jawa 50
JAWA 05
Nový model, označený jako Jawa 50 typ 05, měl významné úpravy rámu, zejména v
jeho zadní části. Kyvná vidlice měla dvě samostatné pružicí jednotky s kapalinovými
tlumiči. Už nebyla trubková, ale lisovaná. Stupačky pro spolujezdce byly umístěny na
ní, takže jeho nohy pérovaly spolu se zadním kolem. To vyžadovalo výjimku ze
zákona, která se uplatňovala až do konce výroby pionýrů. Motor měl znovu zvýšený
výkon, na 2,2 kW při 6000 1/min. Vlastní hmotnost ale narostla, z původních 47 kg u
typu 550 přes 55 kg u typu 555 až na 65 kg, takže maximální rychlost zůstala na 60
km/h. Z dalších úprav je možné připomenout zvětšení nádrže paliva ze 3,5 l na 5,5 l a
její přemístění do podsedlového prostoru. Typ 05 byl základním stavebním prvkem
pro novou řadu, označenou jako typy 20, 21 a 23, které se staly nosným programem
Považských strojární na dalších přibližně 15 let.
Jawa 23 MustangMalý motocykl JAWA 50, Typ 23A Mustang je odvozený od motocyklu JAWA 50,
Typ 20 a 21. Technické parametry, obsluhu i údržbu má v podstatě stejnou jako typy
20 a 21. Motor je u všech typu stejný. Typ 23A má alternátor o výkonu 30 W (pro
reflektor 25/25 W a zadní světlo 5 W). Palivová nádrž je umístěná za řídítky a má
objem 8 litru. Schránka na nářadí je pod sedlem. Motocykl má minimálně krytů a je
opatřený stupačkami. Nastavení reflektoru: Vertikálně se reflektor nastavuje
uvolněním dvou šroubu na stranách reflektoru a otočením reflektoru směrem nahoru
nebo dolu podle potřeby. Stranově se reflektor nastavuje pomocí dvou seřizovacích
šroubů, které jsou na chromovaném rámečku kolem reflektoru. Motor dvoudobý
vzduchem chlazený ležatý jednoválec
Největší vzhledovou změnou se mohl pochlubit typ 23 (též 223.200) nazvaný
Mustang. Byl zbaven karoserie. Známý podvozek doplnil nosník pod sedlem. Blatníky
byly mělké, kruhové. Do otevřeného prostoru mezi sedlem a řídítky byla umístěna
velká palivová nádrž na 8 litrů. Vzhled měla na svědomí částečně italská firma Italjet,
která kupovala do svých motocyklů motory v Považských strojárnách. Těm se
naopak zalíbila italská nádrž na palivo a dílo bylo hotovo. Nový vzhled byl šokem
zejména pro vyznavače klasických pionýrů. Když byl motocykl poprvé předveden při
oponentuře, jeden z funkcionářů vyhrkl: "Prubůh, to je nějaký nedodělaný." Později se
tento model stal jedním z nejoblíbenějších.
Objem 49,9 ccm
Vrtání x Zdvih 38 x 44
Výkon 2,6 kW (3,5 k) pri 6700 ot./min.
Kompresní poměr 9,2 : 1
Maximální rychlost 65 km/h
Hmotnost bez paliva 65 kg
Hmotnost s palivem 70 kg
Spotřeba 2,3-3,2 l/100km