Železník
Životní pouť Železníka začala 29. dubna 1978 v PP Šamorín. Na svět ho
přivedla Želatina (*1968). Na dráze byla zcela podprůměrná a ani v základním
šamorínském stádě nikterak nevinikla. Dala celkem 6 hříbat. Železník byl jejím
posledním hříbětem. Želatina uhynula roku 1992. Otec Železníka Zigeunersohn
(*1965) byl úspěšným východoněmeckým plemeníkem a na rozdíl od Želatiny se
prosadil.
Když byl Železníkovi rok, byl
zakoupen ACHP Slavkov a začal jeho trénink. Zpočátku nebyl považován za veliký
talent. Jako dvouletý vůbec nezávodil a jako tříletý toho v rovinových
dostizých také moc nepředvedl. Následovalo zranění nohy, po jejím vyléčení ho
trenér M. Kantek doporučil prodat.
V polovině sezony roku 1982 byl čtyřletý
Železník zakoupen Státním statkem Světlá Hora. První dva dostihy pro něj
nedopadly slavně. V říjnové Ceně JZD Slušovice doběhl na 18. místě z 19
startujících. Sezona 1983: Ve Velké ceně Slezska zvítězil Železník jistě o 2
délky, následovala další 2 druhá místa, a pak 9. října opět vítězství. Další start
opět proměnil ve vítězství. Rok poté (1984) již patřil k elitě československých
steeplerů a předcházela ho pověst takřka neporazitelného koně. Železník si toho
roku připsal ještě 3 vítězství. V cene riaditela ŠZB převálcoval pole devíti
soupeřů zadrženě o 10 délek. Zaútočil 600 m před cílem a pak již jen hladce
získával náskok. V ceně ÚV odb. svazu pracovníků zemědělství vyhrál s Josefem
Váňou zadrženě daleko nad 17.soupeři. Říkalo se, že úspěch v Ceně ÚV odb. Svazu
je prvním stupněm ke zkoušce nejtěžší - VP steeplechase. Z toho vycházeli i
Světlohorští, a tak začali Železníka systemeticky připravovat na start v tomto
slavném dostihu. Železník zvítězil roku 1985 ve 2 kvalifikačních dostizích.
Mezi ním utrpěl však i jednu porážku, když ho o drtivých 20 délek porazil
pozdější účastní Velké národní Essex.
6.října nastoupil Železník jako jeden z
favoritů poprvé na start VP v sedle s A. Novákem. Téměř polovinu dostihu
absolvoval bez zaváhání, ale prasklá přezka uzdečky po překážce č. 13 znamenala
konec nadějím. Žezlo v dostihu převzal Železníkův stájový druh Paramon, který
docválal pod Josefem Váňou na 2. místě za vítězným Festivalem. Své kvality ale
Železník beze zbytku potvrdil 3. listopadu v Ceně čs. televize, když zvítězil o
5 délek nad Solistem. Roku 1986 pokračoval Železník ve svém úspěšném vítězném
tažení. Vyhrál bez problémů 3 kvalifikační dostihy. Do VP odstartoval 12. 10. v
sedle s A. Novákem opět jako horký favorit. Po kolizi s ruským koněm bohužel
ztratil jezdce. Byl opět nasednut, ale vedoucí skupina byla již daleko vpředu.
To Železníka vyvedlo z míry. Velké zahrádky sotva prošel, s problémy překonal
Hadí příkop i Velkou Velou vodu, ale Havlův skok dvakrát odmítl skočit a při
třetím pokusu jezdce shodil. Tak skončili naděje na boj o vítězství. Tento
Železníkův pád znamenal i vážné zranění A. Nováka, a tak bylo rozhodnuto, že v
sezoně 1987 bude ryzáka jezdit Josef Váňa. Hned 1. start sezony 1987 proměnila
dvojice Železník - Váňa ve vítězství. V dalším dostihu se utkal s Formanem,
bohužel ale upadl na 4. překážce před cílem, na obávaných zahrádkách. Ovšem o
měsíc později zvítězil nad Formanem a dalšími soupeři o 10 délek. V srpnu
vyhrál ve Slušovicích o 7 délek.
97. Velká pardubická: Železník po třetí na startu,
tentokrát s J. Váňou v sedle. Startovalo 12 koní. S Taxisem se nevyrovnali 2 koně.
