Jdi na obsah Jdi na menu
 


PŘILBA

PŘILBA

Nejdůležitější součástí Vaší výstroje je přilba. Její použití je dáno přímo vyhláškou, kromě skútrů do 40 km/h. Ale i v tomto případě to za ten otřes mozku nestojí. Přileb existuje několik typů: Nejlepší ochranu poskytují integrální přilby. Jsou to přilby s integrovanou ochranou brady a "plexištítkem" kryjícím celý obličej. Jejich typické použití je na cestovních a supersportovních motocyklech, ale neuráží ani na malém motocyklu či skútru. Pro endura a motokros jsou určeny zvláštní přilby, mající hlavní znak integrálních přileb - pevnou ochranu brady - a některé mají i sklopný "plexištítek", ale celkově jsou tyto přilby lehčí a vzdušnější - jsou také konstruovány pro nižší rychlosti - a jsou doplněné "kšiltem" či "nehtem". Většinou ale motokrosové přilby nemají sklopný průhledný štít a oči jsou chráněny motokrosovými brýlemi. Tyto přilby jsou vhodné také pro vodní a sněžné skútry, to ovšem s nenasákavým, vodovzdorným polstrováním. Další skupinou přileb jsou otevřené, což je typ, který nemá ochranu brady, a tudíž ji nechrání. Ani při pádu, ani proti letícím mouchám a čmelákům. Typické použití těchto přileb je na chopperech (tady jiná přilba snad ani vzhledem k čistotě stylu nepřichází do úvahy), ale najdou uplatnění i u malých motocyklů a skútrů. Vždy musí být doplněny brýlemi, ovšem i zde existují modely, které jsou opatřeny sklopným štítem kryjícím oči a část obličeje. Ať už si budete vybírat jakoukoliv přilbu, pokud bude již z druhé ruky, vyvarujte se odřených, havarovaných, či s podezřelou minulostí. Všechny přilby jsou totiž konstruovány tak, že vydrží pouze jeden pád.

MATERIÁL PŘILEB

Přilby pro motocyklisty jsou zhotovovány buď vstřikováním z plastů (polykarbonáty, ABS, polyamidy) anebo laminováním ze skelných vláken, kevlaru či dalších nových materiálů. Přilby lisované z plastických hmot se snadno poznají podle jemného "švu" uprostřed přilby, což je otřep po dělicí rovině lisovací formy. Ale i tento šev bývá někdy přebroušen a přelakován, takže pak zbývá jen informační leták. Laminované přilby bývají dražší, ale většinou jsou bezpečnější, protože jde o kvalitnější a méně stárnoucí materiály. Ono platí obecně, že byste si měli zakoupit tu nejkvalitnější přilbu, na kterou vám ještě stačí kapsa. I když to na první pohled nevypadá, jsou v kvalitě přileb velké rozdíly. Ovšem zjištění, že vaše přilba nebyla kvalitní, může přijít někdy už pozdě. Kvalitu značky si můžete ověřit i pohledem mezi motocyklové závodníky. Zde je nejčastěji zastoupena firma ARAI, dále ostatní značky jako AGV, SHOEI, NOLAN, BIEFFE a další. Při výběru přilby se podívejte na upínací řemínek nebo dovnitř přilby, kde je vyznačena homologace. Tam naleznete jakési číslo, ale důležité je, aby toto číslo začínalo dvojčíslím 04, které udává, že tato přilba odpovídá současně platné bezpečnostní normě. Nové přilby musí odpovídat tomuto standardu již několik let a pokud uvidíte někde prodávat levné přilby bez tohoto označení, vězte, že jsou levné proto, že v Evropě se už nesmějí prodávat a že byly bez schválení Ministerstva dopravy ČR importovány k nám.

VELIKOSTI PŘILEB

Přilby se vyrábějí většinou ve velikostech od XXS do XXXL; existují i přilby v dětských velikostech. V jiném označení je to:

XXS = 51 - 52

XS = 53 - 54

S = 55 - 56

M = 57 - 58

L = 59 - 60

XL = 61 - 62

XXL = 63 - 64

XXXL = 65 - 68

kde čísla udávají obvod hlavy v centimetrech, měřený přes čelo a nad ušima. Přilbu volte spíše těsnější, ale takovou, aby vás nikde netlačila, a aby nešla přetáhnout zezadu dopředu při upnutém podbradním řemínku. Nenechejte si zkazit náladu, když jde přilba špatně nasazovat přes uši, když je v tomto místě úzká. Důležitý je pocit po nasazení. Přilba nesmí na hlavě lítat, když po zapnutí prudce otáčíte hlavou ze strany na stranu. Nejlepší samozřejmě je, máte-li možnost si přilbu vyzkoušet při jízdě alespoň 2-3 hodiny, protože někdy se přihodí, že vás v ní po delší době začnou bolet uši. A věřte, že to není nic příjemného. Při výběru velikosti počítejte s tím, že se přilba používáním zvětší (vytlačí) časem asi o půl čísla. Může se stát, že stejná velikost od různých výrobců se bude zdát jednou větší, jednou menší, anebo prostě nebude vyhovovat. Je to proto, že každý výrobce má trochu jinou "modelovou hlavu", a tudíž je dobré vyzkoušet přilby od více výrobců.

