Fundraising na Dutch Marketu
Jednou měsíčně se u kostela Dutch Reformed Church koná již tradiční trh Dutch Reformed Church Bazaar (craft market) v Lusace, trh určený především pro turisty a bohatší obyvatele Zambie. Na tomto trhu je možné zakoupit si některé z velkého množství dárkových předmětů, sošek, masek, šperků, látek či šatů, knih...a jiných typicky zambijských věcí. Dále se tam člověk může občerstvit a posilnit se před výběrem z roztodivných nabízených předmětů.
Již několikrát se zde objevil stánek společnosti Czech AID, který provozovaly sociální pracovnice a studentky Zdravotně sociální fakulty v Českých Budějovicích. Jedná se o fundraisingovou akci, jejíž výtěžek je použit pro podporu zajištění sociálních projektů pro děti žijící ve čtvrti Kalingalinga v Lusace (při společnosti Czech AID, ngo).
Stánek bývá označen cedulí Czech Aid a Starvita (organizace, se kterou Czech Aid v Zambii spolupracuje), informační cedulí o sociálních projektech pro děti ulice, nástěnkou s fotografiemi z programů a informací, že se jedná o charitativní programy. Prodej bývá zaměřen především na oslovení chuťových buněk návštěvníků a dále pak také na prodej výrobků dětí z Kalingalinga (obrázky vyrobené technikou decoupage, pestré tašky a prostírání, šité v šicí dílně, ve které se učí starší dívky šít, batikované šátky a přáníčka). Výrobky dětí, ač jsou velmi pěkné, příliš na odbyt nejdou, opravdu zde vítězí primární lidské potřeby – a to ukojit lačný žaludek a jeho chutě a zahnat žízeň a osvěžit se. Jelikož se s tímto faktem počítá, prodej se na to připravuje. Na chuťové buňky útočí výtečné, sladké ovesné placky, linecké či domácí buchta (ze zambijských surovin) a na žízeň zase bezkonkurenční, čerstvý pomerančový džus, posledně se úspěšně ujal i džus z baobabu.
Prodeje se účastní Radka, Luděk, studenti a z ostatních českých zaměstnanců Czech Aidu ti, kteří mají zájem. Trh trvá od 8 hodin ráno do dvou hodin odpoledne, ačkoli je potřeba stánek připravovat od půl sedmé ráno.
Výdělek se pohybuje od 800 do 2000 českých korun, v přepočtu, nejde však jen o výdělek, ale také o kontakty, které je možné v průběhu trhu navázat a o to, abychom byli v povědomí lidí, kteří zde žijí.
napsala Radka Rejhová