Jdi na obsah Jdi na menu

Fenimore Fillmore-Revenge

10. 7. 1999

TOPlist

Fenimore Fillmore:Revenge

24.října 2008 Autor recenze-Midnight Knight

Sympatický kovboj Fenimore Fillmore,rošťák,kterému nic nebylo svaté a když to jednou rozjel,byl to čistý rock’n’roll,se na herní scéně objevil poprvé někdy v roce 1996 ve hře 3 Skulls of Toltec-takže pokud ho někdo z této doby zná,může se už považovat skoro za pamětníka.“Tři lebky“ byla čistokrevná kreslená adventura ve stylu prvních Lucasovských  Monkey Islandů,takže nechyběly tehdy populární příkazy v menu „Pick up”,“Talk to”,“Look at”,etc,rozvětvené dialogy,kde jste často museli opravdu vybrat ty správné odpovědi,abyste se ve hře dostali dál,a,co je podstatné,od samého začátku až do konce byla hra prošpikovaná humornými scénkami a srandou všeobecně(revolucionáři uvažující,proti komu vlastně povstali,americký senátor,který propadl tabáku tak,že odmítá náčelníkovi vrátit dýmku míru,nebo papoušek ve zpovědnici s výčtem svých hříchů-osobně tuhle poslední považuji za to nejlepší,co kdy ve hrách bylo)Prostě poctivá adventura staré školy,kterou jste neodehráli během jednoho dne,a ještě jste se u toho dobře pobavili.Pak bylo dlouhou dobu ticho,až někdy v roce 2004 vyrukoval Revistronic se hrou Westerner,ve které se Fenimore Fillmore vrátil mezi hráče.No,každý máme jiný vkus,ale pro mě osobně byl Westerner dobrý tak akorát k zavzpomínání na „staré dobré časy“.Jak velela tehdejší etiketa,které de facto trvá dodnes,ruční kreslené postavičky nahradila hranatá a jinak deformovaná 3D monstra,“user friendly“ kurzor plnil dvě funkce-koukni,seber(použij,promluv),díky pohybu v 3D prostředí se stala horrorem věc tak triviální jako dojít z bodu A do bodu B,z části byla klasická adventura nahrazena propagací Greenpeace-člověk musel pěstovat mrkev pro svého koně,z části akcí-střelba do terčů na střelnici,navíc hra měla silné tendence k padání.(Nikdy asi nezapomenu na moment,kdy jsem na začátku hry asi 2 hodiny pěstoval mrkev,abych se předzásobil,save žádný,znáte to,ne-ještě vyleju tyhle kýble na zahrádku a uložím si to..no tak ještě ty mrkve natrhám a dám si save,člověk nikdy neví..teď ještě ne,mám v inventáři 81 mrkví,počkám,až jich bude 85 a pak už si to fakt uložím..ještě načerpám vo….a do pr,teď abych začínal komplet znova,proč já vůl si to aspoň jednou neuložil.(BTW Kdyby to někoho zajímalo,jsem občas perfekcionalista-můj rekord byl 500 vypěstovaných a nasbíraných mrkví.)A tyhle padací překvapení čekaly na člověka prakticky za každým rohem,takže hrát Westernera bylo dost na nervy-ale přeze vše vypsané zůstalo to podstatné,věčně usměvavý chlápek v bílém sombreru Fenimore Fillmore,který se dokázal v převlečení dostat do pokoje krásné Rhiannon a vzápětí nedopatřením vypadnout oknem.Právě ta veselá postavička mohla(spolu s krásnou Rhiannon,co si budem nalhávat) za to,že i když mne hra nijak extra nenadchla,dokázal jsem si nakonec hraní dobře užít a na konci,kdy se Fenimore s Rhiannon dali dohromady,jsem si tak říkal,já věčně nepoučitelný romantik-Copak ti dva asi dál dělali,mohlo by o tom být nějaké pokračování.“Alas,poor Yorick“,kdybych tak věděl,že se sny mohou stát skutečností…přál bych si místo toho asi radši pokaždé volné místo u pokladny,když lezu do obchodu.Bylo by to užitečnější.Omlouvám se,že jsem se na úvod poněkud rozepsal o všem možném,jen ne o nových dobrodružstvích Fenimora Fillmora,mohl za to sentiment a také fakt,že jsem jaksi nevěděl,co o Fenimore Fillmore:Revenge napsat,aby to vystačilo alespoň na jednu stránku.Ano,přiznávám,přeze vše,co jsem si jak soukromě,tak i několikrát veřejně v recenzích slíbil,jsem se na Fenimore Fillmore:Revenge od  Revistronic těšil.Inu,jak jsem psal o několik řádků výše,jsem nepoučitelný romantik,i když se dost často stavím do role cynika,otráveného světem-a možná je to právě naopak,u mne si můžete být jistí pouze tím,že si ničím jistí být nemůžete.:-DDD Výsledkem mého těšení bylo asi největší klamání od doby před pár lety,kdy jsem se na tramvajové zastávce seznámil s hezkou slečnou v minisukni,která hostila ty nejkrásnější