18.4.2009 Řemanáči v Holandsku
Rondom Gees, Horsepowerrun
Když jsem se rozhodoval, jestli příjmu pozvání svého kamaráda Joopa Gerdese z Holandska na sraz motocyklů do roku výroby 1915, byl jsem v rozpacích z několika důvodů. Nevěděl jsem jaké bude dubnové počasí, jaký stroj zvolit pro tento sraz a samozřejmě jsem měl obavu jestli to můj motocykl vydrží. Motocykl Sunbeam se sidecarem z roku 1915 do kterého jsem posadil svoji manželku se později ukázal jako správná volba. Mnozí ho mohli shlédnout na Brněnské Motortechně kde byl vystaven. Moje obavy byli založeny na délce trasy jednotlivých srazů, jelikož jsem se chtěl zúčastnit v sobotu 18.4. akce Rondom Gees s délkou trasy
Sobota 18.4. – Rondom Gees
Již po 7. hodině ranní se v malé vesničce Gees začala sjíždět početná skupinka nadšenců pro opravdu staré motocykly a zároveň přátel Joopa Gerdese, který tento sraz organizoval. Je třeba vyzdvihnout, že tento sraz měl charitativní účel, nerozdávaly se žádné poháry, medaile ani ceny a vše bylo organizováno pro pobavení účastníků. Výtěžek ze startovného byl určen pro dobrou věc a pomoc potřebným. Na start se postavilo 70 účastníků z mnoha zemí např. Holandska, Německa, Belgie, Skotska, Anglie a ČR. Jakmile jsem smontoval sajdkár s motorkou, postavil jsem Sunbeama do předstartovního prostoru, kterým bylo malebné parkoviště u místního kostelíka. Pote jsme vyrazili na připravenou snídani, podávala se káva, čaj a bábovka. Tam jste taky dostali lístky na další občerstvení, které nás čekalo cestou během dne. V 9:30 začala ta úžasná podívaná, kdy jako první startovaly nejstarší motocykly: Minerva (1902), FN a Pebok (1903), Griffon, Minerva, Peugeot a NSU r.v.1904 ……
Majitele uvedených strojů je třeba ocenit, protože startovali s motory v klidu, museli rozbíhat, v pravém okamžiku naskočit a šlapat dokud mašina nenaskočí. Ani jeden z nich nebyl mladík nýbrž to byli pánové v letech. My se startovním číslem 61 jsme se taky vydali na cestu, která vedla tím nejhezčím holandským venkovem. Po
Již z prvních pár ujetých kilometrů bylo patrné, že místní lidé si opravdu váží své přírody, protože kam naše oko dohlédlo, bylo perfektně udržované okolí. Skoro každá domácnost chová zvířata, ať už koně, krávy, ovce či kozy. Protože naše cesta vedla venkovem a právě probíhalo hnojení, samozřejmě přírodní, žádnou chemií, toto jediné bylo nepříjemné avšak vykoupeno úžasnými zážitky ze stylových domů z 19. století, jízdou a atmosférou celého dne. Po dalších
28. ročník HORSEPOWER RUN 19.4.
Stejně jako předchozí den jsme se probudili do krásného slunečného rána a po opětovné montáži sajdkáry k motorce jsme se šli zaregistrovat, nasnídat a připravit na start.
Na tuto slavnou událost jsem se jezdil dívat čtyři roky dopředu, až letos poprvé jsem byl její účastník. Tento sraz ve městě Leek je obdobou slavnější anglické soutěže London – Brighton. Tato holandská akce je určená pro jezdce, kteří se obávají anglického stylu jízdy vlevo. Horsepowerrun se každoročně již po 28. konal na severu Holandska, z městečka Leek do Assenu a zpět (
Ze všech jako první s číslem 1 odstartoval motocykl Orient (1901) o síle jednoho koně, následovalo jej postupně 13. motocyklů do roku 1905, dalších čtrnáct do roku
Závěrem je třeba pochválit špičkovou organizaci, snadnou orientaci v průběhu jízd v obou dvou dnech, ukázněnost a odpovědnost soutěžících. Vždy panovaly velmi vřelé přátelské vztahy mezi všemi účastníky. V poslední řadě musím vyseknout poklonu svému stroji Sunbeam, který ujel za tento víkend
Z Holandska odjíždím s pocitem jednoho splněného snu.
Petr Hůlka, Slovácký VCC Uh.Hradiště