Týdenní úkol mým studentům v předmětu DID4Z / HV
Vážené studentky, milí studenti!
Po důležitých vstupních informacích ze společné mailové zprávy pojďme k věci:
Naším hlavním cílem v následujících týdnech je smysluplná příprava na státnice.
O mnohostrannou diskusi nad vašimi seminárními vystoupeními sice přicházíme, ale můžeme zvolit jinou formu!
Z mé strany je VELKOU A BOLESTNOU MODIFIKACÍ MÝCH CÍLŮ skutečnost, že musím omezit vaši přípravu z velké koncepce (příprava na pedagogickou práci jako takovou) na minimalistickou koncepci (příprava právě a jenom na úspěšné zvládnutí "vašich" 50 minut státnic z dějepisu).
Pro jednoho zle, pro druhého dobře!
Chápete správně, že pro vás je tato alternativa výhodnější!!! :-)
Jedno je jisté: STÁTNICE BUDOU! Dříve i později!
Budete losovat 2 otázky, v nichž musíte prokázat kompetenci odborně-historicky a smyslupně-didakticky prezentovat téma - tedy vnější didaktickou analýzu a vnitřní didaktickou analýzu.
V tomto týdnu se orientujme na 2 úkoly.
1. U KAŽDÉ OTÁZKY SE SOUSTŘEĎTE NA FORMULACI CÍLŮ! VYUŽIJTE K TOMU BLOOMOVY TAXONOMIE, KTEROU SI VEZMĚTE K RUCE.
NEPŘEHÁNĚJTE TO ZBYTEČNĚ! 3 CÍLE JSOU TO, CO POTŘEBUJEME!
CÍLE FORMULUJTE JEDNAK K CELÉMU TEMATICKÉMU CELKU A JEDNAK ZVLÁŠŤ K JEDNÉ VYUČOVACÍ HODINĚ, KTEROU BYSTE PREZENTOVALI JAKO UKÁZKOVOU.
NEZAPOMEŇTE, ŽE HODINU SI MŮŽETE NAPLÁNOVAT JAKO EXPOZIČNÍ, FIXAČNÍ I DIAGNOSTICKOU!
STUDENTI OBVYKLE PREZENTUJÍ SMÍŠENOU HODINU SE VŠEMI TĚMITO PRVKY, COŽ , PO PRAVDĚ, BÝVÁ NEJPŮSOBIVĚJŠÍ.
2. JAKO NA DRUHÝ BOD SE SOUSTŘEĎTE NA FORMULACI KOMPETENCÍ, KTERÉ U KAŽDÉ OTÁZKY MUSÍ ODPOVÍDAT CÍLŮM.
PŘÍKLAD: 1 Pravěk: cíle
- žák zpřehlední antropogenezi v hlavních rysech a pojmosloví - kompetence k učení (tvorba schematu do sešitu) - mezipředmětové vztahy Vv
- žák vysvětlí význam zemědělství pro vývoj lidstva - kompetence k řešení problému (vyhledá shody a rozdíly v technologiích pravěkého a dnešního zemědělství, jmenuje plodiny a výrobky z nich, orientuje se v zásadách zdravé výživy) - mezipředmětové vztahy Z, Bi
- žák rozpozná hlavní artefakty pravěkého umění na našem území (např. plastiky doby kamenné, nálezové soubory z dob kovových apod.) - kompetence personální a sociální (sestaví virtuální výstavu v muzeu z 10 artefaktů dle svého výběru a sestaví k nim popisky ) - mezipředmětové vztahy Vv, Čj, Cizí jazyk
UPOZORŇUJI, ŽE TOTO JSOU MOJE CÍLE A MOJE PŘEDSTAVY O NAPLNĚNÍ 1. OTÁZKY.
OČEKÁVÁM, ŽE V BUDETE NAVRHOVAT CÍLE JINÉ.
Toto je nutný úvod ke každé otázce.
Příští týden se podíváme na to, jak budete pokračovat (bude to návrh hodinové dotace ke všem otázkám a dále rozbor pojmů, jmen, míst a dat ke každému tématu).
ZPĚTNÁ VAZBA - ÚKOL DO PÁTKU: Až budete hotovi, vyberte 6 otázek podle svého uvážení - 3 z ČD, 3 z OD, vypište k nim své cíle a náplň kompetencí i mezipředmětových vztahů. Následně mi je pošlete mailem k nahlédnutí.
Jako předmět zprávy uveďte DID4 - SZZ cíle. Své vybrané otázky dejte do přílohy.
Vyjádřím se ke každému z vás.
Těším se na vaše návrhy!
Vašemu studiu a pedagogickému optimismu ZDAR! :-)
HV
P.S. Úkol očekávám samozřejmě od všech studentů, a to bez ohledu na to, kdy plánují skládat státnice.