Založení Sodomky a Praga NDO
Ona to ještě nebyla Karosa. Takže od začátku. Psal se rok 1895 a Josef Sodomka přišel s nápadem vyrábět kočáry, resp. založil firmu První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky. A to jsem na začátku.
Firma postupem času rostla a roku 1930 převzal továrnu sodomkův syn. Ten udělal první městský autobus na podvozku Praga NDO. Takové jméno dostal i celý autobus. To je také autobus, o kterém nyní napíšu.
Praga NDO (1939)
Tehdy měl řidič mnohem více místa, bylo pro něho vyhrazeno celé přední sklo, což je výhodou, protože při špičkách viděl řidič dobře na všechny strany. Na otevírání dveří bylo zapotřebí 2 lidí: řidiče (na otevírání předních dveří) a průvodčího, vybírající vstupné (zadní dveře). Lidé si mohli sednout na dlouhé lavice podél autobusu (stejné, jako ve starém pražském metru).
6 válců, rychlost odhadem 50 km/hod. a celkem 67 míst. To nebyl žádný zázrak, protože např. Praga TO II měla stejný počet válců, rychlost zaokrouhleně 50 km/hod. a celkem 90 míst+ 100 kg zavazadel. Navíc je Tatra o pár let starší.