Nejdříve je třeba si uvědomit, že dobře klikat vojáka není jen
o tom na první den nazbrojit maximální sílu, jde taky o to ji udržet
v průběhu celé války. Za druhé je třeba si uvědomit, že klikat vojáka
je relativně časově náročné a vyžaduje i jisté nadání. Odehrát zloděje
je na pár minut a není zde moc co zkazit, pokud to hrajete alespoň
na průměrné úrovni. Magie je náročná na čas, ale tuto úlohu zvládne
i vcelku nezkušený hráč. Jen odehrávka vojáků vyžaduje nejen nasazení,
čas, ale i trochu toho hráčského umu.
Nejdůležitější věci pro každého vojáka jsou:
1. tahy: Pokud máte tahy dokážete nazbrojit
i s menším množstvím zásob a taky si dokážete dodělat infra, které
by vám chybělo.
2. infradoby: Ty jsou nutné v průběhu války,
je třeba s nimi hodně dobře šetřit a pokud je to jen trochu možné
tak si je v průběhu války dodělávat (neplatí pro brouky a gnomy).
3. zásoby: Ty jsou z těchto 3 bodů nejméně důležité,
protože je potřebujete pouze na první nazbrojení a po prvním dnu
války už si zásoby většinou neužijete jelikož o ně z naprosté
většiny případů příjdete nepatelovou magií.
Pár malých rad:
- Útočníci: Vyplatí se mít generála obchodníka
a nechávat si pár obchodníku na lepší odehrávku. Mít co nejvíce
draků.
- Obránci: Vyplatí se generál mág (ne vždy,
ale záleží na strategii) a v pozdější fázích války nechávat
pár mágů a zásob, abyste byli schopni některá z negativních
kouzel odstranit ještě před klikáním (pouze pokud máte magické
pakty).
Předpokladem úspěšného nazbrojení je mít před válkou trojtah (skřeti
1/58, enti 1/43, všichni ostatní 1/49), co možná největší zásobu
infra (max 100%) a samozřejmě zásobu zlata (max 100%). Pokud tomu
tak není, bude nutné následující návody mírně poupravit.
U zbrojení je třeba si uvědomit:
- Kolik času na zbrojení mám (zda můžu zbrojit už dopředu jeden
den před začátkem války či kvůli strategie a její neprůhlednosti
musím zbrojit až přímo v den války).
- Jakou úlohu ve válce budu mít (obránce bez magických paktů,
obránce s magickými pakty, útočník bez strojů, útočník se stroji,
atd. vše se tahá a může připravovat jinak).
- A jakou rasu mám. Zde jsou asi největší rozdíly každá rasa
má trochu jiné nastavení a taky se dá zbrojit jiným způsobem,
jsou tam jisté specifické rozdíly.
|
>> Zbrojíme již den před
válkou |
|
0. den - den před válkou:
Než začnu klikat: Vyhodím všechny lidi
z profesí nechám si tam jen obchodníky, mágy a vědce a dám si
všechny ty volné lidi ho hoplitů včetně zlodějů. Zbořím zbytečné
budovy tak abychom domy měli alespoň na 80%, nechám si jen budovy
pro obchodníky, mágy, vědce, univerzity s efektem kolem 42-46%
a taky samozřejmě dračí doupata. Nic jiného není zapotřebí, postavíte
si to později. Infra vám sice klesne, ale to si posléze doděláte.
Už můžu klikat: Všechny lidi, kteří vám dojdou
dávejte do armády, opět do hoplitů (pozor aby jste měli zapnuté
a povolené přesypávání!!!). Takhle vesměs můžete klikat až
do 9-10 tahů, pak zrušíte obchodníky (zásob máte dost tak není
třeba si je držet) a taky mágy (ještě předtím než je zrušíte si
ale na sebe zakouzlíte pracovitost, štěstí a dobrou náladu, pokud
máte plodnost tak i ji). Budovy od mágů a obchodníku zboříte a
postavíte si:
- Zednické dílny (počet tak aby se vám tam vešlo 2-2,5 tolik
lidí než jakou máte rozlohu).
- Školy (tak aby jejich efekt s profesory byl 45-60%). Pokud
by jste měli málo volných budov, zbořte i univerzity. Už jich
taky není tolik třeba.
- Pokud vám ještě zbývají volné budovy dejte je do domů.
Mágy a obchodníky, které jste propustili dejte do zedníků a pokud
jich pořád máte málo, propusťte tolik hoplitů kolik je třeba abychom
to byli schopni doplnit. Potom už jenom doklikáte tolik tahů aby
vám zbytek nepropadl (tedy 6-7 abychom končili v 17/49, u skřetů
20/58 nebo u entů 15/43). Mezi tím doděláte infra nad 100% a poté
taky přesypete většinu zedníků do armády. Teď to necháte stát
a zítra v den války to dokončíte. Samozřejmě si kdykoliv zajdete
do labyrintu v kterém tahu záleží jen na vás.
1. den - den začátku války:
Máte nachystané a zaškolené zedníky, máte na sobě podporu
od mágů z vaší aliance, přeléváte armádu, měli by jste mít 100%
infra.
Teď 5-6 tahů kliknete s tím že budete mít 116-122% infrabodů v
závislosti na výzkumu. Ze startu dokud nemáte výzkum je třeba
udělat infra raději více než aby vám potom chybělo. Zrušíte zedníky
a dáte je všechny do armády, v budovách zboříte všechny nepotřebné
a necháte jen prostory pro vědce, draky a výcvikové prostory tak
aby jejich efekt byl 50-60%.
Pak doklikáte tak aby jste měli 11/49 tahů (prostě 5-6 tahů před
koncem klikání, abyste byli schopni ještě zaškolit). V tuhle chvíli
propustíte v armádě všechno co nemáte v el2, dáte tolik zlodějů
kolik máte nařízeno a zbytek dáte ručně do el2 (v případě že máte
mít hoplity ke strojům dáte si hoplity + zloděje a vypnete přeléváni
hoplitů, co vám zbývá dáte ručně do el2). Pak už jen 5-6 tahů
zaškolujete vojáky a na konci přebouráte gubenát do klasického
vojenského nastaveni:
- 78-85% domů.
- Školy, výcvikové prostory.
- Prostory pro mágy, vědce, obchodníky, zedníky + profese
na kterých budete ve válce vydělávat.
- A samozřejmě dračí doupata.
- Pokud máte mít věže tak i ty.
A tímto zkončíte. Zásob by vám moc zbýt nemělo, infra by mělo být
na 100% a více, lidí by jste měli mít tak 108-110% (proto už potom
určitě neklikat, abyste o onu populaci opět nepřišli). |
|
Pro výpočet, kolik infrabodů mě bude stát přebourání gubernátu
vezmu v potaz několik parametrů:
- sečtu kolik budov budu přebourávat
- zjistím si kolik mě stojí 1 budova infrabodů (kolonka Budovy -
nahoře uprostřed)
- ověřím si jaká je aktuální velikost mého gubernátu (Centrála)
- a beru na vědomí fakt, že při zbourání budov se mi půlka infrabodů
z nich vrací zpět
Poté už je samotný výpočet
spotřeby infrabodů nesmírně snadný:
(počet budov) * (cena infra) / 2 / (počet landů) = (cena přebourání
v %)
Pro výpočet ceny speciální budovy budeme potřebovat znát:
- základní cenu speciální budovy (u oborových budov je to 50000,
ostatní k dohledání v Manuálu)
- rozlohu gubernátu (Centrála)
- level výzkumu architektury (Budovy / Výzkum)
Pak
už pro výpočet ceny speciální budovy jen následujeme vzorec z manuálu:
(původní cena) * ( 1 + (velikost území) / 5000 ) * ( 1 - 1,5 * (level
výzkumu architektury) / 100 ) = (cena speciální budovy)
Důležité je si nejprve prohlédnout gubernát, zhodnotit veškeré
škody a zvážit vaše možnosti. V gubernátu byste měli zjistit a propočítat:
- Kolik vyděláváte nebo naopak proděláváte za tah (najdete v
Centrála / Detaily).
