Jak nachystat Váš skútr na zimu?
Máme pro Vás jedenáct rad, jak zazimovat Vašeho miláčka!
1. Vnitřek
palivové nádrže
chráníme před korozí
Jestliže má motocykl s plechovou
nádrž,
naplníme nádrž
zcela po okraj novým benzínem (U dvoudobých (dále jen 2T) motorů smícháme s olejem v předepsaném poměru). Tato procedura se
nemusí dělat u většiny skútrů,ty mají totiž nádrž z plastu.Nyní už jen uzavřeme přívod paliva do
karburátoru,nastartujeme a necháme běžet
motor na volnoběh,
než
sám zhasne, tím docílíme toho, že
se nám přes zimu neusadí nečistoty v
karburátoru. U skútru uzavřít
přívod paliva nejde, proto
vypustíme nádrž
a necháme motor běžet,než sám zhasne zabráníte čištění karbecu na jaře.
2. Válec a olej
Není to dlouho co se neustále doporučovala následující operace
- do válce vstříkneme
malé množství
čistého motorového oleje, protočíme motor (nestartujeme!) a namontujeme svíčku.
Ovšem nové studie prokázali, že
daný způsob je zcela nevhodný,
chrání sice před
korozí, ale na stěnách
válce atd. jsou vymezené vůle
karbonem a nalitím oleje se může
karbon rozpustit, mohou pak nastat problémy. Takže olej do válce nevstřikovat...
3. Akumulátor
Akumulátor, neboli baterii vyjmeme z motocyklu, zkontrolujeme množství elektrolytu, popřípadě doplníme destilovanou vodu.
Kontakty baterie očistíme ocelovým kartáčem a namažeme vazelínou. V průběhu zimy necháme baterii
alespoň 2x vybít a dobít (samovolné
vybíjení,tím,že
baterie stojí, výrazně
snižuje
její životnost)
Pokud máte gelovou bezúdržbovou
baterii, potom nám odpadá nutnost dobíjení přes zimu.
4. Umývání
Motocykl umyjeme, opláchneme a důkladně
usušíme. Lakované a chromované díly navoskujeme. Plasty můžeme ošetřit speciálním sprejem na to
určený.
5. Sekundární hnací řetěz (pozn.
u skútrů - řemen)
Pokud chceme dopřát řetězu opravdovou péči,uděláme následující.Do hrnce
nalijeme směs
mot. oleje a technického benzínu,hrnec dáme na plotnu a necháme vařit,nenecháváme dojít až do varu!!Poté ponoříme demontovaný řetěz do této koupele a vaříme.V této koupeli se totiž z řetězu uvolní plno
nečistot,které bychom jinak neodstranili.Poté usušíme a namažeme konzervačním olejem
(WD-40 či KONKOR).U skůtrů se o řemen nemusíme zvlášť starat,pokud ovšem chceme,můžeme řemen demontovat,jeho stálé
napnutí,mu totiž
nedělá dobře.
6. Pneumatiky
Nahustíme na předepsaný
tlak, případně lehce přehustíme o 0,2-0,5 bar a
nakonzervujeme přípravkem
na gumu. Je také dobré, v průběhu zimy koly několikrát pootočit, zamezíme
tím vzniku "otlačenin".
7. Motory vodou
chlazené
Jestli máte vodou chlazené motory a máte v chladiči destilovanou
vodu je dobré jí vypustit nebo dát nemrznoucí kapalinu, aby vám chladič
nepovyrost
8. Proti reznutí výfuku
Je dobré zacpat výfuk igelitovým sáčkem proti pronikání vlhkosti do
výfuku.
9. Promazání
Promažeme
olejem ve spreji WD 40 brzdové páčky a tlumiče. Bovdeny by se mazat neměli (ty novější), protože je v nich silikonová
kluzká hmota, kterou byste mohli olejem narušit a paradoxně byste jim ukrátili životnost-nové bovdeny jsou
bezúdržbové.
Pozor na promazávaní zámků
a zapalování - pouze sprejem na to určeným, který je na grafitovém základě.
10. Hurá do teplíčka...
Motocykl postavíme na hlavní stojan,překryjeme prodyšnou textilií,
na které se nesmí srážet
vlhkost. Místnost by měla
být suchá, ovšem nikoliv vyhřívaná...
11. Průběžné startování
Minimálně jednou za měsíc by jsme měli motor nastartovat, aby se
prohřál. Je dobré ho postavit na
stojan, nastartovat nožním
startérem, nechat ho běžet
na volnoběžné otáčky, aby se prohřál a netúrovat ho hned za
studena.
Veškeré věci na skútry naleznete na: http://www.scootland.cz/