Historie
Psal se rok 97 a v luzích a hájích karlovarských zakládá partička lidí kolem Jéni Smílka (Yehně, jeck jack), Máry Kotvičky, KrýGrosse, Štikouna a Melounka projektík Bow Wave. Kapela hrála tak nějak hybrydní stýlek jenž zakotvit do určitého stylu by byla sysyfofská práce. Nicméně muzika to byla kvalitní. Jednou za rok se nahrálo demo o třech trackách, obšťastnilo se pár inťíků a s uspokojením se dál halucinovalo o úspěších. Nápady by byly ale zkoušek by se za nehet vešlo. Když nakonec odletěla vokalistka na zkušenou za oceán začli se chlapíci polehoučku ohlížet po nějaké motivaci, impulsu který by určil směr tvorby. Nutno dodat že dema jenž nahrána doposavad byla nijak nekulhala, muzika to byla po všech směrech kvalitní, klapala jak stroj mlynářův, určena byla však pro úzkou obec posluchačskou.
Přerod kapely přišel začátkem léta 2001 když kapela po domluvě otestovala možnost spolupráce s dvojicí mc´s Emsou a Blayinem kteří v tý době rozjížděli (a tím pádem uspaly) projektík Tichá voda. Už první zkouška naznačila že spojení repertoáru Emsova s instrumentálním podkladem kapely nejenže půjde, ale že by to mohla být docela p...l. Ze začátku se jednoduše spojili stávájící podklady se stávajícími texty, záhy poté se začly konstruovat tracky zgruntu, od základního kamene. Do bandu se zapojil Hanz, kterýho viděl Emsa na sólici válet a přitáhl s sebou protože kytara zdála se být logicky nepostradatelná, stejně tak jako jeho pionýrský vlohy který s ůspěchem uplatnuje při udržování ohně ve zkušebně. Chyběl už jen zdatný D.J., tento problém vyřešil At work působivší a stále působící v mariánskolázeňský formaci 100°. Křest ohněm přišel s malým open airkem Elastik párty, kde byla první možnost vyzkoušet jak působí celá show na lidi. Bow Wave v nové podobě hráli a zkoušeli sotva měsíc, dva, navíc Emsa toho času dlel na vojně a útěky zpoza ostnatého drátu stali se mu denní řeholí. Koncert, at´ už to bylo tím že publikum bylo převážně domácí, nebo bůhví čím, vyvedl se k radosti všech zůčastněných na výbornou, zbrklost stříkala sice na všechny strany ale nápad, děj, pointa celého koncertu dávaly tušit že v humnech karlovarských se chystá zrodit a prasknout uhr neobvyklých rozměrů. Za celou dobu působení novokapely se obsazení změnilo pouze jedenkrát, basák Štikoun, který stojí například za fajnovou linkou v tracku Sentimental či Suterén odjel přibližně po ročním působení na vysněný Nový Zéland. Jelikož však nastavil svým přístupem a hraním vůbec latku velmi vysoko, s výběrem nového nástupce si kapela dala (né načas pzn. aut) záležet. Štěstí na lidi, toto téma rozvedu níže, nás neopustilo a na svou cestu nastoupil Choche. Chlapík s hudebním vzděláním a punkovými kořeny přezbrojil, vybavil se bezpražcovou basičkou na míru jemu ušitou a začal valit svoje motivy. Pro nás nepochopitelným způsobem stal se miláčkem