Frančeskův Upgrade
Ti, kdož jezdí na české srazy, toto auto určitě dobře znají, protože se umísťuje stále na stupních vítězů. Abych byl přesnější, většinou na ně vystoupí jeho hrdý majitel Frančesko. Byl to právě on, kdo zašel jednoho sychravého únorového dne do prodejny automobilů Škoda a objednal si zde tehdy nejluxusnější model Škody Octavie s označení Laurin&Klement s motorem 1.9 TDI se sériovými 110 koňmi. Sériová výbava v té době obsahovala klimatizaci Klimatronic, čtyři airbagy, kožená vyhřívaná sedadla a parkovací asistent. Auto skvěle sloužilo, ovšem Frančeskovi se model Laurin&Klement nezdál dosti odlišný od ostatních Octavií. Začal tedy konat.
První generace úprav obsahovala litá kola RTR RS racing sport v 17palcovém provedení. Vzhledem ke každodennímu používání v tu dobu osadil sériové tlumiče sportovními pružinami kratšími o 30 mm od firmy Eibach. Auto už vypadalo sportovněji, ovšem chtělo to nějaké ty spoilery. Proto se obrátil na firmu Axon tuning, která mu s jeho "trápením" ráda pomohla. Zakoupil tedy celou řadu doplňků a spoilerů a šup s nimi na auto.
Druhá generace přišla na řadu na jaře 2002. Po nechtěném výletu do pole, který spoluzavinil neodklizený štěrk po zimním posypu, spěchal Frančesko opět do firmy Axon tuning, aby mu pomohli i z této nemilé situace. Protože auto strávilo několik týdnů v servise, měl tuningový tým spoustu času si podrobně rozmyslet následnou úpravu. Tou dobou Frančesko nepřestával myslet na jednu věc. Dlouhou dobu chtěl totiž postavit pořádně "naložený auto". Vzniklou situaci musel využít. Zakoupil tedy nová litá kola DynaTech DTM s označením M8 o rozměrech 9x18 a 11x18 spolu s pneumatikami Falken FK-451 o rozměrech 225/40 a 255/35 R 18. Jeden extrém tedy již měl, popravdě tyto rozměry kol se většinou uvádějí u vytuněných vozů BMW a to většinou u pětkové řady. Na Octavii to tedy extrém je. Již před koupí těchto "válců" bylo jasné, že se do sériových podběhů bez dodatečného rozšíření nevejdou. Konečná cifra nafouknutí blatníků je 2,5 cm vpředu a drtivých 8 cm vzadu. Zde velmi pomohly původní podběhy z jakési Š 1203. Klempíř si vyhrál i s prodloužením kapoty, úpravou víčka nádrže. Lehce pozměněny byly i oba nárazníky. Původní sériové tlumiče se sportovními pružinami vystřídal stavitelný podvozek od firmy Inter Alloy, který zajistila opět známá plzeňská firma. V této fázi si také polepšil motor. Bylo to díky Power Boxu, který zaručoval nárůst výkonu na velmi slušných 145 koní.
Třetí generace se odehrála v roce 2003. A jak to tak bývá, spouštěcím mechanismem bývá buďto havárie, nebo závist a z toho vyplývající poškrábání laku karoserie. Frančesko měl již první možnost vyčerpanou, tak přišla ke slovu ta druhá. Někdo se hezky podepsal hřebíkem přes celý bok auta. Vše zlé je pro něco dobré a v tuningu to platí dvojnásob. Začalo se pracovat na zavaření klik dveří. Vše vyřešila firma V+M Racing. Majitel auta chtěl mít ovšem jistotu, že nebude muset rozbíjet okno v případě vybití baterie, a proto zvolil kompromis v podobě ponechání kliky u řidiče, ovšem v uhlazenějším stylu Audi 80. Třetí generace se nesla také v duchu výměny nárazníků a čirých zadních lamp. Auto poznamenal i v té době oblíbený styl "Rychle a zběsile". Rychlý kit obsahoval zadní hliníkové křídlo Kosei a polep Gladiátora na bocích.
