Londýn - dvoudenní výlet a tipy na sightseeing

14. 10. 2008

Pravidelní návštěvníci si mohli všimnout, že zmizel starý článek Londýn, který byl třetí nejčtenější článek na tomto webu. Taky proto, jsem se rozhodla napsat o Londýně podrobněji, s aktualizací a hlavně svýma očima - ano, letěli jsme do Londýna s nízkonákladovou společností Ryanair (tady už začíná tip naObrazek leteckou společnost) - světe div se, ale zpáteční letenka mě stála celých 30 Kč!!! Tato společnost je známá tím, že má občas akce na pár sedadel v letadle za pekelně nízkou cenu. Stojí za to číhat na jejich webu ryanair.com a klikat tak dlouho, dokud nenajdete pro vás to pravé.
           Na letiště London - Stansted jsme letěli asi 2 hodiny, přímo tam jsme si koupili jízdenku na autobus, která byla dražší než letenka - zpáteční jízdenka u Terravision 14 liber - a tento autobus nás zavezl na Liverpool street, což je v podstatě centrum, malý kousek od Tower Bridge. Protože jsme přijeli večer, museli jsme se jet ubytovat do hostelu. V centru najdete hotely či hostely zhruba od 60liber pro dva na noc, v zóně 2, což není daleko pak můžete spát a snídat již za 40liber pro dva lidi. Ubytování jsme si našli na netu už v ČR, výhoda je, když umíte anglicky a zadáte si do googlu něco jako accomodation in London (ubytování v Londýně) a server vám najde stránky specializující se na hotely, hostely či apartmány.
1. den

Po noci strávené opravdu v mini pokoji, kde dominovala postel (ne moc čistá) a páchnul odpad v opravdu nechutné koupelně - ano, vyplácnete z kapsy nekřesťanské peníze a dostane se vám za to bída - jsme vyrazili do centra. Bydleli jsme na New Crossu, proto jsme si vzali autobus, známý doubledecker (dvoupatrový červený autobus) a vystoupili na Wesminster Bridge Road, kde jsem okamžitě dostala husí kůži - gigantický Houses of Parliament se zObrazeknámým Big Benem vlevo a London Eye vpravo. London Eye je obrovský kolotoč, kde si můžete zaplatit jízdu a dopřát si vyhlídku na všechny známé památky v centru. Málem bych zapomněla na nepochopitelnou věc v Anglii celkově - jízda vlevo. Přecházíte-li cestu, zaručeně vás alespoň jedenkrát málem srazí auto, protože budete zkoumat opačný směr jízdy. Taky pokud budete jezdit autobusem, postavte se Obrazekna správnou stranu.
          Ze strany od města se před branami do Parlamentu rozprostíraly stany, kde demonstranti protestovali proti válce v Iráku. Odtud je velmi blízko k Wesminster Abbey, což je Westminsterské opatství, katedrála v gotickém stylu a místem korunovace panovníků.
          Odtud naše kroky vedly k Buckinghamskému paláci. Šli jsme kolem Downing street, paláce s koňskou gardou, kde jsme zrovna stihli výměnu stráží, prošli jsem náměstíčkem před palácem a šli přes St. James Park k Buckinghamu. V tomto parku je nádherné jezero, kde jsou nejen kachny, labutě a PELIKÁNI, ale desítky veverek, které čekají, jestli jim hodíte ořišek, nebo si ho klidně vezmou z ruky. Bohužel jsme výměnný ceremoniál gardy před Buckinghamem neviděli. Upřímně mě palác celkem zklamal, viděla bych to asi na nejnudnější památku, co jsem navštívila.
           Dalčí naše kroky vedly na známé Piccadilly circus. V podstatě bych to označila jako jakési náměstí, kde je ovšem během dne obrovský shon dopravy. Picadilly je známé tím, že se zde křižují nejhlavnější ulice a taky sochou Erose a neonovýma reklamama. Myslím, že byste se obešli bez toho, aniž byste to tam viděli, ale pokud ObrazekObrazekpochodujete po centru, nohy vás tam zavedou.
          Odtud je blízko na Trafalgar square, které je mým druhým oblíbeným místem Londýna. Nelsonův sloup, fontánky a hlavně Národní galerie dělají opravdu dojem. Vstup do Galerie je zdarma, to si nenechte ujít. Jsou zde obrazy světoznámých malířů, jako je Van Gogh (jeho Slunečnice), Piccaso, Monet, Rembrandt, Leonardo Da Vinci a další nespočet umělců. Obrazy jsou rozděleny podle letopočtu do místností a prohlídka, kdy jsme nezkoumali každý obraz, trvala přes hodinu. Možná by stálo za to být tam i déle.
            Sama nevím, jaký autobus a kde jsme nastoupili, ale vystoupili jsme u katedrály sv. Pavla. Vdávala se zde princezna Diana. Katedrála velkolepá, dokonce jsme byli vevnitř (zdarmaObrazek), dole ve sklepě je restaurace a veřejné wc, tam jde asi rozjímání o Bohu stranou.
            Protože jsme měli do večera ještě fůru času procházeli jsme se po různých náměstích a po Oxford street, kde je milion obchodů, levných, luxusních, známých... Upozorňuji ty, jež mají strach z ušlapání, že se zde nemusí cítit nejlíp - je tady na chodníku takový pohybující se chumel, vlevo tam a vpravo zpátky, ale obdivuju místní, kteří, jakmile nemůžou sednou - na zem, na schody, na parapet -  a ty pak překračujete.

