Jawa 50 typ 23 Mustang
Jawa 50 typ 23 Mustang byl zpočátku určen jen pro vývoz. Vznikl vlastně na základě průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu z pionýra Jawa 20. Rám zůstal stejný, byl jenom doplněn nosníkem pod sedlem. Blatníky byly mělké, kruhové. Do otevřeného prostoru mezi sedlem a řídítky byla umístěna velká palivová nádrž na 8 litrů. Vzhled měla na svědomí částečně italská firma ItalJet (kupovala v Povážských strojárnách motory), od níž se konstruktérům zalíbila nádrž jednoho motocyklu.Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 hotový první vzorek. Nejdřív byl určen pouze pro vývoz (USA, NDR, NSR, Polsko atd.), ale po zájmu i doma se na začátku 70. začal prodávat i u nás. Nový vzhled byl šokem zejména pro vyznavače klasických pionýrů. Když byl motocykl poprvé předveden při oponentuře, jeden z funkcionářů vyhrkl: "Probůh, to je nějaký nedodělaný." Později se tento model stal jedním z nejoblíbenějších a v roce 1982 uzavřel jejich výrobu. Motor a s tím i výkony jsou shodné s typem 20.
Náhledy fotografií ze složky jawa 23 mustang