BikeHallContest: Park design by John Martínek
BikeHallContest: Park design by John Martínek
Bike Hall Contest a jeho čtvrté pokračování se nezadržitelně blíží a zanedlouho se všichni opět potkáme v Trutnově. Jelikož se BHC řadí mezi největší BMX akce u nás, rozhodli jsme se tomuto tématu v letošním ročníku více věnovat. Jako první z článků o BHC jsme si připravili pár slov o parku a především o jeho designu, tedy návrhu, který si vzal na svá bedra dlouholetý a hlavně pořád aktivní jezdec John Martínek. Pro ty z vás, kteří by Johna neznali, můžu jen říct, že po moravském kraji chodí už 29 let a z toho celých 10 let se vozí na BMX kole. Jako jeden z jeho projektů budu jmenovat BMX halu ve Frýdku Místku, která nejen že stále funguje, ale rozhodně je tou nejlepší v Čechách. Vím že John nebude rád, ale přesto musím jmenovat i jeho zavodní výsledky, protože Mistr republiky, kterým se stal v roce 2005, se prostě přehlédnout nedá. - park na Bike hall je navrhován převážně s představou, že přijedou opět zahraniční jezdci a pořadatelé chcou přilákat opravdu zvučná jména...jezdce, kteří jezdí po velkých akcích, kde překážky jsou hodně různorodé, větších rozměrů a hlavně v České republice se nevyskytující. Takže snaha byla udělat park, kde by se mohli patřičně vyndat...na druhou stranu jsou v něm linie i pro méně náročné riders, ale s tím, že i oni si můžou vyzkoušet na čem se přibližně jezdí v zahraničí. Jak si se k navrhování parků vlastně dostal a jak takováhle práce probíhají? Čím začneš, když chceš navrhnout nějakou tu překážku? - navrhování parku pro Bike hall nebyl můj první počin v tomto směru. V minulosti jsem už spolupracoval s jednou firmou od nás z nedaleké Ostravy, která se výrobou parků zabývá. Mimoto prvnímu ročníku Bike hallu jsme s Foxem myslím celkem dost pomohli s designem překážek. Jinak navrhováním parků a vymýšlením překážek se zabývám už nějakou tu dobu. - tak nejvíce s lidma od nás a co jsou kolem mě . Jmenovitě Fox, Michal Beran, Ječmenn...samí začátečníci, no co ti mám povídat. Hodně internet a hlavně z vlastních zkušeností, co jsem poznal parky v zahraničí a viděl, jak si to tam riders dávají. Vím, že překážky po BHC budou opět umístěny v Úpici. Mě ale zajímá, zda budou rozestavěny stejně jako právě na Bike Hallu? - rozestavění překážek záleží na provozovateli Úpického parku, a taky si myslím, že hodně napoví samotné rozestavění na akci, jak budou vyhovovat jezdcům.V Úpici bude park sloužit k jinačím účelům, spíš tréninkově, než třeba právě rozestavění přímo na akci. - překážky do parku a na akci by se měly určitě lišit..ale nejsme ještě tak daleko, jako na západě. Nemůžeme si moc dovolit postavit park jen na akci a pak jej spálit...takže park na Bike hall je tak trochu univerzální, protože je stavěn systémem „lego". - samotný nápad vznikl asi z toho, že Bike hall mají v plánu pořádat každým rokem, takže by se z překážek v parku udělala taková stavebnice, která by se mohla příští rok poskládat zase úplně jinak, plus s dodělání nějakých akčních překážek a zajímavostí. - neřekl bych, že celý park je monstrózní ... každý kdo se do návrhu pořádně zadívá, tak si v něm najde svou cestičku a hlavně v parku už na první pohlede jsou viditelné lajny, které jsou spíše technické a menších rozměrů. A jak už jsem psal, začínající riders budou mít možnost si vyzkoušet, jak to v zahraničí asi vypadá...bude