Aktuálně běží již několikátá beta připravované závodní
hry od EA a i my jsme se tedy podívali, jak se tato multiplayerová záležitost
hraje a co by na ní mohlo být zajímavého.
Předně je třeba říci, že nápad na vytvoření masivně multiplayerové závodní hry
není nový a již se o něj pokoušelo několik her jako například Test Drive Unlimited, Auto Assault nebo Motor City
Online z roku 2001, které trochu předběhlo svoji dobu. Nyní je tu tedy
Need for Speed World online, které má hlavní výhodu v absenci pravidelných
měsíčních poplatků a tedy hraní dostupného pro všechny. I když i zde budou
peníze hrát určitou roli.
V EA si naštěstí uvědomili, že závodění na uzavřených tratích moc lidí nebavilo a vrací se k osvědčenému konceptu klasických her v otevřeném městě, které pro ně připravuje vývojové studio Black Box. Díky nim se Need for Speed World snaží vzít si to nejlepší z klasik Most Wanted z roku 2005 a navazující Carbon z roku 2006 a spojit to do jednoho funkčního a především rozlehlého celku. Vše se bude odehrávat v obřím, kompletně přístupném, městě, které vznikne spojením měst Rockport a Palmont City z dříve jmenovaných her. V betaverzi je ale prozatím velká část města uzavřena průhlednými modrými zátarasy, za které není možné projekt, takže jsme projeli jen kousek skutečně velké mapy, která slibuje stovky různých silnic, zákoutí a prostranství, přičemž na řadu z nich si určitě vzpomenete, pokud jste hráli Most Wanted nebo Carbon.
Dřívější zprávy hovořily o tom, že World bude hratelný přímo skrze internetový prohlížeč, ale tomu tak není a hra se spouští skrze standardní spustitelný soubor. Samotná instalace má necelé dvě giga a celou je samozřejmě nutné stáhnout skrze rozhraní hry. Servery naštěstí běží slušně a až na chvilkové výpadky se celá hra stáhla poměrně rychle. Drobná vada je poměrně dlouhá doba od chvíle kdy spustíte hlavní exe soubor po chvíli, kdy budete moci usednout za volant, ale není to nic, co by se nedalo vydržet. Hlavní výhoda NFS World by přesto měla směřovat do možnosti zahrát si ji na takřka libovolném hardwaru od nejnadupanějších mašin po obyčejné netbooky. Na tom jsme hru zatím nezkoušeli, ale na čtyřjádrovém Core i5 s GeForce 8800 běží skutečně rychle a bez poklesu framerate. Bohužel se nevyhnete občasným cukáním okolních aut, protože pokud má někdo slabší připojení a jeho klient se nestihne synchronizovat, vidíte jeho pohyb velmi trhaně. To se naštěstí většinou týká jen volného ježdění a ne samostatných závodů. Grafika hry opravdu připomíná předchozí díly, a protože má běžet na lecčems, bude třeba ji odpustit řadu kompromisů v detailnosti vozidel a okolí trati. Přesto se na ni dá dívat a neurazí.
Hra se totiž dá rozdělit do dvou částí. Tou první, je
rozsáhlé město, o kterém jsme mluvili, ve kterém se dá jezdit dle libosti a
pátrat po nových závodech a dalších lokacích a v neposlední řadě se dá
utkat s místní policií, která bedlivě hlídá pořádek v metropoli. Při
projíždění velkým městem narážíte na ostatní hráče, kteří jsou zrovna
připojeni, ale jejich herní inkarnace je pro vás pouhým duchem, protože je
můžete libovolně projíždět na rozdíl od ostatní dopravy nebo policie. Pokud
narazíte na závod, nebo se na něj přímo teleportujete (abyste nemuseli celou
cestu zdlouhavě projíždět), můžete si zvolit, zda pojedete jeho multiplayerovou
verzi s dalšími sedmi reálnými hráči, nebo si vystačíte se single verzí,
ve které se utkáte s počítačovými protivníky. Nevýhodou multi verze je, že
musíte čekat, než se najde dostatečný počet hráčů, kteří chtějí také závodit a
také o něco větší náročnost než počítačoví závodníci. Navíc hra automaticky ne
vždy vybere odpovídající soupeře a nezřídka tak soupeříte s vozy o několik
kategorií nad vaším. Na druhou stranu vás čeká v případě dobrého umístění
sladší odměna v podobě více peněz a bodů. K dispozici jsou prozatím
klasické sprinty a okruhové závody, ale časem se samozřejmě dočkáme dalších
modů, které známe z předchozích her.