ZAPÍNÁNÍ PŘILBY

Zapínání přilby je řešeno dnes povětšinou rychlouzávěry, dvojitými D-kroužky a také různými druhy zavíracích mechanismů. Za nejjistější a nejbezpečnější způsob zapínání je dnes považován stále klasický dvojitý D-kroužek tvořený dvěma ocelovými kroužky tvaru D. Výhodou tohoto řešení je, že lze na bradu skutečně dotáhnout. Výhodou rychlouzávěrů je snadná manipulace, naproti tomu poměrně velká rovná plocha obou spojených dílů rychlouzávěru někdy tlačí do brady. Kromě toho také nejdou rychlouzávěry pod bradou skutečně dotáhnout. Různé složité mechanismy zapínání či zavírání přilby jako výklopný či vytáčecí spodní díl mají některé výhody, ale nesou s sebou jedno velké riziko: z důvodů mnoha různých a odlišných konstrukcí neexistuje jednotnost systémů, a když už se něco na silnici semele, téměř s určitostí první naskytnuvší se lidé, kteří přijdou pomoci, netuší, že se musí zmáčknout někde nějaké červené tlačítko nebo vyšroubovat nějaký šroubek, a nemusí se jim tudíž podařit sejmout přilbu z hlavy včas. Při nákupu přilby si také ověřte, vyhovuje-li vám tvar výřezu pro oči a obličej. Někdy může být horní hrana výřezu příliš nízko, takže při skloněné hlavě vám tato hrana překáží ve výhledu dopředu nebo do strany. Ti, co nosí brýle, by se měli přesvědčit, neznemožňuje-li přilba jejich používání. Dioptrické brýle by však nikdy neměly suplovat uzavřené motokrosové brýle. Dalším důležitým kritériem je hmotnost přilby. Ta bývá na skeletu u kvalitnějších přileb obvykle vyznačena na nálepce. Samozřejmě: čím lehčí přilba, tím menší únava, ale je třeba si uvědomit, že bezpečnou přilbu příliš lehkou vyrobit nelze. Obáváte-li se, že přilba bude příliš těžká, můžete si vyzkoušet malý trik: vetknete-li doprostřed vnitřku přilby vztyčený ukazováček, a přilbu na něj postavíte, sledujte, nemá-li přilba tendenci naklánět se dopředu nebo dozadu. Pak jde o přilbu nevyváženou a na delší jízdy nepříjemnou. S vyváženou těžší (ale bezpečnější) přilbou budete spokojenější, než s lehčí, ale nevyváženou. Zastavme se ještě na chvíli u hledí, zorníku, vizíru, plexiskla či jak se ta věc správně jmenuje. To nejlepší, co můžete mít, je hledí s vnější povrchovou vrstvou odolnou proti poškrábání ( bývá označováno jako "Antikratz", "Kratzfest", "Scratch resistant" apod.) a s vnitřní vrstvou odolnou proti pocení a mlžení Anti fog. To oceníte hlavně ve městě a za vlhka. Tyto štíty bývají sice nejdražší, ale jakmile si jej pořídíte, máte po starostech. Vyrábějí se například přelakováním speciálními laky, napouštěním povrchu nebo potažením tenkou elastickou fólií. Ta dokáže někdy i to, že již vzniklé malé škrábance po čase zmizí. Pro některé modely přileb je k dispozici i vizír v tmavé barvě. Ten je skutečně velmi dobrý při jízdě za dne, ale jeho použití za šera a v noci může být nebezpečné. Mechanika ovládání plexištítu musí být ovladatelná i rukou v rukavici. A ještě jednou: kupujete-li si starší přilbu, kupte jen takovou, která evidentně nebyla havarovaná. Upadne-li přilba z velké výšky, či je-li vystavena nárazu, je pravděpodobně čas koupit novou. Máte-li pochybnosti, kupte novou. S přilbou úzce souvisí i ochrana očí. U integrální přilby je to vyřešeno automaticky, u ostatních přileb je nutno užívat brýle. Kapotáž motocyklu totiž žádnou ochranu očím neposkytuje - nezabrání vniknutí zrnka prachu nebo písku do oka. A na závěr to nejdůležitější. Kvality vaší přilby oceníte pouze tehdy, když ji budete nosit a nezapomenete dotáhnout řemínek. Přilba je ten nejlepší způsob ochrany, jaký můžete mít.

NOSTE ZAPNUTOU PŘILBU VŽDY, AŤ JEDETE OKOLO BLOKU NEBO OKOLO SVĚTA.