Root
Root
Roku tisícího devítistého osmdesátého sedmého
zpíval u kapely VEGA tehdy pětatřicetiletý Jiří Valter. Na tehdejší dobu byla
VEGA velice známou zábavovou kapelou a měla spousty přívrženců, kteří jezdili
na její zábavy po celém kraji. Kapela byla zajímavá již tím, že ve svém
repertoáru neměla ani jednu převzatou skladbu. Měla totiž 35 skladeb vlastních!
A tak se Jiří Valter poflakoval po různých vesnických jevištích a řval z plných
plic. Kdoví jak by to všechno dopadlo, kdyby jednoho dne jeden z příznivců této
smečky zvaný Švéd, jinak Robert Mika, neseznámil Valtera s jakýmsi borečkem,
který se jmenoval Petr Hošek. Petr byl pravidelným návštěvníkem zábav VEGY a
tak se již spolu trochu znali od vidění. Asi o dva měsíce později přitáhl Hošek
k Valterovi domů kytaru, blbnulo se a Valter zjistil, že on ten kluk hraje
perfektně na kytaru. Slovo dalo slovo a protože v té době zrovna odcházel od
VEGY jeden z hrajících důchodců, byl na jeho místo ihned použit Hošek. A jelo
se vesele dál až ...
Až nato,
že Valterovi a Hoškovi se čím dál méně líbilo to co VEGA hraje a poslouchali v
té době nejtvrdší kapely, jako byli například POSSESSED a další. Ve zkušebně
VEGY spolu blbnuli v podobném stylu. Valter hrnul na bicí a zpíval, Hošek hrál
střídavě na kytaru a na basu. Vůbec netušili co z toho jednou vznikne. Psali si
s různými českými kapelami jako TORR, DEBUSTROL či KRYPTOR a pomalu se rodil
plán.
Ostatním
členům VEGY se jejich činnost pochopitelně vůbec nelíbila a situace byla stále
vyhrocenější, ale pořád to ještě šlo. Jednoho dne si Valter s Hoškem pozvali do
zkušebny kámoše Zdeňka Odehnala - kytaristu. Nutno dodat, že dobrého. A jen tak
z nudy natočili naprosto šílený, brutální a zběsilý demáč "Deep In
Hell" a rozeslali jej známým z kapel.
Ti byli z
tohoto demáče hotoví a začalo se o něm velice mluvit. Zvláště TORRům,
DEBUSTROLům a FATě MORGANě se to líbilo a psali Valterovi a Hoškovi, že by s
tím měli něco dělat. A to rozhodlo. Dnes existuje toto demo snad již jen ve
dvou verzích.
Kluci se
rozhodli, že ten spolek šílenců nějak pojmenují. Původní název zněl ROT, což je
obráceně TORR, ale pak zjistili, že kapela tohoto názvu již existuje někde v
Holandsku. Přidalo se tedy ještě jedno "O" a ROOT byl na světě!!!
Na nultém
demu "Deep In Hell" se poprvé objevila nejoriginálnější verze skladby
"Hřbitov", kterou zpíval Valter při současném hraní na bicí. Ale
protože tahle kombinace mu nevyhovovala, bylo nutné sehnat zpěváka. Stal se jím
Robert Krčmář, zvaný Dr. Fe. Tehdy se vymysleli také přezdívky pro Hoška, ze
kterého se stal Blackosh a z Odehnala se stal Mr. Zet. Pouze baskytarista se k
ROOT jaksi nevešel. Zpočátku říkali, že je to proto že se nevleze do auta,
nicméně časem se jejich hraní bez basy stalo tradicí a originalitou. A bylo
rozhodnuto, že se v květnu 1988 natočí první oficiální demo kapely ROOT, které
ponese název "Reap Of Hell". Bylo natočeno v sestavě Big Boss (bicí),
Blackosh (kytara), Mr. Zet (kytara) a Dr. Fe (řev). Kromě skladeb
"Root" a "Litanie k Rootanovi" obsahovalo také tři dodnes
hrané skladby "Sedm černých jezdců", "Píseň pro Satana" a
onen bájný "Hřbitov". Tehdy se také konalo první veřejné vystoupení
ROOT, a to v září 1988 v Mikulovicích u Pardubic, kde hráli i DEBUSTROL,
ASTERIX a další. Tehdy se dle hlasování ROOT umístili na posledním místě. To
hlavní však teprve mělo přijít a také přišlo. Vlasta Henych (baskytarista TORR)
pozval ROOT na slavný koncert Death Metal Session II do Prahy, který se konal
dne 17. 11. 1988. Tehdy ROOT prorazili již definitivně a byli jednoznačně
vyhodnoceni jako jedničky fesťáku. Dobrá psychická podpora pro další činnost
...
Před
tímto fesťákem však ještě stihli nahrát demo číslo dvě pod názvem "War Of
Rats". Obsahovalo pět skladeb: "Sedm synů Satana", " ... A
Země se otevřela", "Král Dogra", "Volání o pomoc",
"Dogrova říše" a bylo natočeno ve stejné sestavě jako demo předešlé.
Po koncertu v Praze kapelu opouští Mr. Zet a je nahrazen Petrem Křížem, zvaným
Mr. Cross. A pořád se hrálo a hrálo a hrálo. Celou činnost kapely pochopitelně
sledovala tehdejší Státní bezpečnost, tedy StB a pilně chlapce předvolávala k
výslechům, které pochopitelně nika, nevedly. Posléze bylo pořadatelům dáno na
vědomí, že kapelu ROOT nesmí zvát na své akce. Tento zákaz však zájem o ROOT
vystupňoval, takže se hrálo ještě víc. ROOT se pomalu, ale jistě stával
nepřehlédnutelným gigantem na československé metalové scéně.
Tento rok
je v historii ROOT tím nejdůležitějším. V únoru se natáčí demo číslo tři
"Messengers From Darkness", na němž je kromě jiných skladeb jedna z
nejznámějších, a to "666". Dalšími jsou "Rootanův pochod",
"Poslové z temnot", "Stín prokletí" a "Prázdný
hrob". Chvíli po natočení tohoto demáče je z kapely nemilosrdně vykopnut
Mr. Cross, neboť již chlastal víc než Big Boss. Kapela se ocitla bez kytaristy
a tak začalo jednání s Christopherem, kytaristou od KRABATHOR. K jednání se
sešli pouze jednou a jak historie ukazuje, nic z toho nebylo. Big Boss k
tomu dodává:
Velice
jsme o Petra stáli, neboť bylo jasné, že z něj roste pan kytarista. Jak je dnes
vidět, tak jsem se nemýlil.
V tomto
roce je také vyhozen od bicích Big Boss a od mikrofonu Dr. Fe. V případě Big
Bosse bylo jasné, že bicí už dále zvládat nemůže, protože není metalovým
bubeníkem a neuměl hrát na dva šlapáky. Na druhou stranu byl daleko lepším
zpěvákem než Dr. Fe, takže bylo rozhodnuto. Za bicí byl angažován Rostislav
Mozga, pojmenovaný Black Drum a na prázdné místo kytaristy přišel hostovat Petr
Pálenský, zvaný Mr. Death. Jeho domovská kapela, dnes slavná a uznávaná INSANIA
byla tehdy policií zakázána pod pohrůžkou zákazu studií a tak to kluci raději
rozpustili, aby mohli dostudovat.
