Jdi na obsah Jdi na menu
 


RC Paragliding

Již delší dobu se zajímám o RC modely a tzv. autařím. Mám jak kopii MINI Cooper Monte Carlo, tak Xsaru WRC Sebastiana Loeba až po přemotorovaného Traxase E-REVO VXL s maximálkou kolem 60km/h. Auta jsou pořád jen auta a řekl jsem si, že by to chtělo něco jiného. Lítat s aerem mi asi bavit nebude, rádiem řízený lítající balon bude nuda a pak při brouzdání po internetu jsem narazil na RC paragliding. Když jsem ovšem viděl ty cenovky, chuť si s mín zalítat mi rychle přešla. Pak jsem narazil na forum http://www.rcparagliding.cz/, a po několika týdnech přemílání, jsem se rozhodl pustit se do stavby rádiem řízeného paraglidu. Co jsem se nedočetl na foru, jsem zjistil po emailech s uživateli daného fora a vize byla na světě. Motor jsem použil Ray 3542/06, vrtule 12x6 a regl Fox 45A. Je to vyzkoušené ostatními uživateli, tak proč vymýšlet již vymyšlené a odzkoušené. Pořídil jsem přijímač Spektrum AR500 a rádio Spektrum DX6i, do kterého jsem instaloval podsvícení LCD, abych za šera vše perfektně viděl. Tak teď už jen postavit tříkolu, vybavit jí pilotem a nakonec to nejdůležitější - křídlo! Plány na tříkolu jsem také pohledal na foru, jen jsem je malinko zjednodušil a upravil k obrazu svému.

výkres

Celá kontrukce tříkoly je z 8mm kulatiny - hlazenky. Po několika víkendech strávených v garáži ohýbáním, rovnáním, vařením a zase ohýbáním a rovnáním a vařením jsem nakonec celý den tříkolu brousil a brousil, aby svary byly pohledné a průniky jednotivých částí vypadaly prostě strojařsky. Broušení jsem si vzkutku užil, protože vesměs veškeré broušení muselo být provedeno ručně.

341_4101_m.jpg

Dále jsem pokračoval pilotem, Z internetu objednaný panák vysoký 42cm dorazil vcelku rychle a tak hned běžel na operaci :) Do těla jsem mu implementoval dvě 10kg serva s kovovými převody spojené frézovaným duralovým hranolem.

009.jpg      010.jpg

Skrz tento hranol je také pilot připevněn přímo k tříkole. Ruce pilota jsem vyztužil duralovám plechem, na který je přímo přichycen unašeč na servo a celé ruce jsem vyplnil pevným dvousložkovým lepidlem. Serva pilota mám v delta mixu tak, aby ovládání odpovídalo skutečnosti. Přijímač jsem schoval pilotovi pod tričko a baterie je umístěna pod podlahou tříkoly.

030.jpg

A nyní křídlo, nejdůležitější část paraglidu, to co dělá paraglid paraglidem. Již během stavby tříkoly jsem náhodou narazil na PARA-křídlo z HK, které chtěl známý zahodit. Vzal jsem si ho tedy od něj, že to s ním zkusím. Věděl jsem, že šňůry na tomto křídlu jsou špatné a že bude třeba křídlo převázat. Spojil jsem se tedy přes forum s Honzou Čejpou, o kterém jsem se později dozvěděl, že je se svým otcem opravdovým GURU RC paraglidingu v ČR, zda by ho nezkusil převázat. Ochotně mi sdělil, že to zkusí a že se rád podívá, jak to dělaj číňani. Mezitím jsem koukal na fotky a videa křídel, která postavili a zalítali a začal jsem koketovat s myšlenkou, že křídlo doma také ušijem. Začal jsem totiž tušit, že HK křídlo bude pro mojí tříkolu přeci jen malé. Tříkola má v plné zbroji přesně 3,0kg a to je na rozpětí 2,15m opravdu hodně. Potřeboval bych se dostat tak o kilo míň. Manželka, když viděla složitost šití jednotlivých komor a jejich množství, usoudila, že to prostě nedáme. Šití křídla pro někoho, kdo to šije prvně je fakt složité. Zkuste si vzít do ruky nějaké para-křídlo, prohlédnout si ho a uvidíte sami. A kde je potom vyvazování jednotlivých šňůr! Myslím, že by to pro nás, kdo to dělá prvně, byla kupa práce na půl roku bez valného výsledku:( Nebudu to natahovat, dopadlo to tak, že jsem požádal Čejpalovic manufakturu, zda by mi také neušili profi křídlo.  Profi říkám proto, že když jsem viděl videa z jejich letů, jak realisticky se chová jejich paraglid ve vzduchu, byla to pro mne jasná volba. Posuďte sami, krásný pomalý průlet zde http://www.youtube.com/watch?v=30OyFYQlSB0&feature=channel_video_title a ukázka jejich práce zde http://rcparasky.rajce.idnes.cz/ vešleré informace o křídlech zde http://www.rcparasky.mypage.cz/

