Hledáček a LCD display
Každá digitální kamera má dnes jak hledáček, tak LCD display. podle jejich kvalit lze částečně hodnotit i kvality celé kamery. Samozřejmě se zde budeme pohybovat v amatérské sféře.
Jaký je lepší?
Hledáček je základní součást kamery, s kterou při natáčení pracujeme. V historicky nedávné době byly hledáčky pouze černobílé, pak se začaly objevovat i hledáčky barevné, dnes jsou víceméně barevné. Někteří zkušení kameramani se v tomto ohledu vyjadřují, že hledáčky černobílé jsou lepší, protože mají větší kontrast i rozlišení. Scéna je pak podle nich lépe viditelná. Pro barevný hledáček zase hovoří fakt, že podává věrněji skutečnost do oka kameramana a ten pak může lokalizovat snáze objekt třeba i podle barvy. (Např. slečna v červených šatech na zelené louce bude v barevném hledáčku viditelná lépe, než na černobílém). Nedůvěra k barvě pramení z toho, že v začátcích byly barevné hledáčky výrazně méně ostré, než černobílé. Svoji roli zde jistě hraje i zvyk. S postupným vývojem techniky se tento názorový a kvalitativní rozdíl stále více potlačuje. Můj názor je takový: S kvalitnější (a dražší) kamerou získáte často i kvalitnější hledáček, který už bude spíše barevný, nebo přepínatelný i na čb. Sám dávám přednost barvě. Některé hledáčky mají nastavitelnou korekci oční vady, nastavitelný úhel a posun vzhledem ke kameře. Některé hledáčky mají vyměnitelnou gumovou očnici, která lépe stíní před nežádoucím stranovým světlem. Toto vše přispívá ke komfortu při natáčení.
LCD
Pokud je barevný hledáček trnem v bolavé patě ostřílených "profíků" pak LCDčko už tuplem nezíská jejich přízeň. Nevýhody jsou zřejmé. LCD display je velký spotřebitel energie z akumulátorů, při jeho sledování je osa oka a kamery mimo (což u hledáčku není) a kamera může být při otevřeném displayi méně stabilní. Naopak výhody jsou zřejmé také. Kameraman při natáčení vidí současně jak obraz na kameře, tak vidí živou scénu a nemusí střídavě mhouřit okem do kamery. Neocenitelnou vlastností je použití LCD jako vzdáleného periskopu. Osvědčí se zvláště v davových a nepřehledných scénách, kdy můžete mít kameru vysoko nad hlavou a LCD budete sledovat zespodu. Při otevřeném LCD si můžete dovolit měnit polohu kamery téměř od podlahy až do výšky dvou metrů. Při otočení LCD o 180 stupňů lze snímat i scénu za kameramanem, nebo sám sebe. Scéna se v tomto případě většinou na LCD (nikoliv v záznamu) stranově obrací.
Doporučení: LCD display používejte, pokud je dostatečně veliký, když máte dostatek energie v akumulátorech a když vám pomůže v nestandartních situacích. U běžných záběrů se naučte používat spíše hledáček. Kamera je tak lehce opřena o hlavu a zároveň se tak líp udržuje stabilita filmovaného záznamu.
Při slunečném počasí je většinou LCD špatně použitelné, protože na přímém slunci se kontrast ztrácí a není téměř nic vidět. Naučte se proto opatrně a plynule zavírat display a vrátit se ke sledování scény v hledáčku, anižby to ovlivnilo stabilitu záběrů. Nastavitelný kontrast, barevnost a jas LCD panelu je pouze pro tento výstup nikoliv pro ukládání na pásku. Když zvýšíte jas, zvýší se i spotřeba energie.
V hledáčku i na displayi se také zobrazují potřebné technické informace při natáčení.