nohy na…mohl by mi laskavě někdo říct,proč vám tady vykládám scény ze svého soukromého života…????Ale když už jsem to téma načal-Hele,Moniko,jestli tohle náhodou čteš a máš pořád moje číslo na mobil,ozvi se,vážně se nezlobím,asi ti do toho tehdy něco přišlo,můžem se sejít jindy.Jak vidíte,skutečně nevím,o čem psát-nebo spíše,přirovnal bych to k situaci,kdy jsem ve škole dostal pětku a doma se snažil převést řeč na všechno možné i nemožné,abych co možná nejvíc oddálil nevyhnutelnou konfrontaci s žákovskou knížkou.Některé zvyky má v sobě člověk zakořeněné hodně hluboko.Takže teď už fakt do toho,ať to mám z krku.Když jsem nainstaloval a spustil Fenimore Fillmore:Revenge,měl jsem pocit,jako bych se vrátil v čase o několik let zpět,konkrétně do roku 2004,místo určení-Westerner.Stejný engine,na chlup stejné menu i ovládání,stejné herní nedostatky,t.j. občasná nemožnost dostat se do některého místa,nepřesnosti kamery při prohlížení objektů „lupou“,zejména pak z dálky-kliknete lupu na kýbl na druhé straně obrazovky,po přiblížení vidíte všechno možné,jen ne onen kýbl,stejně jako u Westernera se vám může stát,že se hra uloží ve „slepé pozici“-po nahrání je vaše postava v podivném úhlu kamery a bez možnosti se hnout nějakým směrem,takže pokud nemáte jiný starší save,sorry,můžete začít hru od začátku,a,stejně jako tomu bylo u Westernera,ani zde nechybí padání hry,při automatickém přehrávání jedné scény několikrát(ještě se k tomu dostanu),během videosekvencí nebo po nich,anebo jen tak,z čista jasna.Ono padání sice může být způsobené nějakým konfliktem mezi hrou a moji grafickou kartou,ale protože mi padaly už „Tři lebky“ i Westerner,řekl bych,že problém bude někde jinde,třeba má Revistronic něco proti mé konkrétní osobě-trocha paranoidní vztahovačnosti nikdy není na škodu.Osobně vidím problém někde v zákulisí věčného loadu při přechodu mezi lokacemi.Takže jsem vyjmenoval,co vše z repertoáru Westernera nechybí,a nyní to,co chybí.Možnost hovorů byla limitována na nezbytné minimum-tradiční lištu s výběrem dialogů máte k dispozici jen jednou,chvíli po začátku hry,a i v ní máte jen „opakovací otázky“,co všechno máte udělat,jinak je komunikace zredukována na“Pospěš si“,“No konečně,že ti to ale trvalo“-ono se není ani čemu divit,během hraní totiž na nikoho,s kým by se dalo  promluvit,nenarazíte.Zde tkví největší slabina hry,totiž v celkovém pojetí.Na rozdíl od předchozích Fenimorů,kdy jste kvůli jedné věci proběhli celé město(nebo prérii) několikrát,nasbírali při tom tuny inventáře pro pozdější použití,je nový Fenimore striktně omezen na jednu danou lokaci,až v ní vyřeší,co jest zapotřebí,přesune se do jiné lokace,opět něco udělá,a tak dále.Netřeba asi říkat,že čím menší prostor,tím méně se v něm dá udělat.Takže,když to přeženu,pokud vám nedojde,že do kýblu potřebujete nabrat vodu,náhodným klikáním na to přijdete během pěti minut,protože kromě kýblu máte inventář prakticky prázdný a kolem asi tři aktivní místa,kde se dá něco udělat.Že něco není v pořádku,došlo asi i autorům,proto zabudovali do jednotlivých epizodek faktor časové tísně-pokud v určeném časovém limitu(který ale nikde nevidíte,což tak trochu dost považuji za nedostatek) nezkombinujete kýbl s vodou a neumyjete podlahu,buď někdo umře,nebo na vás něco spadne a onu epizodku,která je naštěstí vždy dost krátká,musíte opakovat zas a znova,dokud vám nedocvakne,k čemu že ten kýbl máte.Jediné,co vám může občas ztížit řešení,je již zmiňovaná nepřehlednost v 3D prostředí-z některých úhlů určitou věc neuvidíte,ani kdybyste se rozkrájeli a dostat se do úhlu,odkud předmět uvidíte,vám zabere minutu klikání,během které postava chodí,kam se jí zachce,jen ne tam,kam ji posíláte-dvěma  slovy „děsnej vopruz“.No,a jakoby toho nebylo už tak dost,Fenimore Fillmore:Revenge je celkově pojatý jako vážná záležitost-a tím chudáka Fenimora autoři definitivně pohřbili.Jak pravil už klasik“Nevím sice,co tím sledovali,ale rozhodně se jim to nepovedlo“,veselý chlapík v bílém klobouku je pryč,jeho místo zabral „man in black“,zachmuřený pistolník v tmavém kabátu i klobouku,který,místo aby si z protivníků střílel,kosí je svým Smith&Wesson po tuctech,a Fennimore Fillmore,který se(marně) snaží vypadat jako Clint Eastwood zamlada,je v mých očích hoden tak akorát soucitu,možná ještě hodit čtvrťák do klobouku,ať chudák neumře hlady,nic víc.Navíc,Fenimore v celé hře vystupuje spíše jen okrajově,kromě prvních dvou epizodek,v kterých dělá něco užitečného,odehrajete celý zbytek ovládáním postavy Rhiannon,Fenimore se většinou buď nevyskytuje vůbec,nebo na chvíli přicválá v roli „čističe“,v akční mezihře vystřílí pár zloduchů a zase zmizí k Neumětelům.Celou tuhle mizérii podtrhuje unylý,otrávený,bezbarvý anglický dabing-ani se nedivím,pronášet některé repliky vyžaduje tak třídenní trip,aby člověk otupěl a nevnímal text,který má říkat.
Příběh,dá-li se to tak vůbec nazvat,je snad to nejhorší,nejobehranější klišé,které se dějinami lidstva táhne od dob Babylonu až po Hollywoodský průmysl-kdosi komusi ukradl zlato a na smrtelné posteli,tedy,v našem případě na smrtelné prérii,svěří místo úkrytu zcela náhodou kolem jedoucí Rhiannon.(Tady mi poněkud uniká logika celé věci,pokud mám touhu se svěřit,svěřím se zaživa parťákům,a pokud ne,vezmu si tajemství s sebou do hrobu-když z toho nemám nic já,tak ostatní taky ne.Ale protože jsem zlato nikdy neměl a těch pár tisíc od výplaty k výplatě stihnu utratit sám,pouze spekuluji,mezi boháči to možná chodí jinak)Následně je Rhiannon unesena jedním parťákem zesnulého kdosi,a Fennimore se za pomoci druhého parťáka snaží nalézt zcizené zlato a Rhiannon zachránit od utrpení,horšího  než smrt(vždy,když podobný výraz čtu v nějaké starší knížce z babiččiny pozůstalosti,představím si,že dotyčné bylo zakázáno do konce života používat počítač)Můžete hádat,jak to celé dopadne,máte jeden pokus.Snad moc neprozradím,když vám řeknu,že po naprosto odfláknutém zakončení,před kterým musíte postřílet deset darebáků(to je asi nejdelší část hry,teda aspoň pro mě,nemilovníka stříleček),zůstanete dlouho sedět s hubou dokořán a budete přemýšlet,o čem že to vlastně celá hra byla.Shodou okolností hraji současně další „seriálovou“ hru-Broken Sword 2.5 od party nadšenců,kteří se nechtěli smířit s tím,že kreslený George Stobbart má odzvoněno a udělali vlastní pokračování původních dvou příběhů.“Dvaapůlka“ je zadarmo,každý,kdo projeví zájem,si jí může stáhnout z netu,přitom příběhem i délkou se,s menšími nedostatky,vyrovná originálům od Revolution.Nový Fenimore v porovnání s Dvaapůlkou působí jako špatný vtip-délka hraní je prakticky směšná,projedete pár obrazovek a z ničeho nic s hrůzou zjistíte,že už je konec-sice jsem to nepočítal,ale odhaduji,že dlouhé videosekvence,které následují po každé kratičké odehrané  epizodce,tvoří tak polovinu,spíše ale dvě třetiny celé hry.Jako předběžné demo by to šlo,ale takhle..cesty boží a některých společností jsou prostě nevyzpytatelné,a bohužel,pro hráčskou komunitu,drahé.Pozitivum celé hry bych viděl v tom,že krásná Rhiannon má velká ňadra-i když,osobně dávám přednost menším,takzvaná velikost akord,takže i tato pozitivní stránka věci je dosti relativní.Při této příležitosti závěrečná poznámka,zcela mimo dané téma-vždycky mě berou čerti(a všichni svatý k tomu),když někde čtu,že ta a ta si nechala zvětšit prsa a jak je nyní v silikonu šťastná a bez komplexů.Apeluji na zdravý rozum hráček-slečny i ženy dospělé,nedejte si zblbnout hlavu těmi jedinci,kteří vidí vrchol ženské krásy v umělohmotné Pamele(sami asi trpí nějakým komplexem),a ponechte si to,co vám matička příroda nadělila.Věřte,že je mnoho mužů,kteří dokáží ocenit vaše přírodní dvojky či jedničky,nejeden na ulici se za vámi kvůli nim s potěšením ohlédne-leč silikonové,nebo i přírodní pětky jim neříkají nic..:-)
Tolik asi k Fenimore Fillmore:Revenge.Spi sladce,Fenimore,nebyla to kulka desperáta,jak jsi vždy asi věřil,ale podivný vkus Revistronic,kvůli kterému teď ležíš šest stop pod zemí.Už kvůli tomu,co jsi pro mne a jiné v minulosti udělal,doufám,že v tom hrobě zůstaneš navěky,stejně tak jako i v mém srdci. Midnight Knight

Náhledy fotografií ze složky Fenimore Fillmore-Revenge