Podle mého názoru je Legacy Outback vůz,který dal vzniknout novému směru s označením Crossover,respektive SUV. Outback je postaven na základě modelu Legacy a je určen jak pro pohodlnou jízdu na dálnicích,tak pro zdolávání lehkého terénu. Původně jeho produkce byla směřována pro japonský trh a hlavně pro severoamerické řidiče. Nespornou předností vozů Subaru je originální systém pohonu všech čtyř kol (Symetrical AWD - All Wheel Drive Systém) a u Outbacku ještě podporován vyšší světlou výškou. Noví majitelé v severních státech USA a zejména v Kanadě si Outbacka oblíbili také proto, že s ním bylo snadné jezdit po sněhu.
První generace: Vozidlo z roku 1995, mělo nejprve označení Legacy L wagon, ale do historie tohoto modelu od Subaru se počítá. První vůz s označením Outback začal jezdit o rok později a to i po Evropských silnicích. Již od prvních dnů po svém uvedení na trh dominoval jako pohodlný automobil,snadno zvládající jízdu po všech površích a za všech klimatických podmínek. První generace, byla osazována motory o objemu 2.5 litru spřažené převážně se čtyřrychlostní automatickou převodovkou. Boxer s objemem 2457ccm disponoval výkonem 110Kw (150Hp) při 5600ot/min a kroutícím momentem 221Nm při 4000ot/min. Kompresní poměr byl 9.7:1 a o časování šestnácti ventilů se starali čtyři vačky. Tato pohonná jednotka rozhýbe Outbacka na 100 kilometrovou rychlost za 9.7 sekundy. Podvozek, ve své podstatě zůstal stejný jako u mateřského Legacy. Odlišuje se pouze světlou výškou,která vzrostla na 200mm. Konstruktéři toho dosáhli podložením náprav,záměnou tlumičů za delší a samozřejmě koly o rozměru 205/70 R 15". Pod zádní nápravnicí nemohl chybět samosvorný diferenciál. Rozměry tohoto bez mála 1.5 tuny vážícího kombíka jsou: délka 4720mm, šířka 1715mm, výška 1555mm, rozvor náprav 2630mm. Karoserie Outbacka se od Legacy odlišuje hlavně dvoubarevným lakováním a mohutnějšími nárazníky, opatřené kulatými světli do mlhy. Dále Outback měl zpravidla vyšší stupeň výbavy.
Druhá generace: Téměř současně s uvedením nového Legacy na trh koncem roku 1998,se objevuje i nová generace Outbacku. Přepracovaná karoserie dává vozu ještě robusnější vzhled, ale přitom působí harmonicky a kompaktně. Určitou zásluhu na tom nese i kompletní "oplastování" spodních partií dveří a blatníků a jejich barevné odlišení. Snížil se i součinitel aerodynamického odporu na slušných 0.31. Pro ještě větší bezpečnost jsou do skeletu vpraveny takzvané prstencové výztužné rámy. Přední sloupky,boční výztuhy a oblast dveří zavazadlového prostoru jsou konstruovány jako jeden prstenec a díky tomu je energie případného nárazu z kteréhokoli směru účinně rozložena. Délka vozu zůstává na svých 4720mm jako u předchozího modelu, šířka povyrostla na 1745mm a zvýšen byl o 25mm. Na opak snížena byla světlá výška o jeden centimetr na 19cm a obuty byly na šestnáctipalcové disky pneumatiky o rozměru 215/60 R 16". K ještě klidnější jízdě s vlekem jistě přispívá i zvětšení rozvoru náprav na 2650mm. Vzrostla i váha Outbacku a to u verze s manuální převodovkou na 1505Kg, u automatu na 1520Kg. Důležitá změna nastala i u zadní nápravy,kterou zcela přepracovali a výsledkem je zvětšení zavazadlového prostoru na 455 litrů a při sklopených zadních sedačkách na pěkných 1646 litrů. Při té příležitosti dostali zadní tlumiče na starost i vyrovnávání při zatížení zadní části vozu (samonivelaci), známou z modelů Forester. Za povšimnutí stojí i modernější interier s přehledným rozmístěním