Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obrazek

 

 

http://www.baaa-acro.com/1947/archives/crash-of-a-lisunov-li-2-in-plouznice-13-killed/ 

yr-tai-1-tars.jpg

Letadlo ztratilo orientaci a vlétlo do lesa.Letoun letěl na pravidelné lince z Bukurešti - do Prahy. Dne 21.11.1947 v 18 hodin po setmění. Ploužnice  Lomnice nad Popelkou.

Lisunov Li-2 YR-TAI výr.č.18423509   Letadlo patřilo Rumunsko - Sovětské společnosti TARS /Transporturi Aeriene Romana Sovietica /Letadlo pro silnou mlhu a závadu na radiovybaveni,ztratilo orientaci narazilo čelně do lesa vyvrátilo mnoho silných stromů  roztříštilo se a začalo hořet.

Cestující:

 Horia Grigorescu.

 Rumunský velvyslanec v Praze.

 ( lehce zraněn )

Roland Diguleon z Paříže.  

Ing. František Baxa z Bratislavy.  

Alfred Davidson z Paříže. Američan.

Brothová Kateřina z Aradu se 14 letým synem.

Pierre Nicole, novinář ze Ženevy.

Ellena Alweil z Bukurešti a její 3 letá dcera Lucien.

Kateřina Mullerová z Dubé u Kladna.

Abraham Fischer z Palestiny.

Jolana Ficher z Palestiny.

ing. Ryba z Prahy.

Rafael Gross z Temešváru, s chotí a 9 měsíčním děckem .

Neznámá mladá žena kolem 25 let, která utrpěla otřes mozku.

Osádka: 

Pilot Grosen George z Bukurešti jemuž byla amputována noha .

Stevardka.

 Semenescu Annemaria.

 Mechanik.

 Cicu Dimitriu z Bukurešti .

( Pilot Grosen a paní Grossová matka zachráněného 9 měsíčního děcka , svým zraněním v nemocnici podlehli   )

Na místo tragédie odjela ještě v noci komise leteckého odboru ministerstva dopravy,která za účasti vojáků jičínské posádky a místních hasičů zkoumala její příčiny.

Identifikace usmrcených, snesených do stodoly vedle hospody,byla stížena vzhledem k velkému stupni jejich ohoření.Konečná bilance neštěstí představovala 9 mrtvých a řadu těžce a lehce zraněných.Po čase došlo v souvislosti s touto havárií k nečekanému objevu: To když pan Kynčl, nalezl při likvidaci trosek letadla několik kg zlata ( mince a jinné cennosti v tehdejší hodnotě cca 6 mil Korun)Nález byl po odevzdání a sepsání na místní četnické stanici zabaven státním zastupitelstvím v Jičíně a později uložen v Národní bance v Praze.Poškozené motory letadla byly složeny na rampě lomnického vlakového nádraží a záhy odvezeny k demontáži na náhraní díly, část zbytků letadla skončila v libereckém Kovošrotu.Pruh lesa s přeraženýmí stromy v místě havárie byl později vykácen a nově osázen.Ještě mnoho let po události však průsek lesa označoval místo, které se stalo svědkem největší letecké katastrofy na Lomnicku.

Prameny:   

Stráž severu ročnik III. č 273/23.11.1947

Lomnické noviny listopad 1997

 

 

tars--detail.jpg

 

li-2p-tars.jpg

 

Náhledy fotografií ze složky 21.11.1947 Ploužnice-Lomnice nad Popelkou

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář