V průběhu sedmdesátých let začal Boeing zvažovat vývoj nového stroje - nástupce úspěšného třímotorového letadla 727. Finální rozhodnutí o podobě nového dvoumotorového letadla přišlo až na konci sedmdesátých let. Stroj s označením 757 má se svým předchůdcem shodný průřez trupu, ale je podstatně delší, čímž se zvýšila kapacita až o 50 cestujících.
Boeing 757 má oproti 727 řadu technických vylepšení. Nový design křídel spolu s novými výkonnějšími a tiššími motory učinil z 757 jedno z nejméně hlučných letadel, navíc s vysoce ekonomickým provozem. Křídla jsou méně zakřivená a silnější ve střední části, což umožňuje větší rozpětí než u předchozích modelů. Na výběr jsou dva druhy motorů - Pratt & Whitney a Rolls-Royce - oboje s relativně značným tahem.Boeing 757-200 | |
Délka | 47,32 m |
Výška | 13,56 m |
Rozpětí | 38,05 m |
Hmotnost | 57,84 t |
Max. vzletová hmotnost | 99,79 t |
Max. užitečný náklad | 24,5 t |
Dostup | 12.800 m |
Cestovní rychlost | 850 km/h |
Dolet | 7.200 km |
Počet cestujících | 178-239 |
Uvedení do provozu | 1/1983 |
Motory | |
Proudové | 2x |
Rolls-Royce RB211-535C | 166 kN |
Rolls-Royce RB211-535E4 | 179 kN |
Rolls-Royce RB211-535E4-B | 194 kN |
Pratt&Whitney PW2037 | 163 kN |
Pratt&Whitney PW2040 | 178 kN |
Pratt&Whitney PW2043 | 190 kN |
Palubní deska letadla byla vylepšena o tzv. EFIS (Electronic Flight Instrument System), což jsou v podstatě čtyři elektronické displaye, na kterých jsou uvedeny všechny nejdůležitější charakteristiky letadla týkající se mimo jiné polohy a rychlosti či letového kurzu. Dalším vylepšením je nový systém nazývaný EICAS (Engine Indications and Crew Alerting System), jenž na dvou elektronických displayích zobrazuje nejdůležitější informace o fungování vnitřních systémů letadla a o výkonu motorů. Tyto systémy nahradily mnoho dříve používaných mechanických měřících přístrojů a světelných varovných signálů a vytvořily tak nový standard v dopravním letectví, pro který se vžilo anglické označení "glass cockpit".
Boeing 757 byl vyvíjen spolu se sesterským widebody modelem 767, díky čemuž je ovládání obou strojů téměř identické. Vývoj byl spuštěn v březnu 1979 na základě objednávek od British Airways a Eastern Airlines. První let se uskutečnil v únoru 1982 a do běžného provozu stroj vstoupil v lednu následujího roku u Eastern Airlines. Jednalo se o základní verzi -200, když od výroby první verze -100 pro 150 pasažerů se ustoupilo kvůli nedostatečnému zájmu leteckých společností. Vyráběna byla i verze -200F, což je nákladní model, a také verze -200M, což je kombinace nákladního a osobního letadla. Za zaznamenání stojí i verze -200ER s prodlouženým doletem a verze -200SF, což je speciální nákladní model pro DHL.
V polovině devadesátých let začal Boeing studovat možnost dalšího vývoje 757. Výsledkem toho byla nová verze -300, která se od předchozí liší zejména v délce trupu, jenž byl o sedm metrů prodloužen, čímž byla zvýšena kapacita cestujících o dvacet procent. Změnou prošel i interiér, jenž byl stejný s vnitřkem letadel 737 Next-Generation. První let verze -300 se uskutečnil v srpnu 1998, do běžného provozu byl stroj poprvé uveden společností Condor v březnu 1999.
Boeing 757-300 | |
Délka | 54,47 m |
Výška | 13,56 m |
Rozpětí | 38,05 m |
Hmotnost | 64,59 t |
Max. vzletová hmotnost | 122,47 t |
Max. užitečný náklad | 28,5 t |
Dostup | 12.800 m |
Cestovní rychlost | 880 km/h |
Dolet | 6.500 km |
Počet cestujících | 240-289 |
Uvedení do provozu | 3/1999 |
Motory | |
Proudové | 2x |
Rolls-Royce RB211-535E4-B | 192 kN |
Pratt&Whitney PW2043 | 195 kN |
Po počátečních problémech s odbytem poptávka po letadlech 757 značně vzrostla a zejména díky vysokým prodejům v druhé polovině osmdesátých a první polovině devadesátých let se 757 stala jedním z nejúspěšnějších modelů firmy Boeing. V druhé polovině let devadesátých však přišel dramatický pokles objednávek. Příčinou nebylo ani tak technické zaostávání, jako spíše změna tržních podmínek. S růstem počtu pasažerů na delších tratích začaly letecké společnosti nasazovat spíše větší widebody letadla s ekonomičtějším provozem; na kratších tratích bylo naopak často výhodnější využít stroje A321 či 737-900. Z tohoto důvodu Boeing ukončil v roce 2004 výrobu 757 poté, co dodal celkem 1.050 strojů tohoto typu.