všech ovládacích prvků. Ve standartní výbavě jsou mimo jiné dvě elektricky ovládaná střešní okna, automatická klimatizace a dva velkoobjemové airbagy typu US-SRS plus dva boční airbagy v předních sedadlech. Motor byl převzat z Legacy, tedy nový dvouvačkoví dvaapůllitr s výkonem 115Kw (156Hp) při 5600ot/min a kroutícím momentem 223Nm při 3600ot/min, poměr komprese je 10:1. V modelovém roce 2000 Subaru připravilo pro zákazníky překvapení v podobě úplně nového motoru s označením H6-3.0, z čehož je zřejmé, že se jedná o plochý šestiválec s objemem rovných 3000ccm. Výkon byl stanoven na 154Kw (209Hp) při 6000ot/min, kroutící moment na 282Nm při 4400ot/min. Poměr mezi objemem nasáté směsi a směsi která byla stlačena je 10.7:1. Plnění a vyplachování motoru zajišťuje 24 ventilů řízené čtyřmi vačkami poháněné řetězovým rozvodem. Outback s tímto agregátem se nabízel pouze s automatickou převodovkou a jeho váha se vyhoupla na 1610Kg. Další novinky pro tento rok se ukrývali uvnitř již zmiňované automatické převodovky (označení systému je VTD) a tou nejzásadnější je přidání mezinápravového diferenciálu se speciální lamelovou spojkou. Zároveň bylo poprvé použito elektronické řízení směrové stability (VDC) u vozidla s pohonem všech kol. Toto zařízení pozná nedotáčivost, či přetáčivost a podle toho některé kolo přibrzdí,popřípadě sníží výkon motoru. V roce 2001 dostává Outback (stejně jako Legacy) přední světlomety s jiným desingem. Tato druhá verze Outbacku se přestává vyrábět na konci roku 2003.
Třetí generace: Ještě na podzim roku 2003 sjíždí z výrobních pásů japonské automobilky další řada Outbacků, ale již značně "poevropštěná". Ostatně co jiného očekávat od šéfdesignéra, který v minulosti pracoval pro firmy jako je BMW, Pipinfarin, Alfa Romeo,nebo Fiat. Nicméně se dá o vzhledu karoserie říci, že se jedná pro spoustu motoristů o líbivější, sportovně-elegantní styl. Délka karoserie se vyšplhala na rozměr 4730mm, šířka dokonce na 1770mm a výška se naopak trochu zmenšila a to na 1545mm. Nápravy se opět o dva centimetry rozešli na konečných 2670mm. Nejnižší bod podvozku je vzdálen od vozovky již vyzkoušených 200mm. Váha tohoto Outbacku je kupodivu zhruba o 100kg menší oproti předchozí generaci. Modely byly v nabídce ve dvou motorizacích. Jedná se o dvaapůlku konstrukčně shodnou s předchozím modelem, která byla posilněna na 121Kw (165Hp) při 5600ot/min s kroutícím momentem 226Nm při 4400ot/min. Druhá varianta je třílitr také známí z minulosti opět s nadopovaným výkonem na 180Kw (245Hp) při 6600ot/min a kroutákem 297Nm při 4200ot/min. Pro úsporu paliva je k dispozici inteligentní řídící systém SI-DRIVE, kde můžeme volit ve třech režimech - Intelligent, Sport a Sport Sharp. Tato silnější verze byla obuta pneumatikami o rozměru 215/55 R 17" a dodává se výhradně s pětirychlostní automatickou převodovkou - VTD. Velmi výrazných změn doznal interiér, jeho zpracování a použité materiály jsou tradičně na vysoké úrovni. Poprvé se v Outbacku objevil velký barevný dotykový displej, na kterém obsluhujeme satelitní navigaci a palubní počítač jemuž se Subaru dlouho bránilo z důvodu rozptylování řidiče. Pro rok 2007 je mírně upravená maska chladiče i přední nárazník a lehce přepracovaná je také palubní deska. Za zmínku určitě stojí alternativa na pohon LPG. Se zařízením od Holandské firmy Vialle,které nechává montovat český dovozce, získal Outback dojezd až 900 km.
14.10.07 Als
Neni co dodat Subaru je Subaru
(rici, 12. 12. 2007 16:51)