Pravidla ChRS
1.
ZÁKLADNĺ USTANOVENÍ
Pravidla mohou být bez omezení rozšiřována a překládána do
národních i nadnárodních jazyků.
1.1 Obecná pravidla
Na tuto kategorii je možné aplikovat všeobecné řády SMČR
(Svaz modelářů České republiky), které nejsou v rozporu s těmito pravidly.
1.2 Bezpečnost
Bezpečnost všech účastníků a diváků má vždy nejvyšší
prioritu. Jakékoliv chování účastníků, ale i přihlížejících, které je
organizátorem rallye shledáno jako nebezpečné, musí vést k okamžité nápravě,
případně až k zastavení závodů. Zúčastnění diváci se vždy musí nacházet v
prostoru pro diváky, který musí být organizátorem akce vždy vymezen.
2. PARAMETRY VOZIDEL
2.1 Model
Model musí být postaven jako polomaketa skutečného
soutěžního vozu.
Závodní model musí vyhlížet podobně jako originál, karosérie
musí být nabarvena (barevné provedení může být dle vlastního návrhu).
Model nesmí poškozovat trať.
2.2 Konstrukce
Model musí být postaven na továrním podvozku Tamiya TT- 01.
Případné udělení výjimek bude řešeno individuálně.
2.3 Rozměry
Rozměry modelu jsou dány měřítkem stavebnice 1:10.
Žádná část podvozku a přítlačného křídla nesmí přesahovat maximální
šířku karosérie.
2.4 Motor
Model může být poháněn pouze původním motorem typ 540 bez
jakýchkoliv úprav (změny počtu závitů, typu vinutí apod. jsou nepřípustné).
2.5 Hmotnost modelu
Hmotnost modelu není limitována.
2.6 Akumulátory
Jako zdroj energie pro pohonnou jednotku jsou povoleny NiCd
(NiMH) akumulátory ve složení max. 6 článků. Jejich nominální kapacita je
omezena na 1900 mAh.
2.7 Rádiové vybavení
Je povoleno použití pouze profesionálně vyrobeného RC
zařízení s platnou certifikací pro provoz v ČR.
Počet ovládaných funkcí modelu není omezen. Každý vysílač
může být podroben zkoušce rušení na sousedních kanálech a zkoušce dosahu před
začátkem závodů.
3. PROSTOR ZÁVODŮ
3.1 Závodní okruh
Závodní okruh je prostor, který je vyhrazen pro jízdu
závodních vozů.
V průběhu závodů se v tomto prostoru nesmí nikdo zdržovat (s
výjimkou nasazovačů).
3.2 Vyznačení závodní dráhy
Závodní dráha musí být vybudována na rovné ploše, musí být
jasně, zřetelně a jednoznačně vyznačena. Dráhu vymezují vytyčovací prvky.
Dráha by měla mít střídavý startovací rošt s rozestupy
minimálně 1,0 metr. Rošt na rovném úseku startu je žádoucí, avšak není
podmínkou.
• povrch dráhy:
asfalt, beton, umělý povrch
• min.velikost
plochy pro vytyčení dráhy: 6 m x 10 m
• min.šířka dráhy:
• doporučená šířka
dráhy:
• stavba trati je
pouze věcí ředitele závodu, jakékoliv svévolné úpravy tratě závodníky jsou
zakázány!
3.3 Prostor pro diváky
Prostor pro diváky musí být zřetelně vyznačen. Návštěvníci
se musí zdržovat v tomto prostoru.
4. ORGANIZACE
ZÁVODŮ
4.1 Princip organizace
Championship Rallye Sasta se jede jako seriál 12
samostatných bodovaných závodů (rallye), z nichž se dva nejhorší (případně
chybějící) výsledky škrtají.
Po odjetí posledního závodu je provedeno vyhlášení celkového
pořadí v celém seriálu.
4.2 Struktura závodů rallye
Rallye tvoří kolo rozjížděk a finále (zpravidla dvě až tři
rozjížďky a finále). Každá rozjížďka zahrnuje společný závod dvou až šesti závodníků,
kteří závodí způsobem každý proti každému. Nasazení závodníků do jednotlivých
rozjížděk i pořadí závodníků na startovním roštu u rozjížďky určí los.
Kolo rozjížděk je uzavřeno v okamžiku, kdy všichni jezdci
absolvují právě jeden závod.
Do finále postupují první dva (v případě tří rozjížděk pouze
první v pořadí) z každé rozjížďky.
Podle dosažených výsledků v rozjížďkách se řadí vozy na
startu ve finále.
4.3 Postup losování
1) číslo rozjížďky a pořadí na
startu
2) auto
3) baterie
4) pneumatiky
4.4 Bodové hodnocení
Účast v závodu 1b
Vítězství v rozjížďce 1b
Finále 4. místo 1b
Finále 3. místo 2b
Finále 2. místo 3b
Finále 1. místo 4b
Pro započítání bodů do
celkového hodnocení seríálu ChRS je podmínkou účast min. 5 závodníků v závodě.
5. PRAVIDLA ZÁVODŮ
5.1 Start a průběh závodu
Start probíhá chronologicky následovně:
1. Hlášení 3 minuty do startu - je určeno pro jezdce i nasazovače
2. Hlášení 1 minuta do startu - určeno hlavně nasazovačům, musí být již na svých postech. Poslední
možnost pro odložení startu o 10 min. pro závažný technický problém (lze jen
jednou a to pouze ve finále)
3. Hlášení 30 vteřin do startu - kontrola nasazovačů. Všichni se přihlásí
zvednutou rukou, závodníci přenáší auta na startovní rošt
4. Hlášení 15 vteřin do startu - všichni závodníci jsou připraveni ke startu
na svých v určeném prostoru
5. 5 vteřin do startu - je zahájeno odpočítávání
6. 0 sec - START.
Kdokoliv z jezdců zapříčiní prodlení
časového sledu, nebo naopak, ulije start, (po dobu odpočítávání, 3 vteřiny před
startem, se hne ze svého postu), je poprvé napomenut a podruhé startuje z boxu
jako poslední na pokyn startéra.
V případě, že jezdec úmyslně
nebo vlastní chybou opustí trať a to by vedlo k jeho zvýhodnění (zkrácení
tratě …) je povinen přerušit jízdu a počkat na nasazení zpět na trať
nasazovačem. Pokračovat v jízdě bez nasazení nasazovačem může jen
v případě, že ho k tomu vyzve osoba pověřená (ředitel závodu, zástupce
ředitele závodu). Návrat na trať je možný na nejbližším možném místě po směru
závodu a to tak aby neohrozil ani neomezil ostatní účastníky závodu.
Ocitne-li se jezdec mimo trať cizím
zaviněním ( může pokračovat v jízdě aniž by byl nasazen nasazovačem.
Návrat na trať je možný na nejbližším možném místě po směru závodu a to tak aby
neohrozil ani neomezil ostatní účastníky závodu.
Pokud jezdci vypoví v jízdě motor,
nebo dojde k jakékoliv technické závadě, je povolena oprava pouze v boxu. V
jedné jízdě je možno použít pouze jeden model!
Nasazovač není určen k jakékoliv
technické pomoci, a je povinen se maximálně věnovat nasazování. Pokud vozidlo
brání V jízdě ostatním, nasazovač neprodleně odstaví tento vůz z jízdní dráhy a
pokračuje v nasazování.
5.2 Povinnosti závodníků
Všichni závodníci jsou povinni se zúčastnit rozpravy i
vyhlášení výsledků.
Po dojetí jízdy vrátí závodník čip
(byl-li používán), neprodleně odevzdá auto na technickou kontrolu s odejmutou
karoserií a jde nasazovat na trať auta další jízdy.
Na svém nasazovacím stanovišti musí
stát nejpozději 1 minutu před startem, pokud tak neučiní, bude mu škrtnut
nejlepší do té doby dosažený výsledek v seriálu závodů. Pokud však zatím
nedokončil ani jednu jízdu, škrtá se mu první následná jízda.
Pokud se závodník z jakéhokoliv
důvodu nezúčastní rozjížďky nebo finále, je přesto povinen jít nasazovat. Závodník
není nikdy této povinnosti zbaven, pokud tak neurčí ředitel závodu již v
rozpravě. Závodník může poslat za sebe plnohodnotného náhradníka pro
nasazování.
Soutěžící musí být nejpozději 15
sekund před startem své jízdy v prostoru pro závodníky. Pokud se nedostaví
včas, nebude k jízdě připuštěn.
