejšpinavější práci. A oni si ještě o sobě myslí, že jsou snad hrdinové. Kretén bradavičnatý.
A co kdyby muset dát na krk oprátku své dceři, když se tak ohání těmi pozůstalými?
Re: idiot
nafta, 12. 5. 2014 16:07Môžeš si byť istý, že im medveďa dole nedávali. A bol to špeciálne upravený so skrátenou retiazkou aby sa nemohol rozháňať okolo seba rukami. Budili ich ráno okolo 4 hodiny vraj nech sa rýchlo oblečú, že idú do Prahy na odvolačku. Za dverami ho už čakali "katvi holomciô natiahli mu na hlavu také vrecko aby ho nebolo počuť kričať a šup s ním do pivnice do miestnosti na poptavu. Niektorí revali lebo zistili, že nejdú k autu ale z dvora dole do pivnice. a to, že každý pustil do nohavíc bolo normálne. Tak nerob tu z Hepnarovej nejakú hrdinku, aj ona mala plné gate. Robil som dlhé roky v Justičáku v Bratislave a bolo tam verejným tajomstvom kto robí kata a kto pomocníkov. Každý vedel kto mal mimoriadne voľno a v ktorej krčme si prepíjali odmenu.
Re: Re: idiot
anonymus, 28. 2. 2016 14:07popravovalo se jenom v Praze, takže asi těžko by jim namluvili, že jedou do Prahy. Odvolací soud? U trestu smrti bylo povinné přezkoumání Nejvyšším soudem, který sídlil na Pankráci, kde byli všichni odsouzenci vězněni až do popravy.
Re: Re: Re: idiot
Gerhard, 23. 10. 2017 22:04
I v Bratislavě v Justičáku, jelikož byla něco jak federace.
Re: Re: Re: idiot
Gerhard, 23. 10. 2017 22:50Nejlepší byly ty posudky jakože těch znalců. A to když napsali, že ochranná psychiatrická léčba není doporučena. To byl onen příslověčný šmytec nad životem.....
Re: Re: idiot
Gerhard, 23. 10. 2017 22:11Nikoliv, budili je normálně o budíčku v půl šestý. A odvedla je eskorta dva plus jeden, tudiž velitel směny a dva bachaři
Re: Re: Re: idiot
Gerhard, 23. 10. 2017 22:34Popravovalo se mezi 5,40 až 5,55. Komise byla složena z těchto lidi: Soudce, jenž vynesl v první instanci trest smrti, prokurátor, lékař, náčelník věznice č. 2, náčelník eskortní služby, dva dozorčí, a kat. O popravě se sepsal přísně tajný protokol, který všichni podepsali. Rituál byl velice krátký, soudce pak dal pokyn ke popravě. Ta proběhla v několika minutách ( dvě - tři), mrtvola visela v propadlu osm maximálne deset minut. Bezvědomí nastalo v několika vteřinách. Odchoid moči a stolice byl zcela přirozený. Kopie popravčího ptotokolu se pťipájela kez svodce, která šla k nejyyššímu představiteli Rady Obrany Státu.
Re: Re: Re: Re: idiot
Gerhard, 23. 10. 2017 22:45Poprava již byla milosrdný konec, no kdo z vás by si vzal na svědomí, poslat někoho ke katovi? Co to byly za povahy?
Re: idiot
Roman Sukop, 12. 4. 2016 23:15
Plně já osobně, s Vámi Souhlasím, jen uvedu, že žádné sedativa odsouzení na smrt neměli.
Vždy hned po budíčku (sirénou v 6.00 hod.) se otevřela cela, velitel směny oznámil odsouzenému, že bude předveden "ke komisi", byl spoután a vyveden z cely...
Zvláštní však je, že ačkoliv se při popravách musel vždy potom sepsat Protokol o popravě, a to správně se všemi i verbálními projevy odsouzeného, nikdy tyto protokoly tyto údaje neobsahovaly. Týkalo se to poprav od r.1970 až 1990.
Logicky otázkou zůstává, proč asi. Lze si snadno představit, že někteří odsouzení těsně před popravou určitě " měli pláč, jiní třeba něco ze zoufalství křičeli, jiní se alespoň škubáním, jak jen to bylo možné, bránili atp. Proč to ale nebylo uváděno do těch protokolů ?
Stejně zvláštní (a těžko pochopitelné) zůstává, proč se pietní obřady - vč. kremace, prováděli nikoliv pod občanskými jmény těch popravených, ale pouze pod jejich vězeňskými čísly. Tehdejší režim si byl zjevně jíst tím, že se nemůže "stát justiční omyl"... Ale co např. poprava duševně nemocné Olgy Hepnarové (viz. stránky: www. pantharei.estránky.cz) ?!?
Re: idiot
Gerhard, 23. 10. 2017 22:01Nemyl se, já měl bradavici, ale již ji dávno nemám. U Olgy se nic strašnýho nestalo, akorát nebyla oběšena, nýbrž uškrcena a to až rok a čtvrt po své oficiální "smrti". Pan doktor Rojt nebyl potěšen, ale musel tu radosť oželet, bylo to vyšší nařízení. Olinka zesnula až v roce 1976, až posloužila coby jiná dívka. Doposud ji celá republika zná jako uněšenou a zavražděnou medičku, ačkoliv ta jí také NIKDY nebyla.
Jaký člověk a s jakým psychologickým profilem může popravovat?
Alena, 31. 7. 2016 11:59
Mě by spíš zajímalo jaký člověk může dokázat popravovat. Co to je za člověka a jký má psychologický profil. To, jakým způsobem se lidi při popravách chovali - to už asi nikdo nezjistí dle skutečnosti, ale člověk který dokáže toto dělat??
Dokáže toto dělat vůbec člověk normální?? Nebo musí mít mít on sám taky nějaké sadistické sklony?? Nechápu jak toto mohlo existovat. Chápu to, že pokud jsouněkteří lidi totální hrozbou pro společnost, je lepší ho zneškodnit. Ale popravou???? Naštěstí toto již v ČR neexistuje. Ale je to velká síla. Hádat se o tom kudy lidi šli, a co u toho dělali je asi zbytečné.Určitě museli mít nepředstavitelně příšerné pocity. Je ale jasné, že popraveni byli. Jedna věc je zákon, další kdo ho uskuteční. Neuvěřitelné. Nezajimám se o tyhle věi, ale je zajímavý pořed v tv, který mě k tomuto článku přivedl. Člověk so normálně ani neuvědonuje, že tady něco takového bylo možné. Jak vse střeověku. Podle mě by neměl mít nikdo právo jakýmkoli způsobem rozhodnout a odsoudit člověka k smrti.
Re: Jaký člověk a s jakým psychologickým profilem může popravovat?
Klára - autorka webu, 31. 7. 2016 16:57Já bych v osobě kata neviděla nic tak strašného. Po celá staletí to bývalo řemeslo, co se dědilo z otce na syna. Je pravda, že kat byl svým způsobem vyloučen ze společnosti ostatních lidí, ale to je pokrytectví. Pokud existuje trest smrti, pak musí existovat i kati a nikdo nad nimi nemůže ohrnovat nos. Někdo to zkrátka dělat musí. Mnohem horší je fakt, že ještě v 70tých letech 20.století se popravovalo oběšením jako ve středověku. Osobně nejsem pro trest smrti, protože je to nezvratné a případný omyl už se nedá napravit.
Re: Jaký člověk a s jakým psychologickým profilem může popravovat?
Kat, 7. 3. 2017 1:21Jde o zvyk, nejhorší jsou začátky. Jak se říká člověk si zvykne i na šibenici.
Re: Jaký člověk a s jakým psychologickým profilem může popravovat?
Gerhard, 23. 10. 2017 22:17Jaký člověk dokáže zabít zvíře u porážky nebo slepici,kachnu, husu či králíka nebo psa??
Hepnarova
manitoba, 22. 5. 2013 19:24Tak moment tady neco nehraje pri poprave Hepnarove se podle dokumentu nic nestalo. To o pomoceni, pokaleni a silene rvacce je vymysl pana Hrabala takze mam pocit, ze tenhle rozhovor neni pravej
Re: Hepnarova
poselprava, 26. 5. 2013 14:23je to pravda. opravdu nechtela umrit a pokalela se a pozvracela. to potvrdilo vice bacharu, nejen popravci. cesta na sibenici byla na pankraci docela dlouha a jeji rev slyselo vice bacharu. napriklad to bylo slyset i v archivu spisovny, kolem ktereho se na popravu slo.
Are you 18? Come in and don't be shy!
loveawake.ru, 1. 2. 2022 15:22