K Hadímu příkopu přiváděl své soupeře energií nabitý Kladrubský Forman v
nevídaném tempu (díky kterému Železník zvítězil v rekordním čase - 9:56,13 min.).Stal
se 1. koněm v historii dostihu, který pokořil bájnou hranici 10 minut. Toto
vítězství se stalo pro Železníka i jeho realizační tým v čele s trenérem MVDr.
Čestmírem Olehlou jakousi Satisfakcí. Před několika měsíci totižodjel do Anglie
jako kandidát do Velké Národní v Liverpoolu, byl však vláčen pro podezření z
infekční nemoci po různých vyšetřeních. Nakonec nebyl na start dostihu
připuštěn. Železník si tímto vítězstvím rovněž vynahradil předchozí 2 nezdařené
ročníky VP a přizdobil se titulem Kůň roku 1987. V následující sezoně 1988 se
Železník předvedl ve skvělé formě. První dva starty proměnil v jasná vítězství.
Jediný zahraniční start absolvoval v Hannoveru. V tomto dostihu doběhl 8. z 12
startujících. 28. srpna nastoupil na start Steeplechase Simona jako Favorit a
porazil mimo jiné i vítězku VP Libentínu. 9. října VP: 12 soupeřů. Do cíle
doběhli pouze 3 koně. Železník na 1. místě (10:59,8). Sezonu 1989 zahájil
Železník 27. května zahájil dvěma vítězstvími. Posledním Železníkovým startem
před 99. ročníkem VP byla zářijová Steeplechase Koroka. Železník vyhrál o 1 a
1/4 délky nad Formanem. 25 koní na startu VP (8. října).Na Taxisu skončilo 7
koní, 2 z nich se bohužel na nohy nikdy nepostavili. Železník zvítězil o 7
délek nad Frází. V revolučním roce 1990 startoval Železník pouze 3x. Zvítězil
2x. Před VP roku 1990 absolvoval Železník 2 dostihy.Do cílové rovinky vbíhal
spolu s Drakem s Václavem Chaloupkou. V tomto momemtě se ukázalo jaké
maličkosti mohou rozhodovat o vítězi. Václav Chaloupka totiž v průběhu dostihu
ztratil bičík a v cílové rovince nemohl svého svěřence dostatečně pobízet.
Železník zvítězil po tuhém boji o 3 délky. Byl vyhlášen potřetí Koněm roku.
Roku
1992 Železník startoval v 1 připraveném dostihu a velmi lehce zvítězil. V
neděli 11. října měla dvojice Váňa-Železník rekord na dosah ruky. Nestalo se
tak, tentokrát vinou demonstrantů (kteří nedokázali nic, protože na jedné
straně "bránili" dostihové koně a na druhé straně klidně házeli cihly
po koních policistů)! Historie přišla o rekord rekordů - 5 vítězství 1 koně a
jezdce.
Jen několik dní po VP, 29. října 1992, utrpěl Železník na běžné vyjížďce
frakturu korunkové kosti pravé zadní nohy. Byl okamžitě převezen do veterinární
nemocnice v Brně, kde se mu dostalo nejlepší péče. Noha se zahojila - přesto
však zranění znamenalo definitivní tečku za jeho oslnivou sportovní kariérou.
Podzim svého života prožil doma ve Světlé Hoře. Ve stáji v Malé Morávce
nedaleko Bruntálu, kdy žil od roku 2000, měl jako jediný kůň absolutní volnost
v podobě neomezeného výběhu.
Dne 22. prosince 2004 všechny milovníky koní i většinu ostatních zasáhla
smutná zpráva - Železník byl kvůli mnoha zdravotním problémům souvisejícím s
jeho vysokým věkem uspán.
Když Železník stanul před nebeskou bránu, řekl mu Bůh: " Vítej!!! Právě
se chystáš přeskočit práh věčnosti. Vlastně... Ty ses stal věčným již za svého
života. Lidé tam dole na Tebe nikdy nezapomenou , bodou Tě nosit neustále ve
svých srdcích a myslích. Příběhy o Tobě budou kolovat po generace. Prožil jsi
plný a šťasný život. Rozdával jsi radost...."
Železník absolvoval 58 startů: 30x první, 9x druhý, 1x třetí, 1x čtvrtý, 2x
pátý. Výhry 1 723 800 korun).
železník
(Kateřina, 2. 5. 2008 17:37)