lepých děv které často unášejí nám jeho přímo při koncertu. Nespíš by se hodila i nějaká stálá sošná zpěvačka ale zatím bohužel tonáž našich vozidel nedovoluje kapelu rozšířit. Zatím. V myslích Kotvičkově a Emsy rodí se nápad pronájmu dvouvrtulové Cesny která by problém náš vyřešila. (vtip pzn.aut.) V neposlední řadě představit musím zvukového mága Vencu Horáka jenž sžil s kapelou se a i přez pracovní vytížení (solokytarysta Babylon Station - Valášek sound light) zvučí převážnou část koncertů našich. Začátkem jara roku 2002 Bow Wave přicházejí do studia Gunjah rec. kde pod taktovkou Syncra pánubohu do oken nahráli demo Sami-z-dat, jako bonbonek uvedu i jiný plánovaný název jenž sucky-puck-demo se zoval. Třeba se ještě použije. Demo obsahovalo pět věcí ke kterým si Syncro a Petr Míkovec přidali své remixy. Nezávisle na sobě se rozhodly pro Až se rozední. Mástr proběhl v ADKáčku protože když už tak pořádně. Hip hop kemp 2002 provázela nejistota s návštěvností, povodně rozmazávat nemusím ale přesto to byla kalbička k pohledání a pro budoucnost B.W. koncert přímo klíčový. Pár vizionářů z BBARÁKu nábídlo vydání dema které takřka po měsíci vyšlo v jejich periodiku. Booklet si vzal na paškál Kafes který potvrdil svou kvalitu a demu vtiskl osobytý neotřelý ráz. Kvalitu dema rozebírat nebudu, to jest na vás. Každopádně nejni třeba mluvit o tom že profláklost B.W. vzrostla geometrickou řadou. Na sklonku podzimu 02 kapela přispívá ve studiu P.A.Trick rec. na druhý díl kompilace Lyric Derby trackem Město v mlze aby se studiově odmlčela do léta 03 kdy band nastoupil cestu s osvědčenou spoluprácí. To jest Znovu guru Syncro a jeho Gunjah rec., znovu ADK pha, nu a protože singl na kterém se mělo pracovat byl určen jako potrava pro gramofóny tak samozřejmě loděnice. D.J. bude mít své cuty, majitelé cd přehrávačů můžou pálit jako o život a můj táta bude mít desku Bow Wave vedle své diskografie párplů. Tolik zatím o singlu Aperitiff.
Pak přichází na řadu natáčení regulerního alba. Poslední record se konal 26.8.04 v Dubwise studiu Petra Míkovce. Předtím se točilo ve zkušebně, ve studiu Sono a na Jižáku. Album dostalo název EMIgrant. Lepila to EMI tak proč pokrytecky mlčet, že jo. K prvnímu albu patří i první video a to k tracku Bláhová kterou nemůže zpívat nikdo jiný než Blayin. Videoklip měla na svědomí dvojice Zuzka Kirchner a Tomáš Choura. Klípek byl pojat v B.W. stylu. Ohne násilí, ohne silná gesta. Pure Love. 12.2.05 hraje kapela live koncert v Noci s Andělem což je událost která stojí za zaznamenání. V březnu přichází nominace na cenu ALMA radia Akrpolis kterou slavně získal někdo jinej. V tu dobu již jedeme šňůru Kofola Hip Hop tour při které spolu s partou Kontrafakt křižujem krajinou a lejem bublinky do chřtánů. Vše směřuje k létu 05 který je namlácený koncertama . Co bude Dál? Jo, tak to nikdo neví ..............
