Google je v kurzu
Google je v kurzu
Nejdražší obchodní značkou světa je v letošním roce americká internetová společnost Google, jejíž logo
a vědomí o značce se cení zhruba na 66 miliard dolarů (asi 1,4 bilionu Kč). Podle žebříčku společnosti Millward Brown Optimor oproti loňskému roku povyskočila o šest příček.
Předčila tak několik let suverénní Coca-Colu a nechala za sebou i nadnárodní McDonald´s. Pořadí v žebříčku o lecčems vypovídá. Podle něj lze průměrného občana charakterizovat jako člověka, který během surfování na internetu pojídá hamburgery a zapíjí je kolou. Pro někoho děsivá, pro jiné lákavá představa.
Získá magnát Murdoch The Wall Street Journal?
Boj o ekonomický deník Wall Street Journal, který vyhlásil Rupert Murdoch, ukazuje opak. Minimálně v Americe poskočila cena akcií novinových vydavatelů směrem nahoru.
Akcie jdou nahoru
Společnost News Corporation, kterou řídí šestasedmdesátiletý Murdoch a která kromě televize Fox News, filmových studií či webového serveru MySpace.com vlastní zhruba 175 deníků po celém světě, oficiálně oznámila, že má zájem získat také Wall Street Journal. Deník založený v roce 1889 coby čtyřstránkový zpravodaj prodávaný za dvě pence je dnes nejvýznamnějším ekonomickým listem.
Murdoch je ochoten zaplatit za rozhodující podíl ve vydavatelství Dow Jones pět miliard dolarů, tedy šedesát dolarů za akcii. To je cena o dvě třetiny vyšší, než jakou měly akcie v době oznámení nabídky. Tržní hodnota firmy se tak za jediný den zvýšila ze tří na 4,7 miliardy dolarů. V souvislosti s tím posílily i akcie dalších vydavatelů.
Očekává se, že by se boje o převzetí majitele The Wall Street Journalu mohli zúčastnit i další společnosti: média nejčastěji citují společnosti vydávající New York Times či Washington Post, ale i "internetové" hráče jako Google nebo Microsoft.
Úloha ješitnosti v byznysu
Proč ten náhlý zájem? The Wall Street Journal patří bezpochyby k nejvlivnějším světovým novinám. Co se týče prodaného nákladu (přes dva miliony kusů), je sice v Americe od roku 2003 až dvojkou (za deníkem USA Today), má však naprosto unikátní čtenářskou obec. V kategoriích jako příjem či pracovní postavení několikanásobně překonává všechny ostatní noviny. Má zkrátka ty nejbohatší a nejvlivnější čtenáře na světě. Přesto analytici tvrdí, že cena nabídnutá společností News Corporation je přemrštěná. Rupert Murdoch potřeboval, aby jeho nabídka patřila mezi neodmítnutelné. Má k tomu své důvody.
Racionálně vzato je společnost Dow Jones prosperujícím podnikem s potenciálem růstu. Jeho budoucnost nestojí a nepadá s papírovými novinami. Vlastní také finanční týdeník Baroon's Magazine, webový server MarketWatch a poloviční podíl v časopisu SmartMoney. Hlavním produktem společnosti Dow Jones jsou však informace. A ty mají ve světě byznysu stále velkou hodnotu. Murdochovi by navíc akvizice usnadnila plány na vytvoření ekonomické zpravodajské televize, kterou chce spustit v tomto roce.
Svou roli však nepochybně hraje i ješitnost. Rupert Murdoch je dnes nejvýznamnějším individuálním investorem v médiích. Kontroluje newyorský bulvární deník New York Post, televizi Fox News i tradiční londýnské noviny The Times. V žebříčcích nejvlivnějších pozemšťanů je pravidelně v první desítce. Říká se, že kdyby své portfolio rozšířil o opravdu seriózní a respektovaný The Wall Street Journal, mohlo by mu to pomoci i k první příčce.
Baroni ekonomického tisku
Společnost Dow Jones je rodinným podnikem, který ovládá tradiční bostonská rodina Bancroftových. Deník The Wall Street Joural založili tři podnikatelé, Charles Dow, Edward Jones a Charles Bergstresser. Po Dowově smrti koupil jejich společnost v roce 1903 podnikatel Charles Barron, a to za 130 tisíc dolarů (vzhledem ke kupní síle by to dnes byly asi tři miliony).
Barron byl od roku 1912 prezidentem společnosti a hlavním strůjcem úspěchu. Je považován za zakladatele ekonomického žurnalismu a jeho jméno nese časopis Barron's Magazine, který založil v roce 1921. Když v roce 1928 zemřel, řízení společnosti převzal Hugh Bancroft, jehož potomci ji ovládají dodnes.
Vše nasvědčuje tomu, že rodina Bancroftových nabídku Ruperta Murdocha odmítne. Proti jsou i zaměstnanci firmy, kteří se bojí, že začlenění do firmy News Corporation by přineslo ztrátu prestiže i pracovních míst. Obavy mají mnozí i ze samotného Ruperta Murdocha, který je známý tím, že šéfredaktorům svých novin osobně telefonuje, zasahuje do chodu redakcí a někdy i psaní konkrétních článků.
Zvláštní rovnováha
The Wall Street Journal je kromě ekonomického vlivu pozoruhodný ještě něčím: zvláštní protichůdností zpravodajské a názorové části novin. Obsahové analýzy ukázaly, že ve zpravodajství a publicistice patří i v liberálním americkém tisku spíše nalevo. Komentáře listu a názorové texty jsou zase výrazně pravicové a jako jedny z mála podporují Bushovu administrativu.
Co by s touhle křehkou rovnováhou učinil podnikatelský buldozer Rupert Murdoch, mnozí nechtějí ani domyslet.