Titul Car of the Year 2008 pro Fiat 500
Evropským autem roku 2008 se stal Fiat 500, před Mazdou2 a Fordem Mondeo.
Fiat přidal další titul Car of the Year do své sbírky. Za posledních 40 let bylo oceněno 8 převážně lidových modelů této značky a nový model 500 je tedy devátým Fiatem, který ceněný titul obdržel.
Volba evropského auta roku probíhala několikakolově. V prvním kole byla nominována auta, která se v Evropě začala nebo začnou prodávat v období 12 měsíců před vyhlášením výsledků ankety. Automobily musely být v prodeji na 5 nebo více evropských trzích v době zveřejnění nebo během několika následujících týdnů a každého z nich by se mělo prodat alespoň 5000 kusů.
Každý z členů poroty potom měl k dispozici 25 bodů, které musel rozdělit mezi nejméně pět vozů ze sedmi finalistů, přičemž maximální počet bodů, který mohl porotce přidělit jednomu automobilu je omezen číslem 10. Každý porotce musel navíc zdůvodnit, co jej vedlo k přidělení bodů konkrétním vozům.
Fiat 500 – návrat italského národního pokladu
Nový Fiat 500 je jedním z nejdůležitějších novinek letošního roku. Jeho představení bylo očekáváno s větším napětím než odhalení nejnovějšího modelu z Maranella a to nejen v Itálii, ale na celém světě. Všichni ti, kteří jej netrpělivě vyhlíželi se...
Světová premiéra „malého velkého“ vozu se odehrála přesně padesát let po představení původního Fiatu 500, které proběhlo 4. července 1957. Je těžké k tomuto novému Fiatu něco dodávat, protože o něm byly napsány již desítky článků, a tak se zde pokusíme shrnout ty nejdůležitější informace.
Mezi nejzásadnější zajímavosti pětistovky určitě patří způsob jeho vzniku, na němž se prostřednictvím webových stránek projektu „500 wants you“ podílely tři miliony amatérských „designérů“.
Fiat 500 před padesáti lety
Pětistovka představená v červenci roku 1957 nahrazovala typ Topolino. Motor tohoto vozu byl uložen v zadní části vozu a poháněl kola zadní nápravy. Dvouválcový vzduchem chlazený motor měl nejdříve objem 479 cm³ a poskytoval výkon 9,6 kW (13 k). Vůz s hmotností
Fiat 500 - srovnání dvou generací | |||
Rozměr | Fiat 500 II | Fiat 500 I | rozdíl |
Délka [mm] | 3546 | 2970 | 576 |
Šířka [mm] | 1627 | 1320 | 307 |
Výška [mm] | 1488 | 1335 | 153 |
Rozvor [mm] | 2300 | 1840 | 460 |
Rozchod vpředu [mm] | 1413 | 1121 | 292 |
Rozchod vzadu [mm] | 1407 | 1135 | 272 |
Zavazadlový prostor [l] | 185 | - | - |
Fiat 500 v současnosti
Prodej nového Fiatu 500 se rozběhl ve vybraných státech ihned po jeho premiéře a automobil, který je navržen v Itálii, se vyrábí v polských Tychách. Karoserie je dlouhá
Fiat 500 - srovnání s konkurencí | ||||
Rozměr | Fiat 500 | Mini One | Renault Twingo | Fiat Panda |
Délka [mm] | 3546 | 3699 | 3600 | 3538 |
Šířka [mm] | 1627 | 1683 | 1654 | 1589 |
Výška [mm] | 1488 | 1407 | 1470 | 1540 |
Rozvor [mm] | 2300 | 2467 | 2367 | 2299 |
Rozchod vpředu [mm] | 1413 | 1459 | 1414 | 1366 |
Rozchod vzadu [mm] | 1407 | 1467 | 1400 | 1357 |
Zavazadlový prostor [l] | 185 | 160/680 | 165/959 | 206/860 |
Co je pod karoserií nového Fiatu 500?
Model, který je předurčen k tomu, aby se stal pokračovatelem kultovního minifiatu, bude zpočátku poháněn jedním ze tří motorů. I ten nejslabší čtyřválec 1.2 8v Fire (51 kW/69 k) nabídne dostatek výkonu k urychlení vozu o hmotnosti
Kola přední nápravy jsou poháněna prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky u slabšího benzinového motoru a dieselu, silnější benzinový motor spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou. Pro benzinové motory bude na přání k dispozici převodovka Dualogic se sekvenčním i samočinným řazením.