Karlovy Vary - to je město lázní, město jednoho z nejslavnějších filmových festivalů a město cizinců. A mimo toho, že je zde draze víc nežli v Praze, je tu především slavná ruská mafie. Hiphopová scéna se tu dosud točila především kolem skateboardingu a dvou SK8shopů a nejednou, rychlostí blesku, tu je mladá sedmičlenná kapela, která právě vydala svoje CD. Kapela, která byla k vidění nanejvýš na Hip Hop Kempu, je ale pro naši posluchačskou obec velká neznámá. Každopádně jejich nahrávka Sami-Z-Dat zdela jistě určuje, že to nebyl první a poslední vzdech. Naopak je to velmi slibný nádech a k výdechu má ještě hodně daleko.Ladies and Genteman, Bow Wave izz:
Bicí: Kotvička
Kytara: Hans
Basa: Chochi
Klávesy: Jéňa
Rapping: Emsa a Blážin
Záda kryje: DJ At Work
Tohle je kompletní složení karlovarské medicíny. Jestli je někdo nabroušenej, ať si poslechne Bow Wave, jsou lepší než Brufen. Hudební těleso bandy funguje už pět let, ale do hiphopových končin uvízla jak vrabec v síti, až po příchodu rapperů. Do té doby měli Bow Wave zpěvačku a zpěváka, hráli takovou tu neurčitou směs Pank-Pao (směsice Trip Hop, Acid Jazz, Breakbeat). Kapela se trmácela ze strany na stranu jak po deseti desítkách, ale v červnu 2001 přišli kluci, co si začali hrát se slovem a všichni zjistili, že právě takhle to mají rádi: " Hip hop jsme chtěli dělat vždycky, jenomže nebylo s kým! MC´s jsou samozřejmě ortodoxnější, ale hip hop se nám líbí všem, i když nejsme žádní jeho znalci", tvrdí kapelník Jéňa, který je s Kotvičkou duchovním otcem souboru. "Dělám v jednom podniku, slyšel jsem tam kluky hulákat na baru a pozval jsem je na zkoušku. Bavilo nás to a za měsíc jsme už měli první koncert!" Emsa s Blážinem se rapu nevěnují dlouho, ale co vojna mimo nudy a ztráty času přinesla, bylo rozhodnutí to zkusit a musí se nechat, že to nebyl špatnej nápad. Kluci svým rappingem někdy připomínají dvojku Jižních Pijonýrů, ale jejich styl je zcela úměrný druhu produkce kapely, takže všechno šlape jedním sympatickým směrem.
Jejich hudba zní jak procházka karlovarskou kolonádou. Průběh vytváření skladeb je více než jednoduchý: kapela trénuje, a to je dnes hlavní aspekt, který českým kapelám schází. Na zkoušku docházejí kluci s textama a zatímco se muzikanti rozehrávají, zkoušejí si rapovat, co napsali: "Kluci začnou jamovat. Většinou Jéňa přinese na klávesách nějaký podklad, pak k tomu vybereme příslušnej text a ostatní se přidají. Všechno vzniká za průběhu a všechno je na všech závislý. Když přineseme ponurej textík, hned se to prokáže v hudbě. My ale ponurý texty nepíšeme. Je to spíš o radosti z toho plácání!", sděluje Emsa, jeden z pěvců. Nějaké tracky se zpomalily a překlonovaly ze starší produkce, některé opravdu vznikají svěžím jamem. Škoda jen, že kapela nemá své dechaře. Taková trubka by její optimismus vyšvihla do výše Sergeje Bubky. Otázka Dje přišla samozřejmě s tím, že kapele začalo bít srdce rytmus hiphapový. Na desce skrečuje plzeňský DJ Hoffee jako host. Teď už je ale nastálo zezadu hlídá DJ At Work, který se opět jamově doplňuje s nástroji. Jak už jsem podotknul, hybným nástrojem je zde Jéňa, mezi jeho hiphopové vzory patří Herbaliser, The Roots, DJ Krush, Black Eyed Peas a Jazzmatazz, dále to popisuje: "Moc se mi nelíbí hip hop, který stojí hlavně na textu. Musí mě oslovit taky muzika!".
Blážin s Emsou nepíšou vážné texty, nepíší ani nějak hlubokomyslné texty, snaží se spíš jen chytat pohodu, kterou živé nástroje diktují s naprostou jistotou. Dochází ke skvělé symbióze, i přestože jsou samozřejmě cesty dál ke zkvalitnění. Sem tak je jejich příjemnost až nepříjemná. Blážinův rap je těžší, drsnější na rozdíl od Emsova zpěvavého flow. "Je to všechno tak ňák o tom okolí. Nesnažíme se nic změnit, na nic netlačíme. Nechceme texty sdělovat nic důležitého", říká Emsa, což je na české scéně další novinkou mezi MC´s, který dřou ty nejzaběhlejší témata.
