Jdi na obsah Jdi na menu
 


14. 3. 2008

 

 

ceska-republika.jpg

 

Časopis ATELIER, č. 7 / 2008
Oldřich Schnabl, Konstrukce jako řád i zpřítomnění světla,
Někdy až s překvapením konstatujeme, že dnešní počítačové umění nemusí být pouze doménou nejmladší generace, která s touto nejmodernější technikou vyrůstá a považuje ji již za samozřejmou součást své existence. Hodnotíme samozřejmě s úctou pionýrská díla umělců, kteří byli skutečně průkopníky v internacionálním kontextu v době, jež takové ustoupení autorského subjektu do pozadí nebyla ani v odborných kruzích schopna akceptovat. Koneckonců to byl i případ Zdeňka Sýkory, když v první polovině šedesátých let zapojil do skladby svých tehdejších kombinatorických struktur počítač, dnes celou kulturní sférou obletovaného a všemi nouveau riches sháněného … A z množství dnes se objevující digitální grafiky musíme, přiznávám, hodně pečlivě vybírat, protože speciálně vytvořené výtvarné programy umožňují doslova kouzlit v ploše i v iluzivním prostoru. Ale přesto se najdou umělci, kteří využívají specifických možností tohoto moderního nástroje adekvátně, většinou s vědomím, že omezení se na jeden problémový okruh je optimální možností a směřují k nové, de facto jinak neřešitelné problematice. A to mohou být i umělci již zralí, kteří se tak zapálí pro své objevy, že jim věnují zbytek života s cílem, vytvořit své osobité dílo. Z tohoto hlediska na mne bezvýhradně pozitivně působila poměrně obsáhlá výstava Oldřicha Schnabla (1938) ve velké, reprezentativní galerii G Unie výtvarných umělců Olomoucka, druhého z profesních sdružení olomouckých výtvarníků, někdy pro mne příliš konzervativní, ale tuším v minulém roce například představivší novou tvorbu jednoho ze zakladatelů Klubu konkretistů Zdeňka Kučery. Schnabl je jedním z až překvapivě mnoha příkladů toho, že autentická tvorba může začít kdykoliv. Z „kádrových důvodů“ měl znemožněno další odborné studium, aranžérem se stal po absolvování Střední učňovské školy ve Frýdku Místku, v Olomouci navštěvoval Lidovou školu umění a hledal soukromá studia u skutečných odborníků na volnou i užitou grafiku, především v Brně u Jana Rajlicha st. Jeho „živobytím“ tedy byla užitá grafika (plakáty, prospekty, piktogramy, logotypy) a tu z vlastního zájmu provázel grafikou volnou. Po politických změnách založil vlastní dílnu a moudře si uvědomil, že budoucnost patří počítačům. A možnosti realizovat na nich nové typy vlastních uměleckých děl vedly k tomu, že od roku 2002 se prakticky věnuje soustavně pouze volné tvorbě. To, co mne u něj přesvědčuje, je fakt, že jeho tvorba je naprosto vyhraněná, koncentrovaná asi do tří problémových okruhů, ve všech je základem užívání jazyka geometrie. Počítačový obraz u něj vzniká postupně, pomalu, přesně, podle jasného racionálního záměru, na jehož počátku jsou často kreslené kompoziční skici. Výsledné digitální obrazy jsou precizní, geometrické formy pregnantně vymezené či narýsované a právě tohle vše vyžaduje při uplatnění computeru velice trpělivou práci i když to s jeho pomocí vůbec realizovatelné je, stejně jako postupné přechody valérů u monochromních struktur. Shodou okolností jsme nedávno viděli v olomouckém Muzeu umění retrospektivu Victora Vasarelyho (Jiří Valoch …………., Ateliér, 2007/ …)  a tak jako mnozí, kdož se neuměli orientovat v Sýkorových strukturách ze šedesátých let a tvrdili, že „dělá Vasarelyho“, myslím, že počítačové obrazy Oldřicha Schnabla, bychom měli vnímat jako další rozvinutí oné vasarelyovské linie v nových podmínkách, přinášejících nové kvality … Koneckonců Vasarely sám si přál, aby jeho umění zasáhlo maximum veřejnosti. Op art se stal jedním z důležitých směrů umění minulého století s protagonistkami jako byly Bridget Riley či Marina Apollonio, abychom zůstali jenom u dam. Je ale, věřím, naprosto oprávněné s použitím nových postupů, které počítače přinesly, hledat svá vlastní řešení ve světě geometrického umění, jejichž základem je konstrukce a barevné odlišení elementů. Výstava představuje skoro šedesát exponátù - mne samozřejmě zaujaly také ty nejlapidárnější, tvořené variantami lineárních vymezení elementárních geometrických útvarů, počínaje variacemi na čtverec (Konstrukce I, 2007), v nichž je tématem jakási vizuální hra s proměnami iluze prostorové deformace. A dominantní část výstavy tvoří reprezentativní, skutečně přesvědčivý výběr obrazů, na nichž jednoduchá prostorová geometrická forma v řadě sekvencí monochromně subtilně diferencovaných útvarů, nejčastěji pruhů či kruhů, postupně vytváří iluzi jakési světelné dominanty iluzívně vytvořeného objektu, můžeme říci k iluzi světelné „pointy“ prostorové formy. A to je, myslím, autorovo specifické téma. Bohužel jsem to neobjevil já, v katalogovém listu na to již upozornil Ladislav Daněk, ale stvrzuje to specifičnost autorova přístupu, obohacujícího sféru soudobého počítačového umění a geometrického umění vůbec.
 