to pro ně dobrá zkušenost a až pojedou někam ven, nebudou z překážek tak vystřelení, jako jsem to kdysi sám zažíval na mých prvních kontestech v zahraničí. Jak dlouho si na samotném návrhu pracoval? - tahle otázka je i pro mě pořád otázkou:-). Asi nejde s přesností určit, jak dlouho jsem návrh dělal. Začalo to tím, že jsem měl na starost jen centrální překážku. Nakonec jsem dodělával celý park. První schůzku jsme měli už na Sport lifu a od té doby jsem už vymyslel různé varianty. Takže celkem hromada času, která mi tenhle park zabrala, ale nebylo to jen o vymýšlení. Pořád se něco měnilo, bylo více možností, jak by mohl park vypadat. - byla tady ta varianta, ale jelikož mám dost své práce, tak nestíhám být u rozestavění překážek. Ale kluci maj vypracovaný plán pro rozmístění překážek, rozměry, vzdálenosti, takže by v tom neměl být problém. Mimo to jsme neustále v kontaktu, takže není problém, když se něco vyskytne. Vzal sis na sebe celkem nelehký úkol ... zopakuješ si to i příští rok? - byl jsem rád, když mě kluci oslovili. Úkol to je určitě nelehký, to musím souhlasit, protože každý ví, jak to tady chodí. Doufám, že se park bude líbit a hlavně, že se zase posunou hranice freestyle BMX v České republice o kousek, né-li o velký kus dál. Myslím si, že bude super podívaná a kvůli tomu celá akce je, ne? Nebráním se tomu spolupracovat s pořadateli Bike hallu i příští rok. Chystáš něco v nejbližší budoucnosti? - mám pár plánů...většinou se týkají akciček ve FUNSTORM area, kde chceme s klukama udělat pár pojezdů, jak pro začínající, tak i nějaké akce pro riders. Dále se chystáme s klukama s TBB týmu udělat pár víkendových akcí - tripů po republice. Samozřejmě se mezi tím bavím designováním dalších parků...ale o tom zas někdy jindy:-) Vše začalo již v samotné provozovně KASPER s.r.o., kde se softwarově spočítal, jaký je potřeba materiál a spoj pro danou věc s ohledem na požadované parametry. Poté se vytvořily polotovary kostry překážek. Vše se převezlo do Úpického parku, kde nastoupila tesařská parta na úpravu a doladění radiusů. Jako další fáze přípravy parku přišel na řadu transport z Úpice do Trutnova, kde se překážky zkompletují až na zimním stadionu. My jsme byli přítomni jednoho transportního dne, a tak se již teď můžete těšit na další report s Bike Hall Contestu, který bude právě o takovém to transportu překážek.
Pro začátek bych tě požádal, jestli nám můžeš v krátkosti představit park, který si navrhoval pro Bike Hall Contest ?
Při navrhování nových překážek se hodně inspiruji v zahraničí, co se jezdí ve světě, co u nás chybí, hodně konzultuji se samotnými jezdci od nás...
S kým například spolupracuješ při probírání nápadů?
Liší se nějak překážky, které navrhuješ, pro účel závodů oproti těm, které budou sloužit pouze v parku?
Musím se zastavit u stavebnicového systému „lego".Jjak to tedy funguje?
Z fotografií polotovarů vypadá park celkem monstrózní. Bude park jezditelný i pro kategorii experts ?
Až budou na zimním stadionu postavené překážky, budeš se jako odborný dozor účastnit rozmístění v parku?
Po Johnově návrhu a vytvoření dokumentace přichází na řadu Úpická firma KASPER s.r.o., která zároveň patří mezi hlavní sponzory BikeHall Contestu a na výrobě překážek se podílí i finančně. KASPER s.r.o. ze zabývá výrobou vazníků, ale již od roku 2007 má i bezpečnostní certifikát pro výrobu překážek.