Výhodou pro celou kapelu je možnost nahrávat, žádnej fofr rychle něco stočit, ale klidná kvalitní práce ve studiu, což samozřejmě spoustě kapelám chybí. Ve studiu Gunjah s Alexandrem Rebjonokem, který si říká Syncro, a který má na svědomí jeden z remixů skaldby "Až se rozední", pracovali na svém prvním materiálu velmi úspěšně. "Hodně jsme používali lampy. Líbí se nám takovej ten špinavější zvuk", pokračuje Jéňa, který mimo Bow Wave dává své hudební srdce ještě kapele Babylon Station, která ale nemá s hip hopem pranic společného. Kapela má rozděláno spoustu nového materiálu. Kluci pořád píšou texty a důležité je, že se zkouší, což je, připusťmě, u sedmičlenné kapely více než obdivuhodné. Na závěr jsem si schoval ten nejhezčí výrok, který mluví za celou kapelu Bow Wave: "Hodně nás to baví!".
BoW WaVe
1.Jste jedna z mála skupin které míchá rap s živou hudbou.Čím to že podobných skupin nevzniká v ČR více?
Protože je to pěkná pakárna,, potřebuješ zkušebnu, aparáty, muzikanty který chtěj hrát hiphop. Rozuměj, ne každej muzikant přistoupí na formu hudby kde omílá třeba jen tři motivy v jednom tracku, na rap je třeba klid a nejde aby do toho všechny nástroje jely sóla. Pak potřebuješ megakáru abys to mohl vozit po koncertech, megakára megažere a zkus cálnout tranzita z Varů do Trenčína. Prostě Tě to už musí ranec bavit abys do toho šel, prachy a pohodlí jde stranou. Co, jde. Zdrhá, prchá mizí…
2.Kdy a jak vlastne Bow wave vznikli?
Základní kámen byl položen v devadesátym sedmym roce, hiphopovou cestou si jde kapela od roku 01. BW byla zpočátku lokální kapelka s poněkud jemným stýlkem podpořeným tehdejší zpěvačkou, říkejme jí Melounek. Ostatně na www.bowwave.cz se dá slyšet tato tvorba a lidi jí zhusta chválí. Po jejím odletu za oceán využila partička služeb dvou emcees (emsa, blažin), došlo ke spojení repertoáru a vznikla kapela jak jí známe dodnes.
3.Máte za sebou jestli se nepletu 3 dema jeden singl a jedno album...řekni mi jak se za tech pár let změnil tvuj pohled na hip-hop či na hip-hop kulturu?teda jestli se zmneil))
Těžká otázka. Definovat postup času… Spíš se proměňuje hiphopová kultura než můj pohled na ní, vlastně si zakládám na přístupu kterej sem měl kdysi. Ne až tak, abych zkostnatěl a zaspal ale beru si to co je pro mě důležitý jak v minulosti, tak v přítomnosti a člověk by měl i trochu mžourat do budoucna. Hiphop jako fenomen je pořád stejnej, má stejný principy, vždycky tu jsou typy co Tě rozsekaj za pomoci dvou deklů od popelnic a vlastní huby, co udělaj freez kterej bys Ty nedal ani na ISS v době gravitačního volna, týpci co vykouzlí bombu ze dvou barev, deejays co Tě sejmou starou peckou od onyxů. Základy jsou stále stejný, pořád dávaj nejvíc a na tom pozlátku co se balí kolem není nic špatnýho. Je to vývin. Rodiče nejdou za doktorem aby zastavil růst jejich bejby jen proto že "v tomhle věku tak kjásně šišlá"), snažim se dívat objektivně. A co vidim se mi líbí.
4.Musím říct že deska EMIgrant se moc vydařila,jakej na to máte názor vy?
EMIgrant není špatnej. Má tam dobrý fláky i aranže ale osobně si myslim že mohl chvíli počkat. Bylo to tenkrát všechno dost hektický, dostali jsme love na studio a všechno co se od tý doby stalo je jenom naše práce. S lejblem jsme si plácli že nám daj prachy a pokoj, my jim dáme dlouhohrající platňu a taky pokoj. Exkluzivně pro Utkej Se V Rapu a poprvé můžu naznačit že si to vše ještě dáme jednou, u stejný firmy.
5.Na čem makáte aneb...jake jsou plány do budoucna?