Čtvrtá generace se odehrála kdy? Ti bystřejší právě teď vyhrkli rok 2004. Správně! Co rok, to další generace. Mánie "Rychle a zběsile" odezněla a navíc nešikovně praskl přední nárazník. Opět nastal čas na změnu. Hliníkové křídlo se odebralo do věčných lovišť a zanedlouho ho následovaly i oba nárazníky. Nastoupila další o něco brutálnější verze než ta předchozí. Nárazníky byly kopiemi jednoho renomovaného výrobce. K tomuto stylu úprav se ovšem již nehodily polepy na bocích. Následovalo strhávání, které se bohužel neobešlo bez negativních následků na laku. Při opravě chyb ještě ke všemu lakýra nechytil správně odstín. "Když se daří, tak se daří!" Vše se zakrývalo logy firem. Frančesko už tou dobou věděl, že tato generace není poslední, v hlavě se mu již delší dobu motala myšlenka na dvoubarevné lakování s pořádným třpytem. Netrvalo to příliš dlouho. Co tedy následovalo?
Pátá generace přišla na začátku tohoto roku. A protože majitel hodlal vrazit do laku hodně peněz, nemohl si dovolit případné náznaky rzi v místech dávno upravovaných. Vzal proto vše pěkně od podlahy a to doslova. Nejdříve vymontovali ve firmě V+M Racing všechny nápravové prvky a podrobili je kompletní generálce. Výměny se neubránily ani ložiska, silentbloky a kulové čepy. Celá náprava a ramena prošly opískováním a nastříkáním práškovou barvou. Původní výfuk už také dosloužil a byl vyměněn za složený nerezový kousek se dvěma rezonátory z Audi a rozdvojením duplex. Největší změnou na podvozku auta je nová aplikace vzduchového podvozku, kterou majiteli sehnal jeho dobrý kamarád pan Cipra. Sice na něj čekali o dva měsíce déle, než počítali, ovšem mezitím se mohlo pracovat na karoserii, která doznala mnoho změn oproti minulé generaci, takže to zase až tolik nevadilo. Jak jsem již naznačil, všechny předchozí tuningové úpravy na karoserii byly překontrolovány a případně opraveny. Přední partie se nyní chlubí faceliftovými světly a velmi povedeným výdechem na kapotě vlastní produkce. Extrémní kopie nárazníků opustily své místo a místo nich nastoupila sada sestávající ze zadního nárazníku značky Fox a předního od známého CarLinu. Samozřejmostí bylo dopasování těchto kousků k rozšířeným blatníkům. Nyní už stačilo jen vybrat barevnou kombinaci. Jednoduše se to řekne, ale realita je jiná. Kdo někdy upravoval své auto a měnil komplet barvu, ví, o čem píši. Barev na výběr je nadmíru a volba není nikdy jednoduchá. Frančesko se rozhodl pro černou v kombinaci s oranžovou Lambo. Vše doplnil na přechodu těchto barev červeným airbrushem. Aby toho nebylo málo, kompletní lak ještě ozdobil holografickými střípky a vrchními devíti vrstvami bezbarvého laku.Výsledek je opravdu bomba.
V interiéru na vás působí jen ty nejlepší materiály. První housle zde hraje kůže doplněná chromem, leštěným hliníkem a nerezem. Původní béžová kůže na středech sedáků dostala za ta léta denního provozu zabrat a proto se všechny tyto části přečalounily do černé barvy v kombinaci s plastickým vyobrazením štírů. Tutéž kombinaci získala i přední loketní opěrka. Po měkkém usednutí do sedadla řidiče se před vámi objeví krásně tvarovaný volant Isotta, skrz který nepřehlédnete leštěný rámeček palubních přístrojů. Na středové konzoly nechybí nutné ovládání vzduchového podvozku, které dokáže pohybovat každým kolem zvlášť. Kontrola tlaku vzduchu v systému podvozku se odehrává na doplňkových přístrojích na pravém A-sloupku. Rukojeť řadicí páky je v příjemném chromovaném provedení a vkusně ladí se sériovými kličkami dveří stejného designu. Posledním luxusním prvkem je obklad středové konzoly a částí všech dveří kvalitní imitací černé žuly. Hifi aparatura se skládala z highendového rádia Sony a komponentů Sinus Live a Helix. To už je ovšem minulost a nyní je auto komplet osazeno firmou US Blaster.
Motor je vizuálně vylepšen airbrushem na krytu motoru a nerezovým sacím potrubím zakončeným otevřeným sportovním vzduchovým filtrem ve tvaru kónusu. Poslední generace se obzvláště vyplatila, protože je Frančesko se svým výtvorem středem pozornosti na každém srazu, na který dorazí a kvalitně provedené úpravy oceňují i komisaři z letošního seriálu Tuning Cup 2005, ve kterém se pravidelně umísťuje na medailových pozicích ve své kategorii.