http://www.baaa-acro.com/1947/archives/crash-of-a-lisunov-li-2-in-plouznice-13-killed/
Letadlo ztratilo orientaci a vlétlo do lesa.Letoun letěl na pravidelné lince z Bukurešti - do Prahy. Dne 21.11.1947 v 18 hodin po setmění. Ploužnice Lomnice nad Popelkou.
Lisunov Li-2 YR-TAI výr.č.18423509 Letadlo patřilo Rumunsko - Sovětské společnosti TARS /Transporturi Aeriene Romana Sovietica /Letadlo pro silnou mlhu a závadu na radiovybaveni,ztratilo orientaci narazilo čelně do lesa vyvrátilo mnoho silných stromů roztříštilo se a začalo hořet.
Cestující:
Horia Grigorescu.
Rumunský velvyslanec v Praze.
( lehce zraněn )
Roland Diguleon z Paříže.
Ing. František Baxa z Bratislavy.
Alfred Davidson z Paříže. Američan.
Brothová Kateřina z Aradu se 14 letým synem.
Pierre Nicole, novinář ze Ženevy.
Ellena Alweil z Bukurešti a její 3 letá dcera Lucien.
Kateřina Mullerová z Dubé u Kladna.
Abraham Fischer z Palestiny.
Jolana Ficher z Palestiny.
ing. Ryba z Prahy.
Rafael Gross z Temešváru, s chotí a 9 měsíčním děckem .
Neznámá mladá žena kolem 25 let, která utrpěla otřes mozku.
Osádka:
Pilot Grosen George z Bukurešti jemuž byla amputována noha .
Stevardka.
Semenescu Annemaria.
Mechanik.
Cicu Dimitriu z Bukurešti .
( Pilot Grosen a paní Grossová matka zachráněného 9 měsíčního děcka , svým zraněním v nemocnici podlehli )
Na místo tragédie odjela ještě v noci komise leteckého odboru ministerstva dopravy,která za účasti vojáků jičínské posádky a místních hasičů zkoumala její příčiny.
Identifikace usmrcených, snesených do stodoly vedle hospody,byla stížena vzhledem k velkému stupni jejich ohoření.Konečná bilance neštěstí představovala 9 mrtvých a řadu těžce a lehce zraněných.Po čase došlo v souvislosti s touto havárií k nečekanému objevu: To když pan Kynčl, nalezl při likvidaci trosek letadla několik kg zlata ( mince a jinné cennosti v tehdejší hodnotě cca 6 mil Korun)Nález byl po odevzdání a sepsání na místní četnické stanici zabaven státním zastupitelstvím v Jičíně a později uložen v Národní bance v Praze.Poškozené motory letadla byly složeny na rampě lomnického vlakového nádraží a záhy odvezeny k demontáži na náhraní díly, část zbytků letadla skončila v libereckém Kovošrotu.Pruh lesa s přeraženýmí stromy v místě havárie byl později vykácen a nově osázen.Ještě mnoho let po události však průsek lesa označoval místo, které se stalo svědkem největší letecké katastrofy na Lomnicku.
Prameny:
Stráž severu ročnik III. č 273/23.11.1947
Lomnické noviny listopad 1997
Náhledy fotografií ze složky 21.11.1947 Ploužnice-Lomnice nad Popelkou