Dark Angels - Symphony Of Bridal Veil/Recenze
Dark Angels: Symphony Of Bridal Veil, Gothic Metal, 2007, vlastní náklad, čas 32:30
FOR ENGLISH SCROLL TO THE BOTTOM
Tracklist:
1. Last Firing Match
2. Land Full Of Slaves
3. Symphony Of Bridal Veil
4. Frozen
5. Tale About One Dream
6. My Feelings
7. Eleanor
8. See You In Hell (bonus)
Hodnocení 7/10
Dark Angels patří mezi mnohé z českých “mladých a slibných” kapel. Tak jako další skupiny v naší zemi, vydali své album bez sebemenší podpory hudebního průmyslu a žádným překvapením není ani kombinace ženského vokálu a kláves k doplnění tradiční metalové sestavy čítající dvě kytary, basu a bicí. Samozřejmě se budeme bavit o symfonicky metalovém albu, ačkoliv tato skupina by se dala zařadit mnohožánrově, ono ostatně není zas tak důležité, jestli to nebo ono patří do škatulky k death nebo gothic metalu.
Na vlastní náklady vydané album “Symphony Of Bridal Veil” bylo nahráno ve studiu Kdyně, které není zas až tolik neznámé. Osm skladeb čítá dohromady pouze 31 minut hracího času, tak se na to podívejme pořádně a důkladně.
První věc, kterou musím vytknout, je koncepce textů písní. Nemyslím teď koncepci jako takovou, ale jazyk, ve kterém jsou interpretovány. Určitě nevidím nic špatného na anglicky psaných a zpívaných textech, ale teď si prostě nemohu pomoci. Gramatické chyby a zřetelně nesprávné použití slov stahují drtivou většinu českých, anglicky zpívajících kapel ke dnu. Uvědomuji si, že vynáším vcelku krutý ortel, ale texty to mít hlavu a patu, za tímto si stoprocentně stojím. Prosím, přestaňte psát texty se slovníkem na klíně a naučte se angličtinu skutečně používat. Některé pasáže by bezpochyby přiměly k úsměvu nejednoho Angličana, ale vězte, že jako recenzentovi mi to nepřijde k smíchu, nýbrž k pláči. Možná je to ode mne trochu nefér, tak změňme téma a pojďme k muzice.
Je pro mne velmi těžké okomentovat zpěv. Lucie Avramová má neobvyklý hlas se zvláštní barvou, avšak její projev jako by váhavě osciloval mezi gothickým vokálem Sharon Den Adel a pekelným řevem Angely Gossow. Lucie se během osmi songů snaží dostat do mnoha různých poloh a použít více technik, ale dle mého se jí nedaří optimálně představit plný rozsah svých hlasových možností.
Titulní baladická píseň “Symphony Of Bridal Veil” je názornou ilustrací toho, jak textová složka písně naprosto neodpovídá tomu, co můžeme cítit z hlasovéo projevu. Naopak se mi zalíbil její laxně (možná neúmyslně) laděný přístup k první skladbě “The Last Firing Match”. Sem tam je ženský vokál doprovázen mužským chropotem, třeba na “Tale About One Dream”, ale nejsem si jistý, jestli by se Dark Angels měli ubírat tímto směrem, protože spojování těchto protipólů je v dnešní době až příliš profláknuté.
Co se tempa týče, většina písní působí uvolněně a zbytečně netlačí na pilu. Bicí jsou celkem nevýrazné a těžko říct jestli je to klad či zápor. U atmosférického metalu jistě nikdo nečeká zběsilé orgie za bicí soupravou a to platí i co se kytary a basy týče. Všechny nástroje zní velmi vyváženě, žádný nepřevyšuje ostatní a jsou dobře čitelné. Jen mě trochu mrzí zvuk kytar – mastering je mohl mnohem více zostřit a odstranit nízké tóny – věřím že „odlehčení“ zvuku by celkově napomohlo atmosféře nahrávky.