                                                                                                 Jiří Valoch
 
0-velka-britanie.jpg 
 
 
 

Text appeared in a revue Atelier, 7/2008

Oldřich Schnabl, Construction as the law and visualization of world

Sometimes we surprisingly state, that today’s computer art does not have to be only the domain of a young generation which grows up with this technology and considers it as a natural part of our existence. We evaluate with respect pioneering work of artists who were literally in an international context actual initiators in times when even professional circles were not able to accept that the authorial subject stays in the background. Ultimately that was the case of Zdeněk Sýkora when he applied computer into his series of combinatory structures in the middle of the sixties. Today so praised and wanted tool by anybody. Today, we are forced to really choose well from the big amount of digital graphics appearing for the reason of existence of many computer programmes enabling literally do magic on the screen or in a visual space. But there are artists who use this tool in an adequate way, mostly with knowledge that one optimal possibility can be to focus on one domain and they aim to new solutions, sometimes unsolvable.  These can be even matured artists who are so much taken into their world of creativity that they dedicate the rest of their lives to one path, to create a personal artwork. From this reason, I was very much impressed by works of Oldřich Schnabl (1938) presented in a very nice venue of the “G”Gallery presenting the Union of Olomouc region artists, second professional circle of Olomouc artists. Sometimes too conservative for me, but I think, that last year, they presented work of Zdeněk Kučera, one of the founders of concrete artists of Olomouc.

Oldřich Schnabl is an example that authentic work can begin anytime. For political reasons he was not able to get further academic education in art. He became an arranger after finishing his vocational education in Frýdek Místek. He attended courses of applied arts in after-school programmes at a school of arts in Olomouc. He was learning also privately about free and applied graphics for example from Jan Rajlich in Brno. His profession was in the domain of applied graphics (posters, leaflets, pictograms, logotypes) and sometimes he devoted his leisure time to free graphics. After political changes he founded his own company and wisely realized that the future belongs to computers. This gave him opportunity to create new types of own personal pieces of art. Since 2002 practically he has been in process of realization of his free work.  What persuades me about his work, that his creation is precisely set, concentrated into three domains which all three of them are characterized by a language of geometry. The computer painting is created gradually, slowly, precisely according to some rational aim which is originally a compositional drawing on a piece of paper. The resulting digital picture is precise where geometric form is concisely defined or delineated. All these facts ask when creating by the means of a computer a great amount of patience.

As chance would have it we had the occasion to see a retrospective exhibition on Victor Vasarely in the Olomouc Museum of Arts. Many cited that they see in Sýkora’s structures from the sixties Vasarely. Many can say that Oldřich Schnabl’s computer prints can be observed as a further development of Vaserely linea in new conditions bringing new qualities. Nevertheless, Vasarely himself wished that his work would effect a maximal part of public. Op Art became one of the important movements in arts of the last century with artists like e.g. Bridget Riley or Marina Appolonio representing female protagonists. I definitely agree with justified usage of new techniques which have been offered by computer programmes for own solutions in the world of geometric arts which is based on construction and colorful differentiation in elements. The exhibition presents almost 60 showpieces. I was mainly impressed by the most concised ones. They are forming the elementary geometric shapes by linear variations. Initiating with variants on a square (Konstrukce I, 2007) where the main topic is a visual play with changes of illusion of a space deformation. Dominantly the exhibition shows a really convincing choice of prints. They represent a simple geometric shape in series of sequences of monochromatically subtly differentiated figures, often lines or circles. Gradually they form an illusion of a luminous dominant, we can say an illusion of a luminous punch line of a dimensional figure. This is I think, the specific theme of Oldřich Schnabl. Unfortunately, this was not initially my idea, Ladislav Daněk in a catalogue list has already remarked the specificity of the author’s work, who is in his own personal style enriching the sphere of contemporary computer applied arts and geometric arts in general.

                                                                                                          Jiří Valoch
 

nemecko.jpg

Artikel in der Zeitschrift „Atelier“, Nr. 7 / 2008

Oldřich Schnabl, Konstruktion als Ordnung und Vergegenwärtigung des Lichts

           Manchmal stellen wir mit Verwunderung fest, dass die heutige Computerkunst nicht nur der jungen Generation vorbehalten sein muss, welche mit dieser modernen Technik schon aufwächst und sie als einen selbstverständlichen Teil ihres Daseins betrachtet. Wir schätzen natürlich mit Achtung die Pionierwerke jener Künstler, die tatsächlich Vorkämpfer im internationalen Kontext waren zu einer Zeit, als nicht einmal die Fachkreise in der Lage waren, eine solch bewusste Zurücknahme des Künstlers in den Hintergrund hinzunehmen: So geschehen auch im Fall von Zdeňek Sýkora, als er Anfang der sechziger Jahre in die Komposition seiner kombinatorischen Strukturen einen Computer eingebunden hat. Heute wird er von der gesamten Kulturwelt umschwärmt und von allen „nouveaus riches“ gesucht.


          Zugegeben, aus der Masse der heutzutage auftauchenden Digitalgrafik heraus müssen wir sehr genau wählen, denn spezielle grafische Programme machen es möglich, in der Fläche und im illusorischen Raum nahezu zu zaubern. Und dennoch gibt es Künstler, welche diese spezifischen Möglichkeiten adäquat nutzen, meistens mit dem Wissen, dass die Beschränkung auf einen Themenkreis die optimale Lösung ist, und sie zu einer neuen, mit anderen Mitteln de facto unlösbaren, Problemstellung schreiten. Und das können auch bereits reife Künstler sein, die für ihre Entdeckungen so brennen, dass sie ihnen den Rest ihres Lebens widmen mit dem Ziel, ihr ganz individuelles Werk zu erschaffen. Unter diesem Aspekt hat mich vorbehaltlos positiv die recht umfangreiche Ausstellung von Oldřich Schnabl in der großen, repräsentativen Galerie „G“ beeindruckt. Schnabl steht als Beispiel dafür, dass authentische Gestaltung jederzeit möglich ist.


          Aus „Kadergründen“ wurde ihm kein Studium ermöglicht, er lernte Dekorateur in Frýdek-Místek, besuchte Kunstkurse in der Volkshochschule und suchte Privatstudien bei wirklichen Künstlern für Grafik und angewandte Grafik, vor allem bei Jan Rajlich dem Älteren in Brünn. Sein „Broterwerb“ war also hauptsächlich angewandte Grafik (Poster/Plakate, Prospekte, Piktogramme, Logos), aus eigenem Interesse betrieb er dann freie Grafik. Nach der Wende 1989 gründete er eine eigene Firma und erkannte, dass die Zukunft dem Computer gehört. Die Möglichkeit, am PC eine neue Art von Kunstwerken zu realisieren, führte dazu, dass er seit 2002 fast ausschließlich als freischaffender Künstler tätig ist.

 
          Was mich an ihm und seiner Arbeit überzeugt ist, dass sein Wirken sehr ausgeprägt ist, sich auf etwa 3 Themenkreise konzentriert, in welchen allen die Sprache der Geometrie die Basis bildet. Ein Computerbild entsteht bei ihm nach und nach, langsam, präzise, mit einer klaren rationellen Absicht, am Anfang steht oft eine gezeichnete Skizze. Die Ergebnisse, digitale Bilder, sind präzise geometrische Formen, sehr genau abgegrenzt. All das erfordert eine sehr geduldige Arbeit mit dem Computer, ebenso wie die Valeurübergänge in den monochromen Strukturen.
 

         Vor kurzem hatten wir die Gelegenheit, im Kunstmuseum in Olmütz eine Rückschau der Werke von Victor Vasarely zu sehen. Wie viele, die sich in den Werken von Zdeňek Sýkora nicht zu orientieren wussten und behaupteten, er „macht Vasarely“, glaube ich, dass wir die Computergrafiken von Oldřich Schnabl als eine Weiterentwicklung der Vasarely-Richtung unter neuen Rahmenbedingungen betrachten sollten, die neue Qualitäten eröffnen. Nicht zuletzt wünschte Vasarely, dass seine Kunst einen möglichst großen Teil der Öffentlichkeit erreicht. Op-Art wurde zu einer wichtigen Kunstrichtung des vergangenen Jahrhunderts mit Vertreterinnen wie z.B. Bridget Riley oder Marina Apollonio, um nur einige Damen zu nennen. Ich halte es für völlig gerechtfertigt, in der Welt der geometrischen Kunst seine neuen Wege und Lösungen zu suchen und sich dabei der neuen Methoden und Möglichkeiten zu bedienen, welche die Verwendung von Computern mit sich bringt.


          Die Ausstellung umfasst fast 60 Exponate. Sehr interessant fand ich ebenfalls die sehr lapidaren, welche als verschiedene Linienvarianten die Grundformen behandeln - z.B. Variationen mit Quadrat (Konstrukte I, 2007). Das Thema hier ist eine Art optisches Spiel mit Illusionen der Raumdeformation.


          Den wesentlichen Teil der Ausstellung bilden repräsentative, überzeugende Bilder, in denen eine einfache räumliche geometrische Form - häufig Streifen oder Kreise - nacheinander die Illusion einer Lichtdominante bildet, eine Illusion einer Lichtpointe. Und das, glaube ich, ist das persönliche Thema des Künstlers. Leider habe nicht ich es aufgedeckt, im Katalogbeitrag machte bereits Ladislav Daněk darauf aufmerksam. Aber es bestätigt die Eigenart des Künstlers und seinen Beitrag zur gegenwärtigen Computerkunst.

                                                                                                   Jiří Valoch
 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář