Kouzelnická hůlka
Charakterizující znaky magie byly odedávna různé přívěsky, amulety, šňůry a uzly, magická okna a téměř vždy nějaká hůl nebo hůlka. Již v nejstarších uchovaných památkách (kresby ze starého Egypta, tedy před 4 - 5 tisíci lety) najdeme vypodobněného kouzelníka s hůlkou. I z jiných pramenů si ověříme existenci různých hůlek jako symbolů magické moci a síly. Byly to velké i malé hole s různě vyřezávanými ozdobami, znaky, menší hůlky s rozličnými přívěsky, s rozdvojenými konci, se vsazenými šperky a drahokamy; někdy to byly jenom kouzlené proutky atd. (s čarovnými proutky a jejich kouzelnou mocí se setkáváme ostatně i mnoha lidových pohádkách téměř všech národů. Čarovným proutkem byla i virgule).
Kouzelnická hůlka tedy stále provázela magii a zachovala se až dodnes. I když dnes není výrazem tajemné moci, zůstává znakem magického umění a potřebnou pomůckou kouzelníka. Nezasvěcený divák ji často pokládá za věc neužitečnou nebo dekorativní. Kouzelnická hůlka je však pro kouzelníka velmi významnou pomůckou. S její pomocí je možno zakrýt mnohé jinak podezřelé pohyby rukou, provádět kryté palmáže (kašé).
Pří provádění magických pohybů kouzelnickou hůlkou jsou často pronášeny různé zaříkávací "kouzelné" formule. Jejich nesrozumitelný smysl měl dodat kouzlu ještě větší tajemnosti. Z technického hlediska jsou tyto kouzelné formule někdy výhodné k získání potřebného času. Jejich užívání nevymizelo ani z moderních programů, je však stavěno více do oblasti humoru než tajemnosti. Těchto formulí je mnoho, nejběžnější jsou: čárymáry, hokuspokus, fidibus, machalaj-machalaj, simsalabim a mnoho dalších.
Zbarvení a tvar dnes užívaných kouzelnických hůlek je dosti vyhraněn. Používá se kulatých hůlek, jejichž průměr bývá 12 až 15 m a délka si 30 - 40 cm. Hůlka je zpravidla černá a její konce (asi 6 - 8 cm z každé strany) bílé. Kouzelnickou hůlku si zhotovíme velmi snadno. Dřevěnou kulatou hůlku nabarvíme černým a její konce bílým lakem. Chceme-li si ušetřit obtížné lakování, polepíme hůlku lesklým černým a bílým papírem.
Na počátku kouzelnického představení si můžeme hůlku "přičarovat" třeba z peněženky. Po objevení hůlky pokračujeme v dalším programu.