Víčky to nekončí
V říjnu jsme se druháky realizovali projektový den sbíráme víčka. Ale naše snaha zušlechtit školáčka v ekologické výchově tímto nekončí. Následující měsíc si v hodinách praktických činností zopakovaly děti užitečnost sběru víček a pokračovaly s paní učitelkou dál. Hodina byla věnována diskusi o tom, co je to recyklace, jak se recyklované materiály dál zpracovávají a jaký další užitek z nich můžeme mít. Školáci si pak ve skupinách stavěli továrny, modelovali kamiony a vymýšleli, jak by se takový materiál mohl převážet, odkud, kam a proč.
Ve skutečnosti je totiž projekt, který začal nenápadně sběrem víček, celoroční. Vymysleli jsme ho spolu s učitelkami ze 2. ročníku ZŠ někdy v září. Náš návrh jsem pak hezky sepsala a na žádost ředitele školy poslala do soutěže Informační kampaně ve středočeském kraji ke třídění odpadů. K velkému překvapení jsem se tímto projektem umístila na 4 – 8 místě. Odměnou mi jsou odpadkové koše na tříděný odpad. A protože do obýváku mi barevně neladí, tak v naší třídě už slouží dětem.
V problematice tříděného odpadu pokračujeme nadále a vlastní myšlenky začínáme propojovat s myšlenkami dalších kolegyň. Po škole běhají ekohlídky a sledují, jak jednotlivé třídy nakládají s odpadem. Vedle víček už žáci třídí i plastové lahve, sáčky a kelímky na mléko. V naší třídě se zvlášť ukládá i papír. Máme přece hezké koše na tříděný odpad! Věříme, že díky těmto aktivitám přispějeme k zodpovědnému chování našich dětí dnes i v budoucnu.
"Středem vzdělání není ani mateřský jazyk, ani matematika, ani jakákoliv jiná zúžená esence poznání, ale vlastní sociální činnost dítěte."
J. Dewey