Již notnou chvíli se mluví o příchodu přeplňovaného dvouválce se zdvihovým objemem
Jistý je příchod sportovně laděné verze Abarth 500, která bude vybavena přeplňovaným motorem 1,4 Turbo ve dvou výkonových verzích. Slabší bude mít výkon 100 kW (136 k), silnější Abarth 500 SS (Super Sport) přijede až se 114 kW (155 k). První z nich by měl mít premiéru na nejbližším Tokyo Motor Show na podzim letošního roku.
Pětistovka bude mít v základním provedení kola obutá do pneumatik 175/65 R14 v kombinaci s motory 1.2 8v Fire a 1.3 16v Multijet, zatímco čtrnáctistovka se bude pohybovat na pneumatikách o rozměru 185/55 R15, které budou pro druhé dva motory k dispozici ve spojení s vyššími výbavami.
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 51/5500 | 73,5/6000 | 55/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 102/3000 | 131/4250 | 145/1500 |
rychlost [km/h] | 160 | 182 | 165 |
Zrychlení 0- | 12,9 | 10,5 | 12,5 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 6,3 | 4,2 |
Interiér a bezpečnost nového Fiatu 500
Palubní deska, výplně dveří i sedadla svým vzhledem připomínají interiér původní pětistovky z padesátých let. Svůj příbuzenský vztah s Pandou model 500 připomíná kromě podvozku a motorů také centrální konzolou v interiéru. Pětistovka má nabídnout dostatek prostoru čtyřem cestujícím a pro jejich zavazadla má k dispozici prostor o objemu
Podle italské automobilky je Fiat 500 prvním kompaktním vozem, který byl konstruován tak, aby si z nárazového testu Euro NCAP odvezl pět hvězdiček. Vůz je podle Fiatu připraven dokonce dosáhnout šesti hvězd, jakmile bude nové hodnocení připraveno. Bezpečnost je vůbec devizou, kterou se Fiat u tohoto modelu rád pyšní. Uvádí totiž nejen tuhost karoserie, ale také standardní výbavu obsahující 7 airbagů a ABS. Stabilizační systém ESP bude k dispozici se všemi typy motorů a standardem se stane u stokoňové benzinové čtrnáctistovky. Pro vozy vybavené ESP bude standardem také systém ASR, který brání prokluzování hnacích kol v případě jejich snížené přilnavosti k povrchu vozovky a MSR (Motor Schleppmoment Regelung), zasahující v případě podřazení, kdy zabrání nežádoucímu prokluzu hnacích kol. Malý Fiat může být také vybaven brzdovým asistentem HBA, který zvyšuje účinnost brzd při panickém brzdění a posledním systémem, ne právě obvyklým v této kategorii, je Hill Holder, pomáhající řidiči při rozjezdu do kopce.
Vedle okouzlujícího vzhledu a bezpečnosti láká Fiat zákazníky také na zřejmě bezkonkurenční množství až 500 tisíc různých možností uprav vzhledu exteriéru a interiéru vozu. Pětistovka může být na základě velkého množství možných úprav stejně tak jednoduchým jako elektronikou napěchovaným strojem. Budete-li chtít, můžete vybavit např. druhou generací GSM rozhraní Blue&Me nebo připojit svůj iPod. Speciálně pro pětistovku bylo vyvinuto přenosné navigační zařízení, které se po připevnění na palubní desku připojí k ovládacímu rozhraní vozu.
Fiat na nový model poskytuje záruku v délce 5 let (či 500 tisíc km), kterou zákazník získá, když využije některou nabídku na financování vozu od Fiat Group Automobiles Financial Services. Automobilka by si s novinkou ráda zopakovala obchodní úspěchy starého modelu 500, který se ve výrobě udržel 18 let. V Polsku počítají s cílovou roční kapacitou 150 tisíc vozů ročně. Projekt vznikl ve spolupráci s Fordem, který uvede na trh novou generaci modelu Ka, sdílející s pětistovkou řadu komponent.