Po neskutečný sérii koncertů kterejch bylo jen letos kolem šedesátky to chce na nějakej čas zavřít se do zkušebny. Už nějakej čas se zabývám texty na další desku a makám na nich, na zkouškách tomu dáváme ksycht ale rozhodnutí je jasný, nic neuspěchat. Jsme v pozici kdy každá nová živá kapela je "ta co to zkouší jako Bow Wave" a to nás propaguje samo. V současnosti se dodělává video k tracku Pašerácká, stejnej song by se měl objevit na jednom výběru kterej nechci zatím profláknout, páč nevim jestli se to smí. Abych to shrnul: naše budoucnost je momentálně ve zkušebně.
6.Jak se vám líbí česká scéna.?
Česká scéna? Člověk by měl pracovat s tim co má. Já to tak dělám. Jasně, je tu ještě strašně moc volnýho místa ke zbombení. Nemáme tu žádnou silnou rapperku, žádnou crew co by spojila víc věcí dohromady (např. bboying+rap) ale je tu spousta členů co se profilujou, snaží se to dělat jinak než ostatní nebo dokonce líp než ostatní. Veřejnost poslouchá, hodnotí, tleská i odsuzuje, a to jen proto že má co poslouchat, hodnotit atd. Samozřejmě že bych uvítal ročně tři čtyři nový silný jména, třeba to tak někdy bude.
7.Kde berete inspiraci a kdo je hlavní soundmaker "kapelník"?:)
Inspirace je všechno, je v nás, nad Tebou, za Tebou, prostě všude. Nikde jí neberu, padá mi do klína. Každou chvíli. S kapelmajstrem to je těžký. Ale prim hraje určitě kláves, basa a bicí. Jenže chceš jednotlivce. Škoda.) Sorry.
8.Jste reprezentanti českýho západu...jak vypadá tamnější scéna?
Západní scéna existuje, to můžu tvrdit s určitostí ale dál už tak smělej nebudu. Jsou tu ostřílený typy jako 2 jakost (Blaabal, RAEK) co stabilně diktujou ale je i spousta malejch projektů o kterejch nevim ani já. Bohužel, trendem doby, jak sem si všiml je mít co nejvíc projektů, tu se sousedem z baráku, ve středu s kámošem z fotbalu, v pátek z holkou z báru. Omladina tříští síly v ambicích, neutvoří jedno silný seskupení do kterýho daj fuck všechno. Vzpomeňte na Divokej Západ nebo Naše Věc, tam je ten postup správnej, udělat si jméno u nějaký crew a pak to zkusit sólo. Realita je ale trochu jiná. Každopádně je třeba říct že se klucká snažej. Jenže třeba ve Varech už dávno není Lajla (Janička Truhlářojc) která by pomáhala novejm tvářím. Pouze divný nicky z divnejch chatů. Překvapení z naší části Čech krom nový desky 2J v dohledný době nečekám, na druhou stranu, rád se zmýlím.
9.Kde vas lidi můžou v nejbličí době vidět..?
Z těch větších akcí bych uvedl 18.11 Plzeňskou Lucernu, je to hrozný místo ale jeden si nevybere. A 22.12. vymazlenej koncík v Pražský Akropoli. Dál by jsme chtěli brzdit. Ale to už jsem psal.
10.Na čem zrovna ted ulítáváš?
V současnosti totálně ulítávám na filmu RISE od tvůrce jménem David LaChapelle. Do Čech přijde možná, amíci si ho dávaj v premiéře právě teď. Je to o formě tance pohledem jaký se jen tak nevidí. Žádnej klan na sedumset padinách co se vytahuje na vydláky, ale regulerní dokument z části L.A. kde se tvoří nový styly každou noc. Konkrétně clowning (mohli jste vidět v klipu Chemical Bros), stripping, crumpling atd. Nejlepší taneční video co jsem kdy viděl. Začněte se ptát u svých déček.
Karlovarská partička Bow Wave nezahálí a pro svoje fans připravila další videoklip "Pašerácká". Po klipu "Bláhová" je tu klip k jedné z nejoblíbenějších skladeb od Bow Wave. Průběhu klipu vypadá zajímavě, na nic neček a stahuj! Pašerácká- high Pašerácká- low |