Kawasaki ER-6n
Kawasaki ER-6n: čipera do města
Novinka loňského roku, Kawasaki ER-6n, se dobře prodává a v testech jiných periodik se dozvídáme samou chválu. Je nejlevnější nahá šestistovka vážně tak dobrá, i když jí chybí více než 20 koní oproti konkurenci?Japonský výrobce motocyklů, společnost Kawasaki, měl ještě loni ve své nabídce čtyři základní naháče: ER-5, ER-6n, Z750 a Z1000, přičemž ke dvěma z nich se vyrábí ještě polokapotované sestřičky: ER-6f a Z750S. Letos byl základní model ER-5 postupně nahrazen ER-6n a oba „Zedové“ se dočkali generační obměny. Nová polokapota Z750S se zřejmě představí letos na jedné z podzimních mezinárodních výstav.
Kawasaki nemá přímého konkurenta na japonské šestkové naked-biky, jako je Honda CB 600 F Hornet, Yamaha FZ6 ve verzi S2 nebo Suzuki GSR600. Jmenovaná trojice soupeří velmi tvrdě mezi sebou a „Zelení mužíčci“ od Kawasaki nabízí alternativu: pro koho je nahá šestistovka moc, může zvolit ER-6n, a komu se na konkurenční trojce něco nezdá, sáhne po Z750.
Doplněno: Mezi přímou konkurenci pro Kawasaki ER-6n bych jmenoval Suzuki SV650, Ducati Monster 695, Cagiva Raptor 650 nebo KTM 640 Duke II.
Představení Kawasaki ER-6n
Velmi efektní design motocyklu ER-6n se snaží zaujmout především mladé motorkáře, pro které je stroj určen. Tvůrci hledali inspiraci u takových ikon, jako jsou stroje Benelli (tvar bočních krytů chladiče) či Buell (tlumič výfuku pod motorem), a syntézou těchto prvků vznikl poměrně originální kus. Pohled na ER-6n zpředu ve mně vyvolává pocit, že koukám na nějakého tvora ze světa hmyzu. Maska okolo vertikálně situovaného světlometu připomíná kusadla a řídítka se zrcátky jsou jako tykadla.
Malé náznaky kapotáže ve tvaru bumerangu mají integrované směrové světlomety a do jisté míry jsou i praktické, protože se snaží odvádět proudící vzduch okolo kolen. Tento prvek letos převzali oba větší bratři, Z750 i Z1000. Červený rám má pod sedlem na pravé straně trochu netradičně uchycenou zadní tlumící jednotku a spolu s tlumičem výfuku ve tvaru nábojnice přitahuje pohledy náhodných kolemjdoucích k bližšímu prozkoumání.
Rám z ocelových trubek ve tvaru diamantu má vpředu klasickou teleskopickou vidlici, vzadu je kyvná vidlice s tlumící jednotkou. Litá, 17palcová kola se šesti paprsky obouvají pneumatiky o rozměrech 120/70 ZR17 vpředu a 160/60 ZR17 vzadu. Brzdový systém má na přední ose dvojici kotoučů o průměru rovných 300 mm, vzadu je jeden menší kotouč.
Srdcem motocyklu je čtyřtaktní řadový dvouválec o objemu 649 cm3. Pohonná jednotka se čtveřicí ventilů na válec má přímé vstřikování paliva a disponuje výkonem 53 kW (72 k) v 8 500 ot./min. Točivý moment 66 Nm nastupuje v 7 000 ot./min. Výkon se přenáší přes šestistupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo.
Pozice za řídítky, palubka a jízdní dojmy
Když jsem sedl na Kawasaki ER-6n, překvapilo mě, jak je motorka úzká a kompaktní. Když mě poprvé uviděl fotograf, s úsměvem mi pověděl, že pod takovým chlapem ten naháč vypadá jako vetší minibike. Celková koncepce stroje bude vyhovovat spíše menším postavám. Jízdní poloha je vzpřímená a nedělené sedlo poskytuje dostatek pohodlí řidiči i jeho spolujezdkyni.
O palubce se v tomto případě dá hovořit jako o jednom sdruženém budíku, který je rozdělen na horní analogový otáčkoměr s digitálním tachometrem na spodní hraně. Že přístrový panel poskytuje opravdu jen ty nejnutnější informace by mně nevadilo tolik, jako použitý materiál. Černý zrnitý plast a celkové provedení mne zklamalo. Naopak velké plus má ER-6n za možnost nastavit si pozici obou páček, brzdy i spojky.
