jawa 23 mustang
13. 3. 2007
Jawa 50 typ 23 Mustang byl zpočátku
určen jen pro vývoz. Vznikl vlastně na základě průzkumu trhu, kdy se ukázala
potřeba přiblížit se konstrukcí ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového
motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu
z pionýra Jawa 20. Rám zůstal stejný, byl jenom doplněn nosníkem pod sedlem. Blatníky byly
mělké, kruhové. Do otevřeného prostoru mezi sedlem a řídítky byla umístěna velká palivová
nádrž na 8 litrů. Vzhled měla na svědomí částečně italská firma ItalJet (kupovala v Povážských
strojárnách motory), od níž se
konstruktérům zalíbila nádrž jednoho motocyklu.
Motocykl ItalJet se zmíněnou nádrží.
Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 hotový první vzorek.
Nejdřív byl určen pouze pro vývoz (USA, NDR, NSR, Polsko atd.), ale po
zájmu i doma se na začátku 70. začal prodávat i u nás. Nový vzhled byl
šokem zejména pro vyznavače klasických pionýrů. Když byl motocykl
poprvé předveden při oponentuře, jeden z funkcionářů vyhrkl: "Probůh,
to je nějaký nedodělaný." Později se tento model stal jedním z
nejoblíbenějších a v roce 1982 uzavřel jejich výrobu. Motor a s tím i
výkony jsou shodné s typem 20.