Beatnici
Beatnici ( anglicky beat generation – /bít dženerejšn/)
„ hnutí amerických beatníků a prozaiků“
beat generace v Americe 50. – 60. léta – nonkomformisté. Básníci beatové generace psali poezii, která byla určena k veřejnému čtení a poslechu.
Byla přednášena v nočních barech, hospůdkách, kavárničkách, kabaretech – za doprovodu jazzové hudby. Básník – recitátor se podobal spíše zpěvákovi pop-muzic.
Beat – jednak „zbitý“ unavený životem, jednak blažený, neboť hledal únik. Projev negativismu, revolty, výsměch tradičním hodnotám ( bohatství, kariéra, rodina). Oficiální morálka je dána prosperující konzumní společností. Přiklání se k zenbuddhismu.
Rysy:
- revolta, výsměch typickým hodnotám americké společnosti
- hledání vnitřní svobody
- touha po opojení
- hektický životní styl
- centrum San Francisko
Hledají smyslu svého života, nalézají ho ve výstřední módě – vzhled zanedbanosti, touha po rozkoši ( vliv alkoholu, drog, tuláctví, džezové hudby, sexuální nevázanosti, dobrovolná chudoba)
Snažili se neustále šokovat
Literatura byla odpovědí na erotické výzvy, výpovědi, erotická otevřenost, vulgarismy, slang, snaha šokovat, provokovat
Autoři:
Allen Ginsberg : Kvílení a jiné básně
Kadiš a jiné básně
Jack Kerouac : Na cestě
Doktor Sax
Dharmoví tuláci
Andělé zkázy
Allen Ginsberg / elen ginsberg/ ( 1926-1997)
Psal individualistickou poezii, která byla plná vnitřního utrpení. Označoval jako „špína vlastního já“.Pocházel z rusko-židovské rodiny. Jeho matka trpěla duševní poruchou: paranoiou. Po vystudování Columbia College obdržel titul Bc. Vystřídal několik zaměstnání, stal se i recenzentem Newswerk. 1965 – byl zvolen vysokoškoláky králem majálesu, ale byl vyhoštěn z naší země.
Procestoval celou Evropu, Afriku, Ameriku. PO návratu z cest vydal do San Franciska vyvolává jeho sbírka obrovský skandál. Ginsberg se stává symbolem americké „protikultury“. Svůj pacifistický postoj vyjadřuje autor často až formou bojovné rétoriky. Ve svých dílech se zabývá židovskou tématikou. Stal se zakladatelem hnutí hippies.
Byl homosexuál, ale špatně se stím smiřuje. Zamiloval se do svého kamaráda Neala Cassidoho. Celoživotním partnerem byl Peter Orlovsky. Experimentoval s haluciogeny.
Dílo:
Kvílení a jiné básně – verše jsou intimní povahy, nekompromisně kritické vůči moderní společnosti. Nesnáší stereotypní život a pokrytectví. Vysmívají se konzumu. Nejhorší je honba za penězi. Snaží se uniknout do stavu blaženosti, což jim umožňuje zenbuddhismus. Cílem díla je šokovat, provokovat.
Dílo je rozděleno do tří částí:
- Lidé zažívají smutek až do krajnosti. Básně jsou psány pod vlivem drog. Šokují svojí obscéností. Nesouvisí se situací, momenty smutku.
- Příčiny jejich zbídačení jsou spatřovány v molochu moderní civilizace. Moloch je symbol zla, krutosti, peněz. Vše, co člověk ničí ve Starém zákoně – modla, do jejíchž rozžhavených rukou byly vkládány lidské oběti
- Poslední je zklidnění. Lyrický subjekt oslavuje člověka Carla Solomona, Ginsberg se setkal s tímto člověkem v léčebně.
Kadiš a jiné básně – hebrejská modlitba za mrtvé
Elegie, nářek nad mrtvou matkou, ruskou emigrantkou Naomi. Dalším propojením mezi vnitřním osobním pocitem a prožitkem s jakousi dokumentarizací společenských událostí. Ze vztahu k matce a její nemoci vyrůstá jakási metafyzická dimenze vědomí, že celý národ je zajatcem iluzí v naprosto bezcitné době.
Zkáza Ameriky – vznikla ze zápisků z cest po USA. Ve smrti svých přátel Neala Cassadyho a Jacka Kerouaca vidí konec symbolu americké nevinnosti a schopnosti samostatné tvorby