Začíná
období tvrdé makačky. Kapela si staví vlastníma rukama svou vlastní zkušebnu v
Křenovicích, protože ze zkušebny VEGY byla vyhozena a tím je také vyřešen
definitivní odchod Big Bosse a Blackoshe od VEGY. K velké lítosti příznivců se
tím pádem tato zábavovka rozpadá. Big Boss k tomu dodává:
Změnili
jsme se v zedníky a izolatéry a všechno možný a dřeli do úmoru, abychom mohli
začít zkoušet v nové sestavě.
Zkušebna
byla postavena a začalo se připravovat natáčení čtvrtého a nejslavnějšího dema
ROOT "The Trial". Natáčelo se na přelomu října a listopadu 1989 ve
velké pohodě a v obsazení Big Boss (řev), Blackosh (kytara), Mr. Death (kytara)
a Black Drum (bicí). S basou se již definitivně přestalo počítat. Bylo to
monotematické demo první tohoto druhu u nás a obsahovalo následující věcičky:
"Zjevení", "Aralyon", "Výslech",
"Soud", "Upálení". Toto demo definitivně zařadilo ROOT mezi
tehdejší špičku a každému bylo jasné, že s touto smečkou se musí do budoucna
počítat. Po vydání tohoto dema následovala opět obrovská šňůra koncertů po celé
republice - ROOT byli na roztrhání. Big Boss:
Někdy
v této době dochází k prvním kontaktům s panem Zelenkou, majitelem firmy Zeras,
který do té doby dělal manažera slavným TORR, ale pak se nějak rozešli a tak
jsem se s ním spojil, zda by o nás neměl zájem. Prvním společným počinem bylo
to, že se přes pana Josefa Vlčka natočil v české TV historicky první klip ROOT
ke skladbě "Upálení". Představte si, že k dispozici nebyl tehdy
pochopitelně žádnej master tape, takže se jako playback použilo demo. To bylo
pro tehdejšího zvukaře v TV něco naprosto nepochopitelného a tak prohlásil, že
to nejde. Vzpomínám si, že jsem mu tehdy vynadal do kurev a hajzlů a prohlásil
jsem, že se teda nic točit nebude a že jedeme domů. Situaci uklidnil pan
Zelenka s režisérem klipu Hanušem a mohlo se začít. Samozřejmě že demo jako
zvukový podklad bohatě stačilo, což jsem od začátku věděl a bylo mi jasný, že
ten debil zvukař dělá jenom zbytečný vopičky a hraje chytrýho. Ještě že už bylo
po revoluci, jinak by mě asi zavřeli.
Klip bylo
tehdy zařazen do televizní soutěže TKM, kde suverénně vyhrál a ROOT za něj
dostali později v Děčíně na přehlídce vítězů jakousi keramickou cenu, kterou
Big Boss nazval "Hermafrodit v bažině". Ještě předtím však kapela
obdržela cenu rozhlasového pořadu Větrník, zase keramickou vázu s nápisem Vítěz
soutěže Rock '89, které pro změnu Big Boss říká něžně "Nočník". Tohle
všechno utvrdilo firmu Zeras v tom, že by do ROOT měla investovat.
V květnu
tohoto roku odcházejí ROOT poprvé do profesionálního studia a hned do
nejlepšího u nás, do ostravského studia "C", aby zde natočili na
sampler Death Metal Session svou skladbu "Hřbitov". Předtím ještě
opouští kapelu Mr. Death, který může konečně hrát svobodně se svou smečkou
INSANIA a je nahrazen neznámým mladíčkem Danem Janáčkem, který v rámci tradice
dostal přízvisko Mr. D.A.N. Skupina má konečně kompletní sestavu a v této je
také podepsána smlouva s firmou Zeras.
Po
dlouhatánské sérii koncertů, kdy ROOT hráli naprosto všude kde se jen hrát dalo
a hráli také se všemi tehdy existujícími kapelami, se začíná připravovat první
deska ROOT. Údobí demáčů skončilo.
Firma
rozhodla, že na první desce ROOT musí být všechny nejslavnější kusy ROOT a dvě
novinky. Od 16. Do 28. Července 1990 se tedy nacházejí kluci ve studiu
"C" a maká se na desce s názvem "Zjevení". Deska obsahovala
následující štychy: "Intro", "Zjevení",
"Aralyon", "Výslech", "Upálení", "Píseň pro
Satana", "666", "7 černých jezdců", "Démon"
(novinka), "Znamení" (novinka) a "Cesta zkázy". Před
vydáním desky také vychází jediný singl ROOT se skladbami "666" a
"7 černých jezdců".
Ve studiu
nachází Big Boss také master tape Death Metal Session, který ještě nevyšel a
tak se ROOT rozhodli, že svou skladbu "Hřbitov" natočí znovu a daleko
lépe. Vykonáno jest, stará nahrávka je vystřižena a nahrazena novou, lepší.
Takový maličký podraz, ale veselý. Big Boss:
Myslím,
že dodnes o tom nikdo neví.
Natáčí se
klip k této skladbě, ale ještě předtím si kapela pozvala do studia Ottu Baláže
NOVÁ RUŽE, BSP), který natáčí k této skladbě skvělé intro. Ještě v srpnu
odjíždějí ROOT do Prahy natáčet zmíněný klip. Realizace probíhala uprostřed
Prahy v parku zvaném Grebovka, který se na dva dny a jednu noc proměnil v
nádherný hřbitov. Režie se ujal režisér celovečerních filmů pan Vlado Kavčák. K
tomu Big Boss:
Okamžitě
jsme si s Vladem padli do oka a spolupráce byla zcela perfektní. Ihned pochopil
o co nám kráčí a sám vymýšlel ty úžasné zvrácenosti, které se v klipu nachází.
Věděl jsem, že budeme spolupracovat i v budoucnu.
Blackie:
Bylo
to opravdu perfektní až na to, že Big Boss byl jako obvykle línej jako prase,
takže jsme se tam po skalách vláčeli s bicíma a vším možným co k tomu patřilo
sami! No jo, ale on už jinej nebude.
Bylo tedy
vše připraveno. Deska, klip a nastaly první zádrhely s firmou. Vydání se z
různých příčin odkládalo až nakonec deska vyšla až v prosinci, půl roku po
natočení. Když deska konečně vyšla, vzbudila dost velký ohlas a obstojně se
prodávala. Škoda, že tenkrát neexistovaly žebříčky prodejnosti, některé kapely
by se asi hodně divily.
