Nouzové přistání s motorovým rogalem
16. 8. 2008
Nouzové přistání s rogalem.
Psal se asi rok 2000. Za příznivého počasí jsme se sešli na čmelákové dráze za Žešovem. Já a Zdena jsme tam přijeli jako první a sundali jsme z vozíku křídlo s tříkolkou. Vytáhli jsme křídlo z obalu a Zdena ho začal hned roztahovat. Já roztřídil vzpěry na levou a pravou stranu křídla. Následně jsem je podával Zdenovi a ten je postupně od nejmenší po největší zasunoval do křídla.
Pak přijel Vašek Nerušil následujíc ho Jarda Vláčil a Petr Komárek. Za pár minut byla rogala složená. Zdena měl v tu dobu křídlo Laser 135 a tříkolku s motorem Rotax 503. Začal jsem ručně ostatním startovat motory. To mě tehdy docela dobře šlo :-)
Vaškovi a Jardovi chytli trabantíci doslova na drc. Horší to už bylo s Petrem Komárkem, ten nikdy nevěděl, na kterou stranu má zaplý kontakt od zapalování, drátky od vypínače měl věčně upadené a proto kdo mu pomáhal startovat motor, s ním musel mít patřičnou trpělivost. :-)))
Se Zdenou jsme měli startovat jako poslední. Ještě jsme doplnili benzín a potom co jsme zahřáli motor jsme najeli na začátek startovací dráhy. Pamatuji si, že před každým startem směřoval Zdenův pohled na křídlo a očima dělal poslední vizuální kontrolu. Na to jsme zaklopili plastové hledí na přilbě a palcem na pravé ruce Zdena přidal plný plyn. Po pár metrech šlo rogalo vzhůru. Náš první cíl byla naše rodná vesnice Žešov. Nad Žešovem jsme s rogalem udělali pár 360° okruhů a poté jsme letěli přes Žešov směrem k místnímu rybníku. Let už trval asi 20 minut, minuli jsme rybník a náhle začal vynechávat motor, který se v zápětí přestal točit. V tu chvíli jsme měli asi 200 metrů nad zemí. Zdena duchapřítomně udělal 90° stupňovou pravotočivou zatáčku a přistál na posečeném poli v mírném protisvahu. Díky Zdenovým zkušenostem proběhlo nouzové přistání bez problémů a nám ani rogalu se nic nestalo. Šok to byl ale pro nás pro oba. Říkali jsme si, jak je možné, že motor Rotax 503 přestal jít. Používá se totiž i v ultralehkých letadlech, kde se nesmí pokazit. Zkontrolovali jsme svíčky a zapalování, vše bylo v pořádku. Nakonec jsme zjistili, že obě nádrže jsou prázdné. Že by měl motor Rotax takovou spotřebu.....?? NE!! Oba jsme si vzpoměli, že při vzletu jsme s rogalem vjeli do nakupené posečené slámy. Kupka slámy v té rychlosti vytrhla hadičku, která zespodu propojovala obě nádrže. Takže nad Žešovem nám prakticky vytekl všechen benzín z nádrží.
Rogalo jsme nechali složené na místě a vydali se asi na 5km túru na vzletovou dráhu pro auto a vozík. Nazpět jsme se vrátili pomalu za soumraku a než jsme rogalo složili, byla už tma. Při skládání rogala na nás neodbytně dělali nálety, v ten rok přemnožení, komáři. Ty jsme museli neustále odhánět. A když nám začali drze sedat na tváře, tak za účelem jejich 100% zneškodnění jsme si dali oba sami sobě pěknou nakládačku :-))
Z toho všeho vyplívá, že je potřeba létat tak, aby jsme měli vždy před očima prostor pro bezpečné přistání.
Foto naleznete ve fotoalbu.
Psal se asi rok 2000. Za příznivého počasí jsme se sešli na čmelákové dráze za Žešovem. Já a Zdena jsme tam přijeli jako první a sundali jsme z vozíku křídlo s tříkolkou. Vytáhli jsme křídlo z obalu a Zdena ho začal hned roztahovat. Já roztřídil vzpěry na levou a pravou stranu křídla. Následně jsem je podával Zdenovi a ten je postupně od nejmenší po největší zasunoval do křídla.
Pak přijel Vašek Nerušil následujíc ho Jarda Vláčil a Petr Komárek. Za pár minut byla rogala složená. Zdena měl v tu dobu křídlo Laser 135 a tříkolku s motorem Rotax 503. Začal jsem ručně ostatním startovat motory. To mě tehdy docela dobře šlo :-)
Vaškovi a Jardovi chytli trabantíci doslova na drc. Horší to už bylo s Petrem Komárkem, ten nikdy nevěděl, na kterou stranu má zaplý kontakt od zapalování, drátky od vypínače měl věčně upadené a proto kdo mu pomáhal startovat motor, s ním musel mít patřičnou trpělivost. :-)))
Se Zdenou jsme měli startovat jako poslední. Ještě jsme doplnili benzín a potom co jsme zahřáli motor jsme najeli na začátek startovací dráhy. Pamatuji si, že před každým startem směřoval Zdenův pohled na křídlo a očima dělal poslední vizuální kontrolu. Na to jsme zaklopili plastové hledí na přilbě a palcem na pravé ruce Zdena přidal plný plyn. Po pár metrech šlo rogalo vzhůru. Náš první cíl byla naše rodná vesnice Žešov. Nad Žešovem jsme s rogalem udělali pár 360° okruhů a poté jsme letěli přes Žešov směrem k místnímu rybníku. Let už trval asi 20 minut, minuli jsme rybník a náhle začal vynechávat motor, který se v zápětí přestal točit. V tu chvíli jsme měli asi 200 metrů nad zemí. Zdena duchapřítomně udělal 90° stupňovou pravotočivou zatáčku a přistál na posečeném poli v mírném protisvahu. Díky Zdenovým zkušenostem proběhlo nouzové přistání bez problémů a nám ani rogalu se nic nestalo. Šok to byl ale pro nás pro oba. Říkali jsme si, jak je možné, že motor Rotax 503 přestal jít. Používá se totiž i v ultralehkých letadlech, kde se nesmí pokazit. Zkontrolovali jsme svíčky a zapalování, vše bylo v pořádku. Nakonec jsme zjistili, že obě nádrže jsou prázdné. Že by měl motor Rotax takovou spotřebu.....?? NE!! Oba jsme si vzpoměli, že při vzletu jsme s rogalem vjeli do nakupené posečené slámy. Kupka slámy v té rychlosti vytrhla hadičku, která zespodu propojovala obě nádrže. Takže nad Žešovem nám prakticky vytekl všechen benzín z nádrží.
Rogalo jsme nechali složené na místě a vydali se asi na 5km túru na vzletovou dráhu pro auto a vozík. Nazpět jsme se vrátili pomalu za soumraku a než jsme rogalo složili, byla už tma. Při skládání rogala na nás neodbytně dělali nálety, v ten rok přemnožení, komáři. Ty jsme museli neustále odhánět. A když nám začali drze sedat na tváře, tak za účelem jejich 100% zneškodnění jsme si dali oba sami sobě pěknou nakládačku :-))
Z toho všeho vyplívá, že je potřeba létat tak, aby jsme měli vždy před očima prostor pro bezpečné přistání.
Foto naleznete ve fotoalbu.
Náhledy fotografií ze složky Nouzové přistání s rogalem
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář