Yamasaki YM 125 Chooper
Yamasaki YM 125 Chooper: čínský motocykl pro 16tileté
Yamasaki YM 125 Chooper je motocykl s malým jednoválcem o výkonu 6,3 kW. Co všechno se ukrývá za cenovkou 38 tis. korun? Jde o dobrou volbu pro 16tileté bikery?Firma Yamasaki je čínská společnost, která vyrábí levné motocykly. Název Yamasaki nemá nic společného s mnohem známější dvojicí japonských firem Yamaha a Kawasaki, jde spíše o dobrý marketingový tah, aby motocykly čínského výrobce zněly podvědomě stejně nebo alespoň podobně.
Po jedné z řady rozporuplných novel silničního zákona bylo vydávání řidičským průkazů pro velké a silné motorky posunuto na věkovou hranici 21 let. Od patnácti let, nebo s řidičákem na skupinu B + podskup. AM, můžete jezdit na mopedech do 50 cm3, kde je celá paleta skútrů a jim podobných jednoválcových včeliček.
Od šestnácti máte možnost jezdit už na stopětadvackách, ale celkový výkon agregátu nesmí být větší než 11 kW. Od 18 let už je to krapet lepší, ale pořád jsme ještě nevyhráli, neboť vyhláška říká: „opravňuje pouze k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW nebo s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg…“
Yamasaki YM 125 Chooper patří právě do druhé kategorie díky pohonné jednotce s objemem 124 cm3 a výkonem 6,3 kW. Pojďme se podívat, jak model YM 125 vypadá.
Představení motocyklu Yamasaki YM 125 Chooper
Motocykl YM 125 Chooper při prvním letmém pohledu připomíná starší model Yamahy Virago, ale při bližším zkoumání zjistíme celou řadu rozdílů, především v použitých materiálech. Musíte mít na paměti, že Chooper je motocykl s cenou pouhých 38 tis. korun a od toho se vše odvíjí. Masce dominuje klasický velký kulatý světlomet, který má pod sebou dvě menší světla a po stranách je doplněn dvojicí blinkrů.
Vínově červená barva v kombinaci s černou a stříbrné orlice dodávají Chooperu vzhled velké motorky. Na nádrži o objemu 12 l je ukazatel paliva a zařazené rychlosti. Bohužel na slunečním světle nebyl ukazatel paliva čitelný, musel jsem si ho přikrývat rukou a vytvořit stín, abych na kontrolky viděl.
Velké profilované sedlo láká k nasednutí na motocykl a slibuje dostatek místa pro řidiče i spolujezdce. Na konci motorky je ještě trubkový nosič, na který se dá připevnit např. stan při vícedenní vyjížďce. Velká osmnáctipalcová kola mají disky z lehkých slitin a pětice paprsků ve tvaru čepelí dodává Chooperu sportovní nádech. Co ale sráží dojem, jsou všechny ty lakované plasty, co se snaží tvářit jako chromované doplňky.
Základem motocyklu je kolébkový rám, v jehož útrobách sedí zmiňovaný jednoválec. Vzduchem chlazený čtyřtaktní agregát o objemu 124 cm3 disponuje výkonem 6,3 kW (8,5 k). Síla motoru je přenášena přes pětistupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo. O odpružení se stará přední teleskopická vidlice, vzadu je kyvná vidlice s dvojicí bočních tlumičů.
Sedlo a palubka
Při usednutí na Yamasaki YM 125 Chooper jsem okamžitě kladně hodnotil posez. Prostorné sedlo bylo pohodlné a široké stupačky byly na správném místě. Kde jdou body dolů, jsou řídítka. Jejich tvar a provedení mě nutil mít ruce zalomené v nelidském úhlu a do dvou minut mě bolelo zápěstí.
Palubce dominuje dvojice analogových budíků, vlevo je tachometr s integrovaným ukazatelem celkových a denních ujetých kilometrů, vpravo je otáčkoměr. Mezi nimi je čtveřice kontrolek a ukazatel napětí akumulátoru.
Dost bylo popisování, jdeme jezdit. Motorka má klasický elektrický startér na pravé straně řídítek, ale po dlouhém stání, např. po zimě, biker jistě ocení i mechanické nožní startování, kdy se šetří baterie. Na levé straně řídítek je malá páčka, ovládající sytič. Pootočením nastavuji vyšší přísun paliva a startuji.
Yamasaki YM 125 Chooper naskočí celkem bez problémů a z dvojice kuželovitých koncovek se line vrčivý zvuk. Jako by se mě motocykl snažil přesvědčit, že má na víc, než vypadá. Ok, jdu to zkusit.
Jízdní dojmy
První nepříjemné překvapení následovalo hned po výjezdu. I když jsem byl upozorněn, že motorka má jinak poskládané převody stylem N-1–2–3–4–5 a vyšší rychlost se sešlapuje směrem dolů, nikdy jsem si na to nezvykl a celou dobu jsem musel přemýšlet, co chci zařadit a kterým směrem mám převodovou páčku nohou posouvat. Dobrým kamarádem se v tomto případě ukázal budík na nádrži, kde jsem viděl, na jaký stupeň právě jedu.
Výkon pohonné jednotky je dost malý, Chooper při jízdě do kopce nedrží rychlost a musí se podřazovat, často i o dva stupně. Limit pro stopětadvacítky dle vyhlášky je 11 kW a model YM 125 má sotva polovinu.
Co musím naopak pochválit, byl podvozek a odpružení. Při výletu po českých rozbitých silnicích jsem byl mile překvapen, že tlumiče Chooperu pobraly většinu nerovností a já se mohl v klidu koukat po krajině.
Kde ale byly rezervy, jsou brzdy. Přední kotoučová brzda byla ještě v normě. Sice jsem musel páčku na řídítkách mačkat opravdu velkou silou, ale to bych přičetl tomu, že motocykl byl úplně nový a brzdové destičky si ještě úplně nesedly. Věřím, že po pár dalších desítkách najetých kilometrů se vše srovná a přední brzda bude v naprostém pořádku. Zato zadní buben byla doslova tragédie. Řešení zadní brzdy je špatné, kvůli podložce pod nohou jsem sešlápl brzdový pedál „až na podlahu“ a nic se nedělo. Od té doby jsem zadní brzdu nepoužíval a myslím si, že ani po dobrém seřízení bubnu se brzdný efekt moc nezlepší.
Další smutná zkušenost s kvalitou zpracování nastala zhruba po 50 km jízdy, kdy z ničeho nic upadl pedál zadní brzdy. Jako by se mi motorka snažila dát najevo, že když si stěžuji na bubnovou brzdu, tak ji nebudu používat vůbec. Nakonec jsme zjistili, že objímka, která držela pedál na čepu, neměla rovně vyvrtaný závit a na šroub byl vyvíjen tlak. Během jízdy šroub praskl, objímka se uvolnila a celý pedál z čepu vypadl.
Co se týče konkurence, YM 125 Chooper moc protivníků v dané cenové třídě nemá. Koncernová společnost Yuki nabízí podobný model s názvem 125 Tine s výkonem 11 koní, ale za cenu 60 tis. Kč.
Závěr, plusy a mínusy
Yamasaki YM 125 Chooper může oslovit 16tileté motorkáře především nízkou cenou a vzhledem „dospělé“ motorky. Za nízkou cenovkou ale stojí nižší kvalita materiálů a zpracování. Když se ale mladý biker bude o motorku pořádně starat, bude mu dobře sloužit.
Od Choopera ale nečekejte žádnou divokou jízdu či sportovní nasazení. Malý výkon motoru je ideální do města nebo na kratší výlety, ale popravdě mohl být agregát o pár koníků silnější. Mladý zamilovaný pár ocení slušný podvozek, pohodlí a prostorné sedlo.
Plusy a mínusy pro Yamasaki YM 125 Chooper
+ cena
+ podvozek
+ pohodlí a prostorné sedlo
- zahnutí a tvar řídítek
- výkon motoru
- zadní bubnová brzda
- kvalita zpracování a použité materiály
Technické informace
Technické údaje | Yamasaki YM 125 Chooper |
Celkové rozměry | 1 880×790×1 050 mm |
Rozvor | 1 180 mm |
Motor, objem | čtyřtaktní jednoválec, 124 cm3 |
Počet ventilů / chlazení | 2 / vzduch |
Výkon | 6,3 kW (8,5 k) |
Převod / převodovka | řetěz / 5stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Brzdy vpředu | 1× kotouč, 1píst. třmen |
Brzdy vzadu | buben |
Rám | kolébkový rám z oceli |
Přední vidlice | teleskopická vidlice |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, 2 tlumiče |
Nádrž | 12 l |
Suchá hmotnost | 108 kg |
Cena (červen 2007) | 38 000 Kč |