Křest
desky se konal v KD Vltavská (dnes Belmondo) a kmotrem nebyl nikdo jiný než
Petr Janda, nestor českého Rocku. Také se pro tuto příležitost opravdu
vyparádil, byl nalíčený jako Big Boss, plášť až k zemi, byli od sebe k
nerozeznání. Big Boss:
Měli
jsme s Petrem Jandou dost velké obavy, jak to všechno vyjde. Mám na mysli to,
že jsme hráli skladbu od OLYMPIC "Snad jsem to zavinil já",
pochopitelně v naší úpravě. Petr zpíval jako o život, ale myslím že tolik
okovaných kožených bund v životě neviděl. No ale vyšlo to a fans byli nadšeni!
Petr
Janda:
Neměl
jsem ani zdání jak tvrdí metalisté přijmou takto pojatý křest desky a přiznám
se, že jsem měl trochu trému. Ovšem dopadlo to skvěle.
Šampáňo
teklo proudem, stovky chlebíčků byly snědeny, nastala obvyklá šňůra koncertů.
Klip "Hřbitov" byl uváděn v televizi dost často, ale jen ve své
zkrácené verzi, tedy tříminutové a bez intra, protože celý měl přes šest minut.
Toto intro bylo pouštěno v TV i v jakémsi psychologickém pořadu kolem půlnoci a
byla na něm demonstrována "psychopatie jeho tvůrců". Objevil se v
Trianglu, také v Janaray Hard Show a jako jediný český klip se objevil také v
pořadu Tim Sykes Video Show, kde skončil dva hlasy za OBITUARY! ROOT mohli
klidně oslavit Silvestra!
Na jaře
roku '91 vystrčil Blackie růžky a založil vedlejší projekt nazvaný CRUX. To by
nebylo nic tak závratného, kdyby v tomto projektu nebubnoval benjamínek René
Kostelňák! CRUX natočili demo "Řev smrti", které se setkalo s docela
dobrými ohlasy. ROOT ovšem sjížděli stále dokola naše krásná města a
připravovali se k natáčení druhého opusu. Mezitím se ovšem nadále prohlubovaly
problémy s firmou Zeras a to nikomu na náladě nepřidávalo. Přesto všechno se
kapela vrhla na natáčení připravované videokazety, kterou měli Zeras vydat v
létě. ROOT točili znovu s panem Kavčákem v nádherném lomu za Barrandovem
podklady pro pět klipů. Koncertní dotáčky se konaly v sále v Edenu. Byly to
následující skladby: "666", "7 černých jezdců", "Cesta
zkázy", "Znamení" a "Píseň pro Satana". Na finální
videokazetě měly být ještě spolky KRYPTOR, DEBUSTROL a ještě tři další. Tato
kazeta nikdy nevyšla, i když klipy k ní existují. Snad jediný kdo je vlastní je
Big Boss.
Celý
srpen strávili ROOT ve zkušebně a připravovali další fošnu, tentokrát pod
názvem "Hell Symphony". Již během těchto příprav bylo jasné, že musí
dojít k jedné zásadní změně v sestavě. Blackie byl evidentně nespokojený s
bicíma (no bodejť, když mu v CRUX bubnoval Kostelňák), ale v září se jelo opět
do studia "C" a natáčelo se jako na první desce ve stejné sestavě.
Již během natáčení měl Black Drum problémy se zápěstími na rukou, která mu
značně natekla a nohy také nešlapaly jak by měly. Bicí do skladby "Satan"
a činely do "The Prayers" již přitáčel Big Boss sám, po Black Drumově
odjezdu domů. Atmosféra byla dost vypjatá, ale tak tomu bývá u ROOT ve studiu
vždycky. Jen Big Boss s Blackiem chlastali o poznání víc než loni. Na desce se
nachází kompletní obsazení pekla: "Belzebub", "Belial",
"Lucifer", "Abaddon", "Asmodeus",
"Satan", "Leviathan", "Astaroth",
"Loki" a závěrečná báseň od Ch. Baudelaira, "The Prayers".
Spolupráce
se Zeras byla již v podstatě na mrtvém bodu a tak křest zajišťovali vlastně
ROOT sami za spolupráce jediného schopného člověka u Zeras, Tondy Janovského.
Křest proběhl opět v KD Vltavská za přítomnosti kmotrů Petra Korála a Jardy
Špuláka. Záznam skladby "Belial" odvysílala i česká TV. Byla to v
podstatě tečka za spoluprací ROOT a Zeras. Dozvuky byly jako obvykle vyhnány až
na ostří nože a dodnes nemohou přijít jeden druhému na jméno. A opět to samé.
Série koncertů k desce, ale situace u ROOT se začíná vyostřovat.
Věděli
jsme s Blackiem, že je to otázka výměny bubeníka, neboť Black Drum nám evidentně
nestačil a protože jsme byli dobří přátelé, nechtěli jsme se rozcházet ve zlém.
Jednoho dne jsme tedy uspořádali oběd v jedné hospůdce v Brně a až jsme se
pěkně všichni najedli, tak jsem to na Rosťu vybalil. Musím říct, že už jsme
tajně zkoušeli s Rendou. Rosťa to vzal sportovně, jako ostatně všechno a bylo
rozhodnuto.
Novým
bubeníkem u ROOT se tedy v roce 1992 stal René Kostelňák, který byl ukraden
Blackiemu z CRUX a byl mu následně vrácen do ROOT. Byla mu přiřčena přezdívka
Evil. Nemohl si přát krásnější premiéru než slavný brněnský fesťák Metal Storm
I. Zvládl to perfektně, před obdivnými zraky bubeníků všech přítomných kapel. V
kapele vládla pohoda a nadšení. Manažer kapely Big Boss nabral druhý dech a
pustil se do vyjednávání s firmou Monitor ohledně vydání třetího opusu ROOT.
Jednání probíhala celý srpen a září. Big Boss:
Byl
jsem z toho dost utahanej. Pořád jsme si vyměňovali návrhy na smlouvy, návrhy
na návrhy, smlouvali o každou korunu a každé procento. Byla to však pro mě
příjemná utahanost, protože Vláďa Kočandrle od Monitoru věděl že nás chce a my
chtěli Monitor.
Smlouva
byla tedy v září podepsána nejen na desku, ale i na klip, což bylo velmi
potěšitelné. Opět zkušebna, ale tentokrát se již Big Boss staví na zadní
a odmítá na zkoušky chodit, neboť to pokládá za ztrátu času. Podivný názor, ale
nechme jej mluvit:
Nemyslím
si, že zkoušky jsou bezpodmínečně nutné, pokud kapela ví co chce natočit.
Chodit tam a čučet na sebe a hádat se o akordy a slova a většinou někdo
nepřijde a všichni jsou nasraní a zase se hádají a tak to jde pořád dokola.
Zkoušeli
tedy hlavně Blackie, Mr. D.A.N. a Evil. Když se šlo 3. října do studia, tak
bylo ve všem jasno a Big Boss neměl jasno pouze ve dvou skladbách. Tentokrát
již vládla ve studiu opravdu bojová nálada a Blackie s Bossem se hádali tak, že
to vzdal i zvukař Pavel Zym a jednoho dne demonstrativně opustil studio.