Londýn a jídlo
             Původně jsem si myslela, že v Londýně utratím peníze jen za jídlo, takže to bude levně strávená dovolená - omyl! První večer jsme si zašli na večeři do mexické restaurace. Nevypadala luxusně, spíš vevnitř jednoduše, ale byla nám doporučena, že zde dobře vaří. V restauracích to funguje tak, že stojíte ve vchodě tak dlouho, dokud nepříjde někdo, kdo se zeptá, kolik míst chcete a usadí vás. Ihned vám dá menu a můžete si vybírat. Je zde zvykem dát si "starter" neboli předkrm. Objednali jsme si nachos(obrázek), ktere byly skvělé. Hlavní chod stál asi od 7 do 15 liber(asi 500Kč)!!! A to opakuji nebyla luxusní restaurace. Dali jsme si typický biftek a protože se zde nešetří na váze masa (asi tak 250g steak), tak jsme se pěkně nacpali. Druhou večeři jsme si dali v takovém bistru u Turků, něco jako kebab. Opět jsme byli nadšení z velikosti!Obrazek
              Hlad nás donutil zajít si na Trafalgarském náměstí do, jak jsme později zjistili, řetězce Pret a Manger s čerstvýma sandwichema. Ceny mají všude stejné (ne podle významnosti místa) - sandwich (napůl rozkrojený toast)stál od 2 do 5liber(asi 180Kč!).
              Oběd jsme si dali jednou v McDonaldu a podruhé v KFC. Mekáč je, jako i u nás v ČR, lepší než KFC (čistota, kultura stolování). Menu stálo 3,75 - skoro jako u nás.
              Možná víte, že angličani nemají žádné typické jídlo, jako my třeba svíčkovou na smetaně nebo vepřo, knedlo, zelo. Proto člověk chodí do mexické, k turkům, do fast foodu a jiných řetězců.
              Ještě mě opravdu zaujalo to, jak Anglični jedí. Chlapi v kvádru jí v McDonaldu, po práci stojí v tak narvaném baru, že musí stát na ulici. A nemají problém. Ale za takové ceny, není lepší se v klidu posadit? Děti když řeknou, že mají hlad, dostanou balíček chipsů... Opravdu ne kulinářsky bohatá země.

2. den
              Autobusem jsme vystoupili na jižním břehu Temže na zastávce Tower Bridge -Obrazek bohatě zdobené věže, most známý tím, že je otvírací, dokončen víc než před sto lety. Ve věži jsme si dali čaj a kupodivu byl levný - jen libru. Most si můžete prohlédnout i zevnitř, ovšem za tučné vstupné 15 liber. Vlevo za mostem stojí Tower of London, což je hrad, kde jsou uloženy korunovační klenoty a jsou zde prý cvičení krkavci, kteří tyto klenoty střeží. Jinak je hrad spravován Beefeatery.
              Protože je můj partner fotbalový fanda, rozhodli jsme se, že navštívíme Stamford Bridge - stadion Chelsea FC. Nasedli jsme na metro a dojeli do části Londýna Chealsea. V téhle časti bydlí asi bohatí lidé, protože jsme viděli obchod Lamborghini, Maseratti, Ferrari a taky hodně luxusních aut zaparkovaných před domy. Po 45minutách hledání jsme stadion koObrazeknečně našli. Partner vypadal nadšeně. Upřímně, mi se to taky líbilo. Škoda, že jsme nemohli dovnitř. Je zde atrakce, kde na stěně je fotka mužstva a jedno místo je volné, kde je židle - tam si sednete a jste členem mužstva.
            Autobusem jsme jeli do Hyde Parku, kde mě zklamal Speaker´s Corner, kde prý každý může říct cokoli - nebyl nijak označen - jen v mapě. Toto místo je v podstatě na začátku Oxford street, ve které jsme pak zahnuli do takové luxusnější čtvrti Covent Garden, kde jsme si mysleli, že potkáme někoho významného - ale nic, opět jsme viděli jen luxusní a sportovní auta.
            Po večeři v opět řetězcové restauraci jsme se shodli, že 1 den by bylo málo a 3 dny moc. 2 dny jsou pro návštěvu Londýna opravdu optimální.