- Kolik zaplatíte za jídlo v prvním tahu (viz vroreček níže).
- Zda máte či nemáte obchodní pakty.
- Jaký je stav zalidnění vašeho gubernátu.
Podle toho se pak rozhodnu jak rozsáhlé opravy hodlám dělat:
- Zvládnu kliknout jen 6/xx do útoku? Nebo...
- opravit pořádně a postavit nějaké specky? Nebo...
- opravit a přitom si šetřit tahy (na což jsou experti Obři,
Nekromanti a Skřeti za předpokladu, že mají obchodní pakty)?
Jak mi obchodní pakty ovlivňují odehrávku?
Pokud máte obchodní pakty, stačí abyste se na jídle zvládli uživit
po dva tahy a máte vlastně vyhráno. Pokud obchodní pakty nemáte
a stavy vašich zásob vaší spotřebu neuživí ani 4 tahy (tedy do 5/xx
do labyrintu), tak upřímnou soustrast jelikož budete muset sáhnout
na popularitu. Pokud navíc nestojí Průsečík obchodních cest (u magicky
nekrytých gubernátů vcelku běžná záležitost), nemáte připravené
prostory pro farmáře a v profesích k farmářům přidělenou vědu, pak
vám pánbůh pomáhej - to bude bolet!!!
Co když mám nadlimit lidí?
Propustíme nejdříve hoplity (nechám jen tolik, abych nepřicházel
o stroje), poté když bude stále třeba propustím i elitu 1 a když
to stále nebude stačit nebo elitu 1 nemám, musíme bohužel naneštěstí
sáhnout i na elitu 2. Jakmile propustíte lidi ze služeb své armády,
pak musíte pokračovat do Profesí, kde dole příslušný počet lidí
zadáte a potvrtzením propustíte nezaměstnané lidi.
Co dělat když si kliknutím tahu nevydělám ani na platy, ani
na žold?
Pokud máte obchodní pakty, není to až takový problém. Zrušíte část
armády (opět nejdříve hoplity to co máte navíc pro udržení strojů,
pak elitu 1 a nakonec podle škod určitou část nebo při závažných
škodách i celou elitu 2) a lidi dáte do profesí, aby jste se nějak
uživili.
Jaké speciální budovy jsou pro mě důležité?
Vojákům vadí především: populační budovy (Vodárna, Norový systém,
Kanalizace a Vodotok), přesypávačky (Oltář zasvěcení, Hoplití akademie
a Elitní akademie), Průsečík obchodních cest, Ambasáda, Radnice,
Velitelský stan a Hospoda u červeného draka. Zbývající specky se
dají jakž takž oželet, u nekromanta se dá bez problémů oželet i
Oltář zasvěcení a Hoplití akademie). Zásadně ale nestavět Klášter
dračích mnichů či Cvičiště berserkrovství. Jsou to příliš drahé
budovy a jejich postavení by vám zabralo zbytečně mnoho času a prostředků.
Jaké negativní magie se zbavovat jako první?
Všechny vojenské rasy vyjma Obrů v pořadí: somnambul,
stupidita, mor, kobylky, kastrace, špatná nálada a smůla (stupidity
se zbavte jako první pouze pokud jste si jistí, že následně odkouzlíte
i somnambul!!!).
Posloupnost důležitosti negativek u Obrů: kobylky,
stupidita, mor, kastrace, špatná nálada a smůla (stupidity se zbavte
jako první pouze pokud jste si jistí, že následně odkouzlíte i kobylky!!!). |
Prvních 5 tahů:
Nejdříve ze všeho vypneme kouzlící skript. Mágy buďto
stejně nemáte (pak se ani nic kouzlit nebude) a nebo je právě
nahazujete (pak by vám kouzla do jejich zaškolení stejnak moc
nevycházela). Tedy jedná se o zbytečnost, která by vás nyní pouze
okrádala o peníze. Propustíme také nadbytečné lidi z gubernátu.
Následně pak necháme jen takový počet holitů, abychom nepřicházeli
o stroje (pokud jich máte více jak stanovený limit, pak nemusíte
držet hoplity nutně pro údržbu všech strojů - 1 hoplit udrží 2
stroje). Dále je nutno rozlišit podle míry oprav gubernátu na:
- Klikám jen 6/xx do útoku, opravy nechám na jindy,
šetřím tahy:
Předpokladem je dostatek zásob, abychom mohli kliknout alespoň
2 tahy nutné k zaškolení lidí v profesích!!!! Tedy je nutno
spočítat jak nám finance na účtě vycházejí (pokud máme nedostatek,
musíme i dost odhadovat, jak by nám to mohlo vyjít kdybychom
nahodili nějaké lidi do profesí). Dále by neměla chybět některá
ze zásadních speciálních budov, jako například Průsečík obchodních
cest. Rozhodně byste už z předešlého dne měli mít připravené
školy a prostory pro lidi do profesí, kdo nemá, ten ať na
tuhle možnost bez dostatku zásob rovnou zapomene. Propuštěné
hoplity dám do výdělečných profesí, především do obchodníků,
kde jejich optimální výkon již znáte. Pokud stále máte nedostatek
výrobních prostředků, bude nutno sáhnout i na elitu 1, kde
ale vše rozhodně nepropouštíme, jen nezbytný počet lidí. Pokud
můj stav zásob není utěšitelný i přes nahozené obchodníky
(měli byste mít vědu u farmářů a připravené prostory), pak
nahodíme i nějaké farmáře, abychom ony první dva tahy zvládli
kliknout bez problémů. Poté gubernát s obchodními pakty už
je za vodou, gubernát bez obchodních paktů se jen modlí, aby
byla spotřeba zlata dobře spočítaná a zásoby na kontě mu vydržely
až do pátého tahu, kdy jdeme do labyrintu pro suroviny. Pak
jen za utržené zásoby nahodíme lidi zpět do armády, necháme
si něco na účtě pro další den a za přebytky poopravíme. Klikneme
tah a jsme venku. - Tahů mám relativně dost, rád bych také gubernát
poopravil:
Pak propustíme i elitu 1 a podle rozsahu škod můžeme i část
elity 2 (jen ve vyjímečných případech lze i celou elitu 2).
Volné lidi dáme do profesí. Pokud si věříte a nejste na tom
tak špatně, nahoďte nějaké mágy (cca 3/5 rozlohy gubernátu
= výkon cca 3-3,5*rozloha gubernátu) a podle přítomnosti či
nepřítomnoti obchodních paktů zajisté i obchodníky (může se
stát, že jste v hodně špatném stavu, pak mágy nahazujte až
později a nejdříve se zaměřte na stabilizování příjmů gubernátu,
abyste nepřicházeli zbytečně o popularitu!!!). Pokud vám zbydou
ještě nějací volní lidé, dejte je do zedníků a začněte už
stavět nějaké důležité specky. Pokud máte magické pakty či
vás nepřítel o zásoby nezvládl či zapomněl připravit, pak
byste si mohli i dovolit nechat platy na 42. Jinak pokud je
zásob méně (předpokládejme, že alespoň na to jídlo financí
budete mít dost, jinak byste museli i zakázat nákup jídla),
pak snižte platy na 0 po dobu minimálně jednoho tahu. Je nutno
každým tahem propočítávat vaši spotřebu a podle toho se pak
rozhodovat zda platy zvýšíte (eventuelně kdy povolíte nákup
jídla). Máš-li dostatek zásob a již zaškolené mágy, pak můžeš
už ve čtvrtém tahu zkusit odkouzlit nějakou negativní magii.
Pokud by ti to moc nevycházelo či zásob máš pomálu, odkouzluješ
až v tahu pátém. Můžeme si opět zapnout kouzlící skript.
Další klikání:
Za prodané suroviny z labyrintu zastavíte (pokud nejste
v plusu, pak si nechte tak, abyste uživili další klikání), měli
by vám přijít i nějací lidičkové a pokud ne a máte odkouzleno,
můžete se zbavit části mágů a nahodit zedníky a pořádně začít
opravovat. Mágy pak postupně s opravami a příchodem nových lidí
(proto je nutno se zbavit kastrace) nahodíte zpátky. Teď už by
to pro vás nemělo být tak složité. Příchozí lidi dáváte do zedníků
a nejste-li hodně poškozeni, postavíte všechny důležité specky.
O peníze byste nouzi mít neměli, zastavujete především domy. Jakmile
pak máte opraveno a našetřeno dostatek zásob, dáte opět lidi z
profesí do vojáků:
- Nekromanti: zbrojíte přímo přes elitu 1
(vyjde vás to levněji)
- ostatní: lidi dáváte do hoplitů (pokud
jich bude víc jak strojů, pak povolíte přesypávání)
|
|
Pro výpočet, jak nákladné pro mě bude kliknutí tahu vezmu v potaz
několik parametrů (předpokládám, že automatizace kouzlení je vypnuta
- nepočítám s ní jako s cnákladností na kliknutí tahu):
- v Centrála / Detaily (dole položka Zisk) zjistím jak výdělečný,
popřípadě prodělečný je můj gubernát
- zjistím kolik dostupných zásob máme v gubernátu (především aktuální
stav zlata na vašem kontu, pokud máte suroviny, prodat)
- zjistím počet lidí v gubernátu (Centrála) a vím, zda-li jsem broug,
nekromant (mám-li armádu, odečtu ji od celkového stavu populace)
či jiná rasa
- ověřím, zda na sobě mám kouzlo kobylky či nikoliv (Centrála).
Pokud ano, jak je silné (respektive kolik procent má). Normálně
u všech ras kromě brougů je spotřeba jídla 1 za tah. Brougové mají
spotřebu jídla 2 za tah a nekromantům armáda nejí jídlo vůbec. Čili
do vzorečku se pak dosazuje spotřeba jídla + procento kobylek (názorně
rasa lidé - spotřeba jídla 1 + procento kobylek 293% = výsledné
číslo 3,93)
- v profesích zkontroluju zda mám nějaké farmáře, pokud ano, jaký
mi dávají výnos
- zjistím cenu jídla na trhu (ne prodejní, ale nákupní cenu)
- vím, že na trhu je jídlo prodáváno po balíčcích po 10-ti kusech
- pokud mám zedníky, pak musím ověřit zda mám i kameníky a jaké
výnosti z obou profesí mám
- pokud budu muset dokupovat kamení, zjistim cenu kamení na trhu
(ne prodejní, ale nákupní cenu)
Základní výpočet
nákladnosti tahu pak vypadá asi takto (zisk + cena za jídlo, pokud
musím dokupovat):
(zisk) + (zásoby v gubu) - ( (počet lidí) * ( (spotřeba jídla za
tah) + (procento kobylek) ) - (produkce farmářů) ) * (cena jídla)
/ 10
Přitom pokud ještě budu dokupovat kamení,
musím přičít k nákladnosti za tah ještě toto:
(základní nákladnost tahu) + ( (výkonnost zedníků) - (výkonnost
kameníků) ) * (cena kamení)