A tady už se šije to správné křídlo

3.jpg

5.jpg


Den se se dnem sešel a Wegus RS byl konečně na poště. Hned po rozbalení bylo vidět, že při porovnání s HK křídlem je to úplně jiná liga. Jakmile bylo trochu lepší počasí, byl jsem na louce a zkoušel první starty. Jelikož šlo o moje úplně první starty, co se týče RC lítání, tak začátky šly poměrně ztuha. Popravdě, když jsem se vrátil už třetí den z lítání domů jen s otlučenou tříkolou, byl jsem z toho docela nešťastný. Křídlo prostě nechtělo nad hlavu. Když už bylo křídlo  konečně nahoře, přidám plyn a po dvou metrech se tříkola kácela k zemi. Spojil jsem se znovu s Honzou Čejpou. Ochotně mi znovu vysvětlil jak startovat, že jakmile tříkolu hodím, tak nesmím dát plnej plyn, protože tříkola předběhne křídlo a jde to k  zemi ( přesně to jsem dělal ). A že naladěný řidičky před startem jsou základ, a dělá se to lépe, když jsou poprvé na startu dva - jeden beží s křídlem a druhý kouká, jak se křídlo chová ( samo jsem se to pokusil naladit sám ). A  když mi křídlo nejde nad hlavu, tak mám řidičky moc krátký a tudíž nenabíhá - prostě jsem všechno dělal špatně a zbrkle, jen abych letěl. Ještě ten večer jsem šel lítat, povolil jsem řidičky, párkrát jsem se rozběhl s křídlem a kupodivu najednou byl Wegus nad hlavou natotata.  Říkám si paráda, letíme. Dávám půl plynu, škubnu, křídlo nad hlavou, tříkolu pouštím, trochu přidám (NÉ PLNEJ) ..... a letím. ONO TO FAKT LETÍ!!!! PARÁDA, EUFORIE! Chci zatočit a ono nic! Prostě furt rovně pryč. Hlavou mi prolítne, ty vole ty jsi ty řidičky povolil moc!!!!! A taky že jo. Hned ubírám plyn a tak nějak přistávám. Už bylo dost pozdě a jedu dom. Druhý den jsem vytáhl kamaráda, profi RC pilota, na letiště. Během 15 minut jsme naladili řidičky tak, že ve středové poloze serv pilota je křídlo malinko přibržděné. Opravdu není nad to, když jeden jde s křídlem nad hlavou a druhý zkouší, co to dělá. Následoval start a krátké polítání, při kterém byli všichni uneseni tím, jak realisticky RC paraglid ve vzduchu vypadá. Doma jsem ještě předělal uchycení řidiček na pilotovi ruce tak, aby byla delší páka. Následující den jsem ještě ve vzduchu vytrimoval na radiu serva, aby křídlo letělo opravdu rovně, nikam nezatáčelo a lítal už  úplně sám. Řídit RC paraglid je opravdu jednoduché, jen to chce na začátku vnímat rady těch, co to umí a nebát se zeptat. Některé rady jsou opravdu nad zlato.

Čejpalovic manufaktuře tímto děkuji za jejich trpěivost se mnou, za rady a za krásně fungující RC křídlo WEGUS RS. I já, RC pilot amatér, nyní dělám po pár startech kino blízkému okolí. Už se mi kolikrát stalo, že za mnou přišli z vedlejší obce a říkali:" Já jsem si myslel, že si tady někdo pořídil opravdickej padák a dělá tu ve vzduchu skopičiny. Koukal jsem už několikrát z balkonu a čekal kdy spadne. A teď když tady jedu kolem na kole, tak koukám, že je to na vysílačku. Tak to jsem teda ještě neviděl." A takových udivených kolemjdoucích bylo více. Dokonce už jsem dostal i pozvánku na RC Letecký den, ale bylo špatné počasí, takže jsem se nezúčastnil.

... fotky a videa přijdou později.