Další zajímavou kratochvílí je zmíněné provokování
místní policie, do kterých stačí ve většině případů lehce nabourat a už po vás
jdou. Bohužel občas se objeví případy, kdy do policejního vozu bouráte plnou
silou a nestane se vůbec nic. Pokud se už ale dostanete do honičky
s policií, váš úkol je jednoduchý jako v předchozích hrách. Musíte
uniknout jejich dosahu a vyčkat, až se ukazatel sledování úplně vytratí.
K dispozici máte krom různých powerupů také možnost porazit policii do
cesty různé překážky a skrýt se ve speciálních místech, kam na vás nevidí a
ukazatel sledování mizí mnohem rychleji než obvykle. Honičky jsou dost
dynamické, policejní vozy se nedají nijak snadno setřást a v pozdějších
fázích na vás nasadí zátarasy a další vychytávky, kterými disponují.
Za všechny akce, které ve městě provedete, ať se jedná
o závody, honičky s policií nebo i jiné události, získáváte peníze a také
body reputace, což je obdoba zkušenostních bodů. Za určitý počet bodů
postoupíte na další level a máte možnost vybrat si nějakou novou schopnost,
jako je například zrychlení nitra, únik před policií a desítky dalších. Jmenují
se Driver skills (tedy něco jako řidičovy schopnosti) a mají různé vlastnosti
od prozkoumávání okolí až po využití přímo v závodech. Na výběr je jich skutečně
velké množství a je třeba vždy zvolit ty, které zrovna využijete. Za všechny
jmenujme například nitro, dočasný štít proti narážení, můj oblíbený juggernaut,
který z vašeho vozu udělá doslova beranidlo a mnoho dalších. Na výběr je
velké množství vozů, z nichž na začátku máte na výběr jen zhruba šestici,
ale postupem ve hře se vám otevírají nová a nová vozidla. Většina aut je plně
licencovaná, takže zapomeňme na nějaké pokročilé zničení a spokojme se
maximálně s prohnutou kapotáží a popraskanými okny.
Sluší se zmínit také nejnovější update SpeedBoost,
který je možné využít již nyní, ale hlavní dopad bude mít až na plnou verzi
hry. Jedná se o možnost dokupovat si obsah za reálné peníze. Ty vyměníte za
SpeedBoost a za ten potom můžete kupovat powerupy nebo nová vozidla. Auta si
můžete také dočasně propůjčit za malý obnos a vyzkoušet si, zda vám zvolené
bude vyhovovat. Bohužel je to zjednodušení pro ty, kteří nemají problém
zaplatit peníze za nové doplňky do hry. Dobrá zpráva je, že veškerý obsah bude
dostupný i pro všechny ostatní, ale za peníze jej dostanete mnohem dříve. Máte
tedy dvě možnosti. Buď utratíte nějaké ty peníze, nebo budete hrát mnohem více
než ostatní a NFS World věnujete mnohem více času než ti, kteří si mohou
dovolit nakupovat. Nezní to moc fér, ale jinak se hra asi financovat nedá.
Uvidíme, jak tento prvek dopadne ve výsledku.
Hratelnost je, podle očekávání, ryze arkádová. Do
zatáček můžete vlétávat plnou rychlostí a odrazit se od protější stěny
v podstatě bez ztráty rychlosti, i když ti, kteří ji dokážou efektněji
projet driftem nebo pomocí brzdy získají bonusy v podobě dalších bodů a o
něco rychlejšího projetí. Na druhou stranu, pokud vám protivník srazí do cesty například
velkou válcovou nádobu, znamená naražení do ní víceméně zastavení a tím pádem
ztrátu nadějí na dobré umístění. V rámci závodu do sebe můžete narážet i
s protivníky, což při průjezdu městem nejde. Protože je NFS World hrou
multiplayerovou, obsahuje řadu komunitních funkcí jako je funkce přidávat si
přátele do osobního seznamu (prozatím bylo omezení na tři), případně nejnověji
možnost propojit si svůj profil s facebookem, kam se budou posílat nejen
vámi dosažené úspěchy, ale také se vám odtamtud synchronizují přátelé, kteří si
ve hře rovněž tuto podporu povolili.
Need for Speed World vypadá prozatím jako velmi
zajímavý projekt především díky přístupnosti zdarma. Na plné verzi uvidíme, jak
se povede vyvážit možnost nakupovat vše za reálné peníze vzhledem
k ostatním hráčům a zda při velkém náporu hráčů nebudou servery zadrhávat
a zpomalovat celou hru. Ostatně se to dozvíme již velmi brzy, protože oficiální
vydání je stanoveno na 20. června letošního roku, tedy za pár dní.