Zůstali v něm jen Blackie s Big Bossem, protože Dan odjel už dávno, neboť
pochopil, že na této desce již hrát nebude a René natočil bicí a odjel domů,
protože se na ty dva nechtěl dívat. Pravděpodobné ovšem je, že Mr. D.A.N. hrál
asi jen na jedničce, protože k ostatním nahrávkám jej Blackie prostě nepustil. Big
Boss se směje a říká:
On by
Blackie nahrával nejraději všecno sám, včetně zpěvu a bicích. Ještě že zpívat
ani bubnovat neumí, protože to by ROOT asi neexistoval. Ovšem jeho kytary jsou
excelentní!
Takže
zůstavší sami dva ve studiu, opil Blackie Big Bosse do němoty, aby jej donutil
nazpívat skladbu "My Name". Potom se všichni zase pokojně vrátili, protože
bylo potřeba natočit klip k desce. Byla vybrána skladba
"Aposiopesis". Klip se točil přímo ve studiu při míchačce, protože
bylo potřeba dát jiný zvuk klipu a jiný na desku. Přijel režisér Pavel Bohoněk,
který hned po první sklence vodky zjistil jak to všechno bude vypadat a po
několika litrech fernetu bylo vše zdárně dokončeno. Alespoň pro Big Bosse,
který musel být odnesen v alkoholickém bezvědomí. Zbytek kapely potom v pohodě
dodělal studiové střihy. Když ROOT opouštěli 16. října studio, zůstaly na
masteru následující kousky: "Intro", "Casilda's Song",
"The Temple In The Underworld", "Aposiopesis", "The
Solitude", "Voices From ...", "The Wall", "The
Old Ones", "Message", "My Name".
Deska
vyšla v prosinci téhož roku a byla slavnostně pokřtěna panem Jardou Špulákem na
Barče v Praze a v Brně v Semilasse. Kritika nešetřila chválou, všechno bylo
naprosto perfektní až na to, že Monitor se na ROOT vybodnul, šňůra se nekonala
a vztahy v kapele klesly na nulu. Blackie si ještě odskočil natočit LP s
brněnskou kapelou VÝLET, se kterou v té době také hrál, protože ROOT zcela
stagnoval. LP VÝLETu se jmenovalo "Tančím tak rychle jak se mi chce".
Asi se jim moc nechtělo, protože brzy dotančili a zmizeli v propadlišti dějin.
Blackie začal pomýšlet na další projekt, Big Boss rovněž a tak se ROOT sesouval
a sesouval ...
ROOT tedy
spal, ale děly se dít jiné věci. Blackie zakládá společně s Evilem další svůj
projekt, tentokrát pod názvem CALES. Velice brzy zjistili, že k sobě nikoho
nepotřebují, a tak zůstali sami dva. Blackie dokonce zpívá! Má snad v úmyslu
vystrnadit z postu zpěváka Big Bosse i u ROOT? To snad ne. Blackie k
tomu říká:
Samozřejmě
že by to mohl nazpívat Boss, měl i zájem, ale to by zase byl typickej ROOT a to
jsem nechtěl. Proto jsem se ujal chroptění sám!
Blackie
tedy připravoval dvě skladby na chystaný sampler pro firmu Radio Brno Records.
Tato firma natočila i živý záznam z koncertu ROOT na památném festivalu Metal
Storm Brno '92, kde měl svou premiéru Evil. Firma zaplatila studio Propast u
Petra Jandy a jelo se točit. Produkce se ujal Big Boss. Ve studiu točily kapely
ROOT, CALES, TESTIMONY, DEMENTOR a KAR. Později se přidala NOTORICA. Natočeno,
zaplaceno, přichystáno, ale jako obvykle nevyšlo nic. Firma zrušila vydání jak
sampleru, tak i koncertu ROOT. Po těchto nekonečných peripetiích, kdy si již
Big Boss myslel že se snad oběsí a všechno to jednou pro vždy vzdá, se naskytlo
jiné řešení. Spolu s kytaristou Danem Janáčkem a ještě jednou osobou založili
firmu Iupiter spol. s. r. o. a rozhodli se, že sampler pojmenovaný Necrometal
vydají sami. Vzhledem k právnickým kličkám na něm ovšem nemohl vyjít ROOT,
který pro tento sampler natočil dvě skladby, a sice "Dogrova Říše" a
"Poslové z Temnot". Považte že v češtině! CALES natočili dvě skladby.
"Klíč 1" a "Klíč 2". Kapela NOTORICA byla tedy dosazena na
sampler místo ROOT. Sampler potom v tomto složení také vyšel a společnost
Iupiter tím skončila.
V tomto
roce se také událo mnoho důležitějších věcí. Jednak vyšel sampler Monitoru
Masters Of Czech Metal 1. Na něm se ROOT zaskvěl skladbou
"Aposiopesis". Takže věc z předešlé desky a to bylo také na dlouhé
roky vše. Big Boss dodělává "Kargeras" a přemýšlí o Q7, Blackie
pracuje na muzice ke "Kargeras" a také na CALES. Jak je vidět, jejich
cesty ze zcela evidentně rozcházejí stále více. Big Boss toho všeho má již po
krk a rozhoduje se k ráznému řešení. Tady se musíme na chvíli zastavit. Je zde
nutno si uvědomit, že Big Boss dělal celou tu dobu kapele zároveň
manažera. Sám o tom říká:
Bylo
mi jasné, že takhle to prostě už dál jít nemůže a že se o tuhle smečku musí
někdo starat. Já i Blackie jsme měli už mnoho jiných hudebních zájmů a tak ROOT
upadal, nikdo se nestaral o koncerty a o celkovou promotion kolem kapely. Bylo
jasné že buď přijde manažer nebo to rovnou zabalíme. Přiznám se, že zabalit
jsme to chtěli již několikrát, ale ono to muzikantské srdce to prostě nedovolí.
Pokud se totiž rozejdeme my dva s Blackiem, tak končí ROOT. To je jasná věc.
ROOT jsme totiž byli vždycky pouze my dva a nikdo jiný. Pokud s námi vydržel
někdo déle než rok, tak si zasloužil opravdu nějaké čestné uznání za
statečnost. Protože my dva když se sejdeme, tak to je fakt o nervy. Vydrží
pouze takoví borci jako je Renda, kterej na to co si říkáme zvysoka kašle a tak
to jde mimo něj. Ostatní jeden po druhém odpadli nebo byli odpadnuti.
Tak se
také stalo i v případě Mr. D.A.N.a, který prostě jednoho dne oznámil, že na to
prostě už prdí, že na to nemá nervy. ROOT mu ovšem chtěli zrovna v té době říct
to stejné, takže to vyšlo nastejno. Bylo tedy rozhodnuto, že se najde manažer.
Big Boss tedy vybíral a vybíral, až jednoho dne přispěla k tomuto výběru jako
vždy náhoda. Big Boss:
Navštívila
mne jakási smečka Betrajer, nebo Brojler či jak se jmenovali a s nimi přijel
jejich přítel, který vlastně celou dobu hovořil za ně. Zaujal mě svojí
obrovitou tloušťkou, excelentní výmluvností a brilantní mluvou. Jmenoval se
Jaromír Tichý a byl dlouholetým členem našeho Fan Clubu. Po jeho odjezdu mi
bylo vše jasné. Následovala několikanásobná vzájemná výměna dopisů a nakonec
dne 15. října 1993 byla podepsána smlouva mezi Jaromírem Tichým a kapelou ROOT.
Co ovšem
manažer netušil bylo to, že kapela je vlastně před rozpadem, na pokraji zániku
a tak mu připadnul přetěžký úkol - udržovat ty tři magory nějakým způsobem
pohromadě alespoň tak, aby se nepozabíjeli. Manažer se pustil s chutí do práce.
Musel donutit ROOT, aby za každou cenu zplodili své dílo "Kargeras".
Celý
tento rok se vlastně pracovalo na nové desce, ovšem zcela novým způsobem. ROOT
nezkoušeli, jenom si vyměňovali demáče s nápady a na těch různě samostatně
pracovali. Big Boss měl vlastně svoje věci hotové a tak se věnoval
výhradně projektu Q7:
Vždycky
jsem chtěl natočit něco, v čem by byly obsaženy všechny hudební žánry, které
jsem měl a mám pořád rád. A tak jsem si vymyslel Q7. Ovšem sehnat muzikanty dle
mých představ se mi nepodařilo. Samozřejmě že jsem kontaktoval více muzikantů a
dokonce i celých kapel. Ale buď se jim to nezamlouvalo nebo se chtěli pomocí
tohoto projektu uplatnit sami a na projekt jaksi pozapomenout. Nakonec jsem se
seznámil v rádiu Hády s Milanem Ruskem, kterej tam oblboval s natáčením
jakejchsi reklam a ten je přes počítače expert. Slovo dalo slovo a šli jsme do
toho. Skladby jsem měl v hrubých obrysech připraveny v hlavě i na páskách a tak
jsme na tom u mě doma pracovali a rvali to do počítače. Přiznám se, že většinu
skladeb jsem udělal až při natáčení ve studiu, což deprimovalo zvukaře, ale
nakonec to vše vyšlo dle mých tehdejších představ.
Nastalo
vyjednávání s labelem Škvrna Records, která zastoupena Zbyňkem Adamem o tento
projekt projevila zájem. Zkrátka vsadila na jméno Big Boss, jehož renomé v
hudebním světě je dostatečně veliké. A tak se v říjnu Big Boss odsouvá do
brněnského studia Audio Line (točil zde také Blackie s VÝLETem), aby uskutečnil
svůj sen. Týden nepřetržitých alkoholických orgií přinesl ovoce. Na tomto
projektu je vše počítačovou záležitostí, kromě několika kytarových vstupů,
které natočili Blackie a Radim Kafka. Ten byl vzat jako náhrada za Mr D.A.N.a.
S ROOT odehrál pár koncertů a jednoho dne zmizel a již jej nikdo nespatřil. Kdo
ví kde je mu konec? Na Q7 je také jediný záznam Kafkovy kytary v souvislosti s
někým od ROOT. Vokálně vypomohl ve sborech zpěák z kapely ČLAKA (?) Zdeněk
Kalibán a Blackie. Pochopitelně se Blackie stihli s Big Bossem při tomto
setkání pořádně pohádat. V prosinci tedy vychází CD BIG BOSS "Q7" se
skladbami "Kargeras", "I'm Alone", "The End Of The
World", "Killers", "Gallery", "Tree",
"Mystic Sky And Mystic Earth", "In The Jungle",
"Conteplation".
Křest,
jediné živé vystoupení dvou členů Q7 se koná v brněnském klubu Mersey. Big Boss
se uchýlil k velice zajímavému experimentu. Vzhledem k tomu, že vlastně neměl
kapelu, nechal pustit do aparatury přímo právě vydané CD a k němu se svým
kumpánem přidával hlasy a jiné zvuky, které na CD natočeny nebyly. Zajímavé,
leč poznamenané Big Bossovou nemocí. Onemocnění nohou jej zcela vyřadilo z
pohybu, tudíž i z jeho obvyklé show. Kmotrem se stal Jarda Špulák, šéf časopisu
Bang!, který je snad s Bossem spřízněn. A album?
Kritikou
je přijato dost rozporuplně, ovšem první a jediný náklad je velice rychle
rozprodán. Jenže Škvrna Records opouští český trh a tak Big Boss neviděl dodnes
z celého projektu ani desetník. Jak typické, není - liž pravda?!
V táboře
ROOT je ale mrtvo jako po epidemii, oba hlavní protagonisté se spolu již ani
nesetkávají a když se náhodou někde potkají, tak se drží pod krkem. Pro
manažera nezáviděníhodná situace. Přesto je donutil odehrát pár koncertů, na
prstech jedné ruky byste je spočítali. Koncertní vystoupení však mají ke
kvalitě dřívějších ROOT pořádně daleko. Nesehranost, dlouhodobé přestávky mezi
koncerty a také naprostý nezájem o to jak koncert dopadne. To jsou jediné
výsledky. Zbýval jediný nadšenec v kapele a tím je Evil. A pochopitelně manažer,
který jakýmsi zázrakem dokázal držet tyto šílence ještě aspoň na oko pohromadě.
Na druhé straně oba aktéři velice pilně pracovali na "Kargeras", což
naprosto odporuje zdravému rozumu!
V tomto
roce už vlastně ROOT zcela ukončuje svou koncertní činnost a existuje již jen
jako jméno. Nutno přiznat že jako jméno Legendy. Zvedne ještě tato hydra svou
hlavu? V tisku dokonce na toto téma probíhají sázky. No, aspoň něco, že?!
Blackie
je uzavřen ve svém kytarovém světě, protože komponuje současně nové dílo ROOT i
první opus CALES. K projektu CALES si Blackie píše poprvé i své texty. Schází
se pouze pracovně s Evilem a dávají dohromady bicí. O nějakých zkouškách ve
zkušebně nemůže být ani řeč. Navíc zkušebnu již ROOT dva roky nemají. Došlo na
Big Bossova slova, že zkoušení je k ničemu. Jak pro koho. Big Boss skládá
muziku do šuplíku, píše texty pro další desku s pracovním názvem "The
Book", dělá muziku k jakési rozhlasové hře pro pražského skladatele
Adlera. O ROOT nechtějí ani slyšet a vyhýbají se jeden druhému. Dlouholetá
spolupráce přináší ponorkovou nemoc v plném rozsahu a Big Boss o ní obsáhle
píše v jednom z čísel časopisu Whiplash. Vyměňují si mezi sebou pouze nadávky. Big
Boss o Blackiem:
Je to
blbeček, kterej se snaží osamostatnit pomocí jakýchsi sraček, který se nedají
vůbec poslouchat. ROOT mu byl dobrej a teď na všechno sere a dělá mistra. Ale
na kytaru hrát umí, blbec.
