7.11. 2007
cíl: procvičování tvarů podstatných jmen podle vzorů
struktura:
v Kontrola dú – forma ( jednotlivě žáci odpovídají na otázky)
v Zadání dú - 19/4 –
Motivace : lze navodit dobrá atmosféra hrou - každý vysloví své jméno a rychle určí vzor
v Opakování – fixace pojmů spojených s tvaroslovím ( podstatná jména)
Formou myšlenkových map ( napíšeme základní pojem doprostřed kruhu a poté jakoby vystřelujeme blesky směrem ke kraji papíru. Ke krajům doplňujeme pojmy:
Ø Definice podstatných jmen
Ø Druhy podstatných jmen
Ø Skloňování – určení mluvnických kategorií
Ø Rozlišovat významy: konkrétních a abstraktních pj
Ø Přesně pochopit význam obecných a vlastních jmen ( nutnost použít pravidla českého pravopisu)
Ø Ovládat vzory podstatných jmen rozdělených podle rodů
Cvičení z učebnice (19/1,2,3)
Hledání souvislostí ( řešení úkolů na liště) – báje, pověst…soutěž ve vypravování bájí
v Pravopisné cvičení:
O Zem-
Představ- lid- o Zem- a o vesmíru b-l- rozdílné. Indové tvrdil-, že Zem- nesou vel-kánští slon-. Řekové si myslel-, že ji drž- obr Atlas. Teprve v 16. století polsk- hv-zdář M-kuláš Kopern-k změřil poh-b- těles na neb- a dokázal, že středem soustav- je Slunce. Ital Galileo Galilei novým- v-nález-, kter-mi byly dalekohled-, poh-b- těles sledoval. C-rkev však všechn- jej-ch spis- zakázala.
Vyhledej a vyznač 16 povolání rodu mužského, z písmen v tmavých polích napsaných červeně složte tajenku
P | E | K | A | Ř | K | Á | J | O | V |
K | O | U | Z | E | L | N | Í | K | M |
O | N | CH | P | Z | E | É | A | P | A |
M | L | A | I | N | T | I | K | Ř | L |
I | E | Ř | L | Í | I | Š | A | A | Í |
N | T | T | O | K | Č | B | EE | V | Ř |
Í | I | Š | T | I | U | E | CH | N | Y |
K | D | V | D | Z | E | D | N | Í | K |
Z | E | I | R | Ý | N | E | Ž | N | I |
Ú | Ř | E | D | N | Í | K | O | R | Y |
-relaxace – odpočinek – převyprávíme báji : O Prométheovi
doplňující cvičení o J.Nerudovi a J.A. Komenském ( žáci si sami připraví mluvní cvičení)
Zhodnocení cíle ( základem jazyka jsou podstatná jména, a proto bychom měli vědět, co je podstatné jméno, jak jej poznáme ve větě atd. – proč -
- pro dokonalou komunikaci mezi lidmi)
Sebehodnocení
- Co se mi povedlo?
- Co musím zlepšit?
- Proč se musím učit? – podstata všeho snažení a neustálé sebezdokonalování
- Budu to potřebovat ve svém budoucím životě?
v