Po odstartování rozjížďky/finále
není povoleno měnit své místo v prostoru pro závodníky, předat řízení jiné
osobě nebo jakkoli rušit ostatní závodníky. Závodník během závodu může opustit
prostor pro závodníky (cesta do boxu), ale jen tak, aby neomezil ostatní.
Po oznámení, že závodník ukončil
jednotlivou jízdu, je povinen buď dokončit započaté kolo, nebo zastavit vozidlo
na vhodném místě závodní tratě tak, aby se zabránilo dojezdovým kolizím a
případně nebránil ostatním jezdcům v další jízdě.
Je-li při závodech používáno
elektronické měření, je závodník povinen na svém autě umístit transpondér (čip)
a to buď osobní, který nahlásí pořadateli anebo přidělený pořadatelem.
Závodník je povinen na svém autě
umístit transpondér tak, aby při kolizi vozidla, jeho převrácení nebo při
opuštění trati nedošlo k jeho poškození, popřípadě kontaktu s vozovkou nebo
okolím. Pořadatel má právo přikázat závodníkovi změnit umístění čipu.
5.3 Předjíždění a dávání přednosti
Pokud rychlejší auto dojíždí pomalejší o kolo, dojížděné
auto musí uvolnit stopu a umožnit bezpečné předjetí. Na tuto situaci upozorní
rychlejší závodník rozhodčí.
6. TRESTY, PENALIZACE A PROTESTY
6.1 Tresty
a) Sprosté mluvení, nadávání - si mezi jezdci!!!
b) Bezohledná jízda (úmyslné najíždění zezadu nebo z boku)
c) Očividné blokování soupeře
d) Neuvolnění trati jezdci, který předjíždí o celé kolo
e) Liknavé nasazování - tresty si nasazovači přinesou do své
finálové jízdy - hodnotí se jako tresty při závodě
f) Za nesportovní chování v prostoru závodníků, za
nebezpečnou jízdu, za zkracování tratě
1. trest - napomenutí
2. trest - STOP ‘N GO“ 10 vteřin mimo trať —
závodník musí zastavit v určeném prostoru nejpozději v následujícím kole
3. trest - diskvalifikace
Při návratu závodníka zpět na trať po vykonání trestu STOP
‘N GO“ 10 vteřin mimo trať z místa k tomuto vyhrazeného nesmí
závodník ohrozit ani omezit ostatní účastníky závodu.
V případě diskvalifikace musí závodník neprodleně
opustit trať a umísti vozidlo tak, aby neohrožovalo ani neomezovalo ostatní
závodníky v dalším průběhu závodu.
6.2 Penalizace
V případě startu s modelem neodpovídajícím technickým
předpisům, bude závodník vyloučen z daného závodu a nebudou mu z něj
započítány žádné body.
Proti tomuto rozhodnutí
není odvolání!
6.3. Protest
Domnívá-li se závodník, který je přihlášený do seriálu
závodů ChRS, že došlo k porušení pravidel nebo k jiné nespravedlnosti, může
podat do rukou ředitele závodu protest.
Protest je možno podat písemně do 10 min. od ukončení jízdy
spolu s kaucí 100 KČ.
Pokud je protest uznán jako oprávněný, bude kauce vrácena. V
opačném případě propadá organizátorovi akce.
Ředitel závodu je povinen rozhodnout o oprávněnosti protestu
do zahájení další jízdy.
7. PROPOZICE ZÁVODU
7.1 Obsah propozic
Pro oficiální závod série ChRS musí být vydány propozice, ve
kterých musí být definováno:
- datum, čas a místo konání závodu
- jméno ředitele závodu
- způsob, čas a místo přihlášení
- podmínky účasti.
Vhodné jsou i doplňující údaje jako druh závodu, upřesnění
pravidel, časový rozvrh, schéma tratě apod.)
7.2 Časový rozpis závodů
Propozice pro jednotlivé závody musí být známy vždy
minimálně 10 dnů před termínem konání závodů.
8. ŘEDITEL ZÁVODU A OSTATNÍ FUNKCE
8.1 Volba ředitele závodu a ostatních funkcí
Ředitele závodu určí Rada ChRS v rámci přípravy závodu
minimálně 14 dní před plánovaným termínem konání závodů. Ostatní funkce budou
přiděleny ředitelem závodu během rozpravy k danému závodu.
8.2 Ředitel závodu
Při přípravě a průběhu závodu zastupuje organizátora akce.
Je odpovědný za přípravu závodů (vydání propozic, evidenci
přihlášek závodníků, vytýčení trati, prostoru pro diváky, rozmístění nasazovačů)
a za celkovou organizaci a bezpečnost závodů.
Přijímá protesty, řeší problémy a vydává příslušná
rozhodnutí.
Má funkci hlavního rozhodčího.
Rozhoduje o zrušení závodu v případě nepříznivých podmínek.
V případě, že se z klimatických nebo jiných důvodů neodjedou alespoň všechny
rozjížďky, závod nelze oficiálně započítat do seriálu ChRS.
8.3 Zástupce ředitele závodu
Zastupuje ředitele závodu v jeho nepřítomnosti. Má
stejné pravomoci jako ředitel závodu. Tato funkce může být sloučena
s funkcí startéra.
8.3 Startér
Hlídá časový průběh závodu dle bodu 5.1. Zaznamenává pořadí
(časy) jezdců v jednotlivých rozjížďkách a finále. Hlídá průběh trestu STOP
‘N GO“ 10 vteřin mimo trať.
Do každého závodu seriálu musí být zvoleni min. 2 startéři.
8.4 Nasazovači
Nasazovač je v průběhu závodu na jemu vyhrazeném
stanovišti a sleduje přidělený úsek tratě.V případě, že auto opustí trať je
povinen toto neprodleně nasadit zpět a to tak, že neohrozí ani neomezí ostatní
účastníky závodu. Více bod 5.2.
9. REGISTRACE A PŘIHLÁŠENÍ ZÁVODNÍKŮ
9.1 Podmínky pro registraci do seriálu ChRS
Do seriálu závodů „Championship Rallye Sasta“ probíhá registrace před jeho započetím
nebo v jeho průběhu. Nejpozději však 7 dní před startem 7. závodu série.
První závod je možno absolvovat nejdříve 7 dní po platné registraci. Podmínkou
registrace je úplné vyplnění registračního formuláře, dodání 1ks fotografie
pasového formátu (nejlépe v elektronické podobě) a složení registračního
poplatku viz. bod 11. Jako potvrzení platné registrace do seriálu ChRS obdrží
závodník do 7 dnů od registrace kartu závodníka, kterou je povinen nosit na
jednotlivé závody seriálu ChRS.
9.2 Podmínky pro
registraci do jednotlivých závodů seriálu ChRS
Do jednotlivých závodů seriálu ChRS je závodník povinen se
registrovat nejpozději 7 dní před jejich konáním.
Podmínkou pro registraci do jednotlivých závodů seriálu ChRS
je platná registrace do celého seriálu ChRS viz. bod
10. NASAZENÍ FIREMNICH VOZŮ
10.1 Podmínky pro zapůjčení firemních soutěžních
vozů
Vůz si pro závod může půjčit pouze přihlášený a
zaregistrovaný jezdec.
Před jízdou budou vozy závodníkům přiděleny losem. Stejným
způsobem budou přidělovány i pohonné akumulátory, případně pneumatiky.
10.2 Hmotná odpovědnost
Po rozlosování si závodníci vyzvednou vozy, provedou jejich
kontrolu a upozorní na případné závady ředitele závodu.
Za veškerá poškození odpovídá závodník, který jel
s vozem poslední! Ten také zajišťuje a hradí případné opravy.
11. POPLATKY
Registrace závodníka do ChRS 75,-
Kč
Startovné do jednotlivých závodů 30,- Kč
Zapůjčení auta pro závod 20,-
Kč
Zapůjčení pneumatik pro závod 20,- Kč
Zapůjčení auta pro tréning (1 x baterie) 5,- Kč
12. EKOLOGICKÝ DODATEK
Po ukončení závodu je ředitel závodu odpovědný za uvedení
dějiště závodů do původního stavu. S vysloužilými a poškozenými akumulátory
(Li-Ion, Li-Pol, NiCd, NiMH), suchými články a vyřazenou elektroniku je jejich
vlastník (každý modelář) povinen nakládat jako s nebezpečným odpadem a
likvidovat je způsobem, který nařizuje výrobce (odevzdat do sběrného dvora).
vydala Rada ChRS
srpen 2007