Blackie
o Big Bossovi:
Nafoukaný,
tlustý prase, který si myslí, že sežral všechnu moudrost světa. Pořád jenom
oblbuje a kecá nesmysly a všichni mu to žerou. Kromě mě. Ale texty píše fakt
dobrý, idiot.
Blackie
ke svému odchodu:
Jednak
se chci konečně prosadit sám, protože mám dost svých věcí, který se totálně
liší od tvorby ROOT a taky už mě unavuje pořád poskakovat po jevišti a dělat
tam ze sebe blbečka, když to stejně nikam nevede. Mým přáním je jenom točit
desky. S Bossem budeme spolupracovat dál, ale vím že na jevišti se jen těžko
někdy sejdeme ...
A to jsme
vybrali jen to nejslušnější. Tak co si myslet o takových dvou šílencích, kteří
i přesto všechno spolu dále spolupracují? Je v tom něco fatálního? Je v tom
něco mystického? Co udržuje tyto dva tvory, tak odlišné a přitom stejné, při
vzájemné spolupráci? To ať posoudí někdo jiný. V tomto roce se odehrál osudový
koncert ROOT, po němž definitivně opouští kapelu její zakládající člen, Petr
Blackosh Hošek. Jednou provždy. A druhý den zmizel Kafka, jak jsme si již řekli
dříve. Kdo byl na tomhle koncertě v jedné zapadlé vísce, jistě ví o čem je řeč.
Jisté však je jedno. Big Boss nevěděl co zpívá, do toho hrál Blackie něco úplně
jiného, Evil usnul zcela ožralý za bicíma uprostřed skladby a Kafka hrál
evidentně skladby od nějaké jiné kapely! Suma sumárum, totální fiasko a bylo
jasné, že s kapelou ROOT v této sestavě se můžeme navždy rozloučit. Neslavné
rozloučení. Bez přípitku, beze slova na rozloučenou ...
Ale
pozor! Pod tvůrčím kotlem těchto dvou spřaženců to již vaří a bublá. Něco se
chystá. A manažer Jaromír Tichý také nezahálí. Ví, že Evil řady ROOT neopustí a
tak shání zbytek kapely. Tentokrát dva kytaristy a basistu. Musí ovšem nasadit
všechny páky svého řečnického umu, aby Big Bosse přesvědčil, že má zase hrát a
že by byla škoda toho nechat. Jaromír to komentuje slovy:
Já z
něj jednou zešedivím. Kdybych jej neznal jako člověka a kdybych nevěděl jaký
potenciál v sobě ještě ROOT skrývá pro budoucnost, asi bych to vzdal.
Big
Boss nakonec
ustupuje a prohlašuje, že když se tedy kolem něj a Rendy utvoří nové obsazení
kapely ROOT, tak do toho půjde znovu, ovšem vůbec si tím nebyl jistý. Říká:
Chtěl
jsem mít již jednou pro vždy klid pouze na skládání věcí a psaní a spousty
jinejch činností, které mám. Například rádia nebo firma Videoboss, kde dělám.
Chci se také pořádně věnovat chlastu a sexu. A navíc jsem již nikdy nechtěl
zažít něco podobnýho jako byl poslední koncert ROOT. To nikdy. Je o mě taky
notoricky známo, že zrovna moc neovládám texty (které sám píšu), protože se mi
nechce učit se je zpaměti a z toho vzniká spousta problémů. Ovšem pokud to ROOT
znovu rozjede, nic jinýho mi nezbyde. Jenže to by museli kluci v kapele brát to
hraní setsakramentsky vážně, abych do toho znovu vstoupil a rozjel to naplno!
Tedy
určitá naděje zde byla a manažer se nikdy nevzdal. Od února již jen probíhalo
shánění vhodných lidí do kapely. Ale nejen vhodných. Museli také mít zájem na
vzkříšení této spící obludy. I když spící pouze zdánlivě. Během tohoto roku
bylo rozhodnuto, že desku, pokud se nějaká bude točit, natočí pouze Backie,
Evil a Boss. Posledně jmenovaný si ovšem vymínil, že nebude ve studiu společně
s ostatními, ale že počká až se vše natočí a potom teprve přijede. Probíhala
také jednání s firmami, které by měly zájem nový opus ROOT vydat. Jednalo se
hlavně s labely ze zahraničí, od Itálie přes Německo až po Anglii. Jednání
probíhala se střídavými výkyvy, až konečně skončila u nově vzniklé ostravské
firmy Black Hole Records, která pro ROOT zajistila smlouvu u anglické
společnosti Cacophonus Records. Bylo tedy rozhodnuto, firma podepsala smlouvu.
Nová deska ROOT se bude točit v listopadu a prosinci ve studiu Shaark. Studio
si kapela vybrala sama, k tomu Big Boss:
Již
předtím nás s Blackiem zaujaly nahrávky z tohoto studia, tak jsme si poslechli
cédéčka TERMINATOR a jiných kapel, který tam točily znovu a zjistili jsme, že
ten zvuk je od nich ze studia fakt našlapanej a tak jsme se rozhodli zmáknout
to ve studiu Shaark. Ze studia "C" v Ostravě jsme již jinej zvuk než
kterej tam vždycky byl dostat nemohli a na nové desce jsme měli v úmyslu celej
zvuk od základu změnit, takže ta změna byla stejně nutná.
Pro Big
Bosse nastalo údobí tvrdé práce, neboť je o něm známo že nechává všechno až na
poslední chvíli. Nejinak tomu bylo i tentokrát. Měsíc před odjezdem do studia
si vyzvednul od kluků demáče s podkladama a začal dělat zpěvy. Od Blackieho měl
již předem dány představy o určitých pasážích a tak to musel teď dát dohromady
se svými představami. Nejdůležitější bylo, že se zde musela zpívat každá
postava v podstatě odlišně, neboť příběh to tak vyžadoval. Blackieho muzika
byla jako vždy skvělá a tak to šlo samo. Jediné co neměl byla skladba "Old
Woman", kterou si vezl Evil přímo do studia a kterou také celou sám
nahrál, tedy kytaru, bicí i basu. Samozřejmě kromě zpěvu. 6. listopadu 1995
tedy odjíždějí Blackie a Evil do studia a začínají natáčet, zatímco Big Boss doma
připravuje zpěvy. Dvakrát se sice byl ve studiu na kluky podívat, ale to jen
proto aby si natočil na videokameru dokument o natáčení desky a také aby měl
Blackieho zachyceného naposled v akci. Dokonce se ani nepohádali.
Za
čtrnáct dní přijíždí Big Boss natáčet zpěvy. Jediné co udělal za první den
bylo, že se ožral do němoty a pohádali se s Blackiem do krve. Boss přímo funěl
blahem, protože hádky jsou jeho druhým největším koníčkem. Potom se však již
makalo na plné pecky. Pavel Hlavica (zvukař) nestačil zírat, kolik toho s
Blackiem vypili a ještě stačili točit. Na Big Bossovy záchvaty vzteku si časem
zvykl. Druhý zvukař to však po dvou dnech vzdal a raději do studia nechodil.
Dne 6.
