Měl Kimi Räikkönen v závěru závodu k dispozici vyšší výkon motoru?
Měl Kimi Räikkönen v závěru závodu k dispozici vyšší výkon motoru?
Během Velké ceny Malajsie došlo k působivému souboji o druhé místo mezi Kimim Räikkönem a Lewisem Hamiltonem. Kimi Räikkönen a tým Ferrari přiznali, že Räikkönenův vůz z důvodů obav o výdrž motor nedisponoval maximálním výkonem, pravděpodobně došlo k omezení maximálních otáček a dle vyjádření jezdce nejen to. Vzhledem k tomu, že ve třetím úseku jezdec Ferrari významně stahoval náskok Hamiltona, začali naši čtenáři na fóru spekulovat o tom, že ke konci závodu již Räikkönen využil maximální výkon motoru. Proto jsme se nad průběhem závodu dále zamysleli a přinesli některá fakta, která do boje o druhé místo snad vnesou více světla.
Základním rozdílem byla závodní strategie obou jezdců. Přestože oba jezdci jeli na dvě zastávky v boxech a oba použili v prvních dvou úsecích středně tvrdou směs a ve třetím tvrdou, rozdíl byl v zastávkách v boxech. Lewis Hamilton tankoval ve 21. a 39. kole, zatímco Kimi Räikkönen v 18. a 41. kole. Znamená to tedy, že Räikkönen měl delší druhý úsek, což bylo také místo, kde logicky na svého rivala ztratil. Lewis Hamilton nicméně ztratil opět v posledním sektoru. Důvodů může být několik. Hamilton přiznal, že vůz na poslední sadě pneumatik ztratil vyvážení. Toto nicméně paradoxně nepostihlo Fernanda Alonsa. Dalším důvodem může být, že McLaren se obecně choval hůře na tvrdých pneumatikách, což taktéž nevysvětluje výkon Alonsa. Třetím možným důvodem může být únava jezdce způsobená dehydratací. Hamiltonovi od půlky závodu došla tekutina v občerstvovací láhvi. Jeho časy však nebyly nekonzistentní, takže ani to není správný důvod, možná mix všech těchto věcí.
Každopádně si prohlédněte tabulku s průměrnými časy v jednotlivých úsecích:
Jezdec | 1. úsek | 2. úsek | 3. úsek | |
Lewis Hamilton | 1:38.531 | 1:37.940 | 1:38.498 | |
Kimi Räikkönen | 1:38.653 | 1:38.250 | 1:37.879 |
Je evidentní, že Räikkönen mohl jet v prvním úseku rychleji, nicméně Hamilton jej brzdil. Ferrari se pravděpodobně rozhodlo natankovat Räikkönenovi více paliva, v předpokladu, že se udrží za Hamiltonem a po druhých zastávkách zůstane před britským jezdcem. McLaren však nebyl tak pomalý, jak pravděpodobně Ferrari očekávalo a ve druhém sektoru příliš zaostal. Ve třetím zase nepochopitelně zpomalil Hamilton. Prohlédněte si poměr kol na stint:
Jezdec | 1. úsek | 2. úsek | 3. úsek | |
Lewis Hamilton | 21 | 18 | 17 | |
Kimi Räikkönen | 18 | 23 | 15 |
Je tedy evidentní, že Kimi Räikkönen jel velmi konzistentně a zlepšení časů oproti množství natankovaného paliva ve 2. a 3. stintu odpovídá, aniž by tým přestal omezovat výkon motoru. Naopak překvapivá je ztráta rychlosti Hamiltona, který závod dojížděl se zásobou paliva o jedno kolo menším než ve druhém úseku, nicméně jeho časy dramaticky klesly. Totéž potvrzuje i graf, z průběhu závodu:
Klikněte na obrázek pro zobrazení plné velikosti grafu
I na tomto grafu lze snadno rozpoznat, že ačkoli Räikkönen ztratil po první zastávce v boxech hodně času v rozmezí kol 22-26, Hamilton začal ztrácel bezprostředně po druhé zastávce a ztrácel až do cíle. Taktéž je vidno, že Räikkönen nejel ve třetím sektoru až tak dramaticky odlišně, vzhledem k množství paliva je to naprosto vpořádku i bez dalších kouzel s výkonem motoru.
Za zmínku stojí kola 48 a 50, kde se oba jezdci dostali do provozu jezdců o kolo zpět.
ZÁVĚR:
Z výše zmíněných informací docházím k závěru, že Räikkönen nemohl mít v závěrečné fázi závodu nijak zvlášť výkonější vůz, naopak jeho rychlost po celou dobu závodu byla minimálně na úrovni rychlosti Lewise Hamiltona. Lepší strategií a dobrým startem získal McLaren převahu, nicméně ve třetím sektoru Hamilton z určitých důvodu trochu zpomalil, což umožnilo Räikkönenovi ztrátu stáhnout, na výsledné pořadí to nemělo vliv. Räikkönen by byl pravděpodobně schopen zajet závod rychleji než Hamilton, ale tím, že za britským jezdcem uvízl v prvním sektoru a díky ne zcela vydařené strategii neměl šanci na druhé místo zaútočit. Těšme se do Bahrajnu na další souboje tradičních rivalů Ferrari a McLarenu.