Je zbytečné tu rozebírat všechny skladby jednotlivě. Naštěstí tu není žádný “trhák” který by převyšoval zbytek alba, pouze závěrečná “See You In Hell” svou syrovostí jaksi narušuje rovnováhu celé desky a nejspíše i značí hudební vkus členů skupiny. Vyjma tohoto „výstřelku“ je “Symphony Of Bridal Veil” krátkou, byť zajímavou ukázkou potenciálu Dark Angels. Nemohu toto CD nějak závratně hodnotit, protože na zvuku i kompozici jsou přeci jen znát „dětské“ bolístky mladých kapel, ale v tom samém duchu dodávám, že touto fází si musí projít každá začínající skupina, než se posune o krok dále. Proto doufám, že na dalších studiových nahrávkách jejich zvuk i styl vykrystalizuje do ucelenější, osobité podoby. Zároveň se těším na živé vystoupení Dark Angels, kde se může naplno projevit jejich už nyní velice osobitá atmosféra a náboj.
EN VERSION
Dark Angels belong among many Czech “young and promising bands”. Just like the other bands in our region, they released their full length with no or little support of music industry, and just like many other bands they use female vocals and keyboards to contrast the traditional metal line-up of two guitars, bass and drums. Of course, we are going to talk about a symphonic metal album, although categories to fit this band in are many and there is hardly any point in analysing whether this or that belongs to death or gothic.
The self-released album “Symphony Of Bridal Veil” was recorded in Studio Kdyně, which has already earned some reputation. Eight tracks provide only 31 minutes of running time, so let us take our time to look into the music itself carefully.
The first thing I have to object to is the lyrical concept. Well, I do not mean the concept itself, but the language. I definitely approve of the lyrics written and sung in English, but I can’t help but saying that grammatical errors and obvious vocabulary misconceptions drag a great majority of Czech English-singing bands down. I know this is a cruel judgement, but I do utter it because I am sure it has to be uttered – please, stop using the dictionary and learn how English works. Some parts of the lyrics would probably make an Englishman smile, and trust me; I am not, as a reviewer, amused but mournful. Maybe I am being unfair, so let’s change the subject and get to the point – the music!
For me, it is very hard to comment on the vocals. Lucie Avramová possesses an unusual voice with an extraordinary colour, however, her voice sounds like a hesitation between Sharon Den Adel’s gothic chants and Angela Gossow’s infernal roaring. Within the eight tracks, Lucie seeks many positions and techniques, and in my opinion fails to present her voice in its full diversity. Te title track “Symphony Of Bridal Veil” is a good illustration, as the lyrical concept of the song is very far from what her voice indicates. On the other hand, I like (possibly not really intentional) the casual vocals Lucie does in the first track “The Last Firing Match”. Occasionally, female voice is accompanied wit a male death grunt, as to be heard in “Tale About One Dream”, but I don’t think this is the way Dark Angels should progress, as this collaboration of those two antipoles has already become profaned.
Concerning the tempo, most songs are relaxed and do not rush towards their end. The drumming is rather difficult to notice, and I am not sure whether this is a positive or negative, though. With atmospheric metal, nobody expects tremendous drum solos and breathtaking speed, and this also applies to guitar and bass parts. Concerning the instruments, they are really well equalized, none of them dominates and all of them are legible. I am little sad with the sound of guitars – the mastering should have made them a lot sharper and reduced the low tones – I believe “softening” the sound would have helped the atmosphere of the recording in general.
I do not think it is any useful to comment on individual tracks of the album. Fortunately, there is no obvious “smash hit” that would surpass the rest of the album; the balance of the album is just little disrupted with the last track “See You In Hell”, which is a lot rawer than the rest of the album and probably indicates where the musical taste of members of the band is. Excluding this song from consideration, “Symphony Of Bridal Veil” is a short yet attractive display of Dark Angels’ potential. I cannot rate this CD high, it suffers from a lot of childish imperfections, but in the same breath I admit they are the imperfections every young band has to make before advancing to higher levels. Therefore, I do hope this band will make it to another full-length studio release and they will be able to purify their style and sound.
(uveřejněno na www.metalzone.info)