Prosince bylo dílo hotovo! Deska obsahuje následující skladby:
"Lykorian", "Kargeras Prologue", "Kargeras",
"Prophet's Song", "Rulbrah", "Rodaxx", "Old
Man", "Old Woman", "Equirhodont", "Grandiose
Magus", "Dygon - Monstrosity", "Trygan - Sexton" a
"Dum Vivimus, Vivamus".
V Praze v
Rudolfinu ještě proběhl záznam masteringem a už se čekalo jenom na vydání. Bylo
naplánované na 9. března 1996. Současně se ten den měl konat křest v pražském
Belmondu spolu s kapelami ANATHEMA a MY DYING BRIDE. Vyvstal však problém,
neboť kapela vlastně neexistovala.
Ještě
před natáčením desky přijel do Brna za Big Bossem Viking, kytarista z kapely
RITUAL a nabídl se, že dá smečku kolem Big Bosse dohromady. Big Boss to nechal
zcela na něm. Přidal se Aleš Dostál, kytarista TERRORu a basista z kapely
ATTACK Bob Kramoliš. Kapela dostala novou tvář, ale ta ještě nebyla
definitivní.
Kluci
tvrdě makali ve zkušebně, Boss pochopitelně na zkoušky nejezdil. Čas vydání a
křtu se neodvratně blížil. Big Boss se pouze telefonicky informoval jak
vše pokračuje a jednou se sešel s Bobem. Všechno ostatní nechal na Evilovi a
zbytku kapely. Říká:
Vždyť
jsou to schopní borci, tak ať se starají. A je tady taky manažer, ne?! Já se
staral šest let a pokud mám znovu hrát, tak budu jenom hrát a nic jinýho dělat
nebudu.
A tak
přišel den křtu. Celá výše popsaná sestava odjela do Prahy nadržená na hraní a
na setkání s ANATHEMou a MY DYING BRIDE. Vše se vydařilo až na to, že Big Boss
pochopitelně neuměl texty. Kapela ani neměla připraveny věci z nové desky,
takže se z ní zahrál pouze úryvek ze skladby "Trygan". Co však bylo
nejhroznější, Viking naprosto odpadnul. Již v Praze se s kluky z kapely vůbec
nebavil a byl viděn pouze se svým kámošem, kterého si s sebou přivezl. No a na
jevišti to vzdal úplně. Buď nehrál nebo hrál úplně něco jiného. Zkrátka byl
ihned po koncertě vyhozen.
Náhrada
se našla hned. Na jeho místo byl pozván brácha od Aleše, takže rodinný podnik a
kluci teprve teď začali pořádně makat. Bez Big Bosse. Ten poskytnul mezitím
rozhovory pro všechny naše hudební časopisy a začal již naznačovat, že by se
ROOT mohli vrátit zpět na scénu. Pokud bude všechno klapat jak má. Big Boss:
Říkal
jsem si, že příští koncert rozhodne. Pokud to nepůjde, tak s tím jednou provždy
skončím a budu jen psát.
Příští
koncert se měl konat ve Vizovicích. A také se konal a dopadl fantasticky. ROOT
odehráli perfektně všechny skladby z nové desky a také něco ze starých a jako
jediná kapela byli nuceni přidávat i když neměli co. Přivítání fans opravdu
stálo zato. A to s konečnou platností rozhodlo o tom, že se ROOT vrátil!!!
12.
července '96 se měl ROOT představit v novém obsazení na nejprestižnějším českém
festivalu Attack Of Fire. Stalo se a úspěch byl opět obrovský, i když ROOT
odehráli z technických důvodů a ne svou vinou jen pět skladeb. Nicméně v šatně
ROOT se definitivně rozhodlo o tom, že manažer může dál domlouvat akce. Jedinou
podmínku, kterou si Big Boss kladl, byla výše honoráře.
V
červnu'96 vyšlo také debutní CD CALES "Bonds Of Togetherness", které
nahrál Blackie společně s bubeníkem Evilem a na němž jsou zaznamenány skladby
"Ashes And Dust", "People Of Shadows", "Darkness And
Ice", "Autmn Return", "November Waxworks",
"Oblivion", "Bonds Of Togetherness", "Statues". O
zpěv na tomto albu se postaral DeSed, zpěvák vyškovských DARK. CD CALES vychází
u firmy Tentamen Records. I přes velký zájem o hudbu CALES zůstává jen u
studiového projektu.
Na jaře
1997 vychází u Taga Records kompilace Ten Years After, což je tributní album
Cliffa Burtona, legendárního zesnulého baskytaristy METALLICy. Překvapivě se
mezi ostatními českými a slovenskými skupinami objevují i ROOT, kteří si
vybrali cover verzi skladby "Fade To Black" a náležitě ji také
upravili k obrazu svému. Je jasně slyšet, že "Fade To Black"
nahrávali ROOT v období, kdy bylo v oběhu čtvrté CD "Kargeras". Na
tributní kompilačce se vedle ROOT objevují například CALES, KRYPTOR, V.A.R.,
SHAARK a další.
Po téměř
pěti letech se ROOT také představují v brněnském KD Semilasso opět s Blackiem v
sestavě.
Pokračují
práce na páté fošně "The Book", ale ještě před natočením stihnou
Blackie i Big Boss natočit a vydat své projekty.
24. - 29.
5. se ve studiu Poličná pod producentským dohledem Blackieho natáčí druhé
sólové album Big Bosse, který přijel samozřejmě natočit pouze své pěvecké party
až předposlední den a samotné zpívání bylo doprovázeno náležitým pitím všeho co
obsahovalo aspoň pár procent alkoholu.
ROOT se
stále drží i na českých jevištích, i když některé koncerty jsou opět
doprovázeny požíváním chlastu a podle toho to také vypadá.
V létě se
Blackie dává dohromady s talentovaným bubeníkem Martinem "Marthusem"
Škaroupkou a basákem Igorem Hubíkem a společně pracují na novém Backieho
projektu ENTRAILS. Dokonce se materiál připravuje ve zkušebně za účasti všech
tří person!
Blackie:
Příprava
materiálu pro debut ENTRAILS probíhala zcela odlišně než u ROOT. Tam se na
nějaké zkoušky sere.
V září
nahrávají ENTRAILS jednu skladbu ve studiu Poličná, koncem stejného měsíce
vychází u Leviathan Records i CD BIG BOSS "Belial's Wind", které
obsahuje skladby "Hellintrousious", "Supernatural
Evolution", "Belial's Wind", "The Vision - Lucifer",
"Dream", "Suffered Death", "The Gift Of Life",
"Highpriest", "Awakening", "Memories", "The
Song For Satan", "Stín Prokletí" a "5:10". Ti
bystřejší z vás určitě poznali, že sólovka obsahuje i dvě staré věci od ROOT.
Také materiál na "Belial's Wind" se nese v duchu starých ROOT, tedy
co se tvrdosti týče.
Big
Boss:
Chtěl
jsem se zase trochu vyřádit. Všechny skladby jsem zkomponoval sám. Skládám
velice rychle, jednotlivé věci jsou úderné, krátké a tvrdé. Měl bejt René na
bicí, jenže ten onemocněl, takže se použil automat.