Už bylo dost teorie, sedám na motorku a vyrážím do města. Loni jsem měl možnost jezdit na ER-6n v jižních Čechách okolo hradu Rábí při prezentaci motocyklů Kawasaki. Tehdy mě popravdě motorka moc neoslovila, protože hlavním tahounem akce byla nejsilnější sériově vyráběná motorka světa, ZZR1400 s výkonem 147 kW (200k). O to víc jsem byl během letošního testu příjemně překvapen, jak dobře tenhle nenápadný rarach jede.
Dvouválcový motor táhne pěkně od spodu bez nepříjemných vibrací. Lineární, ale překvapivě silný nástup výkonu má velké plus při jízdě ve městě nebo na okreskách v členitém terénu. Tahám za plyn a agregát letí rychle do otáček, doprovázený efektní zvukovou kulisou. Podvozek stroje byl měkčí a při prudké akceleraci se motocykl malinko vlnil, stejně jako v náklonech při vyšších rychlostech. Není to nic, co by vás rozhodilo, jen je to cítit a věřím, že nový majitel nebude mít problém podvozek naladit ku obrazu svému.
Jinak je motocykl díky své úzké stavbě snadno ovladatelný, především ve městě. Na světelných křižovatkách při ostřejších rozjezdech na zelenou jsem neměl problém držet krok s daleko silnějším strojem (i při své hmotnosti přes 110 kg ;) a v momentě, kdy začala CBR600RR získávat první metry k dobru, museli jsme oba zaklapnout plyn a brzdit na červenou u další křižovatky. A v kolonách? S motorkou jsem se protáhl všude, kam jsem potřeboval, lasička by nebyla mrštnější.
Brzdy stroje jsou slabší, ovšem s přehledem stačí na to, aby vás zastavily, kde potřebujete. Nejlépe jsem otestoval brzdy během letošního Kawasaki dne na Masarykově okruhu v Brně. První seznamovací kolo proběhlo velmi poklidně a já začínám tahat za plyn. Ale co to? Motorka do zatáček moc nebrzdí a páčku od přední brzdy musím mačkat opravdu s velkou silou. To se mi moc nelíbí, ale jedu dál. Odjedu další dvě kola a zjišťuji, že chyba nebyla v motorce, ale ve mně. Při „zaváděcím“ kole jsem během poklidné jízdy moc brzdy nepoužíval, ale poté, co se při dravější jízdě zahřály, už bylo vše v pořádku.
Závěr, plusy a mínusy
Kawasaki ER-6n se díky svému netradičnímu designu v davu, lépe řečeno např. na sraze motorkářů, jen tak neztratí. Úzký a kompaktní motocykl je výborně ovladatelný a řadový dvouválec překvapí dobrým zátahem v nižších otáčkách. Drobný naked-bike je vhodný pro začátečníky nebo křehké ženy, ale po zkušenostech z testu vím, že je ideálním společníkem do města i pro ostřílené bikery. A poměr cena a užitek? Myslím, že nemá v tomto směru konkurenci.
Během testu byla průměrná spotřeba 6,1 l naturalu 95 na 100 km, což nabízí teoretický dojezd kolem 250 km. Při rovnovážné rychlosti na dálnici si ER-6n vzalo 5,6 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě se spálilo 7,0 l na 100 km.
Plusy a mínusy pro Kawasaki ER-6n
+ štíhlá stavba stroje, obratnost
+ zátah motoru v nižších otáčkách
+ cena
- provedení palubky
- slabší nástup brzdného účinku
Technické informace
Technické údaje | Kawasaki ER-6n |
Celkové rozměry | 2100×760×1096 mm |
Rozvor/výška sedla | 1405 mm/785 mm |
Motor, objem | čtyřdobý, řadový 2válec, 649 cm3 |
Vrtání x zdvih | 83,0×60,0 mm |
Kompresní poměr | 11,3:1 |
Počet ventilů/chlazení | 8/kapalina |
Výkon | 53 kW (72 k) v 8500 ot./min |
Točivý moment | 66 Nm v 7000 ot./min |
Převod/převodovka | řetěz/6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 160/60 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 300 mm, 2píst. třmeny |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 220 mm, 1píst. třmen |
Rám | ocelový, trubkový |
Přední vidlice | teleskopická vidlice, průměr 41 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 15,5 l |
Průměrná spotřeba v testu | 6,9 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 174 kg |
Cena (květen 2007) | 175 000 Kč |