22. - 28.
listopadu je studio Poličná obsazeno démony ENTRAILS, kteří tentokráte natáčejí
celou debutní fošnu, konkrétně jedenáct skladeb.
19.
prosince se v brněnském Yacht Clubu představuje ve své premiéře projekt BIG
BOSS, chcete - li BIG BOSS BAND, v jehož sestavě se kromě Velkého Šéfa
nacházejí i bubeník Marthus, basák Igor (oba ENTRAILS) a kytaristé Libor
"Kopec" Fausek a Marek "Ashok" Šmerda. Koncert dopadl
skvěle a sólovku "Belial's Wind" pokřtil společně s Blackiem také
Bruno (KRABATHOR). Po BIG BOSS BANDu nastoupili ROOT, kteří hrají už delší dobu
zase bez basy. BIG BOSS BAND byl o sto procent záživnější, jak jsme měli poté
možnost shlédnout na videu. Vystoupení ROOT bylo katastrofální, Big Bossovy
hlášky typu "Dnešní pořadí skladeb určuje Blackie a on neví co dál"
byly jediným, byť dost hořkým zpestřením šíleného vystoupení ROOT. Kapela byla
zcela mimo rytmus, Big Boss si texty nejenže nepamatoval, on už ani nevěděl,
kdy se má zpívat a kdy ne. Po několika posledních akcích, kde ROOT byli spíše
zábavná atrakce, byla ta v Yacht Clubu vrcholem ostudy. Později se tento názor
dozvídají ROOT i od mnohých skalních fans.
Tři
obrácené šestky v letopočtu obracejí také historii ROOT dobrým směrem. Na tento
rok bylo v plánu mnoho věcí, takže popořádku:
13.
března ROOT opět koncertují v Yacht Clubu v rámci akce Deset let ROOT, na
kterou jsou pozváni kromě mnoha novinářů také staří členové ROOT. Nakonec
přišli jen Mr. D.A.N. a Dr. Fe. Mr. Cross je v té době ve vězení a Poly s
Blackdrumem v USA se svou současnou skupinou INSANIA. Vedle ROOT se před více
než 400 maniaky představují opět BIG BOSS BAND (stejně jako před prosincovým
koncertem i tentokrát proběhly zkoušky s Big Bossem!!!) a také premiérově
ENTRAILS. ROOT byli tentokráte lepší než na konci loňského roku, nicméně Big
Boss s Blackiem se domluvili s kytaristou Aleshem, že odejde. Na jeho místo byl
povolán Ashok, jehož účast v ROOT si Big Boss přál už po prvním koncertě s BIG
BOSS BANDem.
V dubnu
vychází debutní CD ENTRAILS (Leviathan Records) "Serpent Seed", na
němž jsou písně "Serpent Seed", "Spiritual Weapon",
"Beneath His Wings", " ... And The Flames Are Growing",
"Let The Wounds Bleed", "Sacrificial Circle", "Chance
Of Survival", "Victory Of Darkness", "Black Mass"
(cover od EXORCIST), "Nightdemons" (anglická verze skladby
"Démoni Temnot" od CRUX) a "The Way Of Destruction" (cover
od ROOT).
První
koncerty s Ashokem dopadly skvěle a tak je rozhodnuto, že tento český Yngwie
Malmsteen u ROOT zůstane.
V době od
18. do 25. 3., 10. - 14. 4. a 20. - 23. 4. jdou ROOT opět do studia Shaark
natáčet pátou desku "The Book" s Ashokem v sestavě. Na nahrávání se
podílí i Alesh, protože dvě skladby na "The Book" pocházejí od něj.
Ashok nahrává kytarová sóla, což bylo do této doby u ROOT na deskách poměrně neobvyklé,
tedy v takovém rozsahu. V roli hostů se představují violoncellista Siki z
kapely SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY a Big Bossův otec, Profesor Milan Walter,
jehož klavírní smršť" ... Toccata - Prestissimo Molto" se objevuje na
konci alba v "Darkoutro".
V květnu
je do ROOT opět pozván baskytarista, tentokrát Igor Hubík (ENTRAILS), který má
s kapelou vystoupit 23. června na velkém festivalu Noc plná hvězd v Třinci.
ROOT před vystoupením absolvují společně s Big Bossem zkoušky!!!!!!!!!!!!!!!!
23. června,
tedy na festivalu v Třinci vychází "The Book" ("The Book",
"The Mystical Words Of The Wise", "The Curse - Durron",
"Why", "Corabeu - part one", "Corabeu - part
two", "The Birth", "Lykorian", "The Message Of
The Time", "Remember Me!", "Darkoutro"). Vydání se
zhostilo vydavatelství Redblack Productions, které současně s "The
Book" vydává i první a třetí album ROOT. Remasterované opusy
"Zjevení" a "The Temple In The Underworld" vychází ve formě
double CD za cenu jednoho CD. Koncert v Třinci se vydařil na výbornou, ROOT
hráli jako o život a Big Boss se v zákulisí setkal osobně s Kingem Diamondem,
jehož squadra MERCYFUL FATE hrála na Noci plné hvězd také v pátek.
V
"třinecké" sestavě odehrávají ROOT také zbytek letních festivalů a
vypadá to tak, že tato sestava by mohla být na delší dobu opět
"stabilní". Ale jedná se o sestavu ROOT, takže uvidíme.
Na konci
listopadu vyrážejí ROOT s předkapelou ENDLESS na čtyřdenní mini tour, v jehož
rámci odehráli koncerty v Praze, Plzni, Jablunkově a v Brně. Program ROOT se protáhl
na více než hodinu a půl a po letech zazněly i takové hymny jako
"Leviathan", "Upálení", "Zjevení" ... Celkem nový
program ROOT čítá 20 skladeb!!!
Na rok
2000 je v plánu natáčení druhého CD CALES, šesté fošny ROOT, která ponese název
"Black Seal" a samozřejmě i nějaké ty koncerty.
Zdroj:
oficiální stránky kapely
Členové:
Big
Boss (Jiří Walter) - Vocals
Igor Hubík - Bass
Ashok (Marek Šmerda) - Guitars
Evil (René Kostelňák) - Drums
Ales ``Poison`` Jedonek – Guitars
Diskografie:
Demo, 1988 |
|
|
Demo, 1988 |
|
|
Video/VHS, 1988 |
|
|
Demo, 1989 |
|
|
Demo, 1989 |
|
|
Single, 1990 |
|
|
Full-length, 1990 |
|
|
Full-length, 1991 |
|
|
Full-length, 1992 |
|
|
Full-length, 1996 |
|
|
Full-length, 1999 |
|
|
Full-length, 2001 |
|
|
Best of/Compilation, 2003 |
|
|
Split, 2003 |
|
|
Full-length, 2003 |
|
|
Video/VHS, 2004 |
|
|
Live album, 2005 |
|
|
EP, 2006 |
|
|
DVD, 2006 |
|
|
Full-length, 2007 |
|